Gå till innehåll

Vart skriver man på hatattacker?


MacDaddy

Recommended Posts

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rätta mig om jag har fel (för chansen är nog 60/40 skulle jag tippa) men får inte upphovsmännen STIM-pengar för material som lånas ut från biblioteken (eller motsvarande)?

 

Nu talar jag bara om författare och dom får inga pengar från STIM,( Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå ) men kanske från någon liknade byrå, jag ska höra med min flickvän när hon slutar jobbet, hon är bibliotekarie så hon borde veta.

 

Men även om dom får 50 öre per utlånad bok,om det nu är nog betalt för att någon ska läsa boken, är det då värt att klaga på kopiering ? Säg att Henning Mankell lånas ut 1000 ggr på ett år. det ger honom 500 kr på ett år. Om vi säger att han får 50 kr per såld bok ( nu är den siffran bara tagen ur luften ) det skulle gett honom 50 000. Borde inte författarna klaga på biblioteken i stället ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT LÄSA ??

 

Säg att Henning Mankell lånas ut 1000 ggr på ett år. det ger honom 500 kr på ett år. Om vi säger att han får 50 kr per såld bok ( nu är den siffran bara tagen ur luften ) det skulle gett honom 50 000.

 

Nu är det siffran tagen ur luften, svårt att förstå ?

 

Säg att Henning ... Svårt att förstå att det är påhittade siffror ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att de ska ha betalt, frågan är ju bara hur. Att jaga fildelare tror jag inte leder till något gott.

 

Enda lösningen som verkar ens i närheten av genomförbar IMO är någon sorts bredbandsskatt. Tyvärr finns ju en massa problem med den idéen också.

 

Hur som helst är jag helt övertygad att vi kommer vara en bra bit på vägen mot ett bra system inom 5 år.

 

Vi ska nog inte oroa oss för nöjesbranschen. De kommer nog komma på nya sätt att tjäna pengar på. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel (för chansen är nog 60/40 skulle jag tippa) men får inte upphovsmännen STIM-pengar för material som lånas ut från biblioteken (eller motsvarande)?

 

jo. 50 öre per utlåning har jag hört för mkt längesen.

 

"År 2008 är grundbeloppet 1 kr och 26 öre för varje utlån av svenskt verk i original."

 

http://www.svff.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT LÄSA ??

 

 

 

Nu är det siffran tagen ur luften, svårt att förstå ?

 

Säg att Henning ... Svårt att förstå att det är påhittade siffror ?

mm det var ett intressant exempel.

 

säg att människor blir 5000 år gamla i framtiden, hur många böcker hinner de då köpa under sin livstid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att de ska ha betalt, frågan är ju bara hur. Att jaga fildelare tror jag inte leder till något gott.

 

Enda lösningen som verkar ens i närheten av genomförbar IMO är någon sorts bredbandsskatt. Tyvärr finns ju en massa problem med den idéen också.

 

Hur som helst är jag helt övertygad att vi kommer vara en bra bit på vägen mot ett bra system inom 5 år.

 

Vi ska nog inte oroa oss för nöjesbranschen. De kommer nog komma på nya sätt att tjäna pengar på. :lol:

 

Vem bestämmer hur pengarna fördelas då? Låter vi sossarna bestämma blir det väl rödvinspimplande lyriker, och ifall högern får tycka till så går allt oavkortat till Sony entertainment.

 

Det finns en väldigt enkel lösning, och det är att helt sonika sluta vara så egoistisk och faktiskt betala för det man laddar ner, genom tjänster som spotify eller sfAnytime. Men det är ju såklart inte tekniken som är frågan här, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"År 2008 är grundbeloppet 1 kr och 26 öre för varje utlån av svenskt verk i original."

 

http://www.svff.se/

 

"örfattarpenning får upphovsmän till litterära verk i original och illustratörer av bilderböcker. Beloppet är 76 öre per lån år 2008, vilket är 60 % av biblioteksersättningens grundbelopp (det som fonden erhåller för varje utlån av svenskt originalverk)."

 

Intressant är också:

"Författarfonden fördelar också:

 

Statliga inkomstgarantier, långtidsstipendier och konstnärsbidrag till författare, översättare och kulturjournalister, samt dramatiker

Dramatikerstöd för beställning av nyskriven svensk dramatik

Bidrag för resor och internationella utbyten

Bidrag för provöversättning "

 

Detta förmodar jag är skattepengar. Vem snyltar på vem egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som alla andra här på forumet så har du snott din avatar från nån sida på nätet ? Det är också stöld ;P

 

Lol, det var faktiskt lite lustigt, men just den här avataren har jag köpt. Dock kanske inte för det här ändamålet, men...

 

(Det är Bayerns statsvapen vid 1860-talet om någon undrar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att de ska ha betalt, frågan är ju bara hur. Att jaga fildelare tror jag inte leder till något gott.
Oh herregud nej, då ser jag hellre fängelsestraff för fildelning. Om det är oklart varför jag hatar den idéen så se svensk filmindustri.

 

Fattar inte riktigt vad det är för fel på nuvarande system. Dvs någon påföljd som är relativt mild och massiv piratkopiering. Vad jag kan avgöra är det ju ren frirulle för Sverige med milda straff eftersom vi ändå inte producerar någon som helst vettig kultur här och därmed kan leecha på resten av världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Läser man rätt bloggar är de långt mer intelligenta, insatta och ärliga än vad offentlig debatt någonsin varit.

 

Förstår över huvud taget inte varför tidigare offentlig debatt framhålls som något positivt, då den alltid varit partisk, publikfriande, och allt som oftast djup förljugen.

 

Jo, kände väl mest för att raljera lite. Det retar mig dock att man så helt ger upp debatterandet.

 

Rickard Falkvinges blogg tillhör de som jag gärna läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är så löjligt så det är inte klokt.

 

Att vi ska skapa en lag som tillåter hobbypoliser kan aldrig vara bra. Jag är helt chockad att någon ens kan tänka ut en sådan lag. Men men...

 

För det första, ang. musikbranschen. Det är den enda branschen som inte godtar ett förlorande år. Dom kan bara inte godta att dom inte går mer och mer plus för varje år som går. Det funkar liksom inte så annars i världen. Varför ska musikvärlden göra det om inte några andra gör det ?

 

Ang.Fildelning/piratkopiering. Det har alltid funnit, kommer alltid finnas. När det inte fanns internet, hur fick man tag på ny musik då ? Jo man tog med en tom kassett till den personen som hade skivan man ville ha, kopierade och lyssnade sönder bandet. Att man nu får en fil på datorn i kass kvalitet är så gott som samma sak.

 

Författare som gnäller över att deras böcker hamnat på nätet och som klagar över att dom tappar försäljning, har dom aldrig hört talas om BIBLIOTEK??? Man kan få allt gratis där, ingen som klagar.

 

Och så tar vi det roligaste till sist. Nicklas Strömstedt skrev på den listan i går. Tyvärr är det ju då så att Herr Strömstedt inte riktigt förstår det där med upphovsrätt.

 

Saxat från dn.se

 

"På sajten http://www.niklasstromstedt.se kan man (kunde man ännu vid 19-tiden på torsdagen) avnjuta musikvideor, otillåtet tagna från sajten Youtube, med bland andra legendariska 60-talsgruppen The Kinks, popdrottningen Cher, countryrockande Eagles och countryparet Johnny Cash och June Carter."

 

;)

 

 

Inte många rätt här förutom Strömstedt.

 

Ersättningar har sedan Dacke-fejden betalats ut för tomma kassettband, tomma VHS-band, biblioteksutlåningar och radiospelningar. Vad artisterna vänder sig mot är att DU och andra snor deras arbete utan att betala för er.

 

Om 30% av din lön "försvann" från ditt konto varje månad utan att några undersökningar gjordes om vem som tog dem. Skulle du bara rycka på axlarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Strömstedt resonerar rätt sunt imo:

I den bästa av världar - och den kanske finns på sikt - kommer diskussionen förhoppningsvis vara mer nyanserad. I den världen är det absurt att jaga enskilda människor som surfar in och tittar på YouTube-klipp. Ska jag vara ärlig så tror jag aldrig att det kommer att hända. Inte ens i den här världen.

Och ja, jag skriver det igen - jag kanske har stirrat mig blind på den illegala nedladdningen av musik och samtidigt varit obetänksam och lagt upp en massa videos på bloggen.

Klantigt och skämmigt och jag har fått mig en rejäl tankeställare.

- Ja ja ditt jävla klantarsel - tror du att ett tack och förlåt hjälper? skriks det i kör bland kommentatorerna.

Kanske inte. Men om det går upp för tillräckligt många att just ett "tack och förlåt, jag tänkte konstigt och ska tänka på ett lite annat sätt i framtiden" är det ett steg i rätt riktning.

 

 

Självklart har jag tyckt att det varit festligt att presentera musik jag gillar. Nu får jag göra det på något annat sätt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte många rätt här förutom Strömstedt.

 

Ersättningar har sedan Dacke-fejden betalats ut för tomma kassettband, tomma VHS-band, biblioteksutlåningar och radiospelningar.

 

Frågan kvarstår dock om dom verkligen förlorar pengar på det.Skulle den som laddar ner en skiva eller en film verkligen köpa den eller se den om dom inte kunnat ladda ner den ?

 

Eftersom dom redan får ersättning för tomma cd & dvd, varför räcker inte det då ?

 

Vad artisterna vänder sig mot är att DU och andra snor deras arbete utan att betala för er.

 

Utala dig inte om vad JAG gör för du har ingen aning. Jag köper min musik. Jag har nog mer skivor än vad dom flesta har i sitt hem. Men mina inköp ingår inte i nån statistik då jag till 99% köper begagnad vinyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter väl i Gessle, han har gräs så det räcker. Jag anser också att kultureliten borde klara sig själva, finns ju ingen anledning till varför opera är mer viktigt än annan kultur. Däremot så ska man ha rätt till sitt kreativa alster, oavsett om det är snutt musik, en film eller ritningarna på nästa Volvo. Om nu ni leachers vill att detta ska vara gratis i sverige, se till att det blir det då, men räkna med att alla jobb ifrån produktion och konstruktionssidan kommer försvinna. Sen kan ni ju sitta här med era ipods och lyssna på gratismusik och fundera på varför ingen har råd med någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter väl i Gessle, han har gräs så det räcker. Jag anser också att kultureliten borde klara sig själva, finns ju ingen anledning till varför opera är mer viktigt än annan kultur. Däremot så ska man ha rätt till sitt kreativa alster, oavsett om det är snutt musik, en film eller ritningarna på nästa Volvo. Om nu ni leachers vill att detta ska vara gratis i sverige, se till att det blir det då, men räkna med att alla jobb ifrån produktion och konstruktionssidan kommer försvinna. Sen kan ni ju sitta här med era ipods och lyssna på gratismusik och fundera på varför ingen har råd med någonting.

 

Så det är skillnad på artist och artist? Hyckleriet bara ökar.

 

Dessutom är det inget av det du skriver som rättfärdigar att privata företag agerar polis (får tom mer befogenheter än polisen) och hotar och utövar utpressning mot folk.

 

Lycka till att få samma befogenheter om det är nån som gör inbrott hos dig eller rånar dig. Inte ens om du blir brutalt misshandlad har du i närheten av samma befogenheter som film- och skivbolag får av denna lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår dock om dom verkligen förlorar pengar på det.Skulle den som laddar ner en skiva eller en film verkligen köpa den eller se den om dom inte kunnat ladda ner den ?

 

Eftersom dom redan får ersättning för tomma cd & dvd, varför räcker inte det då ?

 

Utala dig inte om vad JAG gör för du har ingen aning. Jag köper min musik. Jag har nog mer skivor än vad dom flesta har i sitt hem. Men mina inköp ingår inte i nån statistik då jag till 99% köper begagnad vinyl.

 

Ja, det var väl så man sa själv när man var en fattig parvel och var ute på BBS:er och tanka ner pc-spel, och visst, 75% av allt skit skulle man ha struntat i annars men det lämnar fortfarande 25% som man skulle ha betalat för om man var tvungen till det.

 

Sen vet jag inte, är det så många som bränner ut saker på CD? Är ju inte direkt att man ser travar med brännbara CD-paket på Claes Ohlson längre som man gjorde för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta ut samma avgift för mp3-spelare, bredbandsabonnemang och liknande som för tomma kassetter, cd/dvdskivor och videoband?

Innan någon nu skriker högt och påstår att inte alla som använder bredband också laddar ner illegalt material så är det ju samma sak med t.ex kassettband - en del spelar in fågelkvitter i skogen men får ändå stå för avgiften vid inköpet av bandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...