Gå till innehåll

turneringsrulle?


Pold

Recommended Posts

100 inköp känns lämpligt, så 15k om du spelar upp till 150-nivån. Sen ser jag inga problem med att spela något högre ibland om man inte gör det för ofta. Så om du spelar 2-3 turrar / vecka med "bara" 50 inköp på rullen och sjäva grinden ligger på en hundradel av rullen så har du råd med swings.

 

Tycker däremot att det låter lågt att spela $25 turrar med 15k på rullen, tror inte man orkar fokusera tillräckligt om du inte har ett helt gäng turrar igång förstås men som regel spelar jag nog inte turrar där min rulle överstiger 300 inköp.

 

De som är duktiga på money management tror jag passar på att spela högre när dom är i form och lägre när dom är ur form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste tiden har jag lirat så gott som enbart turneys och jag har alltid varit feg gällande BR-krav så har nog i snitt 1000 inköp till de nivåerna jag kör, men med 100 kan du nog också sova gott bara du orkar gå ner lägre om du känner att det går segt.

 

Lirar du 20-30 stycken turneringar under en kväll så är det klart att det kan bli svettigt med enbart 100 inköp, därför man själv måste anpassa lite beroende om man snittar 5 eller 50 turneringar på en kväll.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är turneringsspelare och brukar ha mellan 100 - 150 buy in och jag lirar kanske 2-5 turneringar per kväll. Jag lirar bara 75-216 tourneys och runt 15-20k i rullen har funkat bra för mig under en längre tid. Men du kan ju gå en eller flera månader utan en riktig spik så det krävs ju lite i rulle enligt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det blir fel att fokusera på x gånger maxinköpet. Kolla lite på ditt snittinköp och ha ungefär 200 gånger det ifall du orkar gå ner om det inte går bra.

 

Denna teorin har alltid känts lite konstig, tycker jag.

Bara för att du spelar 30 st $11-turrar tillåts du alltså spela en $215? Eller missuppfattar jag? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han menar minskar risken att gå gul pga av otur med korten.
Ja, det får jag hoppas att han menar.

 

Alternativt så har han kullkastat allt som har med statistik att göra och kommit med en helt ny revolutinerande teori. Men hans "trollande" i varianstråden pekar på det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon ens nämnt något om hur turneringen i sig inverkar på antalet inköpen som är lämpligt för att inte gula?

 

Det är ju en stor skillnad på att spela tex 50dollars turrar med 100inköp men spela turneringar med i snitt 1000startande och att spela med 100startande. Nog för att det lär jämna ut sig i längden sett till ett vist ROI, men variansen är i enligt egen utsago mycket mindre vid spela av mindre turneringar.

 

Någon som har lite bättre koll och kan utveckla det jag vill få sagt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon ens nämnt något om hur turneringen i sig inverkar på antalet inköpen som är lämpligt för att inte gula?

 

Det är ju en stor skillnad på att spela tex 50dollars turrar med 100inköp men spela turneringar med i snitt 1000startande och att spela med 100startande. Nog för att det lär jämna ut sig i längden sett till ett vist ROI, men variansen är i enligt egen utsago mycket mindre vid spela av mindre turneringar.

 

Någon som har lite bättre koll och kan utveckla det jag vill få sagt?

 

Nah du skrev det ganska bra.

3 saker som jag kan komma på som påverkar hur många inköp som behövs:

1. Edge

2. Startfält

3. Risk för gulning.

Extra. Även var edgen kommer ifrån spelar roll. Är din edge att du kommer ITM i var fjärde turnering men sällan går långt kommer du inte behöva lika stor rulle som en spelare som aldrig mincashar men vinner eller kommer tvåa varje gång han är ITM och ni har samma förväntade ROI%. (Även utbetalningsstruktur och dylikt spelar givetvis roll, om än inte så stor).

 

Får tillägga att det är ganska kul att vara duktig på SNG/Cash också eftersom det är fett drygt att grinda MTT ibland (typ när man haft 10+ backnätter i rad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nah du skrev det ganska bra.

3 saker som jag kan komma på som påverkar hur många inköp som behövs:

1. Edge

2. Startfält

3. Risk för gulning.

Extra. Även var edgen kommer ifrån spelar roll. Är din edge att du kommer ITM i var fjärde turnering men sällan går långt kommer du inte behöva lika stor rulle som en spelare som aldrig mincashar men vinner eller kommer tvåa varje gång han är ITM och ni har samma förväntade ROI%. (Även utbetalningsstruktur och dylikt spelar givetvis roll, om än inte så stor).

 

Får tillägga att det är ganska kul att vara duktig på SNG/Cash också eftersom det är fett drygt att grinda MTT ibland (typ när man haft 10+ backnätter i rad).

 

Njaa, 1 och 2 och 3 Spelstil.

 

Risk för gulning är det tråden handlar om.

 

Nu tycker jag inte man skall komplicera till det så med 200 (-300) inköp blir nog allting bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna teorin har alltid känts lite konstig, tycker jag.

Bara för att du spelar 30 st $11-turrar tillåts du alltså spela en $215? Eller missuppfattar jag? :shock:

 

I ditt exempel ökar ju snittinköpet ganska markant (60%) trots att det bara handlar om skott var 31a turnering. Alltså om du skulle "tillåta" dig själv att ta motsvarande skott måste du ändå ha 60% mer i rullen.

 

Jag håller med ungdomarna om att snittinköp is da shit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara utpräglad turneringspelare är något av de mest frustrerande som finns eftersom det ofta är så att om man tar bort de 10 största vinsterna under ett år så är i praktiken alla turneringspelare förlorande spelare. Klarar man inte av att spela 20 turneringar på raken utan att komma ITM så passar man inte som turneringspelare. Man måste psykiskt klara av att att stora vinster är få och spridda med långa mellanrum

 

Man bör även se till att spela turneringar inom samma range - ta rullen delat med 100 och sätt som mål att inte spela turneringar billigare än halva den summan och inte heller turneringar som är mer än dubbelt så mycket dyrare än den summan. Är man van app spela $20 turneingen och plötsligt spelar en $200 dollarsturnering så kommer man tyvärr ofta inte att spela sitt bästa spel för man är van vid spelet vid andra typer av turneringar - det är därför bäst att försöka hålla sig till turneringsrange av inköp som man känner sig hemma med.

 

Så med $10K i rullen så bör man hålla sig att spela turneringar med mellan ca 50-200 dollar i inköp. Ibland kanske man spelar någon billigare med bra värde/eller om det inte finns någon bra i den inköpsrange man vill spela i eller någon lite dyrare när man kvalat in till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...