Gå till innehåll

WTF Armbrytargymnasie?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nej, inget att bråka om egentligen, bara det att din lösning tyvärr inte funkar. Så fort du börjar tvångsfinansiera något så börjar det spåra ur. Det går inte att begränsa det till "vettiga saker". Om så vore fallet skulle vi inte betala för provrörsbefruktning för lesbiska eller för armbrytargymnasier... Det börjar i liten skala och så får man en jävla snöbollseffekt. Varför tror du att den offentliga sektorn har växt sig så stor som den har gjort?

 

Jag är övertygad om att samhället måste stå för vissa saker. Skolan är en av dem. Gillar jag utformningen av skolan idag? Nej. Tycker jag att det är bra rent generellt med mindre självbestämmanderätt? Nej.

 

Jag inser dock att det inte är ekonomiskt hållbart att låta folk själva betala för all utbildning. Man kommer helt enkelt inte ha råd. Delar av viss utbildning skulle med fördel kunna finansieras privat, men grundskola och gymnasium bör finansieras kollektivt, helt enkelt för att säkerställa en viss utbildningsnivå.

 

I så fall borde Idrott verkligen vara ett kärnämne. Fysisk fostran är oerhört viktigt för hur barnen sköter sin hälsa senare i livet. Bland annat pga att idrott och hälsa inte fått tillräckligt med tid i skolan har vi nu väldigt många feta/sjuka människor i samhället.

 

Japp, det är en massa ämnen som borde inkluderas. Övergripande kunskap om det mesta är att föredra. Däremot är just Armbrytning lika relevant i idrottsämnet som till exempel Livets Ord är i Religionsundervisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skolplikt är ju en kul tanke, men samtidigt räcker det med analfabeter i samhället. Hur löser man den?

 

Lösa vad då? Om person A är analfabet, hur är det ditt problem? Nej, låt enskilda föräldrar styra upp sina barns uppfostran. Det handlar om individer, inte om kollektivet.

 

Det är en lätt fälla att ramla i. Alltför många tror sig veta vad som är "rätt" eller "bra" och anser att man ska påtvinga andra detta. Precis som en nyevangeliskt kristen i USA vill förbjuda porr för att "rädda samhället", vill man göra dittan och dattan här i Sverige för att "rädda samhället". Rent knas är vad det är. Jag önskar att folk kunde sluta försöka sätta upp samhällsregler utifrån vad de själva anser är rätt. Det som är "rätt" för en person måste inte vara "rätt" för någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt ett A mot en massa A'n och tyvärr blir det ju mitt problem, och på väldigt många sätt också... Eller hur?

 

Nej, folk kommer alltid att utbilda sig, även om man skippar tvånget. Det finns inga belägg för att vi skulle få en så stor andel analfabeter att det skulle bli ett "samhällsproblem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, problemet med din ideologi är ju att den utgår ifrån att alla har samma förutsättningar i samhället idag, vilket gör det till en jävligt egoistiskt livssyn.

 

Ja, jag anser att alla människor är jämlika (eller borde vara det). Tyvärr har vi ett samhälle där vissa anses vara värda mer än andra. Det stör mig något oerhört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag anser att alla människor är jämlika (eller borde vara det). Tyvärr har vi ett samhälle där vissa anses vara värda mer än andra. Det stör mig något oerhört.

 

Ja, jag anser också att alla människor är jämlika, men jag är medveten om att dom inte är lika. Du blandar ihop begreppen jämlikhet och likhet min vän och det är liksom kärnan till problemet i din åskådning imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, folk kommer alltid att utbilda sig, även om man skippar tvånget. Det finns inga belägg för att vi skulle få en så stor andel analfabeter att det skulle bli ett "samhällsproblem".

 

Fast bevisbördan att det skulle bli bättre ligger väl på den som förslår ändringen. (Förutsatt att han vill få igenom ändringen.) Redan med skolplikt har vi enligt mig ett samhällsproblem med stor brist på elementära kunskaper? Kan du göra det mycket troligt att det blir bättre eller i alla fall inte sämre utan skolplikt, är jag helt med dig. Jag tvivlar dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag anser också att alla människor är jämlika, men jag är medveten om att dom inte är lika. Du blandar ihop begreppen jämlikhet och likhet min vän och det är liksom kärnan till problemet i din åskådning imo.

 

Vi har helt enkelt annorlunda utgångspunkter. Om jag förstår dig rätt förespråkar du dagens system med "åt envar efter behov", vilket precis som resten av marxismen hör hemma på mänsklighetens sophög imo.

 

Jag anser att människor har samma värde (i den mån man kan tala om mänskligt värde) och att det inte är moraliskt försvarbart att stjäla från grupp A för att ge till grupp B, särskilt som det till 99 procent inte handlar om livsnödvändigheter och särskilt som grupp B försöker hävda att det är "rätt" eftersom man är fler än grupp A. Om det skulle stämma skulle det innebära att det vore moraliskt rätt att råna någon så länge som rånarna är fler än offren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bevisbördan att det skulle bli bättre ligger väl på den som förslår ändringen. (Förutsatt att han vill få igenom ändringen.) Redan med skolplikt har vi enligt mig ett samhällsproblem med stor brist på elementära kunskaper? Kan du göra det mycket troligt att det blir bättre eller i alla fall inte sämre utan skolplikt, är jag helt med dig. Jag tvivlar dock.

 

Nu byter du spår. Jag har aldrig påstått att det skulle bli "bättre" om man avskaffar skolplikten. Det är helt fel utgångspunkt. Det spelar strängt taget ingen roll.

 

Du har ingen rätt att påtvinga andra saker bara för att du anser att det är rätt, det är därför som skolplikt är förkastligt. Det är föräldrarna som ska uppfostra barnet, inte väljarkåren. Om du som förälder vill hemundervisa barnet så angår det enbart dig själv och barnet.

 

För övrigt är det oerhört arrogant att påstå sig veta vad som är "rätt" för andra. Varför inte låta folk bestämma själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att "folk" inte klarar av det?

 

Ah, den ja! Alltid lika roligt. Människor är för "dumma" för att styra upp sina egna liv, så därför överlåter man det på ännu dummare politiker? Nej, jag köper inte det eftersom jag tror på personligt ansvar.

 

Man måste få chansen att lyckas, men även att misslyckas. Nu har vi ett skyddsnät som kväver allt och alla. Man utjämnar sönder befolkningen och genomsnittssvensken har ungefär lika mycket initiativförmåga som en rulle toalettpapper som en följd av det. Man förväntar sig hela tiden att någon annan ska fixa allt. Usch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen kommunist. Och jag håller inte med honom.

+1

 

Visst vore det fint om alla fick ta ansvar för sig själva osv. men tyvärr tror jag inte det är i praktiken genomförbart.

Helt korrekt. Även om 95% skulle klara av det så är 5% iaf jävligt många. Tror Cleburnes idealsamhälle skulle medföra ökad brottslighet, ökad utslagning och ökade klyftor. Klasskillnaderna skulle imo bli ännu större än de är idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har helt enkelt annorlunda utgångspunkter. Om jag förstår dig rätt förespråkar du dagens system med "åt envar efter behov", vilket precis som resten av marxismen hör hemma på mänsklighetens sophög imo.

 

Jag anser att människor har samma värde (i den mån man kan tala om mänskligt värde) och att det inte är moraliskt försvarbart att stjäla från grupp A för att ge till grupp B, särskilt som det till 99 procent inte handlar om livsnödvändigheter och särskilt som grupp B försöker hävda att det är "rätt" eftersom man är fler än grupp A. Om det skulle stämma skulle det innebära att det vore moraliskt rätt att råna någon så länge som rånarna är fler än offren.

 

Alltså, i din slutsats så utgår du helt enkelt ifrån felaktiga premisser. För att din slutsats ska gälla så måste alla människor ha precis samma förutsättningar. Har dom inte det så är det försvarbart att "stjäla" från grupp A enligt mig..

 

Men som sagt, vi har olika sätt att se på saker och ting, du använder termen stjäla, jag använder termen solidaritet (LÄS: egoism vs. altruism).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cleburne! Du är så skön när du kommer in och härjar i dessa trådar! :lol:

 

För att addera lite mer komik till situationen, här är anledningen till att jag inte gillar dina idéer. För dålig utbildning leder till för många såna här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=-4wQfQtpDAc

 

Och det kan vi väl vara överrens om att vi ska utforma vårt samhälle och utbildningssystem så att antalet såna här tokar blir så litet som möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen kommunist. Och jag håller inte med honom.

 

Jag säger inget om just dig, men Kramer har en poäng. Typ 90? procent av alla svenskar är faktiskt kommunister, eller kanske snarare marxister. Nej, man måste inte kalla sig en sak för att vara det, men om man för fram marxistiska åsikter är man ju...marxist. Att man väljer att kalla det något annat och gastar om "solidaritet" är ju inte direkt relevant. Sen att de flesta inte har en aniiiing om att de är marxister säger ju en del om det utbildningssystem som alla vurmar för...

 

OT så finns det ju en parallell till detta i USA, där "liberal" numera betyder "progressiv" eller nåt. Jag anser mig själv vara liberal, men klassiskt liberal, inte låtsasliberal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...