Gå till innehåll

Kvinna polisanmäld för att ha spelat psyksjuk


thekid

Recommended Posts

"Psyksjuk" konstnär riskerar fängelsdom

Hon riskerar fängelse för falskt larm, våldsamt motstånd, ofredande samt oredligt förfarande. Inte mer än rätt att hon får skaka galler ett tag.

 

Synd att hon där kommer kosta oss skattebetalare ännu mer pengar...

 

Jag tycker fängelse inte är den rätta platsen för henne direkt. Sätt upp henne på en skampåle istället och låt det svenska folket göra henne till sitt egna lilla konstverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Okay att hon riskerar fängelse, men självklart blir det inte fängelse för henne. Lite småböter och på sin höjd en villkorlig dom.

 

Min personliga åsikt är att hon ska betala ett skadestånd till staten som motsvarar de kostnader som tilltaget kostade.

 

Man kan också "konst"atera att kvinnan inte bara spelade psyksjuk, hon är fan psyksjuk på riktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay att hon riskerar fängelse, men självklart blir det inte fängelse för henne. Lite småböter och på sin höjd en villkorlig dom.

 

Min personliga åsikt är att hon ska betala ett skadestånd till staten som motsvarar de kostnader som tilltaget kostade.

 

Man kan också "konst"atera att kvinnan inte bara spelade psyksjuk, hon är fan psyksjuk på riktigt!

 

Jag håller med, min första tanke var att vill hon behandlas som en psyksjuk så bör vi gärna tilldela henne den rätten. Tyvärr så är sådana platser inte gratis och det finns de som KAN behöva dem lite bättre... I fråga om skadeståndet så tycker jag att det redan nu har gått för långt och exempel behöver statueras. Jag må vara ung och fortfarande korkad men inte fan springer jag runt som en schizofren femåring och gör vad jag vill utan att ta hänsyn till konsekvenserna.

 

Se bara på den italienska tjejen som försökte lifta genom mellanöstern i en bröllopsklänning för att bevisa att godhet fanns i alla människor. Tre veckor efter turens början hittades hon i ett dike i en liten by i mitten av allt och var våldtagen och mördad.

Någonstans på vägen behöver till och med konstnärer vara tvungna att se vad deras agerande kan ha för konsekvenser och inte spela totalt naiva och verklighetsfrånvarande. När dessa konstnärer även springer runt och klottrar ner tåg "i konstens namn" så har bör de därmed få förklarat att antingen ska de få fulla straff plus skadestånd eller helt enkelt omyndigförklaras totalt så att de slipper ta så svåra beslut som deras hjärna uppenbarligen inte kan förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, min första tanke var att vill hon behandlas som en psyksjuk så bör vi gärna tilldela henne den rätten. Tyvärr så är sådana platser inte gratis och det finns de som KAN behöva dem lite bättre... I fråga om skadeståndet så tycker jag att det redan nu har gått för långt och exempel behöver statueras. Jag må vara ung och fortfarande korkad men inte fan springer jag runt som en schizofren femåring och gör vad jag vill utan att ta hänsyn till konsekvenserna.

 

Se bara på den italienska tjejen som försökte lifta genom mellanöstern i en bröllopsklänning för att bevisa att godhet fanns i alla människor. Tre veckor efter turens början hittades hon i ett dike i en liten by i mitten av allt och var våldtagen och mördad.

Någonstans på vägen behöver till och med konstnärer vara tvungna att se vad deras agerande kan ha för konsekvenser och inte spela totalt naiva och verklighetsfrånvarande. När dessa konstnärer även springer runt och klottrar ner tåg "i konstens namn" så har bör de därmed få förklarat att antingen ska de få fulla straff plus skadestånd eller helt enkelt omyndigförklaras totalt så att de slipper ta så svåra beslut som deras hjärna uppenbarligen inte kan förstå.

 

Har du en länk till denna groteska story?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay att hon riskerar fängelse, men självklart blir det inte fängelse för henne. Lite småböter och på sin höjd en villkorlig dom.

 

Min personliga åsikt är att hon ska betala ett skadestånd till staten som motsvarar de kostnader som tilltaget kostade.

 

Man kan också "konst"atera att kvinnan inte bara spelade psyksjuk, hon är fan psyksjuk på riktigt!

 

 

liksom skolledningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Psyksjuk" konstnär riskerar fängelsdom

Hon riskerar fängelse för falskt larm, våldsamt motstånd, ofredande samt oredligt förfarande. Inte mer än rätt att hon får skaka galler ett tag.

 

Från länken:

 

Anna Odell, 35, beklagar om hon lurat larmande vittnen att tro att hon verkligen var i behov av akut psykvård. Men hon är samtidigt starkt kritisk till sjukhusets ledning som inte förmedlat rätt händelseförlopp.

 

– Jag har inte slagit och sparkat någon och inte heller har jag spottat personal i ansiktet. Jag spottade på golvet för att förstärka trovärdigheten som psyksjuk, förklarar Anna Odell, som kallar ansvarig överläkares beskrivning av intagningen för ”skandalös”.

 

– Att luras om sitt hälsotillstånd är en helt annan sak än att ljuga om vad som egentligen hände, anser hon.

 

Sjukhusets ledning kanske också går på konstfack och gör konst av att polisanmäla folk felaktigt.

 

Edit: Och obv spottar alla psyksjuka på golvet. Det är standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så om jag inte håller med dig är jag fördomsfull? Right.

 

Det hela skänker en viss förklaring till varför ms Odell gjorde som hon gjorde. Imo är det fortfarande ett stolpskott utan dess like.

 

Om man vill väcka debatt om psykvården så finns det ett par olika vägar man kan välja att gå. För exempel, vilken av följande tror du röner störst framgång:

 

* Utbilda sig på Konstfack, simulera psykbryt, bli intagen och sedan avslöja att det var ett konstprojekt

 

* Utbilda sig på journalisthögskola, göra grävande reportage med djupintervjuer av såväl patienter, vårdpersonal och läkare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay att hon riskerar fängelse, men självklart blir det inte fängelse för henne. Lite småböter och på sin höjd en villkorlig dom.

 

Min personliga åsikt är att hon ska betala ett skadestånd till staten som motsvarar de kostnader som tilltaget kostade.

 

Man kan också "konst"atera att kvinnan inte bara spelade psyksjuk, hon är fan psyksjuk på riktigt!

 

:)

 

Jag tycker frågan är mycket enkel. Hon får betala kalaset. Det löser problemet. Tycker hon och konstfack att det var värt det så får de genomföra den här typen av konst. Om det visar sig vara dålig konst så kommer hon och konstfack att hamna i konstvärldens utkanter.

 

Jag är lite tveksam till om det är bra konst. Men jag ser inga moraliska betänkligheter att hon tar upp vårdplatser osv. För som jag ser det ska hon ju betala för det. Och är psykakuten så underbemannad att de inte klarar av en extra patient så har konstnären visat på ett enormt problem i det svenska samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt säker på att du och jag inte skulle komma nånvart om vi diskuterade det här vidare Benny, så jag avstår.

 

Jag var bara lite allmänt taggad nu på morgonkvisten och behövde skriva av mig lite :)

 

I ett mer balanserat sinnestillstånd vill jag hävda att journalistyrket är något som kräver ett stort ansvarstagande av yrkesutöveraren. Tyvärr tar inte alla journalister det ansvaret. Men det finns förstås en del som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-spelade-sig-sjalv-1.862143

 

Sätter helt klart situationen i en speciell dager.

 

Inte för att jag tror att några kommer att ändra sina fördomar.

 

Hon påstår att hon inte kan ta diskussionen om psykvårdens behandlingsmetoder som före detta patient eftersom hon då inte skulle vara trovärdig. Har hon på något magiskt sätt slutat vara fd patient nu eftersom hon gjort ett konstprojekt om det? Är en konstnär trovärdig oavsett hur han/hon beter sig?

 

Du får gärna förklara vilka fördomar det är som folk har som du inte tror kommer förändras. Är det fördomsfullt att tycka att hon har betett sig som en komplett idiot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var bara lite allmänt taggad nu på morgonkvisten och behövde skriva av mig lite :)

 

I ett mer balanserat sinnestillstånd vill jag hävda att journalistyrket är något som kräver ett stort ansvarstagande av yrkesutöveraren. Tyvärr tar inte alla journalister det ansvaret. Men det finns förstås en del som gör det.

Mm, ok. Men poängen med min post var inte att sätta journalistyrket framför/över konstnärsyrket utan att ge uttryck för min subjektiva åsikt att Anna Odell sköt och missade målet med ett par fotbollsplaner när hon gav sig på att kritisera/kommentera psykvården på det sätt hon gjorde. Med det syfte hon hade så ansåg jag alltså att instrumentet hon använde var olämpligt.

 

Sen att hon har en massa skit/agg i bagaget är en helt annan femma och hennes upplevelse av att psykvården svikit henne och många andra tar jag inte ifrån henne. Men som sagt, dude, you're doing it wrong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att följande utdrag ur DNs artikel var lite tankeväckande:

 

Hon har varit frisk i många år nu och hon känner sig stark. Det var en förutsättning för att hon skulle våga genomföra projektet.

 

– Min mamma var orolig att jag skulle fara illa. Men det var ju vård jag skulle utsätta mig för! Att vården skapar rädsla triggade mig ännu mer. Om jag, som är frisk, riskerar att fara illa, tänk hur det är för dem som är sjuka på riktigt.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-spelade-sig-sjalv-1.862143

 

Personligen tycker jag att hennes verk kan ha ett visst värde, precis som demonstrationer, civil olydnad osv. Att som TF mena att det enda sättet att kritisera samhället är genom journalistgräv á la mall 1A låter direkt farligt då det verkligen koncentrerar makten till en liten klick av befolkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att hennes verk kan ha ett visst värde, precis som demonstrationer, civil olydnad osv. Att som TF mena att det enda sättet att kritisera samhället är genom journalistgräv á la mall 1A låter direkt farligt då det verkligen koncentrerar makten till en liten klick av befolkningen.
Jag menar inte att det är bättre per defintion. Det jag säger, rätt tydligt dessutom, är att jag anser det vara ett bättre sätt än hur Odell valde att göra det.

 

F.ö anser jag inte att det där citat är speciellt tankeväckande förutom att det ger en inblick i hur Odell resonerar. Objektiv är inte det första ordet jag skulle använda i en beskrivning av henne.

 

/kanske inte förstår mig på konst helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju rätt vettigt upplägg om hennes syfte är att visa att just det där sjukhuset väldigt slentrianmässigt sätter folk i spännbälte, mm. Genom att fejka och filma kan hon ju tydligt visa att sjukhuset ljuger om de påstår att hon varit våldsam. Lite som ett Janne Josefsson-reportage.

 

Är bara perifert bekant med psykvården, men det skulle inte direkt förvåna mig om några av de buffligare avdelningarna körde spännbälte och tung medicinering rakt av på alla patienter som är ens lite jobbiga. Den sortens kultur är inte så ovanlig bland grupper som utsätts för fara av människor som inte är riktigt vid sina sinnens fulla bruk. Och att folk gärna ljuger för att skydda kollegor och sig själva är ju inte direkt något nytt.

 

Sen tycker jag det är rätt klumpigt att göra konst av det. Eftersom det direkt väcker associationer till jobbiga dilettanter som inte har bättre saker för sig än att slösa bort skatteresurser för att väcka uppmärksamhet. Vare sig hon är journalist eller ej så skulle det här ju passat bra som en artikel, insändare, bok, websida, anmälan till översiktsmyndighet eller liknande. På det sättet så hade hon ju sluppit rätt mycket skit och dessutom fokuserat på psykfrågan istället för att dra upp en debatt om ifall konstnärer är verklighetsfrånvända idioter eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, nu har jag sett verket. :-) Eller ja, i alla fall det mesta av det, pallade inte med allt i den >1h-filmen där hon ringer folk och ber om åsikter på om hon ska genomföra projektet eller inte.

 

Broscenen och ljudupptagningen från när hon avslöjar bluffen är båda gripande, så visst tycker jag att verket har ett värde. Så länge hon inte skadar någon annan människa (och det anser jag inte att hon gör) ser jag heller inget stort moraliskt fel med verket. Om hon sen borde betala skadestånd tycker jag är en annan fråga som inte har någon egentlig koppling till konsten i sig. Om det skulle vara så att hon i och med sitt fejkande på skulle upptagit en plats som gjorde att någon behövande blev utan skulle detta dessutom bara visa på ett jätteproblem inom psykvården och på så sätt kanske till och med vara en god gärning i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju rätt vettigt upplägg om hennes syfte är att visa att just det där sjukhuset väldigt slentrianmässigt sätter folk i spännbälte, mm. Genom att fejka och filma kan hon ju tydligt visa att sjukhuset ljuger om de påstår att hon varit våldsam. Lite som ett Janne Josefsson-reportage.

 

Är bara perifert bekant med psykvården, men det skulle inte direkt förvåna mig om några av de buffligare avdelningarna körde spännbälte och tung medicinering rakt av på alla patienter som är ens lite jobbiga. Den sortens kultur är inte så ovanlig bland grupper som utsätts för fara av människor som inte är riktigt vid sina sinnens fulla bruk. Och att folk gärna ljuger för att skydda kollegor och sig själva är ju inte direkt något nytt.

 

Sen tycker jag det är rätt klumpigt att göra konst av det. Eftersom det direkt väcker associationer till jobbiga dilettanter som inte har bättre saker för sig än att slösa bort skatteresurser för att väcka uppmärksamhet. Vare sig hon är journalist eller ej så skulle det här ju passat bra som en artikel, insändare, bok, websida, anmälan till översiktsmyndighet eller liknande. På det sättet så hade hon ju sluppit rätt mycket skit och dessutom fokuserat på psykfrågan istället för att dra upp en debatt om ifall konstnärer är verklighetsfrånvända idioter eller ej.

 

Konstnärinnan hamnade naturligtvis på "akutpsyk".

Där funderar man inte på rehabiliteringar eller andra vårdande åtgärder.

 

Man bältar den suicidala människan och sänker henne med en spruta i arslet.

Och där har man räddat ett liv.

 

Det trista i den här storyn är ju att psykfallet Anna Odell förmodligen kommer att ha en helt lysande karriär inom "konsten".

Men va faan, både Robban och Povel vinglade ju den vägen...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...