Appel Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Om det hade varit så att det 10%-iga pålägget hade gått till servicen efter avklarad dag hade även jag nog hållt mig från mer än avrundning uppåt när jag är ute och äter. Men eftersom detta "pålägg" sades gå till en höjning av restaurangpersonalens lön (som på inget sätt hänt med ngn större utsträckning de senaste 15åren) så håller jag helt med klyka i denna diskution. Jag ser däremot inga probs med att strunta i att dricksa om jag tycker att servicen varit allt för dålig. Men är det bra (mer än prisvärd) mat och serveringen skett på ett sätt som överträffar vad jag räknar med (på ett sådant ställe) så öppnar jag plånboken en bit till. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 1. Hur mycket bättre / sämre blir förhållandet nästa gång man äter där.2. Hur påverkas mina kompisars syn på mig? Hur förbättras / försämras chanserna på de mest attraktiva damerna vid bordet? Påverkas inte nämnvärt. De gånger jag påpekat det felaktiga i att sno de drickspengar vi andra lagt så har det varit snyltaren som fått skämmas som en hund. Är det nån som inte får ligga så är det han. Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Så slutsaten blir att man betalar en del dricks, eller hur? Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Så slutsaten blir att man betalar en del dricks, eller hur? Ptjae, men oavsett hur servicen var och hur mkt pengar ens kamrater redan har lagt så lägger man inte ett öre mindre än ens egen mat och dryck har kostat. Det borde väl vara självklart? Citera
eurythmech Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Polis känns befogad Haha. Men du, förtydliga det där du skrev tidigare. Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Haha. Men du, förtydliga det där du skrev tidigare. Vad då? Den kluriga lilla punkten på slutet av meningen, eller VAD? Citera
eurythmech Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Det där med ociviliserat. Det där jag bett dig göra i 3-4 inlägg. Citera
Bubbla Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Hur mycket tjänar en servitör på ett "normalt" ställe. Och vad tjänar kocken? Är det inte standard att dricksen delas mellan alla servtörer och personal? Är av princip emot att betala mer än det står på notan. Men jag är inte helt insatt i systemet dom har i krogvärden. Kanske dax för deras fack att ta tag i dom här bitarna. Skattas det för dricksen? Citera
Appel Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Kocken har mer i lön än servicen. Det är olika på olika restauranger vad som görs med dricksen. Dricksen skall igentligen tas upp i deklarationen men jag känner ingen som någonsin har gjort det. Om lönerna för restauranganställda skulle ökas till "lämplig" nivå så skulle priserna på krogen behöva höjas med minst 40% med det skattesystem som nu finns. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 En servitör tjänar inte speciellt bra. Inte heller på bra restauranger, utan där tjänar man mestadels bättre pga dricksen. Dvs dricksen är servitörens levebröd. Dricksen brukar inte gå till kocken, eller så går en mindre del till kocken. Bar brukar ha egen dricks. Det är olika med hur man delar servitörerna emellan. Ibland delas all dricks mellan servitörerna, ibland tar man sin egen. Finns för- och nackdelar med båda. Själv tycker jag det beror mest på hur man delar upp borden. Delar man på borden bör man dela på dricksen. Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Det där med ociviliserat. Det där jag bett dig göra i 3-4 inlägg. om person, folkgrupp l. yttring av mänsklig värksamhet: obildad, okultiverad, bar*barisk; numera i sht i fråga om ohyfsat upp*trädande o. d. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Vad i dina åsikter är det som gör dem så pinsamma att du inte kan stå för dem och bara förklara vad du menar utan att göra felstavade avskrifter av meningslösa uppslagsverksurdrag? Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Har du provat att diskutera med Euro? Har ärligt ingen aning om vad han är ute efter. Skriv ett förslag på svar själv, som jag kan editera, vet jag. Nej, jag funderar mest över något som Jello skrev just nu. Lämnar nog den här tråden... Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Har ärligt ingen aning om vad han är ute efter.Skriv ett förslag på svar själv, som jag kan editera, vet jag. Ok. Du skrev nåt om att folk inte säger till på skarpen när kvinnor beter sig ociviliserat. Så mitt förslag på förklaring är: Du tycker det är konstigt att män inte slår sina kvinnor på käften när de tjatar och gnatar om att männen också borde ta och hjälpa till med disken. Så, där har du ett förslag. Jag tror inte det var detta du var ute efter, men du kan ju förklara vad det var du menade ist, då. Om mitt förslag stämmer med dina åsikter, lämna det bara oemotsagt, så är den saken utklarad. Citera
eurythmech Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Varför slingrar du dig? Du måste väl stå för vad det nu är du anser? Läs inlägg 57 igen kanske? Som referens till det där första inlägget du skrev. Det är helt omöjligt att du inte förstår vad jag menar. Citera
Bubbla Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 En servitör tjänar inte speciellt bra. Om du vet det så borde du ha ungefärlig summa också. 12000? 15000? 18000? Citera
eurythmech Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Om du vet det så borde du ha ungefärlig summa också.12000? 15000? 18000? Skulle tro att ersättningsfrågan inte är den enda där serveringspersonalen är totalt överkörd, utan att man dessutom väldigt sällan är fast anställd. Man har väl timlön med näst intill obefintlig OB. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Om du vet det så borde du ha ungefärlig summa också.12000? 15000? 18000? 90-110 kr/h före skatt är vanligt. Skulle tro att ersättningsfrågan inte är den enda där serveringspersonalen är totalt överkörd, utan att man dessutom väldigt sällan är fast anställd. Man har väl timlön med näst intill obefintlig OB. Stämmer bra. Dock inte näst intill obefintlig OB. Ingen OB alls. Väldigt långa arbetspass (12h+ är inte ovanligt) och inga pauser om de e mkt tryck. Mat slänger man ofta i sig i farten. Man får ha en tallrik i köket o slänga i sig en tugga när man har vägarna förbi.. Citera
Snabelguy Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Och dom stackars kockarna har det precis likadant med samma taskiga lön men får sällan eller aldrig ta del av dricksen. Citera
Bubbla Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Skulle tro att ersättningsfrågan inte är den enda där serveringspersonalen är totalt överkörd, utan att man dessutom väldigt sällan är fast anställd. Man har väl timlön med näst intill obefintlig OB. Det var inte mycket till svar på min fråga. Vill helt enkelt veta hur mycket en servitör tjänar. Oavsett timlön eller månadslön. Citera
eurythmech Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Jo jo, ville bara poängtera att det nog inte rör sig om månadslöner, och därigenom belysa ytterligare sodomi. Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Om mitt förslag stämmer med dina åsikter, lämna det bara oemotsagt, så är den saken utklarad. Så du vill tvinga kvar mig? Det som irriterar mig är de personer som har en moral som skall gälla män, och en annan eller ingen moral som skall gälla kvinnor. Rätt vanligt förekommande. Om du aldrig har reagerat på det, så drar jag en del slutsatser. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Och dom stackars kockarna har det precis likadant med samma taskiga lön men får sällan eller aldrig ta del av dricksen. Läst många inlägg i denna diskussion? Kockarna tjänar betydligt bättre. Vill helt enkelt veta hur mycket en servitör tjänar. Oavsett timlön eller månadslön. timlön 90-110 kr, som sagt. Dricks varierar stort beroende på ställe (och dag). Vanliga lunchställen, i stort sett ingen dricks. Vanliga middagsrestauranger, kanske 100-200 kr i dricks i snitt på en kväll (att fördela på 8-12 h, så inte så mkt extra. På ett riktigt bra ställe kan dricksen bli bra. Har inte jobbat på nåt sånt, men tror nog man kan räkna med en tusenlapp per kväll, så på gourmetrestauranger tjänar servitörerna rätt bra. Sen är dricksen generellt högre ju mer fokus ligger på alkohol. Dvs familjerestauranger = dålig dricks, klubbar = bra dricks. Citera
Klyka Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Det som irriterar mig är de personer som har en moral som skall gälla män, och en annan eller ingen moral som skall gälla kvinnor. Rätt vanligt förekommande. Om du aldrig har reagerat på det, så drar jag en del slutsatser. Jag kanske har upplevt det, men vet inte riktigt vad du menar. Så det är svårt att säga. Exempel? Citera
honest99 Postad 25 Augusti , 2008 Rapport Postad 25 Augusti , 2008 Exempel? Konkreta exempel på ocivilicerat uppförande, där en del använder sig av olika moral mot kvinnor och män? Är det där skon klämmer? Finns väl hur många exempel som helst: * Börjar skrika om en man tränger sig före i kön, men blir knä-svag och lite röd-färgad om en kvinna gör det. * Ropar gärna på en vakt om en killa råkar titta in mot dam-toaletten, men klarar inte av att leda en ut en kvinna som bokstavligen kissar och nyper killar i rumpan inne på herr-toan. * Blir arg på en kompis som inte är "trevlig" mot en kvinnlig bekannt, men reagerar inte ett jota när ens egen flickvän svarar på ett "Får jag lov" med hjälp av en cigarett-fimp i ansiktet. Orkar inte skriva fler exempel just nu, men med åren har man sett rätt många mesiga svenska män, och ja. Jag irriterar mig enormt. Citera
Recommended Posts