Gå till innehåll

Pokerns efterträdare ?


Vasejdu

Recommended Posts

Har lite svårt att se schack som fisktätt på samma sätt som poker då det är just variansen som gör det fisktätt.

 

I schack måste du vinna ett helt parti (antar jag?) för att vinna. Det klarar aldrig fisken mot proffset. Det blir som att låta typ Doyle spela 1000h CG 100BB inköp mot en fisk där fisken måste spela alla 1000 givar och alltid sitta med fullt inköp. Han kan typ inte vinna.

 

Schack är och har alltid varit fisktätt.

Att spela HU om cash är dock ingen dumjävel som gör.

Det är livespel i turneringar som gäller, men då är problemet att mindre än 50% av startavgifterna går tillbaka i priser+kostnader för resor, uppehälle, mat etc.

Så att spela schackturneringar är -EV om man inte är stormästare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schack är och har alltid varit fisktätt.

Att spela HU om cash är dock ingen dumjävel som gör.

Det är livespel i turneringar som gäller, men då är problemet att mindre än 50% av startavgifterna går tillbaka i priser+kostnader för resor, uppehälle, mat etc.

Så att spela schackturneringar är -EV om man inte är stormästare.

Jag kan ju inte så mycket om schack, mer än att det är ett rent skicklighetspel helt utan inslag av tur både på kort och lång sikt. Jag tror inte ens att "fisken" kan tro något annat. Jag menar WM i fotboll måste ju ha 10ggr mer inslag av tur än en liknande turnering i schack.

 

Känns som att det troligare är så att du är relativt duktig på schack/har talang för det som gör att du upplever det som fisktätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert statistik som säger att de flesta väljer sten på första handen eller nåt liknande. Går ju att utnyttja.

 

Problemet är ju när man möter någon som bara vill gambla.

 

T.ex fi slår än 6 sidig tärning:

1-2 väljer han sten

3-4 väljer han sax

5-6 väljer han påse

 

nu har vi helt plötsligt noll edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backgammon har ju tyvärr problemet att det finns för bra program, men annars är det perfekt: Fisken tror att det är slump pga tärningarna, när det i själva verket är "bara" skicklighet, och det är enkla lättfattade regler.

 

Problemet är väl kanske inte bara att programmen kollar feldragen utan även ger en totalrating? När man får betyget "fiskjävel" så lär man inte spela om pengar.

 

Jag kan ju inte så mycket om schack, mer än att det är ett rent skicklighetspel helt utan inslag av tur både på kort och lång sikt. Jag tror inte ens att "fisken" kan tro något annat. Jag menar WM i fotboll måste ju ha 10ggr mer inslag av tur än en liknande turnering i schack.

 

Känns som att det troligare är så att du är relativt duktig på schack/har talang för det som gör att du upplever det som fisktätt?

 

Visst, spelstyrka i all ära, men det stora problemet som jag ser det är att det är för lite pengar från startavgifterna som går tillbaka till priser.

I skol-SM som går nu i Surahammar så betalar ca 1000 knattar 140kr i startavgift plus lite till för logi och matpaket varav noll kr av dessa går tillbaka till prispengar. Dom som vinner sina grupper får en liten pokal, köpt för ca 15kr...

 

I riktiga SM ser det väl inte så mycket bättre ut.

http://www.schacksm2008.se/inbjudan.pdf

 

I högsta gruppen kan man iofs inte backa eftersom startavgift och logi är fritt, men efter det ser det kärvt ut. I klass II och tre är det precis som skol-SM, dvs startavgifter och inga priser.

I klass I går man back även om man vinner sin grupp :), även om man bor i växjö alltså, eftersom det är skatt på vinsterna!

I mästarklassen skulle jag uppskatta att det var mellan 50-100pers som betalade 600kr varav 10-20k delades ut i priser. Med omkostnaderna går man antagligen jämnt upp om man vinner gruppen.

 

I Junior-SM och V-SM(Elit för spelare under 20år resp elit för spelare över 65år.) finns ett väldigt lätt övervärde (Fortfarande undervärde med skatten!)

 

I Mästar-elit finns det fortfarande ett lätt övervärde efter skatten, men med om kostnaderna så kan man ju drömma om att gå plus där också.

 

Då återstår det alltså bara elitgruppen på topp14 spelare som kan gå plus :)

Och det av ca 500 spelare totalt, oftast fler.

 

Med lätt överslagsräkning så vill jag få det till att det kommer in ca 250 000 i startavgifter medan det bara går ut ca 110 000 i priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju när man möter någon som bara vill gambla.

 

T.ex fi slår än 6 sidig tärning:

1-2 väljer han sten

3-4 väljer han sax

5-6 väljer han påse

 

nu har vi helt plötsligt noll edge.

 

Det är väl inget problem. Du möter väl pokerspelare också som du inte har edge mot, fast ändå kan man gå plus totalt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara svårt att få edge på fisken i sten, sax, påse på nätet :-)

 

Finns säkert statistik som säger att de flesta väljer sten på första handen eller nåt liknande. Går ju att utnyttja.

 

Jag har sjuk edge på sten, sax, påse mot dom flesta även på internet men det är viktigt att det är långa matcher exemelvis först till 10.

brukar dra igång lite spel om pengar när jag är på festivaler eller liknande.

En standard match är först till 3 bäst av 9 set. Kan ofta vinna typ 10 raka sådana matcher då random spelaren är fullständigt usel.

 

Gillade iden på UB men formatet suger då raken är hög och mnatcherna superkorta, skulle vara betydligt bättre om det fanns cg där man sitter ner med 10-100 bets så är varje hand om en bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...