Gå till innehåll

Bostadsbidrag


redeye

Recommended Posts

Jo, det gör det.

 

Demokrati är inte samma sak som konsensus; således har du fel.

 

Jag har ingenstans nämnt att jag generellt är emot stöd. Däremot att kalla det för bostadsbidrag och endast tilldela de som valt att bo med dyr hyra.

 

Du gör ett stort misstag här. Att det heter bostadsbidrag betyder inte att pengarna går till hyran. En persons ekonomi är samtliga inkomster minus utgifter. Bidraget innebär alltså att bidragstagaren får större ekonomiskt svängrum.

 

Således sponsrar staten personer som väljer att bo dyrt i förhållande till sin inkomst. Flyttar personen till ett billigare boende så är det alltså inte säkert att det gynnar honom ekonomiskt. När jag studerade var det många av mina polare som kommit fram till att det inte skulle hjälpa dem ekonomiskt att flytta till billigare boende för att de skulle förlora bostadsbidraget.

 

Galenskap om du frågar mig.

 

Det är inget fel i att ge människor stöd, problemet uppstår när det krävs att man ska bo dyrt för att få stöd. Varför är en människa med låg inkomst och hög hyra mer berättigad till stöd än en människa med låg inkomst som tagit ansvar för sin inkomst-situation och bor till ett pris han har råd med?

 

Staten borde ju istället uppmuntra folk som tar ekonomiskt ansvar.

 

Nu syftade jag, självfallet, främst på gnället på fastighetsskatten...

 

Vad har konsensus med det hela att göra? Konsensus råder ju uppenbart inte, men det är ju också helt ointressant!

 

Jo, bostadsbidraget går till att betala hyran! Och det tilldelas inte dem som har valt att bo i ett dyrt boende. Det är således inte enkom storleken på hyran som bedöms, det bygger också på inkomst, dvs en "relativt" dyr hyra är det som ska bedömas, inte hyrans storlek i sig självt.

 

Att man kan flytta till billigare boenden och individen förlorar på detsamma är knappast unikt för bostadsbidrag, utan gäller även exempelvis inkomstskatt. Således inget enskilt argument för avskaffandet av bostadsbidrag, även om de flesta håller med om att det inte är sådär systemet ska fungera.

 

Staten "sponsrar" inte vissa individer - otroligt cyniskt uttryckt! Säger kanske lite om din ståndpunkt i frågan? Det handlar självfallet inte om att vissa väljer att bo dyrare eller billigare, på så sätt kan man ju ifrågasätta folks val överallt här i världen. Varför utbildar sig folk inom humaniora? Det leder ju i 80% inte till något jobb inom den sektorn, eller varför utbildar sig folk till såna lågavlönande arbeten att de blir "tvungna" att ansöka om olika former av bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

För de oinsatt får man väl förklara att barnbidraget är ett riktat styrmedel för att öka barnafödandet. Vidare skall den minska inkomstklyftor.

 

Tas det bort minskar dessa effekter.

 

Vilket även är fallet med glesbygdsstöd om nu någon undrade...

 

Ja vissa är i behov av bidrag och både skall och bör få bidrag om vissa kriterier uppfylls. Ett av dessa kriterier, som jag ihärdigt framhåller, är att man bor så billigt man bara kan. En barnfamilj med ett eller två barn i en trea eller fyra är inte på långa vägar det billigaste alternativet. Det spelar ingen roll vad du gnäller om för principer för det är ren jävla fakta och exemplen ur mitt eget liv bevisar det om inte annat.

 

Ibland, eller rättare sagt ofta, hamnar man i situationer i livet som man inte kan styra över. Oftast är dessa situationer inte livsavgörande och man kan då helt bortse från dessa. andra situationer, som exempelvis val av bostad, påverkar andra och det är ingenting man "råkar" göra. Anser du det så tror du inte mycket om människor.

 

Självklart är inte alla livsval ens egna. Men boende, barn och en hel massa andra saker är ytterst individens egna beslut. Jag anser där att man får fatta vilket jävla beslut man vill men man får då SJÄLV stå för konsekvenserna. Du kan ju knappast kräva att JAG ska betala för DINA misstag?

 

Konstgjord andning är vad det är. Och det är verkligen mig och mitt det handlar om. Du ser inte något som helst fel i att det är bidragen som ger arbetstillfällen? En region har för fan inget existensberättigande om den behöver konstgjord andning från övriga samhället. Du har konstiga utgångspunkter verkar det som. Har jag rätt att kräva bidrag om jag bostätter mig i en stuga uppe på Kalfjället med 30 mil till närmaste bebyggelse? Det finns inga jobb, inga vägar, inte en suck i världen att jag ska kunna klara mig, men det är ändå min rätt?

 

Har mycket svårt att tänka mig att 186 673 hushåll inte vill leva på bidrag men ändå gör det. Och det är ändå bara bostadsbidrag vi snackar då.

 

Vad jag trodde? Jag trodde exakt det jag nu har bevisat genom länken. Du verkade däremot tro att det bara var ett fåtal som levde under de exempel jag tidigare lade fram. Nu är du motbevisad, det var nämligen hela 75 000 hushåll. Erkänn bara att du är helt ute och cyklar så kan vi släppa det sen.

 

Om man nu bor så billigt man kan, för det finns det ju säkert några som gör eller, är det då okej att få bostadsbidrag?

 

Min invändning mot ditt resonemang har hela tiden bestått i att du hävdat att det är principiellt fel med bostadsbidrag, men att vissa behöver bidrag och att det då är okej, och därför undrar jag över din principiella ståndpunkt. Och återigen, ditt liv intresserar inte någon i den här debatten. Så långt förstår du ju att jag kan plocka fram människor i min omgivning som stått i behov av olika former av bidrag, varav bostadsbidrag varit ett av dem.

 

Jag tycker mig se i ditt svar att du förstår att saker händer hos individer i deras liv, och ibland saker de inte kan rå över. Är det i de fallen okej med bostadsbidrag?

 

Vad skulle det vara för fel med att ge bidrag till glesbygd för att stimulera verksamheten där? Är det bättre med andra former av riktade ekonomiska insatser i samma region? Du förstår att det är staten som vill att du ska flytta till det där fjället va? Men detta är en helt annan diskussion, men eftersom du sagt att du inte är emot alla former av bidrag undrar jag vilka former du anser vara okej?

 

Tror du att alla 186 000 önskar leva på bidrag? Verkar som du inte hade en aning om omfattningen av bidragstagande i landet. Kan inte riktigt sluta garva, tänker bara på "10 000 tyska bögar!". Iofs säger du ju att det var EXAKT som du trodde, så varför du blir "chockad" nu förstår jag inte?

 

Varför skulle jag vara ute och cykla? För att jag anser att det finns personer som står i behov av olika hjälpinsatser från staten, av olika skäl. Skälen och hur många de är är egentligen inte intressanta för diskussionen, eftersom den handlar om dess vara eller inte. Antingen tycker vi att det är fel med bostadsbidrag, oavsett om folk står i behov av detsamma eller inte, eller så tycker vi att det är okej. Jag har fortfarande inte förstått var du står i frågan... Som jag sa tidigare, kalla mig slö i hjärnan, men vad tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har konsensus med det hela att göra? Konsensus råder ju uppenbart inte, men det är ju också helt ointressant!

 

Spelar ingen roll om det är intressant eller ej. Du kom med påståenden som var semantiskt felaktiga och saknade logik:

 

Vi är ju alla överens om (eftersom vi har demokrati i det här landet) en lägsta nivå i levnadsstandard som invånarna i vårt land ska ha. Detta är alla överens om, och därför har medborgarna vissa rättigheter.

 

Alla är inte alls överens om en lägsta levnadsstandard som i invånarna i vårt land ska ha och även om alla var överens så skulle det inte ha något att göra med att vi lever i en demokrati.

 

Jo, bostadsbidraget går till att betala hyran!

 

Nej, det gör det inte. Det är ett allmänt, ekonomiskt bidrag (till skillnad från exempelvis subventionerade läkemedel där priset på själva varan sänks) och hamnar på ditt personkonto. Precis som vilken löneutbetalning som helst.

 

 

Och det tilldelas inte dem som har valt att bo i ett dyrt boende. Det är således inte enkom storleken på hyran som bedöms, det bygger också på inkomst, dvs en "relativt" dyr hyra är det som ska bedömas, inte hyrans storlek i sig självt.

 

Självfallet:

Fast det folk menar med dyr hyra är nog dyrt i förhållande till inkomst. Dit kan även hyresrätter med vad du kallar normalhyra räknas in.

 

Som exempel:

Om du som ensamstående med 40 000 i årsinkomst bor i en lägenhet på 20 kvadratmeter för 10 000 per månad så får du 1100 per månad. Annars du personligen att 10 000 per månad för 20 kvadratmeter inte är en dyr hyra?

 

Edit: http://pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/bostadInkomstUppgifterUt.do#start

 

Staten "sponsrar" inte vissa individer - otroligt cyniskt uttryckt!

 

Nej, staten "sponsrar" grupper i samhället beroende på en rad faktorer. Ofta efter inkomstbaserad måttstock.

 

varför utbildar sig folk till såna lågavlönande arbeten att de blir "tvungna" att ansöka om olika former av bidrag?

 

Jag har inget emot att folk söker bidrag som staten ger, men om de gjort livsval som enkom kan leda till underbetalda arbeten m.m. så har de tagit en kalkylerad risk då det inte är hugget i sten att Svenska staten för alltid skall fungera som garant för att pengarna omfördelas till den grad som skett under socialdemokratin.

 

Att jag själv tycker det svenska systemet i grunden är bra och humant hör inte till saken. Varje individ, inklusive jag själv, har personligt ansvar för sina livsval. Så som många svenskar förlitar sig på staten i dagsläget tycker jag är bedrövligt.

 

Ett ypperligt exempel på hur folk förlitar sig på staten är tsunami-katastrofen där många resenärer tyckte att det var skandal att staten inte genast lyckades få hem alla svenskar. Detta trots att de befann sig på andra sidan jordklotet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu bor så billigt man kan, för det finns det ju säkert några som gör eller, är det då okej att få bostadsbidrag?

 

Om man bor så billigt man kan och ändå inte kan försörja sig så är det nog så att man redan går på annat bidrag, exempelvis A-kassa eller någon form av sjukförsäkring.

 

Min invändning mot ditt resonemang har hela tiden bestått i att du hävdat att det är principiellt fel med bostadsbidrag, men att vissa behöver bidrag och att det då är okej, och därför undrar jag över din principiella ståndpunkt. Och återigen, ditt liv intresserar inte någon i den här debatten. Så långt förstår du ju att jag kan plocka fram människor i min omgivning som stått i behov av olika former av bidrag, varav bostadsbidrag varit ett av dem.

 

Poängen är ju att det finns människor med exakt samma förutsättningar som andra bidragstagare som klarar sig. Hur kan det vara så?

 

Jag tycker mig se i ditt svar att du förstår att saker händer hos individer i deras liv, och ibland saker de inte kan rå över. Är det i de fallen okej med bostadsbidrag?

 

Det är ok med ett höjt bidrag för att klara sig tillfälligt, men bostadsbidraget i sig själv kan plockas bort.

 

Vad skulle det vara för fel med att ge bidrag till glesbygd för att stimulera verksamheten där? Är det bättre med andra former av riktade ekonomiska insatser i samma region? Du förstår att det är staten som vill att du ska flytta till det där fjället va? Men detta är en helt annan diskussion, men eftersom du sagt att du inte är emot alla former av bidrag undrar jag vilka former du anser vara okej?

 

Nu är vi ju helt OT. Statliga myndigheter kan man ju sprida över landet eftersom det inte finns något självändamål med att ha dem i Stockholm. I övrigt bör man naturligtvis inte ge något riktat stöd till någon region. Vänd på det istället, varför skulle man göra det?

 

Tror du att alla 186 000 önskar leva på bidrag? Verkar som du inte hade en aning om omfattningen av bidragstagande i landet. Kan inte riktigt sluta garva, tänker bara på "10 000 tyska bögar!". Iofs säger du ju att det var EXAKT som du trodde, så varför du blir "chockad" nu förstår jag inte?

 

Jag har ingen koll på samtliga bidrag som delas ut i det här landet. Nu är det bostadsbidraget som diskuteras och där tyckte jag att jag hade ett ganska bra hum. Jag blev inte chockad, siffrorna såg ut ganska exakt som jag trodde att de skulle se ut. Självfallet tror jag inte att alla 186 000 vill leva på bidrag men jag är övertygad om att de flesta känner (som OP och flera andra i tråden) att de har "rätt" till bidraget och därför tar ut det. "Det är ju dumt att inte ta emot pengar när andra delar ut." Så jo, jag tror att de allra flesta hade klarat sig utan det där bidraget om de bara ville.

 

Varför skulle jag vara ute och cykla? För att jag anser att det finns personer som står i behov av olika hjälpinsatser från staten, av olika skäl. Skälen och hur många de är är egentligen inte intressanta för diskussionen, eftersom den handlar om dess vara eller inte. Antingen tycker vi att det är fel med bostadsbidrag, oavsett om folk står i behov av detsamma eller inte, eller så tycker vi att det är okej. Jag har fortfarande inte förstått var du står i frågan... Som jag sa tidigare, kalla mig slö i hjärnan, men vad tycker du?
'

 

Enklast möjliga förklaring då:

Jag anser att folk som behöver det ska få hjälp med sina levnadsomkostnader. Inga konstigheter.

 

Jag anser dock att bostadsbidraget tillräckligt sällan är berättigat och därför kan plockas bort. Det finns då naturligtvis vissa som skulle få svårt att klara sig så därför måste man alltså individuellt höja någon annan form av ersättning för dessa individer eftersom de oftast går på någon annan form av bidrag.

 

Det jag främst häpnar över är ensamhushållen och tvåpersonhushållen som får detta bidrag. Det är alltså nästan 40 000 hushåll det rör sig om. Jag kan faktiskt inte föreställa mig ett enda scenario där det är berättigat. Finns inte en chans i helvete att man inte kan få en hyra under 4000 kr i månaden och det finns inga ersättningsnivåer som är så låga att man inte skulle kunna klara det.

 

Utöver dessa finns det ju även 35 989 par med hemmavarande barn som får bostadsbidrag. Hur många av dessa tror du har fått detta bidrag efter att de skaffade barn?

 

Och som allmän kuriosa så måste jag bara fråga igen: Hur kan folk, som i övrigt har exakt samma förutsättningar som en bidragstagare, klara sig utan bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som exempel:

Om du som ensamstående med 40 000 i årsinkomst bor i en lägenhet på 20 kvadratmeter för 10 000 per månad så får du 1100 per månad. Annars du personligen att 10 000 per månad för 20 kvadratmeter inte är en dyr hyra?

 

Ganska trög du :roll:

Du får ju exakt samma bidrag om lägenheten kostar 3600

Vart har du lyckats hitta en 20m2 lägenhet för 10k??

Å förresten så kan man väl knappt kalla 20m2 för lägenhet..skrubb eller rum passar nog bättre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens,

 

Jag tror vi har förstått varandras ståndpunkter vid det här laget och det känns rätt lönlöst att föra debatten ytterligare ett varv, det tror jag vi är HELT överens om :).

 

Jag förstår inte din grundsynpunkt att bostadsbidrag inte behövs, fast vissa är ändå i behov av det, och du förstår inte hur jag kan tycka att det är försvarbart med bostadsbidrag, och där kommer vi nog stå och stampa har jag en känsla av.

 

Hoppas du inte upplever det här svaret som att jag bara ville ha sista ordet, så var det inte alls tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska trög du :roll:

Du får ju exakt samma bidrag om lägenheten kostar 3600

Vart har du lyckats hitta en 20m2 lägenhet för 10k??

Å förresten så kan man väl knappt kalla 20m2 för lägenhet..skrubb eller rum passar nog bättre..

 

Stockholm, Stockholm, Stockholm baby!

 

En bostadsrätt på 8kvm gick på drygt en mille för ngt år sedan.. i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens,

 

Jag tror vi har förstått varandras ståndpunkter vid det här laget och det känns rätt lönlöst att föra debatten ytterligare ett varv, det tror jag vi är HELT överens om :).

 

Jag förstår inte din grundsynpunkt att bostadsbidrag inte behövs, fast vissa är ändå i behov av det, och du förstår inte hur jag kan tycka att det är försvarbart med bostadsbidrag, och där kommer vi nog stå och stampa har jag en känsla av.

 

Hoppas du inte upplever det här svaret som att jag bara ville ha sista ordet, så var det inte alls tänkt.

 

Ok, vi lämnar det där. (Så fick jag sista ordet! :-P )

 

Nej, men min grundsyn är att vissa behöver bidrag. Bostadsbidraget i sig delas ut för lättvindigt och en stor del av de som får det behöver det inte egentligen. Därför kan det avskaffas och för de som faktiskt behöver det skulle isf deras andra bidragsersättningar höjas med motsvarande bostadsbidraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska trög du :roll:

Du får ju exakt samma bidrag om lägenheten kostar 3600

Vart har du lyckats hitta en 20m2 lägenhet för 10k??

Å förresten så kan man väl knappt kalla 20m2 för lägenhet..skrubb eller rum passar nog bättre..

 

Japp, supertrög...

Lyckligtvis så kan t.o.m. en idiot such as myself se att du inte har ngn som helst koll.

 

Vad spelar det för roll att du får samma bidrag? Poängen är att även fullkomligt orimliga boendekostnader (för den med sämre ekonomi) premieras istället för bestraffas.

 

Vet inte hur situationen ser ut just nu, men som AngryK påpekar så var det inte länge sedan de priserna var aktuella i Sthlm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, supertrög...

Lyckligtvis så kan t.o.m. en idiot such as myself se att du inte har ngn som helst koll.

 

Vad spelar det för roll att du får samma bidrag? Poängen är att även fullkomligt orimliga boendekostnader (för den med sämre ekonomi) premieras istället för bestraffas.

 

Vet inte hur situationen ser ut just nu, men som AngryK påpekar så var det inte länge sedan de priserna var aktuella i Sthlm...

 

Poängen är att dina exempel är helt orealistiska och tillför absolut ingenting eftersom de inte existerar (inte ens i Sthlm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att dina exempel är helt orealistiska och tillför absolut ingenting eftersom de inte existerar (inte ens i Sthlm).

 

Och fortfarande har du inte lyckats argumentera emot:

 

Poängen är att även fullkomligt orimliga boendekostnader (för den med sämre ekonomi) premieras istället för bestraffas.

 

Dock ser jag helst att du inte ens försöker eftersom din debattnivå ligger ungefär kring: ":shock: :roll::rolleyes: Oj, vad du är trög!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag studerar på LTU i luleå och bodde tidigare i en lägenhet som kostade 2400kr/månad. Min kompis som bodde i en större lägenhet som dessutom hade bättre läge (enligt mig) kostade lite över 3100kr i månaden. Han fick 700 eller 800kr i bostadsbidrag/månad.

 

Han försökte också övertyga mig om att flytta in i det området (där lägenheterna i regel är nån tusenlapp dyrare) men jag sa att jag inte har råd med den extra kostnaden.

 

Jag var helt nöjd med standarden på lägenheten, 1 rum med kokvrå och toalett, tror rummet var på 22kvadrat om jag kommer ihåg rätt, och detta borde ändå räcka för studenter och därmed borde min kompis också kunna nöja sig med denna nivå.

 

Att tidigare skribenter tycker att bostadsbidraget är bra har jag svårt att förstå, visst finns det många som behöver ett extra tillskott i kassan varje månad, men fusket är också väldigt utbrett och kostar bara samhället en massa pengar. Jag vet flera personer som nyttjar bostadsbidraget för att då få ett extra tillskott som de kan lägga på nöje och annat som inte alls är hyresrelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fortfarande har du inte lyckats argumentera emot:

 

Dock ser jag helst att du inte ens försöker eftersom din debattnivå ligger ungefär kring: ":shock: :roll::rolleyes: Oj, vad du är trög!"

 

Hela din teori är ju uppåt väggarna eftersom du i ditt exempel inte kan få mer bidrag än för en maxhyra på 3600.

3600 är inte en dyr "maxhyra" oavsett bostadsyta.

Ditt "jättedyrhyra" exempel finns ju inte på riktigt så det ligger inte mycket värde i att kommentera vidare.

 

Det här har förklarats flera gånger tidigare i tråden..

Läs om, gör rätt, försök förstå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska trög du :roll:

Du får ju exakt samma bidrag om lägenheten kostar 3600

Vart har du lyckats hitta en 20m2 lägenhet för 10k??

Å förresten så kan man väl knappt kalla 20m2 för lägenhet..skrubb eller rum passar nog bättre..

 

Så som jag har uppfattat bostadsbidraget så baseras det på

 

1, din årsinkomst

 

2, kostnaden och storleken på lägenheten.

 

Detta ska man även fylla i när man ansöker om bostadsbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela din teori är ju uppåt väggarna eftersom du i ditt exempel inte kan få mer bidrag än för en maxhyra på 3600.

3600 är inte en dyr "maxhyra" oavsett bostadsyta.

Ditt "jättedyrhyra" exempel finns ju inte på riktigt så det ligger inte mycket värde i att kommentera vidare.

 

Det här har förklarats flera gånger tidigare i tråden..

Läs om, gör rätt, försök förstå..

 

3600 är visst en dyr maxhyra för de människor som har låg inkomst. Har du en inkomst på 20k+/månad så gör det nog detsamma om hyran är 3600 eller 3000kr/ månad. Har du en inkomst på strax under 6000/månad som studenter har (utslaget över 12 månader) så är det en jävla skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela din teori är ju uppåt väggarna eftersom du i ditt exempel inte kan få mer bidrag än för en maxhyra på 3600.

3600 är inte en dyr "maxhyra" oavsett bostadsyta.

Ditt "jättedyrhyra" exempel finns ju inte på riktigt så det ligger inte mycket värde i att kommentera vidare.

 

Det här har förklarats flera gånger tidigare i tråden..

Läs om, gör rätt, försök förstå..

 

Antingen driver du med mig eller så är du direkt korkad/icke läskunnig:

 

För det första: Det finns ingen "maxhyra" i Lag om bostadsbidrag (1993:737). Det enda som finns är en beloppsgräns.

 

För det andra: Poängen är fortfarande densamma:

 

Poängen är att även fullkomligt orimliga boendekostnader (för den med sämre ekonomi) premieras istället för bestraffas.

 

Det argumentet förändras inte av att det finns ett maxbelopp. Tvärtom.

 

För att göra det löjligt övertydligt (så att du ska förstå): Om tre personer har likvärdig inkomst och den första bor för 7000 i månaden så får han lika mycket som den andre som bor för 3600 i månaden. Den tredje bor för 1700 i månaden och får 0 kronor i stöd. TROTS att han tar mer ekonomiskt ansvar (när det gäller sitt boende) än de andra gör.

 

Varför är de två förstnämnda personerna mer skyddsvärda än den tredje?

 

Hade du läst samtliga mina inlägg så så hade du kunnat läsa:

Tycker också att bostadsbidraget är en idiotisk konstruktion. Hellre sänka skatten/ge generellt bidrag för låginkomsttagare.

 

Slutligen är det DIN åsikt att 3600 inte är en dyr hyra, men det du verkar frånse totalt är att det relativt sett kan vara en mycket dyr hyra. SÄRSKILT för de som är aktuella för bostadsbidrag (exempelvis studenter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen driver du med mig eller så är du direkt korkad/icke läskunnig:

 

För det första: Det finns ingen "maxhyra" i Lag om bostadsbidrag (1993:737). Det enda som finns är en beloppsgräns.

 

För det andra: Poängen är fortfarande densamma:

 

 

 

Det argumentet förändras inte av att det finns ett maxbelopp. Tvärtom.

 

För att göra det löjligt övertydligt (så att du ska förstå): Om tre personer har likvärdig inkomst och den första bor för 7000 i månaden så får han lika mycket som den andre som bor för 3600 i månaden. Den tredje bor för 1700 i månaden och får 0 kronor i stöd. TROTS att han tar mer ekonomiskt ansvar (när det gäller sitt boende) än de andra gör.

 

Varför är de två förstnämnda personerna mer skyddsvärda än den tredje?

 

Hade du läst samtliga mina inlägg så så hade du kunnat läsa:

 

 

Slutligen är det DIN åsikt att 3600 inte är en dyr hyra, men det du verkar frånse totalt är att det relativt sett kan vara en mycket dyr hyra. SÄRSKILT för de som är aktuella för bostadsbidrag (exempelvis studenter).

 

 

Men suck.

Det är ju du som inte förstår.

Det är inte min åsikt att 3600 är en normal hyra (Den är bestämd för att alla i Sverige ska kunna få en dräglig levnadsstandard, för att minska klyftorna i samhället). Vidare så är den ju bestämd efter de faktiska hyrorna i normala lägenheter i Sverige.

 

Läs inlägg 21 o 22 o läs även de länkarna...LÄS NOGA

 

När vi pratar dyrt eller inte så menar man inte relativt inkomst, man menar relativt faktiska hyresnivåer för normala boenden i Sverige.

Skilj mellan "den är för dyr för honom" och "det där är en dyr lägenhet".

 

(om vi hade spelat poker så hade jag bustat dej för länge sen) :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...