drc Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Jag hade en aggressiv Hickmott framför mig som i stort sett varje gång (när det fanns möjlighet) raisade mig/oss i lilla eller stora blinden. Efter ett tag ledsnade jag och ville ha tillbaka lite blindar. Det misslyckades. Kanske var jag fel ute här då Hickmot raisade lite mindre (om jag kommer ihåg rätt) än vad han brukade så han kanske verkligen hade något. Jag raisade tillbaka och fick direkt en reraise. Jag kunde inte riktigt sätta Hickmott på en bluff-re-resteal men även om det var det så hade jag för svag hand. 1. Vad tycker ni om mitt resteal-försök i det läget ? 2. Vad i h-e hade du Hickmot ? Game # 008,763,209 - Texas Hold'em No Limit 50/100 - Table "Private tournament 15790 5" Game ended Monday 2004-Jun-28 7:06:19 PM GMT Players: jez (6,594.00 in seat 1) aztaroth (6,384.00 in seat 2) Morgan71 (5,412.00 in seat 3) Hickmott (4,300.00 in seat 4) drc (3,910.00 in seat 5) lunkan (1,515.00 in seat 7) Ormen (2,675.00 in seat 8) gdaily (6,365.00 in seat 9) Dealer: Morgan71 Small Blind: Hickmott (50) Big Blind: drc (100) drc was dealt: 9h - 4h lunkan Fold Ormen Fold gdaily Fold jez Fold aztaroth Fold Morgan71 Fold Hickmott Raise (150) drc Raise (700) Hickmott Raise (1,800) drc Fold Hickmott Payback (1,200) Hickmott didn't show hand Hickmott wins: 1,600.00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Jag tycker att Hickmott är lite fel person att försöka stjäla tillbaka mot. Grejen är ju att han antagligen kan hitta syn/re-re-steal med ganska så många händer. Bättre att köra mot någon som verkar rädd om sina marker, exempelvis jag m.fl. Däremot så kan man ju ibland valuebeta med AT eller liknande mot honom, men det är ju en annan femma. Visserligen så kan jag ha missbedömt Hickmott, men mitt ganska starka intryck är att han är mycket av en action-player och ibland gör lite tveksamma synar men framför allt är *väldigt* aggressiv. Så generellt sett så är det inget dåligt spel att re-steala så här, men det gäller att välja någon som har vett att lägga sig (ok jag kanske inte är så bra kandidat ändå). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Om du vill kan du ju räkna på det hela ganska enkelt. Steg a) givet dina hålkort och motståndarens handling vilka händer kan han ha? - Notera att du nästan aldrig kan plocka bort stora händer från någon som höjt. Steg b) Fråga dig vilka av de här händerna fi skulle lägga, syna eller slå om med. Sedan är det bara att börja räkna på EV. Metoden är egentligen en ordentlig förenkling eftersom folk inte spelar sina händer identiskt, exempelvis kanske de synar med 98s 30% av gångerna foldar 68% och får spatt och ställer in 2% av gångerna. Vidare så får du ju höfta på vad du har för EV på syn och höjning från motståndarens sida, men det kan duga för överslagsberäkning. Sätt igång och räkna lite nu vet jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 29 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Okej ! Du vill alltså skicka mig tillbaka till skolbänken. Jag är jäkligt offbase nu eftersom jag inte gräver ner mig i pokeruträkningar så ofta. Det kan vara bra träning att göra ett försök dock trots att det säkert blir käpprätt åt fanders. I det här fallet hade jag låtit Hickmott steala flera gånger och dessutom spelat riktigt tight. Det fick mig att tro att Hickmott verkligen skulle sätta mig på rejäla kort. Det enda jag trodde att han skulle slå om med var möjligtvis TT,JJ,QQ,KK,AA,AK,AQ. (62 chanser till det) (Jag skulle foldat alla Ax i hans läge.) Eventuellt skulle jag få syn med händer som 22,33,44,55,66,77,88,99,JTs,QTs,AJ,ATs,KQ,KJs ( 6+6+3+6+6+6+6+3+4+4+16+4+16+4=90 chanser till det) Det vill säga att om jag skulle sätta honom på vilken hand som helst så skulle jag få syn ellerer reraise av 90+60=152 händer av 1326-1(min egen) 1325 händer . Alltså så skulle jag ha en 88 procentig chans att lyckas med min resteal 1173/1325 ca 88.5 % ----------------------------------------------------------------------------------------------- Om jag slopar resonemanget att han skulle höja mig med alla händer utan endast de jag nämnt + dessa: AT-A2,KJo,KT,K9,k8,k7,QJo,,QT,Q9,JTo,J9s = som jag får till 264 möjliga händer (medräknat att jag har 9,4) Då finns det alltså 264+152=414 händer som han kunnat höja med varav han skulle lägga ner 264 händer, syna med 90 händer och reraisa med 62 händer. Han skulle alltså folda ungefär 63.5 % av gångerna, syna 21.5 % och höja 15 % av gångerna. Jag skulle då alltså satsa 700 för att vinna 300 63.5/ 100 ggr lyckas jag = + 19.050 15/100 får jag en reraise och torskar 700 = 15*700= - 10500 21.5/100 blir det syn = 21.5*700=15.050 Nästa uträkning skulle bli att börja räkna på hur mycket jag skulle vinna i längden med mina 9-4 mot de händer han har synat med för att räkna ut den totala direkta EV:n. Denna uträkning borde också betyda att mitt spel var fel (nu satte jag dock honom på i stort sett vilken hand som helst). Potten var för liten för att få ev+ på en raise. Däremot så ger det någonting i image att jag säger till Hickmott att snor du igen får du smaka. Jag måste också säga att min analys av vad han skulle calla /raisa /etc på för händer säkert är hyfsat åt skogen. Jag ville försöka mig på uträkningen som säkert den också är åt pipan. Så var snäll och peka ut alla fel jag gjort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 90+60=152 händer av 1326-1(min egen) 1325 händer Nja, med dina kort medräknade så finns det bara 50*49/2=1225 möjliga starthänder för hickmott. Vidare så är ju de händer som minskar i sannolikhet 99 och 44 som halveras i sannolikhet (3 kombinationer var istället för 6 kombinationer var) i övrigt så är det mestadels skräphänder som försvinner. I det här fallet så spelar det inte så stor roll vilka dina hålkort var, men om du haft exempelvis ett ess så hade ju sannolikheten för alla AX händer minskat med 25% och chansen för AA halverats. Så om du har något sådant kort så minskar sannolikheten att han har en synbar hand ganska drastiskt jämfört med om du hade exempelvis 94s. Vidare så vet jag inte om jag skulle sätta hickmott på any-two till att börja med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Om Hickmott höjer i en tredjedel av gångerna i det läget, så är hans medelhand ett ess med hyfsad kicker typ 7 eller 8, och sämsta tänkbara hand en liten connector av typen 65o. Om du misstänker att han spelar tillbaka alt. synar AA-22, AK-AT, KQ-KJ så är det ~35 % chans att han gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Sedan är det ju möjligt att han skulle bara synat AA-KK, KQs, KJs eller några andra bra händer, och kanske höjt med riktig junk istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 29 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Nja, med dina kort medräknade så finns det bara 50*49/2=1225 möjliga starthänder okej fel av mig Vidare så är ju de händer som minskar i sannolikhet 99 och 44 som halveras i sannolikhet (3 kombinationer var istället för 6 kombinationer var) Jag halverade och räknade bort de händer som innehöll n 9 eller 4:a i de tänkbara händer han kunde ha ex ( 6+6+3+6+6+6+6+3+4+4+16+4+16+4=90 chanser till det) där "trepoängarna" stod fär de möjliga par i fyror eller nior han kunde ha. I det här fallet så spelar det inte så stor roll vilka dina hålkort var, men om du haft exempelvis ett ess så hade ju sannolikheten för alla AX händer minskat med 25% och chansen för AA halverats. Men om jag räknar på den här handen där jag har inte ett ess finns dt väl ignen anledning att ta det i beaktning ? Vidare så vet jag inte om jag skulle sätta hickmott på any-two till att börja med. Det gjorde väl inte riktigt heller därför gjorde jag två uträkningar men eftersom han lyckats steala mot mig (och lyckats) flera gånger så trodde jag inte att han behövde ha något speciellt för att köra en gång till. Räknar jag om man bortser från felen med en rätt metod eller hur skulle du göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 29 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Om Hickmott höjer i en tredjedel av gångerna i det läget, så är hans medelhand ett ess med hyfsad kicker typ 7 eller 8, och sämsta tänkbara hand en liten connector av typen 65o. Om du misstänker att han spelar tillbaka alt. synar AA-22, AK-AT, KQ-KJ så är det ~35 % chans att han gör det.e] Menar du då att han höjer då han har en hand som ingår i den tredjedelen av de bästa möjliga starthänderna man kan ha ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Nej, en tredjedel av alla gånger han får chansen. Edit: Samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Nej, en tredjedel av alla gånger han får chansen. Edit: Samma sak. Nja det är ju en förenkling att säga att han höjer 1/3 av sina bästa händer. Egentligen kan det ju (och bör ) vara en blandning i stil med att han höjer med AA 95% av gångerna och foldar 72o 95% men höjer dem 5% osv. Alltså en strategi som har olika sannolikheter för varje handlingsalternativ istället för att om AA -> höj. Det stämmer ju också bättre överens med verkligheten eftersom jag skulle tro att de flesta spelare faktiskt varierar sitt spel med givna kort. Men det här komplicerar beräkningarna en hel del, och det är betydligt enklarare och ändå ganska effektivt att räkna med att någon höjer med den bästa 1/3 av sina händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Nej jag sa aldrig att det var 100 % korrekt. Däremot kan man inte veta hur en spelare varierar sitt spel så det blir inte effektivare eller mer korrekt av att försöka gissa sig till att han höjer med AA så ofta och med 54o så ofta, osv. Om man har en viss aning om hur ofta en spelare höjer så kan man göra en god gissning på vilka sorts händer han kan tänkas ha, och dessutom medianhanden. Då kan man se hur ofta man lyckas med sin bluff eller hur bra det är att höja med en viss sorts hand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Ok, då missförstod jag "samma sak"-biten . Fast jag trodde väl inte att det behövde förtydligas så mycket för dig som att det behövde förtydligas att det är en förenkling. Vi har en ganska spridd läsarnivå här på forumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Hmm och jag missförstod nog ursprungsfrågan "Menar du då att han höjer då han har en hand som ingår i den tredjedelen av de bästa möjliga starthänderna man kan ha ?" Vilka är "de bästa möjliga starthänderna ..."? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Juni , 2004 Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Hmm och jag missförstod nog ursprungsfrågan "Menar du då att han höjer då han har en hand som ingår i den tredjedelen av de bästa möjliga starthänderna man kan ha ?" Vilka är "de bästa möjliga starthänderna ..."? Ingen aning, men om vi sätter Hickmott på en handdistribution och en enkel beteendemodell så kan vi nog räkna ut det. Antagligen så ser den inte ut som "bäst-mot-slumpmässiga-all-in-preflopp"-rankingen gör. Exempelvis skräpessen (A2-5) är nog inte så lyckade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 29 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2004 Vilka är "de bästa möjliga starthänderna ..."? lol Det var för att du skrev: "och sämsta tänkbara hand en liten connector av typen 65o." På något sätt måste du ändå utgå ifrån att han aldrig höjer med 7-2 och varför skulle han aldrig kunna göra det om han höjer med 65o som suger fruktansvärt headsup men som ändå måste anses om bättre än tex 7-2. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hickmott Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Ingen aning, men om vi sätter Hickmott på en handdistribution och en enkel beteendemodell så kan vi nog räkna ut det. Antagligen så ser den inte ut som "bäst-mot-slumpmässiga-all-in-preflopp"-rankingen gör. Exempelvis skräpessen (A2-5) är nog inte så lyckade. Beteendemodell och grejer. Känns som jag blir analyserad i spillror här Vill ni räkna lite mer eller ska jag berätta vad jag hade och hur jag tänkte? 8) //Hickmott Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 30 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 berätta gärna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hickmott Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Jag försökte stjäla blindsen och du höjde mig. I det här fallet satte jag dig, helt korrekt visade det sig, på ett rent re-stealförsök, därför höjde jag tillbaka. Min hand var inget särskilt: Hickmott was dealt: Ks - 3d Alla andra gånger jag tog blindsen spelade jag bara stål, förstås //Hickmott Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
softabananer Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Äh ångrade vad jag skulle skriva .) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 30 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 eftersom jag foldade för din höjning flera ggr tidigare men den här gången raisade tillbaka rejält borde du ha gett mig credit för någon slags hand tycker jag. Du riskerade dessutom nästan 40% av din stack vilket är väldigt riskabelt om jag skulle slå om igen. Din instinkt var dock rätt och den här gången och du "lurade" av mig mina pengar. Grattis till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Ingen aning, men om vi sätter Hickmott på en handdistribution och en enkel beteendemodell så kan vi nog räkna ut det. Antagligen så ser den inte ut som "bäst-mot-slumpmässiga-all-in-preflopp"-rankingen gör. Exempelvis skräpessen (A2-5) är nog inte så lyckade. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på här, antagligen vilka de bästa starthänderna var för drc, men det är ju inte intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Jag försökte stjäla blindsen och du höjde mig. I det här fallet satte jag dig, helt korrekt visade det sig, på ett rent re-stealförsök, därför höjde jag tillbaka. Som sagt mot hickmott stjäl man inte tillbaka, man gör en valuehöjning med AJ och ställer in om man får svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 30 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Som sagt mot hickmott stjäl man inte tillbaka, man gör en valuehöjning med AJ och ställer in om man får svar. Uppfattat !!!!!! Nu vet jag det till nästa gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hickmott Postad 30 Juni , 2004 Rapport Share Postad 30 Juni , 2004 Jag försökte stjäla blindsen och du höjde mig. I det här fallet satte jag dig, helt korrekt visade det sig, på ett rent re-stealförsök, därför höjde jag tillbaka. Som sagt mot hickmott stjäl man inte tillbaka, man gör en valuehöjning med AJ och ställer in om man får svar. Nähä. Titta här när jag lägger ett monster: Game # 008,764,174 - Texas Hold'em No Limit 250/500 - Table "Private tournament 15790 5" Game ended Monday 2004-Jun-28 7:34:41 PM GMT Players: aztaroth (5,134.00 in seat 2) Morgan71 (8,824.00 in seat 3) Hickmott (18,347.00 in seat 4) drc (6,400.00 in seat 5) devalanter (6,790.00 in seat 6) Nusseman (8,245.00 in seat 7) Dealer: Morgan71 Small Blind: Hickmott (250) Big Blind: drc (500) Hickmott was dealt: 5d - 8d devalanter Fold Nusseman Fold aztaroth Fold Morgan71 Fold Hickmott Call (250) drc Raise (1,500) Hickmott Fold drc Payback (1,500) drc shows: Qd - Qh (a pair of queens) drc wins: 1,000.00 (with a pair of queens) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts