magico Postad 27 November , 2008 Rapport Share Postad 27 November , 2008 Jag sitter och försöker förklara för min kompis varför det är bra att semibluffa i vissa lägen, han är väldigt ny i pokervärlden. Låt oss säga att vi köra en SnG med 5 pers. Alla börjar med 1000 och detta är första handen på blinds 10/20. Vi sitter i SB med KQo och höjer 80 efter en limp, BB synar också. Flop kommer : , , . Vi checkar och det gör BB också limparen höjer 200 in i potten som är 240. Vi har ju nu 8 nutouts~32% att vinna. Då ställer vi, hur räknar jag nu ut hur ofta han måste folda för att detta ska vara +EV? Och hur mycket EV. Jag är intresserad av att veta om detta är ett bra spel eller inte. Jag är bara ute efter matematiken. Jag vet att detta är enkelt jag har bara fått hjärnsläpp nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MannenMedH Postad 27 November , 2008 Rapport Share Postad 27 November , 2008 Om det är SnG är det förmodligen -EV. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
struve Postad 27 November , 2008 Rapport Share Postad 27 November , 2008 Vi har följande variabler: Den fold-equity som vi söker F = ? Vinsten som vi gör om fi lägger vilken är potten innan vi shovar X = 440 Vår hands equity som vi uppskattar H = 0,32 Vinst om vi blir synade och vinner handen Z = 440 + 720 Det belopp vi shovar med och som vi riskerar Y = 920 Vi vinner antingen potten direkt eller så synar fi och då vinner vi ibland ändå: FX + (1- F)(HZ - (1-H)Y)=0 Sätt in värden från ovan och lös ut F så fås F=0.366 Alltså måste fi lägga sig minst 37% av gångerna för att spelet ska vara lönsamt. Om jag nu räknar rätt vilket är långt ifrån säkert. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 27 November , 2008 Författare Rapport Share Postad 27 November , 2008 Vi har följande variabler: Den fold-equity som vi söker F = ? Vinsten som vi gör om fi lägger vilken är potten innan vi shovar X = 440 Vår hands equity som vi uppskattar H = 0,32 Vinst om vi blir synade och vinner handen Z = 440 + 720 Det belopp vi shovar med och som vi riskerar Y = 920 Vi vinner antingen potten direkt eller så synar fi och då vinner vi ibland ändå: FX + (1- F)(HZ - (1-H)Y)=0 Sätt in värden från ovan och lös ut F så fås F=0.366 Alltså måste fi lägga sig minst 37% av gångerna för att spelet ska vara lönsamt. Om jag nu räknar rätt vilket är långt ifrån säkert. Tack! Det var detta jag var ute efter Sen får man lägga till några procent till för ofta räcker det med att träffa K/Q! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts