Gå till innehåll

Bostadsbidrag


redeye

Recommended Posts

Semi-ontopic.

 

Läste på Text-tv i går att det är ett förslag att bidragsfuskare ska bli utan bidragsmöjlighet i två år.

 

WTF!

 

Alltså, hur kan det

a) Inte redan finnas denna regel?

b) Tycka att tå år är en lämplig tid? 10-talet år vore mer lagom. Helst ska återbetalningsskyldigheten av tillfuskade pengar ärvas till tredje led.

 

Eller jätteofftopic...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tycker också att bostadsbidraget är en idiotisk konstruktion. Hellre sänka skatten/ge generellt bidrag för låginkomsttagare. Varför? - Jo, för jag anser att det är fullkomligt orimligt att staten ska bestämma vilka livskvalitetsval medborgare ska göra.

 

I själva verket blir det så att den som föredrar att unna sig ett par extra bowlingsrundor/en extra tågresa/snyggt läppstift missgynnas i förhållande till dem som föredrar att bo dyrt.

 

Det hela påminner mig om det klassiska gråt-reportaget man tvingas se på SVT varenda jävla valår då frånskilda Anna, tant Agda eller 38-barnsmamman Lisa tvingas flytta om moderaterna tar bort just det bidraget eller socialdemokraterna behåller någon viss skatt.

 

(Sedan visar det sig oftast att personen i fråga bor i en 25-miljonersvilla på Lidingö...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt jobbigt att försäkra sig mot sjukdom och arbetslöshet på egen hand. och försäkringar kostar pengar för mig! och jag har barn jag inte har råd med! det är alla andras uppgift att försörja mig och mina barn eftersom det är min rättighet att knulla utan att behöva ta några konsekvenser av det. de som inte håller med är EGOISTISKA och OEMPATISKA och vill ha tillbaka NAZISMEN.

 

HITLER.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken diskution om några ynka hundralappar.

Att staten och politikerna pippar oss dagligen är det ingen som talar om.

Jag skiter i om han tar några hundringar av mina skattepengar.

Du får ingen sympati av dem flesta, men bättre det än vara ute på gatan.

Dem riktiga bovarna sitter i riksdan. Buss på dem istället!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bidrag behövs, bostadsbidrag behövs inte. Lek med tanken att bostadsbidragen för enkelhetens skull kostar samhället en miljard. Vi plockar bort alla bostadsbidrag, +1 miljard i kassan alltså. Nu finns det en grupp männsikor som behöver bostadsbidrag men som alltså står utan. Det kan vara tillfälligt sjukskrivna, arbetslösa, pensionärer, sjukpensionärer osv. De får tillbaka samma belopp som de tidigare fick, fast den här gången får de det på sin pension, a-kassa, socialbidrag eller vilken annan form av bidrag de nu har. Vi säger att det är ca 70% av de tidigare bostadsbidragstagarna som faller in i den kategorin. De som trillar ut är alltså (generellt nu, undantag finns ju alltid), studenter, barnfamiljer som vägrar flytta, semi-nyligen separerade, sambopar och makar utan barn mfl.

 

Då har vi alltså 300 miljoner kvar i kassan. De som verkligen behövde bostadsbidraget får behålla samma summa, de som inte behöver det blir utan. Dessa 300 miljoner kan vi nu lägga på de som verkligen lever på marginalerna. Den ensamma mamman som bor i en etta och alla de som knappt får pengarna att räcka till mat och kläder.

 

Var fan finns egoismen i detta undrar jag nu?

 

Edit:

Ni tycker alltså att exempelvis barnfamiljen i Umeå eller den ensamma, nyligen frånskilda mamman behöver bostadsbidrag m.a.a barnen ska slippa byta skola? Det är ju bara pinsamt. Vissa kanske anser att de inte ska behöva sänka sin standard. Varför inte? Om jag gör ett aktieklipp och flyttar in i en sexa och allting sen går åt helvete, ska jag få behålla min standard då? Självklart inte, och det är här som våra empiriska exempel kommer in. Standarden är för högt satt. Barn behöver inte nödvändigtvis ha ett eget rum, man måste inte ha uteplats, man måste inte gå i samma skola i nio år för att inte hamna på glid osv osv.

 

Det var exakt det här jag menade, jag antar att du har siffror på dessa grupper, eftersom du resonerar som du gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var exakt det här jag menade, jag antar att du har siffror på dessa grupper, eftersom du resonerar som du gör?

 

Nej, det har jag inte men du vet likaväl som jag att grupperna jag nämner är tillräckligt stora för att det ska ha bäring. Spelar ju egentligen ingen roll alls hur stora dessa grupper är eftersom det utöver kronor och ören handlar om principer; man bor inte på för någon annans pengar om man inte absolut måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte men du vet likaväl som jag att grupperna jag nämner är tillräckligt stora för att det ska ha bäring. Spelar ju egentligen ingen roll alls hur stora dessa grupper är eftersom det utöver kronor och ören handlar om principer; man bor inte på för någon annans pengar om man inte absolut måste.

 

Verkligen inte!!! Om det är på bekostnad att några fler som inte borde få bidrag för att "rätt" personer ska få det, så har det ingen bäring - ingen alls, för mig!

 

På tal om principer alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen inte!!! Om det är på bekostnad att några fler som inte borde få bidrag för att "rätt" personer ska få det, så har det ingen bäring - ingen alls, för mig!

 

På tal om principer alltså...

 

Det är inte "några fler". Men om du inte oroar dig så behöver du ju inte bry dig. Låt höra en gissning från dig då. Hur många av de som får bostadsbidrag tror du bor i billigaste möjliga lägenhet? Jag och min flickvän har bott i en etta tillsammans som kostade 1400 kr i månaden. Hur många sambopar utan barn men med bostadsbidrag tror du gör det?

 

Hur många barnfamiljer som får bostadsbidrag tror du bor i en trerumslägenhet eller större?

 

Om du inte tror att det är särskilt många så blir jag faktiskt rädd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte "några fler". Men om du inte oroar dig så behöver du ju inte bry dig. Låt höra en gissning från dig då. Hur många av de som får bostadsbidrag tror du bor i billigaste möjliga lägenhet? Jag och min flickvän har bott i en etta tillsammans som kostade 1400 kr i månaden. Hur många sambopar utan barn men med bostadsbidrag tror du gör det?

 

Hur många barnfamiljer som får bostadsbidrag tror du bor i en trerumslägenhet eller större?

 

Om du inte tror att det är särskilt många så blir jag faktiskt rädd...

 

Lite nyfiken på var du får allt ifrån? Källor?

Var hittar man en lägenhet för 1400 kr/månad? Info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte "några fler". Men om du inte oroar dig så behöver du ju inte bry dig. Låt höra en gissning från dig då. Hur många av de som får bostadsbidrag tror du bor i billigaste möjliga lägenhet? Jag och min flickvän har bott i en etta tillsammans som kostade 1400 kr i månaden. Hur många sambopar utan barn men med bostadsbidrag tror du gör det?

 

Hur många barnfamiljer som får bostadsbidrag tror du bor i en trerumslägenhet eller större?

 

Om du inte tror att det är särskilt många så blir jag faktiskt rädd...

 

Jag tror ärligt talat inte att du blir "rädd", men skitsamma!

 

Jag vet inte vad du tror att man får i bostadsbidrag? Vad skulle du gissa att man skulle få i bidrag om hyran var 1400 SEK/månad? Så svaret blir ganska få, försvinnande få kommer du märka när du tittat upp förutsättningarna för att få bostadsbidrag!

 

Jag tycker du bevisar i varje post att du egentligen inte har en aning om hur bostadsbidrag fungerar, men att du principiellt är emot bidrag. Fast ändå inte, eftersom det finns människor som har olika former av problem, vilket du ju har skrivit på flera ställen.

 

Jag förstår inte varför "bostadsbidrag" är "fulare/smutsigare" än t ex starta eget-bidrag?!? Utifrån de argument du presenterat i tråden ser jag inga skillnader mellan olika former av bidrag. Om jag vill starta eget så är det väl bara att göra det, det gjorde min farfarsfar, och se det gick ju så fint så. Eller glesbygdsbidrag, "vafan, har man valt att flytta dit är det väl dennes problem", eller socialbidrag "eh, vafan, klipp dig och skaffa dig ett jobb, det gjorde ju Kenta, och det gick ju fint".

 

Det är alltså bättre att de får andra typer av bidrag? För det blir billigare? Kanske ska slå hästsvansen en signal, jag tror han skulle bli eld och lågor över ditt förslag. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att bostadsbidraget är en idiotisk konstruktion. Hellre sänka skatten/ge generellt bidrag för låginkomsttagare. Varför? - Jo, för jag anser att det är fullkomligt orimligt att staten ska bestämma vilka livskvalitetsval medborgare ska göra.

 

I själva verket blir det så att den som föredrar att unna sig ett par extra bowlingsrundor/en extra tågresa/snyggt läppstift missgynnas i förhållande till dem som föredrar att bo dyrt.

 

Det hela påminner mig om det klassiska gråt-reportaget man tvingas se på SVT varenda jävla valår då frånskilda Anna, tant Agda eller 38-barnsmamman Lisa tvingas flytta om moderaterna tar bort just det bidraget eller socialdemokraterna behåller någon viss skatt.

 

(Sedan visar det sig oftast att personen i fråga bor i en 25-miljonersvilla på Lidingö...)

 

Så här funkar det ju förstås inte! Vi är ju alla överens om (eftersom vi har demokrati i det här landet) en lägsta nivå i levnadsstandard som invånarna i vårt land ska ha. Detta är alla överens om, och därför har medborgarna vissa rättigheter. Detta gäller självklart även för de svaga grupperna i samhället, som av olika skäl står utanför arbetsmarknaden o dyl. Det är ju förstås den här gruppen som mest behöver socialförsäkringsskydd av samhället.

 

Det handlar också förstås väldigt lite om dyra boenden för välbärgade individer, utan de som är aktuella för detta bidrag är ofta den tidigare kategorin människor. Problemet med ett generellt bidrag är bland annat att flera av de behövande grupperna inte kan ta tillvara på sina intressen, utan exempelvis skulle spendera sina pengar på annat och därefter inte kunna betala sin hyra. Vad är det som är så fel i att ge människor stöd för deras boende, om det är stöd för detta de behöver? Självklart ges inte detta bidrag till vem som helst, vilket flera i den här tråden tycks tro, utan man måste uppfylla olika kriterier.

 

Och nej, de bor inte oftast i en 25-miljoners villa på Lidingö... Hur många bor på Lidingö? Hur många villor i den klassen finns det? Hur många har ansökt om bostadsbidrag bland dessa? Ja, jag fjantar mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på var du får allt ifrån? Källor?

Var hittar man en lägenhet för 1400 kr/månad? Info?

 

På Kobjer i Lund. Tror iofs att hyran är 1600 kr där nu.

 

Jag vet inte vad du tror att man får i bostadsbidrag? Vad skulle du gissa att man skulle få i bidrag om hyran var 1400 SEK/månad? Så svaret blir ganska få, försvinnande få kommer du märka när du tittat upp förutsättningarna för att få bostadsbidrag!

 

Nu vet jag att du driver med mig. Du kan väl ändå inte vara så dum så att du tror att jag någonstans har skrivit att man kan få bidrag med en så låg hyra? Hela poängen är ju att det faktiskt oftast finns billigare alternativ men då måste man kanske, gud förbjude, skaffa sig en mindre lägenhet.

 

Edit: ok, ser nu hur du kunde missförstå det, men läs igen så går det nog fram.

 

Jag förstår inte varför "bostadsbidrag" är "fulare/smutsigare" än t ex starta eget-bidrag?!? Utifrån de argument du presenterat i tråden ser jag inga skillnader mellan olika former av bidrag. Om jag vill starta eget så är det väl bara att göra det, det gjorde min farfarsfar, och se det gick ju så fint så. Eller glesbygdsbidrag, "vafan, har man valt att flytta dit är det väl dennes problem", eller socialbidrag "eh, vafan, klipp dig och skaffa dig ett jobb, det gjorde ju Kenta, och det gick ju fint".

 

Det är alltså bättre att de får andra typer av bidrag? För det blir billigare? Kanske ska slå hästsvansen en signal, jag tror han skulle bli eld och lågor över ditt förslag

 

Självklart finns det en hel drös med bidrag som borde plockas bort eller ändras men nu är det just bostadsbidrag vi snackar i den här tråden. Barnbidrag är ju ett utmärkt exempel på bidrag som borde vara behovsprövat med utgångspunkt 0 kr. DET är däremot ett bidrag som är bra och till för att säkerställa barnens väl och ve (även om det naturligtvis inte räcker på långa vägar).

 

Jag anser också att man minsann får ta sitt pick och pack och flytta om det inte finns jobb på orten där man bor. Det gjorde jag. Hade jag inte velat flytta hade jag fått ta ett annat jobb. Så är livet, man kan inte bara sitta i sin stuga vid Torne älv och kräva bidrag för att det inte finns jobb just där man råkar bo.

 

Man ska inte leva över sina tillgångar. Man ska inte leva över sina tillgångar. Man ska inte leva över sina tillgångar. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte fatta hur du och vissa andra kan tycka att det är ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade till slut googla:

 

http://statistik.forsakringskassan.se/rfv/html/BOB_5_2_2007.html

 

Bara att läsa, ta till sig och sedan dra lite slutsatser.

 

Edit: Någon som kan förklara för mig varför 39 497 hushåll utan barn behöver bostadsbidrag? Och 35 989 barnfamiljer med sammanboende föräldrar?

 

Det var de "några få" du snackade om Vrakman... grattis. Ca 75 000 hushåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Kobjer i Lund. Tror iofs att hyran är 1600 kr där nu.

 

Nu vet jag att du driver med mig. Du kan väl ändå inte vara så dum så att du tror att jag någonstans har skrivit att man kan få bidrag med en så låg hyra? Hela poängen är ju att det faktiskt oftast finns billigare alternativ men då måste man kanske, gud förbjude, skaffa sig en mindre lägenhet.

 

Edit: ok, ser nu hur du kunde missförstå det, men läs igen så går det nog fram.

 

Självklart finns det en hel drös med bidrag som borde plockas bort eller ändras men nu är det just bostadsbidrag vi snackar i den här tråden. Barnbidrag är ju ett utmärkt exempel på bidrag som borde vara behovsprövat med utgångspunkt 0 kr. DET är däremot ett bidrag som är bra och till för att säkerställa barnens väl och ve (även om det naturligtvis inte räcker på långa vägar).

 

Jag anser också att man minsann får ta sitt pick och pack och flytta om det inte finns jobb på orten där man bor. Det gjorde jag. Hade jag inte velat flytta hade jag fått ta ett annat jobb. Så är livet, man kan inte bara sitta i sin stuga vid Torne älv och kräva bidrag för att det inte finns jobb just där man råkar bo.

 

Man ska inte leva över sina tillgångar. Man ska inte leva över sina tillgångar. Man ska inte leva över sina tillgångar. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte fatta hur du och vissa andra kan tycka att det är ok?

 

Vet inte vem som driver med vem, men visst jag förstod att det inte var så du menade med den låga hyran...

 

Jo visst är det just bostadsbidrag vi diskuterar här, men du gjorde ju gällande att vi skulle flytta den delen till andra bidrag, därav kopplingen till andra bidrag. Eftersom du är av den ståndpunkten så har jag tolkat det som att du inser/anser att vissa står i behov av bidrag i sitt liv, och att en del av det skulle kunna få gå till att betala boendet (eftersom vi bara ska ta samma pengar och flytta dem till en annan del av socialförsäkringssystemet). Det är ju där jag inte riktigt följer med i ditt resonemang. Om du är principiellt emot bostadsbidrag, ska väl inte de andra bidragen höjas i och med borttagandet av bostadsbidraget, kan man hävda sig vara principiellt emot bostadsbidrag då? De pengarna ska ju användas till att betala hyran, right?

 

Barnbidrag är bättre för att barnen inte har valt sin livsbana? Vuxna människor kunde helt enkelt ha gjort andra val här i livet?

 

Är du så naiv så att du tror att alla livsval står i människans egna makt? Finns det klasskillnader i samhället? Finns det individer som av olika skäl har sämre förutsättningar här i samhället? Bör samhället hjälpa dessa individer eller inte?

 

Återigen är vi ganska lite intresserade av ditt liv i den här tråden (men bara här, för jag tycker det är rätt kul att läsa om det på andra ställen här på PF :)), så snälla sluta referera hur just du har gjort. Det bidrar inte till diskussionen.

 

Själva glesbygdsbidraget handlar inte bara om dig och ditt, det handlar om regioner och att hålla dem levande, vilket i sig bidrar till arbetstillfällen, och om vi tar bort dessa former av bidrag, kommer fler behöva andra typer av bidrag. Återigen, kanske ett förslag för hästsvansen?

 

Och dina avslutande ord visar ju exakt hur lite du vet om den här frågan. Du väljer att se bostadsbidrag som ett problem för att du tror att missbrukas i stor utsträckning. Och här kommer väl knäckfrågan in. Har man den synen på mänskligheten så förstår jag kanske dina ståndpunkter. Själv resonerar jag inte på det sättet - alls!

 

Det handlar inte om att folk lever över sina tillgångar. Människor vill inte leva på bidrag. Männsikor vill arbeta och tjäna pengar så att de kan åka på semester till Thailand med sin familj och köpa platt-teve osv. Det får man inte råd med bara för att man får bostadsbidrag, jag lovar dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade till slut googla:

 

http://statistik.forsakringskassan.se/rfv/html/BOB_5_2_2007.html

 

Bara att läsa, ta till sig och sedan dra lite slutsatser.

 

Edit: Någon som kan förklara för mig varför 39 497 hushåll utan barn behöver bostadsbidrag? Och 35 989 barnfamiljer med sammanboende föräldrar?

 

Det var de "några få" du snackade om Vrakman... grattis. Ca 75 000 hushåll.

 

Om du nu tycker detta är många visst... Vad trodde du? Jag föreslår att du läser detta lite närmare så kommer du nog få ett ganska gott hum om vad många av dem som inte har barn är för individer, t ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här funkar det ju förstås inte!

 

Jo, det gör det.

 

Vi är ju alla överens om (eftersom vi har demokrati i det här landet) en lägsta nivå i levnadsstandard som invånarna i vårt land ska ha.

 

 

Demokrati är inte samma sak som konsensus; således har du fel.

 

Detta är alla överens om, och därför har medborgarna vissa rättigheter. Detta gäller självklart även för de svaga grupperna i samhället, som av olika skäl står utanför arbetsmarknaden o dyl. Det är ju förstås den här gruppen som mest behöver socialförsäkringsskydd av samhället.

 

Jag har ingenstans nämnt att jag generellt är emot stöd. Däremot att kalla det för bostadsbidrag och endast tilldela de som valt att bo med dyr hyra.

 

 

Problemet med ett generellt bidrag är bland annat att flera av de behövande grupperna inte kan ta tillvara på sina intressen, utan exempelvis skulle spendera sina pengar på annat och därefter inte kunna betala sin hyra.

 

Du gör ett stort misstag här. Att det heter bostadsbidrag betyder inte att pengarna går till hyran. En persons ekonomi är samtliga inkomster minus utgifter. Bidraget innebär alltså att bidragstagaren får större ekonomiskt svängrum.

 

Således sponsrar staten personer som väljer att bo dyrt i förhållande till sin inkomst. Flyttar personen till ett billigare boende så är det alltså inte säkert att det gynnar honom ekonomiskt. När jag studerade var det många av mina polare som kommit fram till att det inte skulle hjälpa dem ekonomiskt att flytta till billigare boende för att de skulle förlora bostadsbidraget.

 

Galenskap om du frågar mig.

 

Vad är det som är så fel i att ge människor stöd för deras boende, om det är stöd för detta de behöver? Självklart ges inte detta bidrag till vem som helst, vilket flera i den här tråden tycks tro, utan man måste uppfylla olika kriterier.

 

Det är inget fel i att ge människor stöd, problemet uppstår när det krävs att man ska bo dyrt för att få stöd. Varför är en människa med låg inkomst och hög hyra mer berättigad till stöd än en människa med låg inkomst som tagit ansvar för sin inkomst-situation och bor till ett pris han har råd med?

 

Staten borde ju istället uppmuntra folk som tar ekonomiskt ansvar.

 

 

Och nej, de bor inte oftast i en 25-miljoners villa på Lidingö... Hur många bor på Lidingö? Hur många villor i den klassen finns det? Hur många har ansökt om bostadsbidrag bland dessa? Ja, jag fjantar mig...

 

Nu syftade jag, självfallet, främst på gnället på fastighetsskatten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det just bostadsbidrag vi diskuterar här, men du gjorde ju gällande att vi skulle flytta den delen till andra bidrag, därav kopplingen till andra bidrag. Eftersom du är av den ståndpunkten så har jag tolkat det som att du inser/anser att vissa står i behov av bidrag i sitt liv, och att en del av det skulle kunna få gå till att betala boendet (eftersom vi bara ska ta samma pengar och flytta dem till en annan del av socialförsäkringssystemet). Det är ju där jag inte riktigt följer med i ditt resonemang. Om du är principiellt emot bostadsbidrag, ska väl inte de andra bidragen höjas i och med borttagandet av bostadsbidraget, kan man hävda sig vara principiellt emot bostadsbidrag då? De pengarna ska ju användas till att betala hyran, right?

 

Ja vissa är i behov av bidrag och både skall och bör få bidrag om vissa kriterier uppfylls. Ett av dessa kriterier, som jag ihärdigt framhåller, är att man bor så billigt man bara kan. En barnfamilj med ett eller två barn i en trea eller fyra är inte på långa vägar det billigaste alternativet. Det spelar ingen roll vad du gnäller om för principer för det är ren jävla fakta och exemplen ur mitt eget liv bevisar det om inte annat.

 

Barnbidrag är bättre för att barnen inte har valt sin livsbana? Vuxna människor kunde helt enkelt ha gjort andra val här i livet?

 

Ibland, eller rättare sagt ofta, hamnar man i situationer i livet som man inte kan styra över. Oftast är dessa situationer inte livsavgörande och man kan då helt bortse från dessa. andra situationer, som exempelvis val av bostad, påverkar andra och det är ingenting man "råkar" göra. Anser du det så tror du inte mycket om människor.

 

Är du så naiv så att du tror att alla livsval står i människans egna makt? Finns det klasskillnader i samhället? Finns det individer som av olika skäl har sämre förutsättningar här i samhället? Bör samhället hjälpa dessa individer eller inte?

 

Självklart är inte alla livsval ens egna. Men boende, barn och en hel massa andra saker är ytterst individens egna beslut. Jag anser där att man får fatta vilket jävla beslut man vill men man får då SJÄLV stå för konsekvenserna. Du kan ju knappast kräva att JAG ska betala för DINA misstag?

 

Själva glesbygdsbidraget handlar inte bara om dig och ditt, det handlar om regioner och att hålla dem levande, vilket i sig bidrar till arbetstillfällen, och om vi tar bort dessa former av bidrag, kommer fler behöva andra typer av bidrag. Återigen, kanske ett förslag för hästsvansen?

 

Konstgjord andning är vad det är. Och det är verkligen mig och mitt det handlar om. Du ser inte något som helst fel i att det är bidragen som ger arbetstillfällen? En region har för fan inget existensberättigande om den behöver konstgjord andning från övriga samhället. Du har konstiga utgångspunkter verkar det som. Har jag rätt att kräva bidrag om jag bostätter mig i en stuga uppe på Kalfjället med 30 mil till närmaste bebyggelse? Det finns inga jobb, inga vägar, inte en suck i världen att jag ska kunna klara mig, men det är ändå min rätt?

 

Och dina avslutande ord visar ju exakt hur lite du vet om den här frågan. Du väljer att se bostadsbidrag som ett problem för att du tror att missbrukas i stor utsträckning. Och här kommer väl knäckfrågan in. Har man den synen på mänskligheten så förstår jag kanske dina ståndpunkter. Själv resonerar jag inte på det sättet - alls!

 

Det handlar inte om att folk lever över sina tillgångar. Människor vill inte leva på bidrag. Männsikor vill arbeta och tjäna pengar så att de kan åka på semester till Thailand med sin familj och köpa platt-teve osv. Det får man inte råd med bara för att man får bostadsbidrag, jag lovar dig!

 

Har mycket svårt att tänka mig att 186 673 hushåll inte vill leva på bidrag men ändå gör det. Och det är ändå bara bostadsbidrag vi snackar då.

 

*Ang Jennez klockrena länk*

Om du nu tycker detta är många visst... Vad trodde du? Jag föreslår att du läser detta lite närmare så kommer du nog få ett ganska gott hum om vad många av dem som inte har barn är för individer, t ex...

 

Vad jag trodde? Jag trodde exakt det jag nu har bevisat genom länken. Du verkade däremot tro att det bara var ett fåtal som levde under de exempel jag tidigare lade fram. Nu är du motbevisad, det var nämligen hela 75 000 hushåll. Erkänn bara att du är helt ute och cyklar så kan vi släppa det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju förbannad bara jag tänker på att bostadsbidraget får finnas kvar. Förhoppningsvis har det blivit bättre nu än förr. Vet flera som bott dyrare än vad de kunnat för att det i slutändan skulle bli så liten skillnad i deras totala ekonomi just pga. att de fått bostadsbidraget. Har själv haft möjlighet att kunna plocka ut det under ett par år men inte gjort det.

 

Tycker att det är självklart att bostadsbidraget borde avskaffas och sedan skulle dessa pengar läggas på de som verkligen är i behov av bidraget.

 

En fråga till dig Vrakman! Hur många tror du är lika "dumma" som mig och inte tar ut nåt som de har möjlighet till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenstans nämnt att jag generellt är emot stöd. Däremot att kalla det för bostadsbidrag och endast tilldela de som valt att bo med dyr hyra.

 

Men orka förklara tusen gånger att man endast kan få bostadsbidrag för normalhyra (eftersom begränsning finns med maxbelopp) i kombination med en låg inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt jobbigt att försäkra sig mot sjukdom och arbetslöshet på egen hand. och försäkringar kostar pengar för mig! och jag har barn jag inte har råd med! det är alla andras uppgift att försörja mig och mina barn eftersom det är min rättighet att knulla utan att behöva ta några konsekvenser av det. de som inte håller med är EGOISTISKA och OEMPATISKA och vill ha tillbaka NAZISMEN.

 

HITLER.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OMG. Förutom det uppenbara informationsproblemet hur en byråkrat ska kunna veta säkert att det "känns tryggt och bra" att bo kvar etc, så undrar jag när det blev en rättighet att upprätthålla sin sociala ställning på andras bekostnad. Det finns ju ändå ett antal människor som bor i Kista och liknande förorter som eventuellt kan tänkas reagera på att skattebetalarna går in och räddar andra familjer från förnedringen att bo i en tvåa i deras sunkiga förort.

 

Det är väl snarare förändringen från det man måste lämna som skapar otrygghet, inte vart man hamnar det är skitsamma.

 

 

Jennez: Jag håller med dig om att det bör tidsbegränsas. Men att hitta en hyreslägenhet är inget man gör på 5 minuter, det är jävligt svårt. Speciellt i vissa områden. Vem ska tidsbegränsa bidraget? Hur ska man tidsbegränsa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare förändringen från det man måste lämna som skapar otrygghet, inte vart man hamnar det är skitsamma.

 

 

Jennez: Jag håller med dig om att det bör tidsbegränsas. Men att hitta en hyreslägenhet är inget man gör på 5 minuter, det är jävligt svårt. Speciellt i vissa områden. Vem ska tidsbegränsa bidraget? Hur ska man tidsbegränsa det?

 

En lämplig tidsbegränsning är ett år - då hinner man söka ny lägenhet, man hinner planera så flytten kan ske i samband med sommarlovet /jullovet så ungarna slipper det tydligen oerhört traumatiska att byta skola mitt i en termin. Hu så hemskt, de kan ju sluta som Devalanteriel i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...