Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om du tar ett glas med vatten och lägger ner en pingisboll i mitten så kommer den att dra sig ut till kanten, varför? och om du nu vill ha pingisbollen kvar i mitten, vilken vtska ska du då hälla i glaset?

Obv är svaret på första frågan inte att lägga dit en handgranat, som jag först sa.

• Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Om du tar ett glas med vatten och lägger ner en pingisboll i mitten så kommer den att dra sig ut till kanten, varför? och om du nu vill ha pingisbollen kvar i mitten, vilken vtska ska du då hälla i glaset?

Obv är svaret på första frågan inte att lägga dit en handgranat, som jag först sa.

Ättika?

Postad

Mer vatten tills det blir överfullt?

Postad
12*8 + 1*9 = 105

Om rektangelns sidor ska vara heltal så blir det relevant att primtalsfaktorera 105 => 3 * 5 * 7. Troligtvis har alltså den eftersökta rektangeln dimensionerna 15x7

Det är rätt.

Alltså Hint: Rektangeln skall vara 15*7

Postad

Jag svarar som jag alltid gör på konstiga frågor och hoppas på att det är rätt: ytspänning och diskmedel.

Postad
Jag svarar som jag alltid gör på konstiga frågor och hoppas på att det är rätt: ytspänning och diskmedel.

lol rätt:-)

"ytspänning och diskmedel" är i alla fall fel svar till matt-problemet!

Njaa, kan funka?

Postad
"ytspänning och diskmedel" är i alla fall fel svar till matt-problemet!

Jag satt på ett småtråkigt möte i dag. I väntan på att få in "ytspänning och diskmedel" på min bingobricka klottrade jag detta

XXXXXXXXXXXX

OOOXXXXXXXXX

OOOOOOXXXXXX

OOOOOOOOOXXX

OOOXXXXXXXXX

OOOOOOXXXXXX

OOOOOOOOOXXX

OOOOOOOOOOOO

OOOXXXXXXXXXXXX

OOOOOOXXXXXXXXX

OOOOOOOOOXXXXXX

OOO+++++++++XXX

OOOOOOXXXXXXXXX

OOOOOOOOOXXXXXX

OOOOOOOOOOOOXXX

• 3 years later...
Postad
8809 = 6

7111 = 0

2172 = 0

6666 = 4

1111 = 0

3213 = 0

7662 = 2

9312 = 1

0000 = 4

2222 = 0

3333 = 0

5555 = 0

8193 = 3

8096 = 5

7777 = 0

9999 = 4

7756 = 1

6855 = 3

9881 = 5

5531 = 0

2581 = ?

Ibland har man så tråkigt att man börjar fundera på tankenötter som publicerats för några år sedan:

2581 = 2

Postad

Du hade inte fått se den igen? Om inte var det ett väldigt lustigt sammanträffande, jag mindes inte alls att jag sett den här men min dotter visade mig den i förrgår. Hann inte fundera på den men nu fick jag ju tänka till och löste den lyckligtvis någorlunda snabbt.

Postad

Jo jag fick faktiskt se den igen, såg lösningen ganska omgående samtidigt som jag kom i håg att jag inte löste den för tre år sedan.

Sammanträffandet var väl att heltok postade problemet en gång till (i db:n) efter att jag presenterat facit.