Gå till innehåll

Big Less slår rekord i otur!


Big Less

Recommended Posts

Har haft en helvetisk otur de senaste veckorna. Har spelat bra poker hela tiden och uteslutande spelat mot skitspelare, men inte gått plus en enda dag hittills. Kan dra mina fyra senaste KK som exempel:

1. KK ur tidig position. Pottraise preflop. En syn. Pottraise på floppen som innehåller ett A. Omslag. Jag foldar.

2. KK UTG. Pottraise preflop. En synare. Flop 992. Pottbet på flop och pottbet på turn. River ger A och jag torskar ett inköp mot ATo.

3. KK i sen position. UTG, en komplett idiot, höjer. Ett par spelare synar. Jag betar pot. Idioten synar, de andra foldar. Flop T22. Idioten betar. Jag går all in för <pott. Idioten synar med 52s.

4. Alldeles nyss. Har spelat en hand vid bordet. På andra handen får jag KK ur SB. En spelare höjer innan mig. Jag reraisar pott. Han synar. Floppen kommer 678, två spader. Fi höjer. Jag reraisar pott. Han sätter mig all in och visar upp 99, som förstås blir stege på river.

Märk väl att jag inte gjort något misstag på någon av dessa händer, utan tryckt in den största delen av mina pengar som solklar favorit.

 

Så, kort och gott: Denna pokerdagbok är till för att visa hur det är fullt möjligt att gå minus under en hyfsat lång tid, trots att man är klasser bättre än motståndet. Detta kommer bli en uppvisning i hur man får stryk av tomtar, gång, på gång, på gång, på gång. Jag kommer givetvis spela mitt A-game och försöka, låta bli, men oddsen talar emot det. För egen del tjänar det väl som något slags terapi: Om jag ska ha otur av historiskt sällan skådat slag, ska jag i alla fall ha något slags bevis för att det verkligen handlar om otur, inte dåligt spel (för det gör det inte, det kan jag garantera).

 

Jag kommer här posta sessionsresultat och avgörande nyckelhänder, där jag får mitt arsel piskat av supertomtar.

 

Utgångsläge: 850 dollar på Expekt.

Spel: Huvudsakligen NL/PL Texas Hold 'em på 0.25/0.50-borden, med någon avstickare ner till 0.10/0.20, om så krävs.

Tidsåtgång: Kommer spela poker flera timmar dagligen. Ibland 2-3, ibland 6-7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 151
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Frågor: Det du har nu på kontot kommer det från pokervinster? Anser du dig själv vara en vinnande spelare?

 

1. Japp. Började med 30 dollar, tror jag, men det var läääänge sedan.

 

2. Japp. Eller jag borde var det i alla fall. Lejonparten av de pengar jag förlorar förlorar jag på ren skär otur. De fyra KK-händerna jag postade här har väl kostat mig i runda slängar 2-3 inköp i bruttoförluster bara de. Och det är bara ett axplock från de senaste dagarna av 4-5 veckors outhärdlig otur. Jag spelar (nästan) utslutande mot spelare som är betydligt sämre än jag. Jag vet, det säger alla pokerspelare, även de som förlorar på oskicklighet, men det är därför jag startar den här tråden.

 

PokerWiz>

Tack! :-)

 

Denna dagbok börjar imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte jobbigt/omotiverande att spela om du spelar med tron att du kommer förlora?

 

Man kan ju omöjigt skylla på otur en väldigt lång period.. det är ju statistiskt "omöjligt" att fru fortuna ska svika dig en längre period (3 siffrigt antal timmar typ).

 

Skyddar du höga par du träffar på floppen tillräckligt hårt så du inte blir utragen för mycket?

 

Lycka till, det blir kul o följa dagboken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richardd skrev:

Soft det här vill jag läsa, skönt och komma och trösta sig med ibland! Lycka till och jag hoppas att du vinner endå även fast det kanske inte verkar så nu hehe

 

Tackar!

 

Tympanon skrev:

Är det inte jobbigt/omotiverande att spela om du spelar med tron att du kommer förlora?

 

Jo, oerhört. Det är delvis därför jag startar denna tråd, som terapi.

 

Tympanon skrev:

Man kan ju omöjigt skylla på otur en väldigt lång period.. det är ju statistiskt "omöjligt" att fru fortuna ska svika dig en längre period (3 siffrigt antal timmar typ).

 

Statistisk väldigt osannolikt. Det tillåter VÄLDIGT mycket otur, tyvärr. Men tro mig, jag är INTE sämre än mina motståndare. Ibland sitter en och annan kille vid bordet som jag kan respektera, men dem respekterar jag också. Just de senaste veckorna har jag spelat riktigt riktigt bra poker, vilket gör motgångarna ännu jobbigare.

 

Tympanon skrev:

Skyddar du höga par du träffar på floppen tillräckligt hårt så du inte blir utragen för mycket?

 

Jaja, för tusan. Samt drar nytta av att mina kära vänner de lös-passiva motståndarna INTE gör det. Jag krånglar inte till det utan spelar vanlig tight/aggro ABC-poker.

 

Tympanon skrev:

Lycka till, det blir kul o följa dagboken!

 

Tackar tackar! Jag ska göra mitt bästa för att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var första sessionen för dagboken avklarad.

 

Bord: 0.25/0.50 NL

Speltid: 2:15

Resultat: +6 dollar

Sammanfattning: Segt, segt, segt, segt. Jag spelade inte särskilt bra på något vis och inte särskilt dåligt heller. Det var fold fold fold hela tiden.

 

En hand är jag dock riktigt jävla missnöjd med hur jag spelade. Fjärde handen vid bordet. Jag plockar upp 44 och det limpas till mig som också limpar. Just då ringer telefonen och samtidigt som floppen kommer får jag fullt upp med att avhysa en telefonförsäljare. Floppen kommer i alla fall 942. Set! En spelare som verkar aggro höjer pott i tidig position. Jag, mitt jävla nöt, ger honom omslag pott. Turn kommer T och jag betar pott igen. Han foldar. Får skylla på telefonsamtalet. Vad som helst hade varit bättre än det jag gjorde. Syn på flop och pott-bet på turn, eller i alla fall bara halv-pott på turn efter reraisen, hade varit rimligare. Han hade säkerligen inget drag och var jag slagen hade jag i alla fall fått betala hela stacken, så jag borde ha haft som enda mål att dra in alla mina pengar i potten. Största hjärnsläppet på länge. Har jag tappat stinget?

 

Foldar sedan bort största delen av stacken och missar ett par nötfärgdrag. Normalt brukar jag spela en hel del på position när jag får skitkort och köpa potter istället för att vinna dem, men nu har jag en ultralös idiot två platser till vänster som omintetgör mina planer.

 

Floppar till slut en kåk med JQs som jag limpat ur sen position. Vekbetar flop och turn eftersom jag vet att den ultralösa idioten synar dessa bets med vad som helst. På river slänger jag in ett pottbet, han reraisar all in och visar KTo för stegen. Tack.

 

Bästa starthänderna på 2 timmar och 15 minuter:

AKo. Raise ur sen position mot fyra limpare, men totalmissad flop och pottbet av TAG-spelare, som får mig att folda.

JJ från knappen som bara snor blindsen.

99 som foldas på floppen.

 

BR från början: 854

BR nu: 860

Resultat: +6

Spelad tid: 2 tim 15 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foldar sedan bort största delen av stacken och missar ett par nötfärgdrag. Normalt brukar jag spela en hel del på position när jag får skitkort och köpa potter istället för att vinna dem, men nu har jag en ultralös idiot två platser till vänster som omintetgör mina planer.

 

Trevlig läsning om ännu ett litet livsödes ågren över fru fortunas brist på närvaro ;)

 

Btw, har du en kille på bordet som du anser omkullkastar dig från ditt vanliga A-game så är det väl bara att byta bord... Om han nu störde dig så mkt som det verkade...

 

Lycka till!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning om ännu ett litet livsödes ågren över fru fortunas brist på närvaro ;)

 

Hehe, kul att kunna sprida lite glädje. Är trött på alla pokerdagboksskrivare som det går så jävla bra för. Det behövs fler som går åt helvete för. ;-)

 

Btw, har du en kille på bordet som du anser omkullkastar dig från ditt vanliga A-game så är det väl bara att byta bord... Om han nu störde dig så mkt som det verkade...

 

Ja, han störde mig som fan när han synade min bluff på floppen med ett överkort och runner-runnerdrag till stege, och vann potten med KJ mot min KX. Jag hade väl någon enfaldig förhoppning om jag skulle få KORT att spela med den här gången. Nu slutade iofs historien med att jag tog hela hans stack med min kåk mot hans stege, men jag borde ha bytt bord innan dess. Det är en lucka i mitt spel att jag hyser viss ovilja mot att byta bord när jag väl fått grepp om det jag sitter vid. Om det är ett tight och hyfsat kompetent bord sitter jag hellre kvar och anpassar mitt spel, trots att det vore mer lönsamt att byta. Minsta motståndets lag, antar jag. Ska försöka tänka på det i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången tanken kommer upp om att det nog vore bättre att byta bord är mer eller mindre alltid rätt, så byt!

 

Har du fan helt rätt i! Ska tänka på det i fortsättningen. Hellre offra några minuter på att krångla med bordbyte, än att lägga 5-6 timmar på ett bord som är mycket tuffare än sina kompisar.

 

Liten uppdatering:

 

Session 2: Lite förstrött nattpill på 0.25/0.50 PL HE HU

Resultat: +18 dollar

Tid: Runt 45 minuter

 

Total tid: 3 timmar

Bankrulle: 878

Förändring totalt: +23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 3: 0.25/0.50 NL Texas fullbord

Resultat: 0 dollar

Tid: 1 tim 30 min

 

Vann en showdown där QJo blev TP och stod mot en lös mupp. Väldigt marginellt spel som jag lika gärna kunde låta bli att göra, men med tanke på att det var bordet sämsta och lösaste spelare som synade hela vägen tog jag ett skott. Kollade playchecken nu. Han synade mig med mittenparet (han hade 63o). OK, då var spelet utan tvekan korrekt.

 

En utdragning åkte jag: Floppade top och bottom med A3s. Två spelare synade hela vägen och river parade sexor, vilket gav potten till A8o.

 

Annars vann jag mest potter på bluffar. Om det är checkat till mig på floppen och jag sitter sist eller näst sist, så betar jag 3 BB, vilket oftast är under pott. Gör nästan alltid detta, om inte floppen ser farlig ut. Ligger det ett färgdrag ute och jag får syn på floppen checkar/foldar jag turn. Om inte färgdraget sitter betar jag oftast pott igen. Har grymt +EV på de spelen, men kan inte för mitt liv begripa varför de låter mig hållas. Kan man sno potten på ett mer uppenbart sätt? Inte skulle väl pf.nu-medlemmarna låta mig komma undan med det, även om jag iofs är tightare än de andra rent generellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 4: 0.25/0.50 PL Texas fullbord

Resultat: -7 dollar

Tid: 1 tim 40 min

 

Ett föredömligt löst parti med några rejäla fiskar. En tight/aggro spelare som jag respekterar och håller mig undan för. Hon sitter dock två platser till höger och ska inte orsaka några större problem. Jag bestämmer mig för att spela ganska löst pre flop och ta mycket floppar, väl medveten om att alla träffar är värda sin vikt i guld. Kan tänka mig att spela alla pocketpar, alla suitade äss och kungar, suited connectors ner till typ 78s samt ett gäng höga connectors och de flesta broadway-kort.

 

Med den lösa handdistributionen tar jag FYRA (!) floppar utanför blindsen. En AKo som blir limpreraisad av UTG och missar floppen totalt. UTG betar ut och är förvisso en galning, men jag har inte sett honom limpreraisa förut och heller inte följa upp med en så pass stor bet på floppen. Fold. Handen efter plockar jag upp QQ och höjer 4 BB igen. Två spelare synar. Floppen kommer ATQ med två hjärter. Inte läge för att trixa. Jag betar pott och får ingen syn. Slutligen försvarar jag iaf BB med QJo som blir toppar och sedermera nötfärg, vilket ger mig några dollar tillbaka åtminstone. Utöver det limpade jag en JTo som inte blev något.

 

Under hela tiden ser jag de mest spektakulära saker hända. AA betar pott hela vägen och får syn av T5s som träffat andrapar. Någon som ser ut att att jaga färg sätter den på river, checkraisar all in, blir synad av tvåparet som står. En annan kille tycker det är helt OK att bränna hela stacken (ungefär 50 BB) på 45o som blir bottenpar och får stryk av TPTK (AK). Händer massor av sådana saker hela tiden. Varför får jag aldrig var med och leka så roliga lekar? Fold-leken må vara ganska trygg och fin, men i längden blir den ganska enformig. Helt sanslöst att det ska var så jävla omöjligt att vinna mot så dåliga spelare. Orkar snart inte med det här länge.

 

Vart vänder man sig för att ta reda på vad som är ett lämpligt offer till Fru Fortuna? Är det i den grekiska mytologin man hittar henne? Om jag inte kan blidka henne vet jag inte vad jag ska ta mig till. Börja fuska? Hur många spelare finns det egentligen här inne som spelar helt OK poker men inte kan slå ett löst 0.25/0.50-bord? Hur kan man sitta och fascineras av hur dåligt motståndarna spelar men själv inte ha en suck mot dem? OK att man inte kan vinna VARJE gång, men någon gång borde man väl få vinna? Det tight/aggresiva spelaren vid bordet idag hade runt 150 dollar när jag gick. Han gjorde inte ett dugg speciellt. Höjde sina bra händer hela vägen och foldade de dåliga. Vanlig basic ABC-poker och det gick skitbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alltid förlorar mot spelare som du anser är sämre än du själv, då är du illa ute! Det handlar då självklart inte om otur, det hoppas jag du förstår?

 

Jo, det gör det. Det finns ingen möjlighet till annat. Det är inget 1000/2000-spel på Bellagio jag försöker slå.

 

Jag har startat den här tråden för att visa att jag INTE förlorar för att jag är sämre än mitt motstånd. Jag tror att jag har postat all relevant information i den, men fråga om något saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker också som du, men märkte en stor läcka i mitt spel när jag tankade hem poker tracker, min larvigt höga flop seen. Det kan vara så att du åker på några outdraws, vilka alla gör, men sedan betalar man av för mycket mellan dessa händer i form av sedda floppar.

 

Jag förstår inte hur jag kunde vara så dum att jag tänkte att det "bara" är 50 cent att se floppen med xxo, det kan ju bli stege/triss och då får jag betalt. Sedan när man tänker de summor som man betalat med helt otroligt kassa händer, så förstår man att det kanske inte bara är utdragningar som kostar.

 

Nu vet jag inte alls om det passar in på dig, men det är bara ett tips om det skulle vara så. Som ett vist uttryck:

"många bäckar små, blir en stor å"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är problemet att jag har sett för få floppar. Ligger säkerligen under 5 % idag och det hade gärna fått vara lite mer, framförallt som jag har gått in för att vara rätt liberal pre flop idag. Men tack för tipset iaf.

 

Sett över den här fyra-fem-veckorsperioden är solklart stora händer som har kostat mig mest. Framförallt den förbannade KK, som aldrig vill göra som jag vill. Har du något tips på hur man rättar till det jävla eländet?

 

Sitter nu och anteckning alla dollar och cent som försvinner och var de försvinner, hand för hand. Är rätt säker på att jag inte har luckor så stora att de räcker för att förklara de bleka resultaten på denna nivå, men man kan aldrig vara nog säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 5: 0.25/0.50 NL Texas fullbord

Resultat: +20 dollar

Tid: 2 tim 15 min

 

Bordsstämningen är lös och passiv. Första en och en halv timmen är händelselöst igen. Vann en pott med JJ som jag höjde med pre flop och på floppen där jag fick syn. På turn tog det slut. Förlorade sedan alla de pengarna på denna hand som blir sessionens största förlust:

 

Jag får 88 på knappen och limpar efter tre andra limpare. BB synar.

Floppen kommer KJQ, två ruter.

Det checkas till mig och jag försöker sno potten med en bet på 4 BB, men det går inte. Bordets lösaste spelare synar.

Tur ger en 8 och mig ett set. Eftersom fi med all sannolikhet inte har stege, då hade han checkraisat floppen, betar jag pott, 12 BB. Fi synar.

River ger givetvis ett tredje ruter och fi checkar. Jag checkar efter honom och har han dragit ut till färgen.

 

Annars heeeeelt värdelöst igen. Vann nästan ingenting. Förlorade nästan ingenting. Spelade nästan ingenting. Försökte sno en och annan pott, men det gick inte alls så det la jag ner.

 

Till slut får jag i alla fall en spelbar hand: AKo i SB.

UTG miniraisar. En spelare synar. Jag höjer pott. UTG och den andre synar.

Floppen kommer KXX, två klöver. Jag betar pott och får syn av UTG. Den andra lägger sig.

På turn kommer ett oväsentligt kort, men vad fan har UTG? Ser ofta AA syna en reraise pre flop. Jag betar ut i alla fall, men saktar ner och betar bara drygt halv pott, för att få syn av sämre händer också.

På river kommer ett A som ger mig tvåpar, men om UTG hade mig slagen på turn och flop så har han det nu också. Det rent statistiska sannolikheten för AA har i alla fall minskat. Jag betar ut igen, men han foldar. Gissar att han hade en sämre kung, typ KQ.

 

Summering dag 2

Sessioner: 3

Varav med vinst: 1

Spelad tid: 5 tim 25 min

Resultat: + 13

Kommentar: En riktig skitdag kortmässigt. Har väl sällan fått så få händer att ta till floppen. Segt, drygt och frustrerande, men det ger inga stora förluster heller. Jag har inte spelat dåligt, men inte särskilt bra heller. Det har inte funnits så många svåra beslut att ta.

 

Totalt

Sessioner: 5

Varav med vinst: 3

Spelad tid: 8 tim 25 min

BR: 890

Förändring: +30

Kommentar: Endast 12 dollar av vinster har förvärvats vid fullbord, där jag har spenderat all tid utom 45 minuter.

 

Mycket tid. Förbannat dåligt betalt. Fruktansvärt mycket pre flop folds. Bedrövligt! Räddningen är att jag trots allt har spelat disciplinerat, även när jag stirrat ner på J2o för femtielftonde gången. Måtte jag börja få ordentliga kort och måtte mina motståndare fortsätta spela som de gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vill inte ge sig!

 

Sitter och lirar vid ett typiskt bord och ligger 3-4 dollar plus utan att ha gjort något särskilt. Efter ungefär 40 minuter får jag min gamla nemesis, KK, i small blind. (Har som sagt torskat med den de senaste fyra gångerna.) De foldas fram till mig och jag höjer 4 BB. Den aggressive BB reraisar, antagligen tror han att jag försöker sno hans blind, men han kan ha något också. Jag reraisar igen och han synar. På floppen kommer ett A. Jag betar ut och han reraisar stort. Fold. Och så låg man 12 dollar back istället för 3-4 dollar plus.

 

Av de senaste fem KK har jag alltså förlorat alla. Jag kan inte se att jag har gjort några större misstag med den heller, men den har kostat mig horder med pengar. Vill se den som påstår att det beror på något annat än otur.

 

Det är helt otroligt att det aldrig kan ge sig, att jag aldrig kan träffa en flopjävel eller att mina bra händer kan stå. HELVETE! Å andra sidan får man väl se det positivt. Rekordjakten i otur går helt OK..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara en extremt duktig spelare då du i princip plussar alla sessioner du har postat här och samtidigt slår rekord i otur. :D

 

Inte alls, men de andra är jävligt dåliga. De gör så idiotiska grejer hela tiden så att man funderar på om de sitter och driver med en. Hade det inte varit för de förbannade kungarna hade jag legat ordentligt plus över de senaste dagarna.

 

Vann en pott nu och är bara några dollar minus igen. Jag höjer pre flop med QQ. Två spelare synar. Floppen komer 677, två klöver. Jag höjer och blir reraisad av en kille med liten stack. Jag höjer igen och sätter den lilla stacken all in. Spelare tre synar. Turn kommer blank. Jag höjer igen. Den andre spelaren synar. På river kommer en till sexa och vi checkar runt. Damer över sjuor står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 6: 0.25/0.50 NL Texas fullbord

Resultat: -7 dollar

Tid: 1 tim 50 min

 

No. Games won: 5 %. Vann första handen med A8o från BB.

Fick AQ, som blev reraisad all in för 4-5 BB av en liten stack och fick stryk av KK.

Limpade två-tre små pocketpar som inte träffade set.

Fick dyngstryk med KK igen. (Se ovan.)

Vann en hyfsad pott med QQ.

Vann någon skitpott ur blindsen.

Tog några floppar mot en helt galen typ som satt och slängde ur sig enorma överbets på floppen, men träffade inget.

Inga flushar, inga stegar, inga set, inga trissar. Annars var det mest fold, fold, fold. Vann två showdowns totalt tror jag (A8o och QQ).

Kungarna kostade mig vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte lirat poker på ett tag nu och satte mig just ner. Det har gått sådär hittills. Brände omedelbart knappt ett inköp på två händer som utspelade sig samtidigt.

 

Första handen plockar jag upp QJd och limpar från SB. Floppen kommer AdKdTh. Nötstege och straight flush-drag! Betar pott. Turn kommer med ett A. Jag betar pott igen, blir reraisad av en liten stack, synar och tittar in kåken med AK. River ger mig flush, till ingen nytta.

 

Andra handen floppade tvåpar med KT. Spelaren före mig betar. Jag reraisar. Två spelare efter synar, spelaren som betade foldar. Turn kommer 8. Jag sätter en av de två synarna, med liten stack, all in. Siste spelaren reraisar stort och jag foldar för hans set i åttor.

 

Jaja, får väl vara glad att den hände på 0.10/0.20 och inte på 0.25/0.50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...