Gå till innehåll

Vart skriver man på hatattacker?


MacDaddy

Recommended Posts

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Åt andra hållet, vad är skillnaden mellan a**2 + b**2 = c**2 och en spice girls-låt?

 

Det är en stor skillnad. Jag jämställer en matematisk formel med en idé. Och en idé kan man inte ha ensamrätt på. Gör du däremot en programvara eller en uppfinning som bygger på idén skall denna i likhet med spice girls-låten skyddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att vi skapar en ny form av lagstiftning som inte varit motiverat förut ens vad gäller pedofiler och terrorism?

 

Det är just det här som är kärnan i det hela. Och det är skrämmande att folk inte inser det. Folk tänker inte längre än näsan räcker. Tänker inte på konsekvenserna av lagen. De tänker bara att "fildelning är stöld", "klart artisterna ska ha betalt", "jaga alla jävla fildelnings-tjuvar med blåslampa och spärra in fanskapet".

 

Det går åt helvete med hela samhället om inte folk börjar säga ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite mer bloggar och läckta? brev att röra upp känslor med :)

 

LÄCKT: Danska Antipiratgruppens utpressningsbrev

http://rickfalkvinge.se/2008/11/15/lackt-danska-antipiratgruppens-utpressningsbrev/

Vi kräver följande pengar:

x
ljudupptagningar gånger 0,80 gånger 10,00 kronor gånger 2 ==
xx
kronor

x
filmverk gånger 0,80 gånger 70,00 kronor gånger 2 ==
xx
kronor

Sammantaget
xx
kronor i ersättning för verken.

Vi kräver dessutom ersättning för den marknadsskada vi lidit. (Denna är specificerad som lika mycket som ersättningen för verken.)

Våra samlade ersättningskrav utgör: (summan av ersättning för marknadsskada plus ersättning för verken).

Antipiratgruppen kan tänka sig att förlika
(dvs, inte dra saken till domstol)
om ni betalar halva beloppet inom tio dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite mer bloggar och läckta? brev att röra upp känslor med :)

 

LÄCKT: Danska Antipiratgruppens utpressningsbrev

http://rickfalkvinge.se/2008/11/15/lackt-danska-antipiratgruppens-utpressningsbrev/

 

En 16-åring tog livet av sig efter att ha fått ett sådant brev och insett att han aldrig skulle bli av med skulden.

http://opassande.se/index.php/2008/10/24/en-historik-over-de-danska-antipiratlagarna/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi lägga ner all medicinsk forskning gjord av läkemedelsbolag, och enbart ha kvar den som gjörs af sjukhus och universitet. Bara ett exempel på vad som kommer att ske om folk inte kan ha rätt att tjäna pengar på resultatet av sina gärningar.

 

[ edit: för tydlighets skull är detta bara lite spridda reflektioner, jag tycker att det är ett svårt och olöst problem ]

 

Nej, patenträtten kan man inte ta bort utan vidare. Men hur ska man lösa problemet med att läkemedelsföretagen idag inte tar fram mediciner mot några av de mest utbredda och farliga sjukdomarna? Det finns stora brister i dagens system.

 

Det är dock skillnad mellan kommersiellt utnyttjande och privat konsumtion. Det är en sak att lyssna på musik, en annan att sälja piratkopierade cd. Samma sak med medicin.

 

Det är dock ganska ironiskt att jag, om jag gör en uppfinning eller upptäckt, måste ha pengar för att trygga denna uppfinning under en begränsad tid. Om jag däremot spelar några ackord så har jag ett automatiskt skydd av vad jag spelade intill 70 år efter min död.

 

Vi har också ett mycket starkare skydd av ytliga ting som varumärken, jag vet inte ens om dessa är tidsbegränsade.

 

Forskare på svenska universitet som låter sig finaniseras av läkemedelsföretag hindras ofta från att lägga fram sina resultat. Det är ett exempel på hur patenten motverkar det informationsutbyte som behövs inom forskning. Samtidigt hämmas framtagandet av nya mediciner därför att de delvis bygger på patent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi lägga ner all medicinsk forskning gjord av läkemedelsbolag, och enbart ha kvar den som gjörs af sjukhus och universitet. Bara ett exempel på vad som kommer att ske om folk inte kan ha rätt att tjäna pengar på resultatet av sina gärningar.

 

Rätten att tjäna pengar försvinner knappast. Snarare måste resurser användas effektivare för att tjäna pengar, dvs där de gör mer nytta.

 

Skulle tro att mervärdet av att sprida, använda och ha fri konkurrens på alla områden som finns idag vida överstiger löften om låtsas-skydd av eventuella framtida upptäckter. Bara de administrativa problemen med patent, dubblar väl utvecklingstiden är min gissning. Moraliskt sätt tycker jag patent verkar vara rena vansinnet (typ dagis)?

 

Det var jag som sa det först! Nej, det var jag! Nej. det var Peter, men han lovade mig... WTF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...