Gå till innehåll

"Varför spela poker?"


fit-for-folo

Recommended Posts

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Först och främst, tack för alla svar!

 

Det vi sökte genom frågan, "varför spela poker?", i just den här tråden (kanske en aning otydligt), var ett perspektiv från de som blivit beroende och i en viss bemärkelse missbrukat pokern. Alltså människor som kan se det positiva med pokern, men som också har haft kontakt med dess baksida.

 

 

Jag kan svara för dem. Det är inte direkt rocket science.

 

Varför spela?

 

Vinna pengar. Varför, de vill ha brudar.

 

Status, respekt, bli sedda. Varför, de vill ha brudar.

 

Tidsfördriv. Varför, utråkade.

 

Kick. Varför, belöningssystemet producerar lyckoämnen. (se tidsfördriv)

 

Inte så många andra försörjningsmöjligheter. Varför? ADHD, impulsstörningar, aspberger, social fobi, depression, lathet, whatever.

 

Självständighet. Varför, de får "bestämma själva" över sin tid.

 

 

Baksida, bara att "vända" på ovanstånde.

 

Förlorar pengar. Får inga brudar.

 

Blir antisocial. Inte många brudar där inte.

 

Tidsödande.

 

Fuckar up belöningssystemet.

 

Förstärker störningar.

 

Beroende. Slav.

 

 

Precis som med allting annat så gäller premissen smakar det så kostar det.

 

Skulle man försöka få fram något intressant ur det här så skulle det väl vara vad som skiljer pokern från andra beroenden. Oftast är det nog samma variabler som samverkar och jag tror inte det skiljer så mycket egentligen. Om nu folk lättare har en tendens att bli beroende av pokern så handlar det nog om kicken. Allt annat är grundläggande motiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul frågeställning. Jag skriver lite ur mitt perspektiv. Kanske bidrar jag, kanske inte...

 

Anser mig vara spelberoende. Är en spelare som går +, är en spelare som spelar om småpengar.

 

Varför spelberoende? Därför att jag tänker poker nästan jämt. Jag spelar i stort sett varje dag trots att jag vet att min sambo tycker att jag är skittråkig. Jag kan sitta en fredagskväll och vänta på att min sambo ska bli trött och gå och lägga sig, jag sitter kvar framför tv´n men smyger ned till datorn och spelar ett par timmar då hon somnat. Jag läser på diverse pokersidor dagligen, jag spelar in massa pokerprogram på tv´n.

 

Jag spelar för spänningens skull. Jag får en kick av ett bra spel, en bra read eller en vinst såklart. Framförallt har jag bestämt mig för att bli så bra att jag tillhör de strax under 10 % av spelarna som går +. Sedan finns det såklart en liten dröm om att bli så bra att man kan gå upp några nivåer och tjäna ett par tusen i månaden alternativt få till den där riktiga turneringsklonken.

 

Jag har ett bra tjänstemannajobb, är utbildad ingenjör och tjänar mer på två arbetsdagar än hela min pokerrulle. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har missat en sak.

Vi pokerspelare skiljer på spelberoende och spelmissbruk.

Många anser sig vara spelberoende fastän de inte är spelmissbrukare.

Eftersom de lever på pokern så är de ju beroende av pokern.

 

jättebra poäng tycker jag. nånting jag absolut ska ha i min arsenal när jag försvarar/förklarar mitt spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha större idioter får man leta efter......hur kan ni misslyckas så grovt med att förstå vad op vill?

 

"jag spelar för att jag tjänar så jäkla mkt på det" wtf liksom, pajaser

 

edit Hence: Träd fram ni som har drabbats negativt av pokern, helst $-mässigt

 

edit Sorry drog alla över en kant gäller för de flesta som skrev dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha större idioter får man leta efter......hur kan ni misslyckas så grovt med att förstå vad op vill?

 

"jag spelar för att jag tjänar så jäkla mkt på det" wtf liksom, pajaser

 

edit Hence: Träd fram ni som har drabbats negativt av pokern, helst $-mässigt

 

edit Sorry drog alla över en kant gäller för de flesta som skrev dock

 

Finns inte tillräckligt med bragtrådar och någonstans måste man ju skriva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hejsan,

 

Jag och min kompis Gustav går tredje året på gymnasiet och gör ett 100p projekt kring frågeställningen: "varför spela poker?" Vi söker olika perspektiv på frågan, och riktar oss nu till spelberoende, för att se hur de ser på det.

 

Så till er som fastnat och blivit beroende av poker, varför tror ni att ni spelar/spelade? Vad är det som lockar/lockade?

 

Vi är mycket tacksamma för alla seriösa svar.

 

tack på förhand

 

Olof Brodin

 

det e r oligt och utmanade varje hand

drömmen om dom stora pengarna har jag mer eller gett upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha större idioter får man leta efter......hur kan ni misslyckas så grovt med att förstå vad op vill?

 

"jag spelar för att jag tjänar så jäkla mkt på det" wtf liksom, pajaser

 

edit Hence: Träd fram ni som har drabbats negativt av pokern, helst $-mässigt

 

edit Sorry drog alla över en kam gäller för de flesta som skrev dock

 

fyp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste anledningen är nog att de tror att de ska vinna. Och sedan tillkommer kicken(spänningen) att de kan satsa en relativt stor summa för dem och ha chansen att vinna en större. Gambling alltså.

Pokern skulle inte finnas om man inte spelade om pengar. Även playmoney och liknande skulle inte finnas pga att det finns så mycket roligare spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul frågeställning. Jag skriver lite ur mitt perspektiv. Kanske bidrar jag, kanske inte...

 

Anser mig vara spelberoende. Är en spelare som går +, är en spelare som spelar om småpengar.

 

Varför spelberoende? Därför att jag tänker poker nästan jämt. Jag spelar i stort sett varje dag trots att jag vet att min sambo tycker att jag är skittråkig. Jag kan sitta en fredagskväll och vänta på att min sambo ska bli trött och gå och lägga sig, jag sitter kvar framför tv´n men smyger ned till datorn och spelar ett par timmar då hon somnat. Jag läser på diverse pokersidor dagligen, jag spelar in massa pokerprogram på tv´n.

 

Jag spelar för spänningens skull. Jag får en kick av ett bra spel, en bra read eller en vinst såklart. Framförallt har jag bestämt mig för att bli så bra att jag tillhör de strax under 10 % av spelarna som går +. Sedan finns det såklart en liten dröm om att bli så bra att man kan gå upp några nivåer och tjäna ett par tusen i månaden alternativt få till den där riktiga turneringsklonken.

 

Jag har ett bra tjänstemannajobb, är utbildad ingenjör och tjänar mer på två arbetsdagar än hela min pokerrulle. :-P

 

 

Hej

 

Intressant! Jag har en dead-ringer! En okänd tvilling. ;-) Jag skulle beskrivit min situation precis som du beskriver din. Enda skillnaden att jag får jobba 3 veckor för att tjäna in min pokerrulle. Antingen har jag större rulle (jag har fått in en del sköna, men inte gigantiska, turneringsklonkar) eller så tjänar du mycket bra på ditt jobb.

 

En nersida jag märkt av är att jag är mindre fokuserad på mitt jobb och har svårt att riktigt satsa hela min kraft (och tid) på min civila karriär nuförtiden. På nåt sätt har jag intalat mig att jag snart ska få in den optimala klonken i poker. Vem är bäst på att lura mig? Jag själv.:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...