Gå till innehåll

Allt om serverproblem hos B2B!


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

Vänner,

 

När tänker 24h lösa problemen som de har med sina servrar? De har ju iofs. inte pågått särskilt länge, jag menar, fem månader är ju inte särskilt lång tid. Vanligen är det ju så att liknande företag brukar ta 2-3 år på sig på att lösa problem med sina servrar. Det är ju liksom inte någonting som man prioriterar.

 

/lagg, lagg, lagg, lagg, lagg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 282
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Fick ett mejl från en vän:

 

Jag spelade en turnering på 24h. Helt plötsligt står det:

"The tournament has crashed. All remaining players share the winnings."

 

Stabil sida... händer det ofta?

 

 

 

alltså, hur pass stort problem är det här för 24h? När jag lira mycket där för ett halv år sedan flöt det på ganska bra.. fast det var inte lika mycket spelare som nu iofs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste klaga lite jag oxå.

igår.. flop.. nötflush ligger 14euro i potten.. en bettar 5

 

SÅ DÖR SKITEN :evil:

 

i dag.. så lossar jag mot river.. minus 20...

2 sec efter så dör skiten

 

kunde den inte ha dött sec 20 sec tidigare :D

 

kan inte 24 fixa sin java client så den inte tar så mycket minne i min dator? tar ca 120mb när 2 bord är igång :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Java rätt så bristfälligt vad gäller minneshantering och att minska CPU-användning, inte 24hpokers fel.

Om så är fallet så är det rätt korkat att skriva en pokerklient i det?

Allt har sina för- och nackdelar. Samt att det bara blir bättre och bättre på de här punkterna, Java 1.5 till exempel är mycket bättre prestandamässigt jämfört med 1.4.X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt har sina för- och nackdelar. Samt att det bara blir bättre och bättre på de här punkterna, Java 1.5 till exempel är mycket bättre prestandamässigt jämfört med 1.4.X.

 

Java har stora problem jämfört med andra språk. Ärligt talat, så förstår jag inte varför 24h har skrivit sin klient i Java, då den iom. språket blir så mycket sämre.

 

På jobbet har vi Oracledatabaser. Dessa kan man givetvis komma åt med en vanlig klient, där man skriver SQL-kommandon. Jag använder SQL*Plus. Men de allra flesta (de som inte kan SQL) använder ett GUI, som bygger på Java, vilket är ett rent helvete.

 

Här skulle jag kunna skriva en hel avhandling om hur jäkla dåligt Java är under Windows, men jag låter bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte säga, java är inget vidare under windows.. men "alla" som suttit på en sun-burk vet att det är lite mer fart på grejerna där.

 

Tycker inte 24hs klient är det minsta slö i sig, dock är det ju server-programvaran/parken som går på knäna. Den vet vi inte ens om den är skriven i java eller om den körs på sunburkar etc. (Förmoligen inte då det är .NET på webbservrarna)

 

TANDEMCYKELN: Testa TOAD för Oracle, lätt det sötaste programmet för att hantera oracle enligt mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte säga, java är inget vidare under windows.. men "alla" som suttit på en sun-burk vet att det är lite mer fart på grejerna där.

 

Tycker inte 24hs klient är det minsta slö i sig, dock är det ju server-programvaran/parken som går på knäna. Den vet vi inte ens om den är skriven i java eller om den körs på sunburkar etc. (Förmoligen inte då det är .NET på webbservrarna)

 

TANDEMCYKELN: Testa TOAD för Oracle, lätt det sötaste programmet för att hantera oracle enligt mig

 

 

Även programvaran på servern är skriven i java. Dom har lite kringprogramvara (administration etc) som är skriven i .NET resten är java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte bekriper är varför i hela värden dom inte skriver saker i vettiga programmeringsspråk.

 

Skall man skriva nått som går fort så skriver man servern i C och kör under nån bra UNIX miljö (Linux är snabbare på SMP i förhållande till dom flesta BSD) samt en klient skriven i C++ nyttjande QT (http://www.troll.no) iomd man lätt kan porta klienten till t.ex UNIX/Linux samt MAC utan större förändringar.

Fördelen med QT är även att windows versionen ser ut och beter sig som vilken windows klient som helst och i Linux set den ut och beter sig som en Linux klient. Licensieringen av QT är oxo bra iomd dom inte tar betalt per nedladdat program utan en licens per utvecklare.

 

Iaf mina 5 ören när det gäller utvecklingsmiljö för server/client.

 

Tyvärr verkar allt för många utvecklare lite insnöade på att det bara skall funka under MS Windows och ingenting annat och det har nog tyvärr mest med att dom inte kan nånting annat och verkar inte ens ha lust att titta på nått annat trots det förmodligen inte är mycke jobb att se till att det funkar under andra OS än just windows.

 

Ett exempel är 24h (B2B) klienten som faktiskt är skriven i java och funkar finfint under Linux likväl som Windows. Dock supportas bara Windows av nån skum anledning. Allt dom skulle behöva skicka med i zip filen är ett shell script som kör:

java -classpath pokerclient.jar:resources.jar:resources.jar:updater.jar ui.PokerClientApp

så hade klienten hoppat igång i Linux och säket MAC OSX oxo.

 

/OlleH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99.5% är lite för mycket.. dessutom tappar windows användare och även om det är fåtalet procent så är det enormt mycket folk.

 

Om man dessutom skrivit klientprogramvaran i JAVA förstår jag inte meningen med att inte supporta andra OS, är det inte det som är meningen med JAVA till att börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att skriva en server i Java med sin JIT teknik gör att server kan optimeras efter sin användning och gör att java-koden faktiskt kan bli snabbare än C-kod.

 

Att det sedan går snabbare att skriva en server i Java och man får mindre buggar är bara socker på grädden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva en server i Java med sin JIT teknik gör att server kan optimeras efter sin användning och gör att java-koden faktiskt kan bli snabbare än C-kod.

 

Att det sedan går snabbare att skriva en server i Java och man får mindre buggar är bara socker på grädden.

 

När hyr B2B in dig som konsult?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva en server i Java med sin JIT teknik gör att server kan optimeras efter sin användning och gör att java-koden faktiskt kan bli snabbare än C-kod.

 

Att det sedan går snabbare att skriva en server i Java och man får mindre buggar är bara socker på grädden.

 

När hyr B2B in dig som konsult?

 

 

Vet ej ? Varför inte fråga dem ?

Jag kan skaka fram några Java-experter som kan hjälpa dem om de verkligen behöver hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...