Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt på ett bord med 1000 i marker. Average på bordet var ca 5000.

Jag sitter utg och får par i åttor, jag höjer 3Xbb och får syn av 2 personer.

På floppen kommer A,8,2 i olika färger.

Jag checkar här eftersom jag tror att någon av mina motståndare har ett ess, och om de inte har det finns det stor chans att de försöker bluffa.

Jag resonerade också som så att det inte finns någon kort som är farligt för mig om det kommer upp på turn.

Var det rätt spelat av mig?

Postad

GAME #1326774833: Texas Hold'em NL $5/$10 2008-12-17 00:40:52

Table Anaheim (Heads Up)

Seat 3: heroooo ($2,347.00 in chips)

Seat 8: fiende ($1,258.00 in chips) DEALER

fiende: Post SB $5.00

heroooo: Post BB $10.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to heroooo Ace of ClubsAce of Spades

fiende: Raise (NF) $30.00

heroooo: Raise (NF) $110.00

fiende: Call $80.00

*** FLOP *** Ace of HeartsAce of DiamondsKing of Spades

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Postad

Om jag ligger taskigt till i en turnering och får en bra träff så är jag beredd att ta risken med att slowspela för att få in hela den andres stack. D v s säga i ett skede när jag ligger under avrage men fortfarande inte anser att det AI/fold som gäller. Om man checkar och den andre satsar kan man syna för att sedan få in resten på turn, då anser troligen fi att de har satsat så mycket så att de måste syna... Alternativt kan man såklart checkhöja.

Postad
NEJ. För när 3an kommer på turn och han får stege med 54 och du stackar av honom så tvingas vi läsa såna här poster.

Eftersom de synade min raise preflop i tidig position var jag ganska säker på att de ej satt på 54.

Jag har väl inte tvingat någon att läsa posten?

Om du inte har något vettigt att säga så tig. :lol:

Postad
Låt mig gissa, du checkade, dem checkade, du blev utdragen, du vill ha bekräftelse att du spelade rätt och sen är du nöjd? :roll:

OT: Är dem tighta är det fel spelat, är dem vanliga aggrofiskar är det rätt spelat.

Dem?

Det här är avdelningen för nybörjarfrågor. Som svar skulle jag säga slowspela inte. Betta och hoppas nån med Ax reraisar dig eller någon som missat helt försöker bluffa. Betta på brukar oftast funka bäst...

Postad

Hade varit intressant att veta vad blindsen låg på men imo är det rätt fiskigt att raisa utg och sen checka. Det skriker ju styrka om något. När du dessutom är så shortstackad så åker antagligen deras marker in om dom har träffat ngt, så jag tycker nog gott du kan cb här i stället av flera anledningar:

1. Du vill ju bygga upp potten till river så du kan få in alla dina chips och få betalt.

2. Har dom synat din raise preflop och har ett ess lär dom knappast folda det till ett cb, då dom i så fall skulle foldat pre.

3. Vad exakt vill du representera för hand som du raisar utg och sen checkar mot 2 spelare?

4. Tycker att det är bättre att göra ett cb på flop och om någon synar och du tror att dom tex sitter på ett pp, så kan du checka turn för att fejka svaghet och på så sätt kanske få betalt på river alternativt få honom att bluffa/valuebeta på turn beroende på vad han har för hand.

Tycker iofs att svaret på den här frågan beror väldigt mycket på blindsens storlek. Är dom 10/20-30/60 tycker jag absolut att du måste göra ett cb för att bygga potten tillräckligt för att få in alla marker på rivern. är dom 50/100-< så hade nog open push pre varit ett bättre alternativ än att raisa 3xbb.

Tror att det är väldigt sällan, alternativt mot exeptionellt dåliga spelare som du kan extrahera mer värde ur din hand genom att checka här. Det du absolut inte vill göra är ju att hålla nere värdet och jag tror dessutom att har dom träffat så är dom med och har dom inte så foldar dom alternativt knackar bakom dig.

Mitt val hade varit ett cb i halvpottsize.

Jag tycker för övrigt att slowplaying är lika överskattat som stone cold bluffs och reads i livepoker där 4 ryckningar i höger ögonbryn betyder KK eller AA.

Slowplaying är väldigt starkt, precis som bluffar om man använder dem väldigt sparsamt och med fingertoppskänsla i exakt rätt situation mot exakt rätt spelare. Jag har sett så oändligt många spelare som sitter och slowar var och varannan hand och tappar sånt sjukt värde i längden. Möter du någon som kan det minsta om pottkontroll så är oftast det enda du åstadkommer att hålla potten nere när du vinner alternativt låta någon dra ut dig med någon bisarr hålpipa eller runner flush osv, och då du tycker att du floppade nötterna kommer du dessutom inte kunna släppa den när du är slagen.

Förre

Postad

Tips 1. Försök tänka allt i ranges istället

Tips 2. Betta runt halvpott på de här flopparna efter UTG raise med en stor del av dina kombos.

Tips 3. Spara dina floppcheckar efter UTG-öppning på helt andra brädor.

Postad

Tack så mycket för alla vänliga tips :)

Den här gången fungerade det faktist, killen efter mig betade pott, andra killen la sig, jag går all in och vinner.

Själva anledningen till att jag inte betade på flopen var att ena killen var agro som fan, och den andra killen var ganska agro han också, försökte få en av dem att bluffa.

Förstår nu att det kanske inte var så jättesmart eftersom jag inte själv förstår vilken hand jag representerar med en check. :roll:

Ska tänka på alla tips till nästa gång, tack så mycket :-D

Postad

Om killen är aggro som fan så gillar han nog att höja en semivek pottbet, typ halvpott som reb säger. Det känns supervärt att CBa när du har tagit initiativet pre, eftersom dina motståndare förväntar sig att du ofta gör det även med händer som missat floppen.

CB flopp/syna omslag. Check raise allin på turn alternativt checksyn om turn blankar helt, hans bet är relativt stor, samt ni är väldigt djupa och du tror att han viker mot omslag.

Så skulle iaf jag spela handen oftast. Sen finns det vissa FI som man kan mixa upp det mot. Vissa aggrotomtar brukar gilla att panga på om man 1/3pott-betar turn "för att komma billigt till river", men då ska man ha väldigt goda skäl att tro att just denna snubben gör så ofta.

/SK

Postad

Om du tror någon har ett bra Ess och är callingstations. då tycker jag det bara bomba på.. frågan är om du kan på bästa sätt få in alla pengarna i potten. om du checkar kan det komma scary-cards på turn som gör att action dör.. jag slowplayar väldigt sällan för just detta.

Postad

Du måste beta. om du checkraisar ger du dem chansen att komma undan med fler marker i behåll än om du betar. Det här är ju drömfloppen ju, och sättet du får in mest marker är genom att beta. Har inget nåt ess skulle de antagligen ha checkat bakom ändå, känns det som... dessutom om utg pfr och sedan checkraisar en sådan flopp, så borde fi kunna komma undan lite väl mycket.