Gå till innehåll

Bostadsbidrag


redeye

Recommended Posts

Ponera detta:

 

Standardfamilj, bor i en ok förort till Sthlm ca 30 min ifrån med kommunaltrafik. Mamma, Pappa 2 barn. Bor i en 3a/4a för 6-7k i månaden. Mamma bli plötsligt ensamstående med sina 2 barn som går i grundskolan årskurs 8 samt 6, en skola barnen trivs i och gått i under hela sin uppväxt. Känns tryggt och bra, allt social umgänge finns där. Mamman jobbar heltid 9-5 i Kista som är en norrort till sthlm, ca 1½ timme enkel resa.

 

Rätt att ge bostadsbidrag då så att Mamma kan bo kvar med sina 2 barn och låta de gå färdigt skolan ist för att flytta till någon sunkig 2a i Kista? När hela etablissemanget säger "skola är bra, skola är viktigt, skola är ett måste, skola skola skola skola skola".

 

Tjänar samhället mer på att barnen fortsätter sköta sig i en trivsam miljö men får lite extra bidrag än om man flyttar till "ghetto"? Sälja knark i kista c eller slå scoutknopar ute på båtklubben liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ponera detta:

 

Standardfamilj, bor i en ok förort till Sthlm ca 30 min ifrån med kommunaltrafik. Mamma, Pappa 2 barn. Bor i en 3a/4a för 6-7k i månaden. Mamma bli plötsligt ensamstående med sina 2 barn som går i grundskolan årskurs 8 samt 6, en skola barnen trivs i och gått i under hela sin uppväxt. Känns tryggt och bra, allt social umgänge finns där. Mamman jobbar heltid 9-5 i Kista som är en norrort till sthlm, ca 1½ timme enkel resa.

 

Rätt att ge bostadsbidrag då så att Mamma kan bo kvar med sina 2 barn och låta de gå färdigt skolan ist för att flytta till någon sunkig 2a i Kista? När hela etablissemanget säger "skola är bra, skola är viktigt, skola är ett måste, skola skola skola skola skola".

 

Tjänar samhället mer på att barnen fortsätter sköta sig i en trivsam miljö men får lite extra bidrag än om man flyttar till "ghetto"? Sälja knark i kista c eller slå scoutknopar ute på båtklubben liksom.

 

Detta är ett bra exempel. Här anser jag att mamman ska kunna få bidrag för att kunna bo kvar tills hon har hittat ett boende hon har råd med!

Finns ingenting som säger att hon måste bo i just Kista, hon kan väl hitta en billigare lägenhet där de bor nu?

 

Annars är det sorry och goodbye. Barnen ska inte gnälla på staten för att de blir tvungna att byta skola, de ska gnälla på sina puckade föräldrar. Visst, en skiljsmässa kan drabba vilket par som helst, men att då inte rent ekonomiskt planera för alla eventualiteter har sitt pris. Antingen är man bra dum i huvudet (med konsekvens att man får flytta) eller så får man skita i att skaffa barn om man inte har råd. That's it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att vi studerar men inte tar några studielån utan endast studiebidrag. Kan vi då få bostadsbidrag eller måste vi ta maxxade studielån för att det ska godkännas?

 

Vore väl lite konstigt att kunna få bostadsbidrag trots att man har tillgång till väldigt bra lån?

 

Observera att jag frågar och det är inget påstående

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att vi studerar men inte tar några studielån utan endast studiebidrag. Kan vi då få bostadsbidrag eller måste vi ta maxxade studielån för att det ska godkännas?

 

Vore väl lite konstigt att kunna få bostadsbidrag trots att man har tillgång till väldigt bra lån?

 

Observera att jag frågar och det är inget påstående

 

Du kan få bostadsbidrag ävem om du inte tar studielånet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett bra exempel. Här anser jag att mamman ska kunna få bidrag för att kunna bo kvar tills hon har hittat ett boende hon har råd med!

Finns ingenting som säger att hon måste bo i just Kista, hon kan väl hitta en billigare lägenhet där de bor nu?

 

Annars är det sorry och goodbye. Barnen ska inte gnälla på staten för att de blir tvungna att byta skola, de ska gnälla på sina puckade föräldrar. Visst, en skiljsmässa kan drabba vilket par som helst, men att då inte rent ekonomiskt planera för alla eventualiteter har sitt pris. Antingen är man bra dum i huvudet (med konsekvens att man får flytta) eller så får man skita i att skaffa barn om man inte har råd. That's it.

 

Vad enkelt det måste vara att leva i din lilla värd. Ibland tror man verkligen du är 15 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad enkelt det måste vara att leva i din lilla värd. Ibland tror man verkligen du är 15 år.

 

Inte lika enkelt som att bo i din värld tydligen. I min värld måste man nämligen utveckla lite och förklara vad man egentligen tycker innan eller efter man uttrycker en åsikt. Råkar åsikten dessutom vara ett personangrepp så uppskattas en förklaring än mer.

 

Vi ses på avslutningsbalen till våren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara svårt för människor utan empati och känsla för andra människor. Har redan förstått att du saknar det sen tidigare trådar då barn överlag sågades.

 

Kan väl nämna att min liknelse med en femtonåring (om du nu verkligen inte förstod det) handlade om att när man blir lite äldre och lite mer livserfaren än så, så brukar merparten ha så pass mycket livserfarenhet att man faktiskt förstår att bidrag av olika skäl behövs. Att häva ur sig "Bostadsbidrag är det enskilt mest uppfuckade bidraget vi har i det här landet. Kan inte se att det finns någon anledning för någon att öht få detta bidrag. Snylteri av värsta sort, oavsett anledning." var nog det dummaste jag sätt dig skriva trots allt. Någonsin

 

Ungefär där slutar min diskussion/förklaring eftersom jag i den tidigare "barntråden" försökte mig på att diskutera, utan något vidare resultat.

 

Men nu har du i alla fall min förklaring.

 

Vill dock påpeka att jag givetvis hatar all form av fusk gällande bidrag, och i op:s fall känns det ganska solklart att det är just det som det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara svårt för människor utan empati och känsla för andra människor. Har redan förstått att du saknar det sen tidigare trådar då barn överlag sågades.

 

Kan väl nämna att min liknelse med en femtonåring (om du nu verkligen inte förstod det) handlade om att när man blir lite äldre och lite mer livserfaren än så, så brukar merparten ha så pass mycket livserfarenhet att man faktiskt förstår att bidrag av olika skäl behövs. Att häva ur sig "Bostadsbidrag är det enskilt mest uppfuckade bidraget vi har i det här landet. Kan inte se att det finns någon anledning för någon att öht få detta bidrag. Snylteri av värsta sort, oavsett anledning." var nog det dummaste jag sätt dig skriva trots allt. Någonsin

 

Ungefär där slutar min diskussion/förklaring eftersom jag i den tidigare "barntråden" försökte mig på att diskutera, utan något vidare resultat.

 

Men nu har du i alla fall min förklaring.

 

Vill dock påpeka att jag givetvis hatar all form av fusk gällande bidrag, och i op:s fall känns det ganska solklart att det är just det som det handlar om.

 

Vad händer om man inte har samma politiska åsikt som du då, trots att man är över 15 år, och inte anser att bidrag behövs?

 

Har man då rätt att kalla dig "JÄVLA 13åriga CPBARN som inte förstår ATT BIDRAG INTE ALLS BEHÖVS. DET BEHÖVS BARA OM MAN ÄR ETT JÄVA KOMMUNISTLUDER som inte förstår sig på EKONOMI. En simpel IDIOT, LURAD AV staten".

 

Om så är fallet, kallar jag dig för ovanstående. Om så inte är fallet undrar jag varför man inte får tro på ett liberalt samhälle trots att man har passerat 15årsgränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara svårt för människor utan empati och känsla för andra människor. Har redan förstått att du saknar det sen tidigare trådar då barn överlag sågades.

 

Kan väl nämna att min liknelse med en femtonåring (om du nu verkligen inte förstod det) handlade om att när man blir lite äldre och lite mer livserfaren än så, så brukar merparten ha så pass mycket livserfarenhet att man faktiskt förstår att bidrag av olika skäl behövs. Att häva ur sig "Bostadsbidrag är det enskilt mest uppfuckade bidraget vi har i det här landet. Kan inte se att det finns någon anledning för någon att öht få detta bidrag. Snylteri av värsta sort, oavsett anledning." var nog det dummaste jag sätt dig skriva trots allt. Någonsin

 

Ungefär där slutar min diskussion/förklaring eftersom jag i den tidigare "barntråden" försökte mig på att diskutera, utan något vidare resultat.

 

Men nu har du i alla fall min förklaring.

 

Vill dock påpeka att jag givetvis hatar all form av fusk gällande bidrag, och i op:s fall känns det ganska solklart att det är just det som det handlar om.

 

Då undrar jag stilla hur det egentligen står till med dina känslor... Barntråden behöver vi kanske inte gå in på eftersom det är OT men att fortfarande hålla en grudge pga den, där jag dessutom förklarade hur det låg till (dvs att jag hade en stor skopa missförstådd humor med i ekvationen) kan ju inte vara riktigt bra.

 

För övrigt har jag aldrig skrivit att "jag inte kan se någon anledning öht för ngn att få detta bidrag" eller att det är "snylteri av värsta sort, oavsett anledning". Hur blind av ditt raseri blir du egentligen när du tar del av åsikter som inte stämmer överens med dina?

Jag skriver uttryckligen i minst två inlägg att det faktiskt finns situationer då det kan behövas. Inte minst i fallet med den ensamma mamman. Jag tycker att hon ska få bidrag, men bara tills hon har hittat en ny lägenhet som hon har råd med. Vad är det för fel med det? Andra exempel är om någon blir förtidspensionär, sjukskriven osv. Bidrag tycker jag att man bör få som en tillfällig lösning.

Men när sedan en sådan sak som exempelvis sparation visar sitt fula tryne så får man också ta smällen. Gör man sig ekonomiskt beroende av någon annan så får man också räkna med flytt om man går isär. Jag förstår verkligen inte vad som är så konstigt med det? Fast du vill väl inte ha ngt maxtak på A-kassan heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera detta:

 

Standardfamilj, bor i en ok förort till Sthlm ca 30 min ifrån med kommunaltrafik. Mamma, Pappa 2 barn. Bor i en 3a/4a för 6-7k i månaden. Mamma bli plötsligt ensamstående med sina 2 barn som går i grundskolan årskurs 8 samt 6, en skola barnen trivs i och gått i under hela sin uppväxt. Känns tryggt och bra, allt social umgänge finns där. Mamman jobbar heltid 9-5 i Kista som är en norrort till sthlm, ca 1½ timme enkel resa.

 

Rätt att ge bostadsbidrag då så att Mamma kan bo kvar med sina 2 barn och låta de gå färdigt skolan ist för att flytta till någon sunkig 2a i Kista? När hela etablissemanget säger "skola är bra, skola är viktigt, skola är ett måste, skola skola skola skola skola".

 

Tjänar samhället mer på att barnen fortsätter sköta sig i en trivsam miljö men får lite extra bidrag än om man flyttar till "ghetto"? Sälja knark i kista c eller slå scoutknopar ute på båtklubben liksom.

 

OMG. Förutom det uppenbara informationsproblemet hur en byråkrat ska kunna veta säkert att det "känns tryggt och bra" att bo kvar etc, så undrar jag när det blev en rättighet att upprätthålla sin sociala ställning på andras bekostnad. Det finns ju ändå ett antal människor som bor i Kista och liknande förorter som eventuellt kan tänkas reagera på att skattebetalarna går in och räddar andra familjer från förnedringen att bo i en tvåa i deras sunkiga förort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... jag citerad dig själv och ditt första inlägg iden här tråden från 17.14, så att säga att du aldrig sagt så kanske är lite väl magstarkt...

 

Alla bidrag, inkl bostadsbidrag och a-kassa, är ju ämnade att hjälpa människor under en begränsad tid. Där tror jag vi är överens. Det är inte bra för någon att hamna i ett bidragsberoende där du ser bidraget som din nya inkomst, så där håller jag med dig till 100%. Men när det kommer till att tvångsförflytta människor/familjer håller jag i dom allra flesta fall inte med dig.

 

Visst, familjen som splittras, och mamman eller pappan bor kvar själv i villan på 300 kvm, där måste man givetvis göra något åt situationen. Dock tycker jag att familjen ska ha rätt att bo kvar i samma del av staden så långt det är möjligt. Nu pratar jag om större städer. I mindre städer har det kanske inte samma betydelse.

 

För att ta ett konkret exempel som berör både a-kassa och bostadsbidrag. Jag har en bekant som jobbar på GE Capital i Solna. Dom har ett kontor i Umeå med (tror jag) cirka 80 anställda. Dessa 80 fick för några månader reda på att kontoret i Umeå ska läggas ner från våren 2009.

 

Dock skulle merparten få möjlighet att börja jobba i Solna. Vilket innebar att bara få uppsägningar skulle behöva ske. Ska då familjen i Umeå tvingas flytta till Stockholm. Barnen har inga kompisar där, familjen har inget nätverk, och partnern som hemma kanske hade ett sämre betalt jobb, har inget jobb alls vid en flytt.

 

Med ditt resonemang ska den här familjen tvingas flytta, för att bidrag inte ska betalas ut. Har jag förstått dig rätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag faktiskt hålla med Jennez i viss mån. Om man flyttar in i en bostad som man inte har råd med så får man skylla sig själv. Jag menar det är ju ingen som direkt under pistolhot tvingar någon att ta en bostad man inte har råd med.

 

Inte riktigt. Jag bodde hos en kompis som fick en flickvän och skulle plötsligt kasta ut mig. Jag var tvungen att få tag i bostad JÄKLIGT snabbt, och eftersom jag faktiskt hade ett jobb så fick jag lån till en billig borätt i samma område (men hyrorna är istället höga). Jag lyckades köpa den å flyttade i grevens tid.

Kort därefter försvann jobbet... Lagom kul...

 

Och nej, jag tänkte inte bli hemlös igen...

 

BTW: Någon som vill köpa en lgh i Flemingsberg / Sthlm ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de får givetvis välja själva om de ska flytta till sthlm för att ha kvar samma jobb. Ingen tvingar någon till något. Enda gången någon tvingas till något är i fallet att man skickar skattmasen på uppdrag att sno pengar från någon ärlig stackare för att bekosta uppehället för folk som vägrar leva efter sina tillgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara svårt för människor utan empati och känsla för andra människor. Har redan förstått att du saknar det sen tidigare trådar då barn överlag sågades.

 

Kan väl nämna att min liknelse med en femtonåring (om du nu verkligen inte förstod det) handlade om att när man blir lite äldre och lite mer livserfaren än så, så brukar merparten ha så pass mycket livserfarenhet att man faktiskt förstår att bidrag av olika skäl behövs. Att häva ur sig "Bostadsbidrag är det enskilt mest uppfuckade bidraget vi har i det här landet. Kan inte se att det finns någon anledning för någon att öht få detta bidrag. Snylteri av värsta sort, oavsett anledning." var nog det dummaste jag sätt dig skriva trots allt. Någonsin

 

Ungefär där slutar min diskussion/förklaring eftersom jag i den tidigare "barntråden" försökte mig på att diskutera, utan något vidare resultat.

 

Men nu har du i alla fall min förklaring.

 

Vill dock påpeka att jag givetvis hatar all form av fusk gällande bidrag, och i op:s fall känns det ganska solklart att det är just det som det handlar om.

 

Men lilla gumman: jag är, liksom tydligen Jennez, skeptisk till de flesta bidrag som delas ut i Sverige och inte minst då till bostadsbidraget. En skepticism som höjs i takt med blodtrycket när jag läser argumenten från naiva bidragskramare i trådar som denna.

 

I grunden anser jag att varje människa har en skyldighet att göra sitt yttersta för att försörja sig själv. Därtill kommer ekonomiska invändningar mot ineffektivt utformade bidragssystem som bl a låser in folk i fattigdomsfällor (vilket på sikt även är destruktivt för deras självkänsla).

 

Ovanstående åsikter kan eventuellt bero på att jag betalar mer skatt än dig, men eftersom jag förmodligen även är äldre än dig kan vi lämna psykologiserandet därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... jag citerad dig själv och ditt första inlägg iden här tråden från 17.14, så att säga att du aldrig sagt så kanske är lite väl magstarkt...

 

Alla bidrag, inkl bostadsbidrag och a-kassa, är ju ämnade att hjälpa människor under en begränsad tid. Där tror jag vi är överens. Det är inte bra för någon att hamna i ett bidragsberoende där du ser bidraget som din nya inkomst, så där håller jag med dig till 100%. Men när det kommer till att tvångsförflytta människor/familjer håller jag i dom allra flesta fall inte med dig.

 

Visst, familjen som splittras, och mamman eller pappan bor kvar själv i villan på 300 kvm, där måste man givetvis göra något åt situationen. Dock tycker jag att familjen ska ha rätt att bo kvar i samma del av staden så långt det är möjligt. Nu pratar jag om större städer. I mindre städer har det kanske inte samma betydelse.

 

För att ta ett konkret exempel som berör både a-kassa och bostadsbidrag. Jag har en bekant som jobbar på GE Capital i Solna. Dom har ett kontor i Umeå med (tror jag) cirka 80 anställda. Dessa 80 fick för några månader reda på att kontoret i Umeå ska läggas ner från våren 2009.

 

Dock skulle merparten få möjlighet att börja jobba i Solna. Vilket innebar att bara få uppsägningar skulle behöva ske. Ska då familjen i Umeå tvingas flytta till Stockholm. Barnen har inga kompisar där, familjen har inget nätverk, och partnern som hemma kanske hade ett sämre betalt jobb, har inget jobb alls vid en flytt.

 

Med ditt resonemang ska den här familjen tvingas flytta, för att bidrag inte ska betalas ut. Har jag förstått dig rätt då?

 

Det är sånt som händer. Antingen väljer de att jobbet är så pass viktigt att de flyttar till Solna och tar de konsekvenser det skapar. Eller så väljer de att stanna i Umeå för barnens skull etc och leta nytt jobb vilket inte borde vara helt omöjligt i en stor stad som Umeå.

 

Varför ska staten betala för folk så att de har råd att bo var de vill för att vara med sina kompisar? Om mina 5 bästa vänner väljer att åka på en jorden runt resa som varar i ett år. Ska staten då betala motsvarande resa för mig, så att jag får vara med mina vänner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... jag citerad dig själv och ditt första inlägg iden här tråden från 17.14, så att säga att du aldrig sagt så kanske är lite väl magstarkt...

 

Och i stycket direkt efter skrev jag följande:

 

Att ta bort bostadsbidraget hade givetvis krävt att man höjde vissa andra ersättningar, exempelvis för sjukskrivna

 

Tips: Läs hela inlägget innan du kommenterar.

 

Visst, familjen som splittras, och mamman eller pappan bor kvar själv i villan på 300 kvm, där måste man givetvis göra något åt situationen. Dock tycker jag att familjen ska ha rätt att bo kvar i samma del av staden så långt det är möjligt. Nu pratar jag om större städer. I mindre städer har det kanske inte samma betydelse.

 

Folk har väl rätt att bo var de vill? Eller har jag missat något? Ah, just det ja, det var ju den där lilla detaljen med att man måste kunna betala hyran också. Annars hade jag bott på Drottningholm nu.

Varför har det mindre betydelse i mindre städer och var går gränsen?

 

För att ta ett konkret exempel som berör både a-kassa och bostadsbidrag. Jag har en bekant som jobbar på GE Capital i Solna. Dom har ett kontor i Umeå med (tror jag) cirka 80 anställda. Dessa 80 fick för några månader reda på att kontoret i Umeå ska läggas ner från våren 2009.

 

Dock skulle merparten få möjlighet att börja jobba i Solna. Vilket innebar att bara få uppsägningar skulle behöva ske. Ska då familjen i Umeå tvingas flytta till Stockholm. Barnen har inga kompisar där, familjen har inget nätverk, och partnern som hemma kanske hade ett sämre betalt jobb, har inget jobb alls vid en flytt.

 

Med ditt resonemang ska den här familjen tvingas flytta, för att bidrag inte ska betalas ut. Har jag förstått dig rätt då?

 

Bra exempel. Återigen, nej, ingen tvingas flytta. De har ju ett ganska solklart val:

1. Flytta ner till Solna

2. Bo kvar i Umeå

 

Beroende på vad de väljer så får det olika konsekvenser. Alt 1 medför att barnen får byta skola, flytta ifrån vänner osv. Alt 2 medför kortare eller längre tids arbetslöshet. Klarar de av det? Har de råd att bo kvar då? Kan de tänka sig att flytta inom Umeås gränser?

 

Dessutom verkställs inte sådana här beslut veckan efter. De har tid på sig att sondera terrängen på jobbmarknaden och finns det inga jobb i Umeå så får de helt enkelt flytta.

 

Jag har själv flyttat till London för ett jobb. Tror du att jag gjorde det för att jag väldigt gärna ville bo i London? Jag kan upplysa dig om att jag absolut inte ville bo i London. Jag vägde dock för- och nackdelar och valde att flytta. Naturligtvis blev detta ansträngande både socialt och ekonomiskt med dubbelt boende, pendlande osv men jag gjorde ändå själv valet. Det är alltså inget konstigt som Umeå-familjen utsätts för. Just nu hänger en eventuell flytt till Stockholm över mig. Tror du att jag vill flytta till Stockholm? Om jag gör det, tror du att jag skulle välja ett boende jag inte har råd med?

 

Hade varit kul att se om du tycker att jag förtjänar bostadsbidrag för att upprätthålla min levnadsstandard i Stockholm. FYI skulle jag behöva ca 6-7k sek till i månaden får att ha lika mycket över som jag har i Lund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besegrad? Oj här ska det visst gå undan, 20 min sen Jennez gjorde sitt inlägg :-D edit:30 nu

 

Är man mellan 18-29 eller pensionär kan man få bostadsbidrag utan att man har barn, i samtliga övriga fall krävs att du har barn. Min utgångspunkt i diskussionen är att bostadsbidragen är till för barnens bästa, så svaret på om jag tycker att du Jennez, ska få bidrag för dina eventuella flyttar, är nej.

 

Jag själv skulle i en situation där jag blev arbetslös och mitt företag gick i KK, utan tvekan leva på luft och göra allt för att komma på fötter igen. Vore jag ensam skulle jag gå i samma kläder och leva på nudlar tills det hade löst sig. Skulle inte ens komma på tanken att söka bostadsbidrag. A-kassan har jag aldrig varit med i, jag skulle tillfälligt hanka mig fram på dom jobb som erbjuds (dom finns alltid, även i en lågkonjunktur).

 

I samma situation som ovan, men med de 5 barn jag har, så skulle jag inte tveka en sekund att söka de bidrag som gick att få under den period i livet som jag hade det tufft.

 

Inte för min skull, utan för mina barns skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besegrad? Oj här ska det visst gå undan, 20 min sen Jennez gjorde sitt inlägg :-D edit:30 nu

 

Är man mellan 18-29 eller pensionär kan man få bostadsbidrag utan att man har barn, i samtliga övriga fall krävs att du har barn. Min utgångspunkt i diskussionen är att bostadsbidragen är till för barnens bästa, så svaret på om jag tycker att du Jennez, ska få bidrag för dina eventuella flyttar, är nej.

 

Jag själv skulle i en situation där jag blev arbetslös och mitt företag gick i KK, utan tvekan leva på luft och göra allt för att komma på fötter igen. Vore jag ensam skulle jag gå i samma kläder och leva på nudlar tills det hade löst sig. Skulle inte ens komma på tanken att söka bostadsbidrag. A-kassan har jag aldrig varit med i, jag skulle tillfälligt hanka mig fram på dom jobb som erbjuds (dom finns alltid, även i en lågkonjunktur).

 

I samma situation som ovan, men med de 5 barn jag har, så skulle jag inte tveka en sekund att söka de bidrag som gick att få under den period i livet som jag hade det tufft. Jag har betalt skatt i 21 år och skulle inte ha minsta problem att ansöka om bidrag om situationen krävde det.

 

Inte för min skull, utan för mina barns skull.

 

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OMG. Förutom det uppenbara informationsproblemet hur en byråkrat ska kunna veta säkert att det "känns tryggt och bra" att vara rik, så undrar jag när det blev en rättighet att upprätthålla sin sociala ställning på andras bekostnad.

 

FYP

Typ sluta snylta på sammhället och sluta vara rik?

 

FYP

 

Tror ingen påstår att det rent allmänt är snylteri att vara rik, men man ska ju BEHÖVA dem.

 

FYP

 

det är snylteri av värsta sort, oavsett anledning. jag kan inte se någon anledning öht för ngn att vara rik.

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt. Jag bodde hos en kompis som fick en flickvän och skulle plötsligt kasta ut mig. Jag var tvungen att få tag i bostad JÄKLIGT snabbt, och eftersom jag faktiskt hade ett jobb så fick jag lån till en billig borätt i samma område (men hyrorna är istället höga). Jag lyckades köpa den å flyttade i grevens tid.

Kort därefter försvann jobbet... Lagom kul...

 

Och nej, jag tänkte inte bli hemlös igen...

 

BTW: Någon som vill köpa en lgh i Flemingsberg / Sthlm ;)

 

Aldrig kul att först bli "utkastad" och sen arbetslös, där har du mina sympatier. Men däremot kan jag inte se varför du ska få bostadsbidrag till en köpt lägenhet, eller har jag missuppfattat dig?

 

 

Ursprungligen postat av niotio

Det är inte heller någon som får bidrag för stora dyra lägeheter:

 

Nähä, det är dom som bor i lägenheter de har råd med som får bostadsbidrag? Då har jag missuppfattat hela skiten och ska omedelbart idag lämna in en ansökan om att få bostadsbidrag ;-).

 

Med ditt resonemang ovan så har alla råd med sitt boende, annars skulle ju folk inte bo i för dyra lägenheter, eller?

 

Återigen, man har ett val. Antingen väljer man att bo där man har råd eller så väljer man att bo där man inte har råd. Väljer man det andra alternativet so fine, men räkna inte med att jag vill delbetala den hyran.

Att det finns omständigheter under akuta perioder som gör att man behöver bidrag etc ifrågasätter jag inte. Att däremot bo kvar under resten av "livet" för att barn inte ska behöva flytta, byta skola etc och då få bostadsbidrag är inte ett alternativ.

 

 

jw1700

 

Inte för min skull, utan för mina barns skull.

 

Jag har som nämnts själv 4 barn. Vi har flyttat minst 4 gånger där barnen fått byta skola, skaffa nya lekkamrater etc, och inte har mina ungar dött av det , tvärom, de är idag alla väluppfostrade (subjektivt) sambos (3 av 4) gifta (2 av 4) och yrkesarbetande, så kom inte dragandes med argumentet - för barnas skull - för barn är väldigt anpassningsbara och det är bara vuxna som använder detta som ett argument för att slippa flytta. Sluta använd barn som förevändning för en massa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...