Gå till innehåll

PLO - Farlig bluff


jaguar

Recommended Posts

Eftersom jag börjat spela omaha och är väldigt osäker på många situationer skulle det vara kul att få några kommentarer av PLO rävarna här på forumet. Ge gärna kommentarer på varje street.

 

Blinds är 0,5/1 jag är jaguar32 och är största hög vid bordet med $245 och sitter i cutoff när handen utspelar sig

 

Seat 1: Tactical ($147.50 in chips)

Seat 2: Naderino ($130.75 in chips)

Seat 3: Jaguar32 ($245.50 in chips)

Seat 4: PBaek ($94 in chips)

Seat 5: EdoTK ($182.25 in chips)

Seat 6: romeow200 ($68.50 in chips)

Seat 7: nightowl ($94 in chips)

Seat 8: LadyJ ($99 in chips)

Seat 9: snacktime ($204.25 in chips)

Seat 10: TheDime ($33.25 in chips)

EdoTK: posts small blind $0.50

romeow200: posts big blind $1

 

dealt to Jaguar32 [Kh Kd Kc Ah]

 

3 pers limpar innan mig, tänker på något jag läst om att man alltid ska lägga sig med 3 kort med samma värde, men limpar ändå eftersom det är billigt att komma in och bordet är relativt passivt. Räknar inte direkt med att träffa en kung men jag har chans på nötfärg hur som helst med hyfsad position.

 

SB synar, BB checkar

 

6 pers ser floppen som är [Ad Qd 6c]

 

alla checkar fram till mig som är sist. Hmm, jag har 3 kungar vilket betyder att det max finns en ute för stegar mot mig, samtidigt har jag högsta färgkortet. Överväger en bluff men är det verkligen så bra ide mot 6 pers någon borde ju ha något. Hälften av motståndarna som är rätt kassa skulle säkert kunna checka syna tex med QQ eller AQ medans jag tvivlar på att någon av de bra skulle spela AQ med så många draws på floppen och om de hade AA eller QQ skulle de nog betta för att skydda sin hand. Har inte varit involverad i en hand på ett tag och spelar försiktigast vid bordet motståndarna borde respektera mig, det får fälla avgörandet jag bluffar med ett fullt potbet. I efterhand misstänker jag det var fel gjort.

 

Jaguar32: bets $7

EdoTK: folds

romeow200: calls $7

nightowl: folds

snacktime: calls $7

Tactical: calls $7

Naderino: calls $7

 

Hallå vad är det här 5 som synar, totalt mislyckande!

 

turn [Ad Qd 6c][2d]

 

Hmm eller är det min räddning. Även om bordet synar ganska mycket med skräp när insatsen är låg brukar de backa ut rätt fort då betsen närmar sig $50 strecket.

 

Det checkas fram till mig. Detta är givetvis ett guldläge för en bluff till eftersom jag har det högsta färgkortet. Det som stör mig bara är att det känns inkonsistent på något sätt. Om jag till exempel hade nötfärgdrag på floppen skulle jag antagligen checkat. Iofs skulle jag nog inte det i verkligheten eftersom jag skulle försöka vinna potten där och nu med samma resonemang som för bluffen jag gjorde nyss. Jag tar chansningen och hoppas att ingen tänker efter nog för att ifrågasätta min historia och bluffar ett nytt potbet på $43.

 

Alla lägger sig efter lite fundering och jag skrapar upp en trevlig pot utan att behöva visa något med antagligen den sämsta handen.

 

Jag skulle gärna vilja ha kommentarer på varje street speciellt då flop och turn. Var det rätt att bluffa eller var det för stor chans att bli synad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var fel att överhuvudtaget spela handen. Tycker heller inte att det är värt att bluffa på turn, om inte motståndarna är väldit väldigt passiva och svaga. Med så många med i potten borde i alla fall någon ha färg, och dåliga motståndare spelar ofta färger som inte är nötfärg, vilket är väldigt profitabelt, dock inte om man själv inte har nötfärgen.

 

Jag hade foldat pre-flop definitivt. Din bluff på turn kan diskuteras, då du har kungen som blockerar nötfärgen så gör det att det är större chans att du ej får syn, i alla fall om motståndarna är kapabla till att lägga en mindre färg. Om jag inte var 90% säker på att inte få syn/omslag så hade jag check/foldat, du riskerar ju även att bli utbluffad efter turn av någon som har en lika dålig hand som dig men bra read.

 

Nu gick det bra, och du kanske spelade rätt på turn, men i överlag så skulle jag aldrig spela den handen pre-flop, inte betta på floppen, eventuelt betta på turn. Men du kanske hade en så pass bra read att ditt postflop-spel var okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj du hade ingenting i den handen att göra tre kungar förstör handen rätt rejält och bluffen näe gör aldrig om den en sak vet jag om dåliga spelare och spelare i allmänhet och det är att dom gillar att syna och dåliga spelare synar gärna små pottbet på top par dåliga färgdrag eller kanske JT utan chans på färg kort sagt chansen är nästan större att alla ska syna dig än att du får köpa potten på den där floppen,

Turn var också dålig visst mot en motståndare som du har sett lägga ner lägre färg förut så kan du spela sådär men här har du ju ingen aning om någon av 5 spelare kommer syna med en låg färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar nästan bara shorthanded PLO.

 

Jag skulle nog ha avstått den handen preflop också men skulle eventuellt limpa in pga hyfsad position. Det känns dock lättare att sno händer på position shorthanded / fulltable.

 

Floppen var inte speciellt rolig. Du har själv väldigt långt ifrån att få någonting men har säkert flera därute som drar för någonting vilket betyder att du säkert får svårt att sno potten. Jag skulle ha checkat ner.

 

Däremot så bygger du upp din turnbluff rätt bra här. Ditt bet kan skvallra om att du är på nutflushdraw och när du sedan bettar fullt ut på turn när tredje rutern kom så var det kanske ditt flopbet som byggde upp ett riktigt bra bluffläge.

 

För att göra det spelet måste man ändå ha lite koll på att motståndarna lägger ner lägre färger. Mediokra (internet)spelare synar ofta (tack och lov) ner en när de har fått in en färg - åtminstone om de har en skalle på kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...