Gå till innehåll

Försäkringskassan


robster80

Recommended Posts

Har en fråga till er som spelar poker på heltid. Hur funkar det med försäkringskassan om ni blir sjuka på längre tid? Ni är ju varken anställda eller egenföretagare i den bemärkelsen att det kan ge rätt till sjukersättning från försäkringskassan. Har ni tecknat kompleterande sjukförsäkringar från försäkringsbolag eller går ni all in blint på att ni aldrig blir sjuka eller skadas allvarligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, varför ska man få hjälp från försäkrningskassan om man är pokerspelare? Man har ju inte betalat för sig. Är väl upp till en själv om man sparat ihop pengar så man klarar sig om man blir sjuk.

 

Jag vet inte ens hur det fungerar för har aldrig haft ett jobb men är det inte så att det är arbetsgivaravgifterna som ser till så man kan få hjälp från försäkrningskassan om man blir sjuk? Nu känner jag mig som en idiot, sådant här ska man fan veta, aja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, varför ska man få hjälp från försäkrningskassan om man är pokerspelare? Man har ju inte betalat för sig. Är väl upp till en själv om man sparat ihop pengar så man klarar sig om man blir sjuk.

 

Undrade bara ifall alla som livnär sig på poker här har kompleterande sjukförsäkringar. Om de ens har ägnat en tanke åt det?

 

Edit: Alltså om man är anställd och blir sjuk råkar ut för olycka etc. så har man rätt till ersättning från försäkringskassan. Likaså om man är egen företagare fast det funkar lite olika då. Om man är pokerspelare är man helt utanför systemet och får därför (med all rätt kan man tycka) ingen hjälp från försäkringskassan. Min undran är alltså om det värsta möjliga skulle hända och en pokerspelare får cancer, råkar ut för bilolycka och blir invalid eller dylikt är det inte ganska klokt att ha någon form av privatsjukförsäkring då? Eller har ni sparat ihop så mycket pengar att ni struntar i detta? Jag tycker det är en ganska intressant fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl kanske på hur varianstålig man är också. Att ta en försäkring är ju ungefär detsamma som PH gör i pokersammanhang hela tiden, dvs ger bort endel equity för att inte behöva utstå en jättehög varians. Lär ju iofs inte vara omöjligt att hitta en försäkring som är +ev, t.ex. en hemförsäkring för tiltande pokerspelare som gillar att slå sönder datorer m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrade bara ifall alla som livnär sig på poker här har kompleterande sjukförsäkringar. Om de ens har ägnat en tanke åt det?

 

Edit: Alltså om man är anställd och blir sjuk råkar ut för olycka etc. så har man rätt till ersättning från försäkringskassan. Likaså om man är egen företagare fast det funkar lite olika då. Om man är pokerspelare är man helt utanför systemet och får därför (med all rätt kan man tycka) ingen hjälp från försäkringskassan. Min undran är alltså om det värsta möjliga skulle hända och en pokerspelare får cancer, råkar ut för bilolycka och blir invalid eller dylikt är det inte ganska klokt att ha någon form av privatsjukförsäkring då? Eller har ni sparat ihop så mycket pengar att ni struntar i detta? Jag tycker det är en ganska intressant fråga.

 

Ja det är en rätt intressant fråga det tycker jag också. Menade mest bara att om man inte betalar för en försäkring så borde man ju inte ha rätt till någon.

 

Säger jag som säkert gular imorgon och får en hjärntumör samtidigt och ångrar bittert mina ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, varför ska man få hjälp från försäkrningskassan om man är pokerspelare? Man har ju inte betalat för sig. Är väl upp till en själv om man sparat ihop pengar så man klarar sig om man blir sjuk.

 

Jag vet inte ens hur det fungerar för har aldrig haft ett jobb men är det inte så att det är arbetsgivaravgifterna som ser till så man kan få hjälp från försäkrningskassan om man blir sjuk? Nu känner jag mig som en idiot, sådant här ska man fan veta, aja.

 

arbetsgivaravgifterna ger dig pension när du blir gammal o skruttig. arbete ger dig hjälp från FK.. men du kan ju alltid gå till socialtjänsten om du saknar annat. bara för att du är svensk. aint it great!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest pensionen folk borde tänka på. Om du spelar poker ett antal år utan en rejäl privatpensionsförsäkring så lär det märkas när du blir gammal.

 

Sjukförsäkring däremot vette tusan. Du får ju samma vård ändå i Sverige så det är ju bara frågan om förlorad arbetsinkomst. Nu finns det väl få jobb du kan sköta lika bra från en säng lika bra som poker så länge du är klar i huvet. kanske blir jobbigt att multitabla med två brutna armar men annars så.

 

Bara för att klargöra vad Rambo skriver och som dom flesta nog vet att arbetsgivaravgifterna delvis går till pension. Problemet är just att du som pokerproffs inte har någon arbetsgivare som betalar avgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest pensionen folk borde tänka på. Om du spelar poker ett antal år utan en rejäl privatpensionsförsäkring så lär det märkas när du blir gammal.

 

Sjukförsäkring däremot vette tusan. Du får ju samma vård ändå i Sverige så det är ju bara frågan om förlorad arbetsinkomst. Nu finns det väl få jobb du kan sköta lika bra från en säng lika bra som poker så länge du är klar i huvet. kanske blir jobbigt att multitabla med två brutna armar men annars så.

 

Bara för att klargöra vad Rambo skriver och som dom flesta nog vet att arbetsgivaravgifterna delvis går till pension. Problemet är just att du som pokerproffs inte har någon arbetsgivare som betalar avgifterna.

 

Finns en lösning på allt! :D

 

shawki2.gif

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det underbara landet Sverige behöver man inte jobba för att kunna bli omhändertagen av försäkringskassan....

 

Om du inte har någon deklarerade inkomst eller jobb att vara sjuk från lär du väl inte få så mycket ekonomisk hjälp från försäkringskassan?

 

Det enda jag kan tänka mig finns där är socialbidrag, men då måste man ju först leva upp de pengar man gnetat ihop genom poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det underbara landet Sverige behöver man inte jobba för att kunna bli omhändertagen av försäkringskassan....

 

LOL. DU har fel.

 

Saxat ur regler för sjukpenning:

 

Om du är anställd

Du som är anställd kan få sjukpenning när du inte längre får sjuklön från arbetsgivaren, det vill säga om du är sjuk längre tid än 14 dagar.

 

Om du saknar anställning eller är ledig

Du kan få sjukpenning redan från början av sjukperioden om du är

 

egen företagare

 

arbetslös

 

föräldraledig

 

ledig med havandeskapspenning.

 

Arbetslös

För att få sjukpenning när du är arbetslös måste du ha varit anmäld hos Arbetsförmedlingen innan du blev sjuk.

 

För övrigt förstår jag inte folk som inte har sett över sitt försäkringsskydd innan det händer nått. Hjälper ju inte att stå där med brandsläckaren dagen efter huset brann ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest pensionen folk borde tänka på. Om du spelar poker ett antal år utan en rejäl privatpensionsförsäkring så lär det märkas när du blir gammal.

 

Teckna absolut ingen pensionsförsäkring! Har man ingen lön får man inget avdrag när man stoppar in pengarna, men får betala skatt när man tar ut dem. Har man en REJÄL pensionsförsäkring, får man dessutom betala hög marginalskatt. Plus att pengarna är låsta tills man är 55-60, vilket dessutom kan komma att bli ännu värre beroende på vad staten hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det underbara landet Sverige behöver man inte jobba för att kunna bli omhändertagen av försäkringskassan....

 

LOL. A-kassa kan du glömma och soc får du först när du bränt exakt alla pokerpengar.

Det enda du kan få är aktivitetsersättning men den är mikroskopiskt låg utan ovanstående bidrag. Ligger väl på 2000kr/månad ungefär.

Ha det så kul att försöka försörja dig på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Sjukersättning får du inte om du inte uppfyller nedan angivna kriterier.

 

Jo det får man. Det är garanterat alla. Du pratar om sjukpenning.

 

Sen gäller det ju att vara dödligt sjuk för att få det i nuläget med borgarnas humanistiska politik. Annars är det soc.

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/cancersjuk-for-frisk-for-ersattning-1.624411

 

Helsnurrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teckna absolut ingen pensionsförsäkring! Har man ingen lön får man inget avdrag när man stoppar in pengarna, men får betala skatt när man tar ut dem. Har man en REJÄL pensionsförsäkring, får man dessutom betala hög marginalskatt. Plus att pengarna är låsta tills man är 55-60, vilket dessutom kan komma att bli ännu värre beroende på vad staten hittar på.

 

Skulle tippa på att staten räknar det som en tillgång om man gör det så man blir antagligen helt avskuren från ev soc för all framtid även ifall man skulle behöva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL. A-kassa kan du glömma och soc får du först när du bränt exakt alla pokerpengar.

Det enda du kan få är aktivitetsersättning men den är mikroskopiskt låg utan ovanstående bidrag. Ligger väl på 2000kr/månad ungefär.

Ha det så kul att försöka försörja dig på det!

 

Som vanligt har du inte många rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig funderat på att komma med lite mer konstruktiva poster?

Har varit där och vet exakt hur jävla lite man får.

 

Om du slutar posta överhuvudtaget så ska jag komma med lite mer konstruktiva poster. Känns rätt meningslöst att försöka berätta hur det fungerar. Har försökt det i andra trådar. Det slutar bara med att folk som du fortsätter att brusa med en massa strunt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...