fsista Postad 11 Januari , 2009 Rapport Postad 11 Januari , 2009 Bra företag med pricing power (ofta synonymt med hög ROE och låg skuldsättningsgrad) har i såväl inflationstider som i deflationstider klarat sig riktigt väl. Jag vidhåller HM som en mkt bra svensk kandidat här. Att köpa silver eller guld är inget som någonsin kommer locka mig. Om allt skiter sig har jag hellre en bondgård att odla morätter på än en silvertacka att titta på. Och om jag nu inte tror att allt skiter sig (blackouts på börsen som leder till att folk flyr till guld har hänt förut och jag ser ingen relevant anledning som motiverar att denna gång skulle vara annorlunda) så är det bara dumt att sitta med en massa kapital i icke-produktiva tillgångsslag. Citera
Zyr Postad 11 Januari , 2009 Rapport Postad 11 Januari , 2009 känns onödigt att köpa guld.. blir det en äkta kris dröjer det säkert inte länge innan det blir "olagligt" för privatpersoner att äga guld, har ju hänt förr i världen Citera
Opteron Postad 11 Januari , 2009 Rapport Postad 11 Januari , 2009 +1 Själv tankade jag volvo b och avanza Zero idag. Jag sätter hela min värdighet på att vi om 4 år kommer att se tillbaka på september 2008 som en rea. Dignity lost! Citera
dlinder Postad 12 Januari , 2009 Rapport Postad 12 Januari , 2009 Att köpa silver eller guld är inget som någonsin kommer locka mig. Om allt skiter sig har jag hellre en bondgård att odla morätter på än en silvertacka att titta på. Och om jag nu inte tror att allt skiter sig (blackouts på börsen som leder till att folk flyr till guld har hänt förut och jag ser ingen relevant anledning som motiverar att denna gång skulle vara annorlunda) så är det bara dumt att sitta med en massa kapital i icke-produktiva tillgångsslag. Amen! Citera
ackeman Postad 13 Januari , 2009 Rapport Postad 13 Januari , 2009 Dignity lost! Nja, vi får väl se om 4 år. Låt vara att jag kunde ha sagt det i november istället. Tror fortfarande att vi som köpte under hösten kommer att göra en bra affär på 4 år, alla domedagsprofetior till trots. Däremot erkänner jag att köpa just Volvo inte var en hit för mig, botten har ju verkligen gått igenom för Volvo. Kände mig trygg i företagets stabila utdelningshistoria, men efter att den började ifrågasättas klippte jag banden framför allt eftersom andra aktier med sundare framtid erbjöd nästan lika bra DA. Om man läser mina poster framstår jag som en knarkare på direktavkastning, vilket inte är det enda jag går på. I Volvos fall trodde jag faktiskt på en stabilisering samtidigt som jag trodde att eftermarknaden skulle ge ett visst skydd. Med facit i hand hade jag fel. Volvo Finans ingår ju till och med i statens låneprogram ... Men annars ligger jag hyfsat till i min mening eftersom jag spritt ut mina köp under 6 månader. Några köp blev dyra i september/oktober, några billigare i november osv. Citera
Recommended Posts