Gå till innehåll

Högskoleprovet, vad fick ni?


Gyre

Recommended Posts

Vad tycker ni rent allmänt om att ett prov på svenska engelska matte motsvarar 3 år på gymnasiet?

 

Med tanke på att gymnasiet ställer alldeles för låga/få krav och det räcker i princip med att slå in fakta utan att förstå det för att få väldigt bra betyg så tycker jag att det är bra med ett prov som kan väga upp för de som har blivit skoltrötta så in i helvete pga av att väldigt sällan utmanas intellektuellt.

 

Fake edit: Jävligt lång mening men orkar inte ändra.

 

Dessutom läser man sjukt mycket onödigt i gymnasiet. Man borde korta gymnasiet till några få kärnämnen plus många frivilliga kurser.

 

Intelligenta människor kanske borde inse att det är det systemet som finns och det är det man får rätta sig efter och helt enkelt skaffa sig bra betyg. Eller blir man intelligent lite senare?

Imo är det gymnasiet som är "patetiskt enkelt" och förns i universitetet det faktist krävs att du pluggar lite.

 

Intelligenta människor har ju insett vilket system som finns och rättar sig efter det genom att skriva bra på högskoleprovet. Då behövs inga bra betyg och man kan glida igenom gymnasietiden och hitta på massa kul saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du har ingen aning om hur rätt du har.

 

Du måste vara någon typ av universalgeni som inte bara förstår hur rätt andra har utan även lyckas med bedriften att räkna ut att de själva inte förstår det!

 

Själv funderar jag på att skapa en javabaserad applikation som blixtsnabbt söker igenom forumet efter nya inlägg ifrån Hjort och som vid träff genast citerar hans text och lägger till texten "Du har ingen aning om hur rätt du har"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intelligenta människor kanske borde inse att det är det systemet som finns och det är det man får rätta sig efter och helt enkelt skaffa sig bra betyg. Eller blir man intelligent lite senare?

Imo är det gymnasiet som är "patetiskt enkelt" och förns i universitetet det faktist krävs att du pluggar lite.

 

Jag säger inte att jag är/var bättre. Jag kommer gå och göra det nya högskoleprovet och utnyttja att jag har fördel där jämfört med dom som faktist kan plugga, och på så sätt snirkla mig in i systemet. Jag tycker fortfarande att det är ganska idiotiskt system med ett prov som ersätter 3 år utav skolgång. Jag kan helt enkelt inte försvara att jag har dom åsikerna men fortfarande gör provet, det är ungefär samma sak som att jag tycker det är oförsvarbart att ladda ner musik&filmer men ändå gör det.

 

Edit: jag är lite bakis och kan inte sova, jag inser nu när jag läst igenom det att det är ganska idiotiska argument osv, men jag står ändå för vad som står över.

 

 

Den enda som är intressant är korrelationen mellan HP och studieresultat.

 

Den är 0,45 för HP och 0,66 för betyg. Sambandet med HP lär då dessutom gå upp då det fortfarande utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska man då göra resten av tiden? Det absolut värsta med högskoleprovet är ju all dötid. Jag kan komma på exakt noll tidsfördriv bättre än att läsa texterna - speciellt eftersom vissa kan vara hyggligt intressanta.

 

+1. Men det är väl inte bara ett högskoleprovsproblem, utan öht om man som jag (och kanske du) är en sån som alltid gör allting på extremt kort tid (därmed inte sagt att det blir bättre), och till detta är enormt rastlös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Høgskoleprovsbrag: 1,8 førsta och enda gången. Anno 1993. På den tiden var det væl en 140 frågor om jag inte minns fel. Færre idag va?

 

Gymnasiebetygsbeat: 3.2.

 

1.5 första vändan. 2.0 andra vändan. Ska dock sägas att senaste gången var 1998.

 

2.7 i gymnasiebetyg. Skyller på ren slöhet och omognad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intelligenta människor har ju insett vilket system som finns och rättar sig efter det genom att skriva bra på högskoleprovet. Då behövs inga bra betyg och man kan glida igenom gymnasietiden och hitta på massa kul saker.

 

Fan, du skrev exakt det jag tänkte skriva. Jag har högskoleprovat mig in på två utbildningar. Kändes rätt skönt att svischa förbi på det sättet.

 

Hade jag varit femton år idag och vetat vad jag vet nu hade jag sprungit raka vägen till Komvux, läst kärnämnen + semikärnämnen och fyllt ut resten med blaj. Under tiden hade jag skrivit högskoleprov för glatta livet och varit klar på uppskattningsvis 1 - 1,5 år. Om man vill speeda upp det hela lite kan man ju tenta tramskurserna på en termin om man lägger manken till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, du skrev exakt det jag tänkte skriva. Jag har högskoleprovat mig in på två utbildningar. Kändes rätt skönt att svischa förbi på det sättet.

 

Hade jag varit femton år idag och vetat vad jag vet nu hade jag sprungit raka vägen till Komvux, läst kärnämnen + semikärnämnen och fyllt ut resten med blaj. Under tiden hade jag skrivit högskoleprov för glatta livet och varit klar på uppskattningsvis 1 - 1,5 år. Om man vill speeda upp det hela lite kan man ju tenta tramskurserna på en termin om man lägger manken till.

 

Jättebra idé. Fast man måste vara minst 20 år eller ha slutfört en 3-årig gymnasieutbildning för att läsa på komvux på gymnasienivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intelligenta människor har ju insett vilket system som finns och rättar sig efter det genom att skriva bra på högskoleprovet. Då behövs inga bra betyg och man kan glida igenom gymnasietiden och hitta på massa kul saker.

 

Detta ska väl ändras snart med speciell kvot för dom som söker på hsp kontra betyg, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl redan? Brukar inte de flesta utbildningar ta ca 1/3 HSP och 2/3 betyg?

 

Okej, vet inte. Kanske var så att Komvux skulle få en egen kvot jämfört med dom som söker in på sina gymnasiebetyg i och med förändringen med meritpoäng osv. Någon förändring med olika kvoter (heter det så?) är det iaf vad jag hört :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl redan? Brukar inte de flesta utbildningar ta ca 1/3 HSP och 2/3 betyg?

 

Stämmer.

 

Okej, vet inte. Kanske var så att Komvux skulle få en egen kvot jämfört med dom som söker in på sina gymnasiebetyg i och med förändringen med meritpoäng osv. Någon förändring med olika kvoter (heter det så?) är det iaf vad jag hört :)

 

Inte klart än, men det stämmer troligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att det är ännu mer uppdelat i antagningsgrupper än bara hsp och betyg. Något i stil med att högskoleprovet är uppdelat i råresultat och arbetslivserfarenhet och att betyg är uppdelat efter nya och gamla systemet. Vilket ju i praktiken betyder att det blir mycket bättre kvalité på sökanden med gamla betyg och råresultat på hsp.

 

Uppläsningsgrejen är ju förresten så sossigt det kan bli. Som om det vore möjligt att läsa sig smartare på någon termin. Så sjukt orättvist också eftersom betyget går i taket och de riktigt begåvade inte kan visa att de är bättre än de som har vilja nog att grinda igenom n terminers komvux.

 

Dessutom får du väl inte läsa upp ämnen som du har godkänt i från gymasiet?
Jag förutser att det där inte alls kommer ge upphov till några oförutsedda konsekvenser i form av ökad mängd IG.

 

Fattar inte riktigt varför de insisterar på att göra system som är som gjorda för att gameas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis får du läsa upp betyg från gymnasiet, hur många du vill dessutom. De nya antagningsreglerna till högskolan innebär följande: Precis som förut så kan man söka in på gymnasietbetyg och högskoleprov (och även folkhögskola men det glömmer vi eftersom ingen väsentlig skillnad har skett), men tidigare var det så att rena gymnasiebetyg, dvs. betyg som du fick direkt när du gick ur gymnasiet, har konkurrerat med betyg som pluggats upp på Komvux. Vad har det inneburit i praktiken? Jo att det skett en väldigt stor betygsinflation när det gäller antagningspoäng för högskolan, där folk först gått ur gymnasiet och sen genast pluggat upp sina betyg för att komma in på högskolan. De nya antagningsreglerna innebär att den kvoten (2/3) som tas på gymnasiebetyg har delats in i två grupper, rena gymnasiebetyg och uppluggade gymnasiebetyg. Här har också de rena gymnasiebetygen en större andel än de uppluggade. Kontentan och budskapet är "gör jobbet i gymnasiet!". Personligen tycker jag förändringen är bra eftersom det tidigare systemet bara inneburit att folk triggades att plugga upp sina gymnasiebetyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra idé. Fast man måste vara minst 20 år eller ha slutfört en 3-årig gymnasieutbildning för att läsa på komvux på gymnasienivå.

 

Fan också. Aja, det är ju för sent nu ändå. Men man kan väl fortfarande tenta av på gymnasiet? Lite svårare att genomföra den planen gissar jag men med lite vilja skulle man ju ändå lätt kunna skala av ett år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilka då? Kanske inte alla som hängde med sina gymnasiekompisar iofs.

 

Man kan ju behålla en eller ett par kurser som man inte kan eller vill tenta och då får man ju den sociala biten också (vilken givetvis är jävligt viktig). Den positiva skillnaden är att man kan glida in vid 11.00 lagom till kaffet istället för kl 08.20.

 

Men hey, alla är vi olika. Jag hängde i princip aldrig med "gymnasiekompisarna" på fritiden, jag hade kvar kompisarna från högstadiet. Förutom på raster och klassfester och så obv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att det är ännu mer uppdelat i antagningsgrupper än bara hsp och betyg. Något i stil med att högskoleprovet är uppdelat i råresultat och arbetslivserfarenhet och att betyg är uppdelat efter nya och gamla systemet. Vilket ju i praktiken betyder att det blir mycket bättre kvalité på sökanden med gamla betyg och råresultat på hsp.

 

Dessutom kan skolorna ge undantag om de så vill. Handelshögskolan tar in 75% på betyg, 15% från högskoleprovet (arbetslivserfarenhet ger INGEN bonus här) och 10% på "speciella meriter". Enligt min syster som studerade där brukade "speciella meriter" ganska ofta betyda rika föräldrar som skänker pengar till skolan :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...