Gå till innehåll

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...


TotalFarsa

Recommended Posts

- trycker på knappen till ljuset på övergångsstället trots att det knappt är någon trafik och de skulle kunna gå över obehindrat utan att stoppa biltrafiken

 

- släpper förbi andra människor i kön på ICA med motiveringen "Gå förbi du som bara har en vara"

 

- inte stänger av sin mobil på bio/bröllop/begravning/sammanträden

 

- låter sina barn trycka i sig socker och sen har mage att klaga på att de har så uppstissade barn

 

- använder ordet "dem" istället för de/dom

 

- kollar på Idol och nödvändigtvis måste prata om det dagen efter på jobbet

 

- hänvisar till expressen/aftonbladet när de argumenterar

 

- skapar sin egen otur genom att aldrig ta tag i något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

- trycker på knappen till ljuset på övergångsstället trots att det knappt är någon trafik och de skulle kunna gå över obehindrat utan att stoppa biltrafiken

 

Mjo, det är lite märkligt.

 

- släpper förbi andra människor i kön på ICA med motiveringen "Gå förbi du som bara har en vara"

 

Hur är människor funtade som INTE gör så?

 

- inte stänger av sin mobil på bio/bröllop/begravning/sammanträden

 

Hur är man funtad om man inte sätter den på ljudlös?

 

- låter sina barn trycka i sig socker och sen har mage att klaga på att de har så uppstissade barn

 

Inom rimliga gränser är ju inte det här märkligt alls.

 

- använder ordet "dem" istället för de/dom

 

Ja, dom borde skjutas av.

 

- kollar på Idol och nödvändigtvis måste prata om det dagen efter på jobbet

 

Eller melodifestivalen.

 

- hänvisar till expressen/aftonbladet när de argumenterar

 

Tycker inte man kan använda det här som en absolut dogmatisk regel, men visst, i regel är det ju rätt sorgligt.

 

- skapar sin egen otur genom att aldrig ta tag i något

 

Sant sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du är tillbaka eury...

 

ty

 

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...

 

- Helt plötsligt stannar upp i gången, mitt på stan, till synes helt ovetandes om sina med(mot?)människor

 

- Lever utan såväl katt som klagosång om avsaknad därav

 

- Sätter dubbla sprintvärldsrekord på OS

 

- Går igenom livet utan

 

- Dricker billig öl för jämnan

 

- Klagar på att folk pratar i telefonen på tunnelbanan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- släpper förbi andra människor i kön på ICA med motiveringen "Gå förbi du som bara har en vara"

 

Vad är det som är så konstigt med att göra så?

 

De som inte är riktigt funtade i mataffärer är de som tar en sån där korg som man kan rulla och drar den efter sig genom hela affären för att köpa en yoghurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så konstigt med att göra så?

Hade på känn att jag skulle få den frågan. Well, jag ser ingen vinst i att ytterliggare fördröjas i kön till kassan. Och vari ligger vinsten i att släppa förbi någon annan? För att man får ett förläget mumlat "ööh, tack"? Nej, jag är mig själv närmast och vill minimera min tid i kön.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder bankomaten som att det var första gången i livet. Hjärnan går lika trögt som knapptryckningarna, sen stå kvar i 15sek och kolla på kvittot och sen gå iväg åt motsatt håll rätt in i kön utan uppsikt som bara blivit längre...

 

Som går på lunchbuffé och ser ut och beter sig som skit.

 

Som ligger i vänsterfilen när det är helt tomt och kör totalt oplanerat i övrigt. Ännu värre dessa nyllen som typ vid infart till norrtull "parkerar" i mittfilen och tänker att här ligger jag bra jag som kör lite lagom fort och inte har den minsta koll.

 

Verkar gå på uppåttjack så fort dom ska resa. Nej transferbussen kommer inte lämna era feta charterrövar kvar på flygplatsen. Ja, ni kommer att få er väska även om ni inte hänger med näsan över bandet. Nej, boardingen stänger inte 2min efter att den öppnat.

 

Blev mycket reserelaterat...tar väl nån till.

 

Som står på Forex och berättar om förra semestern som "var såååå trevlig"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...

Slutledning i tre steg:

- Står till vänster i rulltrappan

Ah, du är stockholmare

- Tre barnvagnar i bredd på trottoaren

Ah, en östermalmsbo

- pratar om "den gamla goda tiden" som ngt bättre än nuet

omg, du är Ian Wachtmeister

 

 

- Dricker billig öl för jämnan

 

Liberty Ale är billig. Men systemets försäljningstopplista är anskrämlig.

 

Nej, jag är mig själv närmast och vill minimera min tid i kön.

 

Det är väl inte så att man ropar till sig alla som bara har en vara externt, utan det är väl intern rockad i kön som gäller? Då tjänar ju alla som har en vara på det, och de som storhandlar har oftast gott om tid och förlorar inte. Dessutom tjänar de karma. Det är standard att släppa förbi den stressade envarustackarn bakom när man har vagnen full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty

 

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...

 

- Helt plötsligt stannar upp i gången, mitt på stan, till synes helt ovetandes om sina med(mot?)människor

 

 

Specialfall..

 

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...

 

- Trots att de ha stått 15 sekunder i rulltrappan fortfarande inte vet vart de ska ta vägen.

 

- Kör sakta till dagis, men fort därifrån

 

- Varför skyltar som dessa behövs? http://img89.imageshack.us/img89/9873/img1429eb0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade på känn att jag skulle få den frågan. Well, jag ser ingen vinst i att ytterliggare fördröjas i kön till kassan. Och vari ligger vinsten i att släppa förbi någon annan? För att man får ett förläget mumlat "ööh, tack"? Nej, jag är mig själv närmast och vill minimera min tid i kön.

 

Vinsten är väl på det stora hela ett lite vänligare och trevligare samhälle. Om du nånsin haft bråttom till en buss så vet du hur värdefullt det kan vara att få en minut eller två extra.

 

Hur ser du på folk som håller upp dörren för andra offentligt? Eller folk som stannar och svarar om någon på stan frågar dem om vägen till något ställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av Appel Visa inlägg

Ibland undrar jag hur folk är funtade som...

Slutledning i tre steg:

- Står till vänster i rulltrappan

Ah, du är stockholmare - Hell yea :)

- Tre barnvagnar i bredd på trottoaren

Ah, en östermalmsbo - Hell no :twisted:

- pratar om "den gamla goda tiden" som ngt bättre än nuet

omg, du är Ian Wachtmeister - Alot of Hell no :evil: .

 

Och när det gäller devans rygg: Du gillar ju sånt ju 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte du var främmande för grundläggande empati.

 

Det är väl inte så att man ropar till sig alla som bara har en vara externt, utan det är väl intern rockad i kön som gäller? Då tjänar ju alla som har en vara på det, och de som storhandlar har oftast gott om tid och förlorar inte. Dessutom tjänar de karma. Det är standard att släppa förbi den stressade envarustackarn bakom när man har vagnen full.
Grundläggande empati, grundläggande schempati. Nej, jag är väl egentligen rätt vänligt inställd till att ge en hjälpande hand. Det här var mer en pet peeve jag har. Oftast genereras den av att nån person står bakom mig och suckar och stönar över kötiden. Än mer avogt inställd till folks köbeteende blev jag då en tant började ondgöra sig över att jag betalade med kort en gång då kortautomaten strulade och kassören fick slå in mitt kort manuellt.

 

Att den som storhandlar ofta har gott om tid var väl ändå en hyggligt subjektiv upopfattning? De gånger jag verkligen storhandlar brukar jag snarare ha bråttom eller åtminstone något som väntar på mig (ja, det här vär väl också subjektivt iofs :-P ). Jag ser det liksom inte som min roll att förspilla min tid för någon annans skull i den här situationen. Visst, de har ibland färre varor än mig men de ska ju likförbannat alltid ha ett packe cigg, en snusdosa, ett frimärke eller en trisslott. Hurra för snabbkassor för folk med tio varor eller färre!

 

Vinsten är väl på det stora hela ett lite vänligare och trevligare samhälle. Om du nånsin haft bråttom till en buss så vet du hur värdefullt det kan vara att få en minut eller två extra.

 

Hur ser du på folk som håller upp dörren för andra offentligt? Eller folk som stannar och svarar om någon på stan frågar dem om vägen till något ställe?

Det ligger inte riktigt på mitt ansvar att du, eller random person, hinner med bussen. Visst, är det så att en person faktiskt ber om att få gå före så nekar jag aldrig men det sker inte per automatik.

 

Dina andra två exempel ligger inte riktigt i linje med det här. Men om du undrar så håller jag upp dörrar åt folk och ger väganvisningar så gott jag kan ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade på känn att jag skulle få den frågan. Well, jag ser ingen vinst i att ytterliggare fördröjas i kön till kassan. Och vari ligger vinsten i att släppa förbi någon annan? För att man får ett förläget mumlat "ööh, tack"? Nej, jag är mig själv närmast och vill minimera min tid i kön.

 

Vet inte hur du resonerar, men den som står med en vara bidrar ju till köbildningen med en ytterst liten del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger inte riktigt på mitt ansvar att du, eller random person, hinner med bussen. Visst, är det så att en person faktiskt ber om att få gå före så nekar jag aldrig men det sker inte per automatik.

 

Dina andra två exempel ligger inte riktigt i linje med det här. Men om du undrar så håller jag upp dörrar åt folk och ger väganvisningar så gott jag kan ;-)

 

Att du har ett ansvar för mig eller nån annan har jag heller inte påstått, bussen var bara ett exempel på när det kan vara väldigt bra att tjäna de där två extra minutrarna som kostar den som släpper före tjugo sekunder. Min huvudpoäng var att man genom att göra en vänlig handling gör världen lite bättre. Jag blir i alla fall glad när folk är vänliga och gör osjälviska saker som det, så jag tycker att de som släpper förbi folk är riktigt vettigt funtade, även om det kanske är väldigt sällan som tiden verkligen spelar någon roll för personen som släpps före.

 

Vägbeskrivningsexemplet kanske inte är helt likadant när jag tänker efter, men att hålla upp dörren åt någon tycker jag är väldigt liknande. Du offrar lite av din tid för att någon annans tid ska sparas i bägge fallen. Plus att du med största sannolikhet gör någon lite gladare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så konstigt med att göra så?

 

De som inte är riktigt funtade i mataffärer är de som tar en sån där korg som man kan rulla och drar den efter sig genom hela affären för att köpa en yoghurt.

 

Det håller jag med om minsann. Jag släpper gärna fram folk med en ynka vara.

 

Däremot får jag tilt på alla som kör vagnarna in i benen på mig när jag väntar på att få tillbaka växeln. Då vänder jag mig om och tittar surt på dem. Jag kan se ganska farlig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade på känn att jag skulle få den frågan. Well, jag ser ingen vinst i att ytterliggare fördröjas i kön till kassan. Och vari ligger vinsten i att släppa förbi någon annan? För att man får ett förläget mumlat "ööh, tack"? Nej, jag är mig själv närmast och vill minimera min tid i kön.

 

Det påverkar ju inte din tid i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...