Gå till innehåll

Highstakes railtråd


bigdwarf

Recommended Posts

detta jag ville komma till. Om vi antar de allra bästa nosebleedarna tar bord, kan vi ens fylla ett 6max bord och EV0 uppstår? Jag skulle kunna tänka mig sitter larsluzak, durrrr, och(Ja... nu är det väl personal flavour) Antonius, och OMGCLAYAIKEN på ett 6max.. så är det väl knappast någon som kan sätta sig i stol 5 eller stol 6 idag och ha edge? [/i]

 

imo är det nog ett antal som skulle ha edge, men edgen är så liten och variansen så hög att de väljer att inte spela där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Därför att hans beslut är antagligen motiverande på väldigt många olika saker som du inte alls är insatt i, t.ex time-tells, gameflow, historia med de olika spelarna. Och kanske framförallt det viktigaste, du vet ingenting om hans pokerhistoria. Därför tycker jag det inte är speciellt angenämt att uttala sig om att han skulle vara fisk på dom nivåerna.

 

Alltså på ett sätt känns det konstigt att jag för kung och fosterland ska motivera varför man som icke-noosebleedspelare kan kalla någon fisk som lirat nl$100k. Jag har inte railat sönder killen osv. Allt jag vet är det som jag läst om här och de få gånger jag railat honom. Som jag har förstått har han inte spelat asbra poker jämfört med de han lirat mot. Sen att han lirade i ett dygn och efter att ha klonkat hit och dit sedan tappar typ 40 inköp klingar inte jättebra i mina öron.

 

Han kanske har asbra time-tells osv (någon större historia mot spelarna tvivlar jag på) men det gick ju inte så bra för honom ändå. Klart man som duktig spelare kan losa mot otur osv, men om man nu är så jävla duktig kanske man slutar lira dödshögt innan man bustat hela rullen.

 

Jag tycker således fortfarande att man kan ha en uppfattning hurvida någon är fisk eller inte även fast man själv inte lirar på respektive nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

argumentet att man inte får kommentera spel på högre nivåer än man själv spelar får mig att gråta:-(

 

Jag tycker det är ungefär som när man kollar på svenska landslaget spela fotboll, varenda jävel i tv-soffan är ju en självutnämnd fotbollscoach och vet bättre än varenda sportskribent + våra egna coacher helt plötsligt, utan att de ens är särskilt intresserade av fotboll innan VM/EM/OS startar.

 

Deras åsikt är inte direkt något som sedan skrivs i sten eller hur ? E väl lite grann melodin här...

Förståsigpåare etc... klart de får göra sin åsikt hörd and so on, menar bara att dem behöver ju inte gå i graven för en åsikt som många är beredda att göra i såna här situationer. (särskilt fotbollen)

 

Puss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när vi ser Guy Laliberte syna 4-bet på 35xbb med en 100xbb-stack så får vi inte kalla det dåligt spel eftersom han spelar högre än oss? :E

 

Klart du kan, ett dåligt spel i ett vakuum är ju lite annorlunda än att kalla han för fisk. Är ungefär samma sak som att säga i tv-soffan att det där var dåligt av zlatan o missa när han hade fintat bort målisen helt i friläget o hade öppet mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ungefär som när man kollar på svenska landslaget spela fotboll, varenda jävel i tv-soffan är ju en självutnämnd fotbollscoach och vet bättre än varenda sportskribent + våra egna coacher helt plötsligt, utan att de ens är särskilt intresserade av fotboll innan VM/EM/OS startar.

 

Deras åsikt är inte direkt något som sedan skrivs i sten eller hur ? E väl lite grann melodin här...

Förståsigpåare etc... klart de får göra sin åsikt hörd and so on, menar bara att dem behöver ju inte gå i graven för en åsikt som många är beredda att göra i såna här situationer. (särskilt fotbollen)

 

Puss

 

Håller med om detta. Dock kan även den mest ointresserade märka att det är en viss nivåskillnad på tex Sverige-Brasilien, för att applicera exemplet på vad jag menar. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, det är ju inte direkt svart/vitt ...... -- Guy är ju ett bra pokerexempel.

 

Nu handlade ju inte detta om Guy, även fast han är ett exempel på detta också, utan martonas och det att man kan bedömma en spelares skicklighet även fast man inte spelar på samma nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså på ett sätt känns det konstigt att jag för kung och fosterland ska motivera varför man som icke-noosebleedspelare kan kalla någon fisk som lirat nl$100k. Jag har inte railat sönder killen osv. Allt jag vet är det som jag läst om här och de få gånger jag railat honom. Som jag har förstått har han inte spelat asbra poker jämfört med de han lirat mot. Sen att han lirade i ett dygn och efter att ha klonkat hit och dit sedan tappar typ 40 inköp klingar inte jättebra i mina öron.

 

Han kanske har asbra time-tells osv (någon större historia mot spelarna tvivlar jag på) men det gick ju inte så bra för honom ändå. Klart man som duktig spelare kan losa mot otur osv, men om man nu är så jävla duktig kanske man slutar lira dödshögt innan man bustat hela rullen.

 

Jag tycker således fortfarande att man kan ha en uppfattning hurvida någon är fisk eller inte även fast man själv inte lirar på respektive nivå.

 

Såvitt jag vet klev han in i augusti och plockade $2,5m bland världens bästa onlinespelare och tappade sen $2,5m i mitten av månaden och just nu är han lite påväg upp igen (tror jag?), tror han är $300k+ igen efter snart fyra veckors spel mot samma elit. Så vad är det som "klingar i öronen" att han är "fisken i gamet"?

 

Man behöver inte etablera sig i flera år för att spelmässigt få kallas för durrrr,P.A eller ivey, det är inte riktigt så det fungerar i poker. En nykomling på en högre nivå behöver inte vara fisken kring bordet bara för att han aldrig lirat så högt förut. Han kanske har haft ungefär samma spelkvalité som dang-bröderna osv men valt att inte kliva upp förrän nu p.g.a moneymanagement osv..

 

Du vet ju ingenting om killen i stort sett. Bara för att du sett han göra ett par spel som du tycker är "fiskigt" så behöver dom inte vara i närheten av fiskigt och om de nu var fiskiga så säger det fortfarande rätt lite om honom. Durrr spelar inte heller optimalt varje hand. Alla händer som muckas eller att han får fold på flopp/turn/river är ju händer som du inte alls vet vad han har haft för händer. Han kanske har gjort geniala spel där men som han aldrig skulle kunna få cred för här för ingen får veta vad han hade. Man måste ge martonas mycket längre tid för att kunna bedöma honom utav vad vi har sett nu senaste månaden.

 

Vem vet, om ett år kanske det är martonas som alla pratar om istället för durrrr. Jag vet sen innan att han har varit väldigt dominerade på nl10k och nl20k så han är långt ifrån fisk kan jag lova. Sen om han inte har edge på nosebleeds det är för tidigt att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet klev han in i augusti och plockade $2,5m bland världens bästa onlinespelare och tappade sen $2,5m i mitten av månaden och just nu är han lite påväg upp igen (tror jag?), tror han är $300k+ igen efter snart fyra veckors spel mot samma elit. Så vad är det som "klingar i öronen" att han är "fisken i gamet"?

 

Man behöver inte etablera sig i flera år för att spelmässigt få kallas för durrrr,P.A eller ivey, det är inte riktigt så det fungerar i poker. En nykomling på en högre nivå behöver inte vara fisken kring bordet bara för att han aldrig lirat så högt förut. Han kanske har haft ungefär samma spelkvalité som dang-bröderna osv men valt att inte kliva upp förrän nu p.g.a moneymanagement osv..

 

Du vet ju ingenting om killen i stort sett. Bara för att du sett han göra ett par spel som du tycker är "fiskigt" så behöver dom inte vara i närheten av fiskigt och om de nu var fiskiga så säger det fortfarande rätt lite om honom. Durrr spelar inte heller optimalt varje hand. Man måste ge martonas mycket längre tid för att kunna bedöma honom utav vad vi har sett nu senaste månaden.

 

Vem vet, om ett år kanske det är martonas som alla pratar om istället för durrrr. Jag vet sen innan att han har varit väldigt dominerade på nl10k och nl20k så han är långt ifrån fisk kan jag lova. Sen om han inte har edge på nosebleeds det är för tidigt att säga.

 

Okej, 25 inköp då..

Alltså jag vet inte vad jag ska säga.. Jag har aldrig kallat honom för fisk. Allt jag har sagt och har försökt få fram är som följer - det går att bedömma en spelare trotts att du inte spelar på samma nivåer.

 

Vore jättekul om det är som du säger att det är martonas alla pratar om istället för durrrr i framtiden. Att det är en svensk som regerar där uppe. Den som lever får väl se antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det säkerligen finns folk på långt mycket lägre nivåer än NL100k som kan analysera martonas spel så tycker jag i alla fall att det är hysteriskt roligt när man ser följande i chatten:

 

Randomuser334: martonas is the biggest fish ever

Randomuser334: can someone send me $5 please?

 

Guldkorn :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när vi ser Guy Laliberte syna 4-bet på 35xbb med en 100xbb-stack så får vi inte kalla det dåligt spel eftersom han spelar högre än oss? :E

 

såna här poster som får en att tro att CDS har rätt. det är ju inte den som synar 35% av stacken pre som måste tagit ett dåligt beslut, däremot den som inte raisade allin har garanterat gjort det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol @ CDS ta chansen att klanka ner på hagan dirr han fick chansen.

obv så kan man även om man lirar nl$200 i vissa fall se vem som är fisken i gänget på ett nl100k bord, inte fan behöver man någon 100k hand sample size då.

det kanske inte går att skilja ut vem som är fisken på ett 6manna bord med durrr,pa,ivey,urindanger, aejones för där är den bästa spelarens edge väldigt liten. men om mr guy la liberte sitter eller en 24h sessions tiltad martonas så är det inte så svårt att lista ut vem som är fisken i gänget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol @ CDS ta chansen att klanka ner på hagan dirr han fick chansen.

obv så kan man även om man lirar nl$200 i vissa fall se vem som är fisken i gänget på ett nl100k bord, inte fan behöver man någon 100k hand sample size då.

det kanske inte går att skilja ut vem som är fisken på ett 6manna bord med durrr,pa,ivey,urindanger, aejones för där är den bästa spelarens edge väldigt liten. men om mr guy la liberte sitter eller en 24h sessions tiltad martonas så är det inte så svårt att lista ut vem som är fisken i gänget.

 

Jag har inte klankat ner på nån och jag har heller inte velat sätta något som "rätt och fel" om heltok trodde det. Jag jämförde heller aldrig martonas med laliberte om någon nu drog den väldigt konstiga parallellen. Martonas har under lång tid varit väldigt duktig på nl10k och nl20k, laliberte är bara en rik miljardär som inte bryr sig.

 

Jag kanske uttryckte mig på ett sätt som kan missuppfattas isåfall. Klart man kan se att laliberte är fisken på nosebleeds även om man själv spelar nl50 men martonas är sedan tidigare erkänt duktig på höga nivåer och att dra slutsatsen av att han skulle vara fisken på de fullsatta "6manna-borden" på nosebleeds är för tidigt att säga då speltiden har varit för liten för att kunna avgöra det ännu.

 

Jag tror inte man kan/bör avgöra bara utifrån lite railning att en spelare som varit väldigt framgångsrik på NL20k skulle vara "fisken på nosebleeds" bara för att han aldrig lirat så högt förr. Man kan inte avgöra sånt efter en månad. Det var hela min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...