Gå till innehåll

Är pott-bet för svaga?


Recommended Posts

Jag postar två händer här nedan. Jag undrar vad jag gör för fundamentala fel här. Jag är tämligen säker på att FI har en sämre hand och lockar med pott-stora bet. Lockandet funkar, och jag har i regel dimensionerat så att stacken är ett pott-bet vid rivern. Inte har FI tillräckliga implicita odds vid turn?

------------------

första handen

---------------

EverestPoker Game #3461854594: Table Roseau-69 - $0.05/$0.10 - No Limit Hold'em - 22:54:06 - 2008/07/10

Seat 1: shao.AA ($8.43)

Seat 2: tpnet ($9.68)

Seat 3: yamaykaAA ($9.85)

Seat 4: samuelemoves ($3.00)

Seat 5: MerlinROUGE ($10.18)

Seat 6: matfrid ($8.39)

matfrid posts the small blind of $0.05

shao.AA posts the big blind of $0.10

samuelemoves posts $0.10

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to matfrid8 of Hearts Queen of Hearts

tpnet folds

yamaykaAA folds

samuelemoves checks

MerlinROUGE calls $0.10

matfrid calls $0.05

shao.AA checks

*** FLOP *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades

matfrid bets $0.40

shao.AA calls $0.40

samuelemoves calls $0.40

MerlinROUGE folds

*** TURN *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades6 of Diamonds

matfrid bets $1.60

shao.AA calls $1.60

samuelemoves folds

*** RIVER *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades6 of Diamonds10 of Clubs

matfrid bets $4.80

shao.AA calls $4.80

*** SHOW DOWN ***

matfrid shows 8 of HeartsQueen of Hearts

 

-------------------------

andra handen

------------------------------

EverestPoker Game #3462039134: Table Mdutu-3 - $0.05/$0.10 - No Limit Hold'em - 23:58:00 - 2008/07/10

Seat 1: djoulsor ($8.70)

Seat 3: yamaykaAA ($14.81)

Seat 4: matfrid ($9.80)

Seat 5: pokerass3 ($27.90)

Seat 6: jotka74 ($20.36)

yamaykaAA posts the small blind of $0.05

matfrid posts the big blind of $0.10

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to matfridAce of Diamonds Ace of Spades

pokerass3 folds

jotka74 calls $0.10

djoulsor folds

yamaykaAA folds

matfrid raises to $0.35

jotka74 calls $0.25

*** FLOP *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts

matfrid bets $0.75

jotka74 calls $0.75

*** TURN *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts6 of Diamonds

matfrid bets $2.25

jotka74 calls $2.25

*** RIVER *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts6 of Diamonds7 of Hearts

matfrid bets $6.45 and is all-in

jotka74 calls $6.45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att prata strategi på dessa limits då folk spelar oftast bara för skojs skull och skiter totalt i implicita odds blabla, lär dig spela BRA abc poker och vinn över dessa limits i sömnen (i längden).

 

pusha den brädan med AA på river är inte BRA abc

 

...och ABC-poker rör inte potodds eller "strategi".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen hade jag nog spelat likadant, bara att potta när man träffar en stark hand, så ser dem det ofta som bluff å callar iaf till turn (ibland även ai).

 

Andra handen hade jag nog höjt litet mer preflop, eftersom han callade innan floppen och var inte i blindsen. Sen med sådan bräda i slutet hade jag nog check/callat, beroende på motståndaren hur denne spelat tidigare osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ABC-poker rör inte potodds eller "strategi".

 

Han sa inget om det.

 

Hero kan lära sig precis hur mkt han vill om pokerstrategi. Men fi däremot på dessa låga nivåer kommer fortfarande inte förstå fundamentala saker som potodds eller implicita odds. Därför fungerar ett vanligt ABC spel alldelens utmärkt för att brutalt krossa den här nivån. Att analysera hurvida fi borde syna pga sina implicita e för dåliga eller inte känns som väldigt mkt waste of time/$. Se till att spela ett stabilt spel själv och ta bra beslut hela tiden så borde du klättra snabbt. Med 700inlägg borde iofs TS spela högre tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att analysera hurvida fi borde syna pga sina implicita e för dåliga eller inte känns som väldigt mkt waste of time/$.

 

Det är värre än "waste of time" imo. Analysen kommer att ge helt missvisande svar alldeles för ofta och om du agerar efter analysen du gjort kommer du att förlora pengar. Spara analyserna tills du möter folk som åtmisntånde kan lite grundläggande pokerteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda händerna standard mot synstationer, och mot de flesta andra spelartyper också. Du oroar dig för mycket för att ge ordentligt värde till bra drag och för lite kring att ta ordentligt värde av sämre made hands.

 

Also, om du inte bor i en låda spelar du antagligen för lågt för att vinstpotentialen ska vara värt tiden.

 

Det är värre än "waste of time" imo. Analysen kommer att ge helt missvisande svar alldeles för ofta och om du agerar efter analysen du gjort kommer du att förlora pengar. Spara analyserna tills du möter folk som åtmisntånde kan lite grundläggande pokerteori.
Här är en länk som analyserar ämnet mer djupgående och korrekt än du gjorde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har antal inlägg med nivån att göra??

 

Behöver inte betyda något. Det går säkert att skriva 700inlägg på 2dagar.

 

Flest inlägg är inte bäst, men hoppas verkligen du förstår att inte jag tror det. Sambandet mellan personer som skriver/läser/tänker/analyserar poker och som dessutom gör det avsevärt mkt mer än gemene pokerspelare tenderar oftast att utvecklas snabbare. Därför tycker jag fi som skriver 700+ inlägg borde spela högre än micro micro limit. Några konstigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte betyda något. Det går säkert att skriva 700inlägg på 2dagar.

 

Flest inlägg är inte bäst, men hoppas verkligen du förstår att inte jag tror det. Sambandet mellan personer som skriver/läser/tänker/analyserar poker och som dessutom gör det avsevärt mkt mer än gemene pokerspelare tenderar oftast att utvecklas snabbare. Därför tycker jag fi som skriver 700+ inlägg borde spela högre än micro micro limit. Några konstigheter?

 

Nu ska vi väl inte sabba den tråden totalt med den här diskussionen men jag reagerade bara lite över den kommentaren. Jag själv har ju också en hel del inlägg på mitt samvete, jag lirar livepoker på klubbar 2-3 ggr/månad, är kassör i en mindre pokerklubb och är mycket engagerad i pokerfrågor rent allmänt. Trots detta så lirar jag fortfarande 30-100:- SnG´s på SvS. Tar ett skott på någon 2-500 SnG och MTT ibland men håller mig på rätt låga nivåer överlag när det gäller nätspelet.

Som sagt, alla är olika och har olika mål med sitt pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är händerna i sin helhet, inklusive showdown

 

EverestPoker Game #3461854594: Table Roseau-69 - $0.05/$0.10 - No Limit Hold'em - 22:54:06 - 2008/07/10

Seat 1: shao.AA ($8.43)

Seat 2: tpnet ($9.68)

Seat 3: yamaykaAA ($9.85)

Seat 4: samuelemoves ($3.00)

Seat 5: MerlinROUGE ($10.18)

Seat 6: matfrid ($8.39)

matfrid posts the small blind of $0.05

shao.AA posts the big blind of $0.10

samuelemoves posts $0.10

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to matfrid8 of Hearts Queen of Hearts

tpnet folds

yamaykaAA folds

samuelemoves checks

MerlinROUGE calls $0.10

matfrid calls $0.05

shao.AA checks

*** FLOP *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades

matfrid bets $0.40

shao.AA calls $0.40

samuelemoves calls $0.40

MerlinROUGE folds

*** TURN *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades6 of Diamonds

matfrid bets $1.60

shao.AA calls $1.60

samuelemoves folds

*** RIVER *** 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades6 of Diamonds10 of Clubs

matfrid bets $4.80

shao.AA calls $4.80

*** SHOW DOWN ***

matfrid shows 8 of HeartsQueen of Hearts

shao.AA shows 7 of Clubs9 of Hearts

*** SUMMARY ***

Board: 9 of Diamonds8 of Clubs8 of Spades6 of Diamonds10 of Clubs

shao.AA collects $13.68

 

 

-----------

 

---------

EverestPoker Game #3462039134: Table Mdutu-3 - $0.05/$0.10 - No Limit Hold'em - 23:58:00 - 2008/07/10

Seat 1: djoulsor ($8.70)

Seat 3: yamaykaAA ($14.81)

Seat 4: matfrid ($9.80)

Seat 5: pokerass3 ($27.90)

Seat 6: jotka74 ($20.36)

yamaykaAA posts the small blind of $0.05

matfrid posts the big blind of $0.10

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to matfridAce of Diamonds Ace of Spades

pokerass3 folds

jotka74 calls $0.10

djoulsor folds

yamaykaAA folds

matfrid raises to $0.35

jotka74 calls $0.25

*** FLOP *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts

matfrid bets $0.75

jotka74 calls $0.75

*** TURN *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts6 of Diamonds

matfrid bets $2.25

jotka74 calls $2.25

*** RIVER *** 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts6 of Diamonds7 of Hearts

matfrid bets $6.45 and is all-in

jotka74 calls $6.45

*** SHOW DOWN ***

matfrid shows Ace of DiamondsAce of Spades

jotka74 shows 7 of Diamonds7 of Spades

*** SUMMARY ***

Board: 9 of DiamondsKing of Spades10 of Hearts6 of Diamonds7 of Hearts

jotka74 collects $18.67

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda händerna standard mot synstationer, och mot de flesta andra spelartyper också. Du oroar dig för mycket för att ge ordentligt värde till bra drag och för lite kring att ta ordentligt värde av sämre made hands.

 

Also, om du inte bor i en låda spelar du antagligen för lågt för att vinstpotentialen ska vara värt tiden.

 

Här är en länk som analyserar ämnet mer djupgående och korrekt än du gjorde.

 

Tack, det stämmer nog att jag försöker locka för mycket.

 

Visst spelar jag väldigt lågt. Jag får ofta höra att 'du måste ju gå upp i nivå'. Men jag har haft behov att ta ut det mesta av min bankrulle periodvis, så det har varit svårt att få den att växa. Dessutom finns det fundamentala svagheter i mitt spel - har t ex musvärden i pokertracker och plussar inte som jag borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående rulle och nivå så tror jag att det är bättre för de flesta deltidsspelare att spela mer som MrDawwe och skotta järnet. Om du en månad bara har råd att spela för $20, så försök skotta upp det till ett k eller något iaf. På det sättet så behöver man inte lägga så mycket tid på att spela små nivåer, samtidigt som man öppnar för att få en rätt stor score. Att bevara en rulle på några hundra, som man dessutom tar ut ifrån, är inte så viktigt så länge man har någon annan inkomstkälla. När man väl har en rulle som är svår att ersätta kan det vara dags att bli mer konservativ, men även då är skott väldans bra risk/reward-mässigt om man gör det lite selektivt.

 

Jag tycker inte att du försöker locka för mycket, vill du exploatera mer skulle du snarare göra något i stil med att beta 1/2-pott på turn för att ha kvar fler draghänder. Som sagt, händerna är rätt standardspelade, går säkert att förbättra lite, men är inga jättevinster som går att göra genom att checksyn/checkfolda etc.

 

Ähh, jag menade bara att man inte kan analysera och förstå FIs beteende på nivån, man bör fokusera på sin egen hand ist och värdebeta när man tror man leder.
Grejen är ju att det där betyder att man faktiskt kan analysera och förstå fiendens beteende på nivån. Man har inte någon större aning om vilka kort de kommer visa, men man vet att de kommer att göra massa skumma syner, vika konstigt då och då, samt kanske slöspela jätteskumt. Vilket är faktorer för att värdebeta händer som i exemplet.

 

Visst, man vet inte riktigt exakt vilka händer de kan ha och vilka de synar med, men det är inte så många strategier som det är ett större misstag att pusha så pass starka händer på rivern. Mot någon som spelar .1-.2 och synar pottbet två eller tre gator så är det knappast värre än lite -EV och potentiellt jättemycket +EV om man spelar mot en jättestation.

 

En mer nittig grinder orkar ofta inte ta en syn med KQ i hand två eller T9 i hand 1, men någon som helt enkelt inte bryr sig om pengarna kommer göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att det där betyder att man faktiskt kan analysera och förstå fiendens beteende på nivån.

 

Det påstås ofta saker om denna mikronivå som får mig att undra. De kanske var sanna för några år sedan. Men kvaliteten är mycket högre idag - därmed inte sagt att folk skulle spela 'bra'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi väl inte sabba den tråden totalt med den här diskussionen men jag reagerade bara lite över den kommentaren. Jag själv har ju också en hel del inlägg på mitt samvete, jag lirar livepoker på klubbar 2-3 ggr/månad, är kassör i en mindre pokerklubb och är mycket engagerad i pokerfrågor rent allmänt. Trots detta så lirar jag fortfarande 30-100:- SnG´s på SvS. Tar ett skott på någon 2-500 SnG och MTT ibland men håller mig på rätt låga nivåer överlag när det gäller nätspelet.

Som sagt, alla är olika och har olika mål med sitt pokerspelande.

 

Jag vill inte vara oförskämd men vad menar du egentligen? Att du tar illa vid dig för du borde spela högre med tanke på inlägg? I så fall förstår jag inte sista meningen för har du som mål att diskutera poker allmänt och sitta i kassan så är väl allt frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag tror rätt mycket på riggen vid den här typen av händer.

Det är förvånansvärt hur ofta folk lyckats träffa på det här sättet på turn eller rivern. Alldeles för ofta...

9ggr av 10 ska de inte träffa sina mirakelouts och troligen stacka av ändå eftersom de uppenbarligen tycker att sina händer står sig bra på både flop och turn.

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing 8s 8c 9d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Qh 8h 873 88.18 117 11.82 0 0.00 0.882

7c 9h 117 11.82 873 88.18 0 0.00 0.118

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing Ks 9d Th

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ad 875 88.38 115 11.62 0 0.00 0.884

7s 7d 115 11.62 875 88.38 0 0.00 0.116

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag tror rätt mycket på riggen vid den här typen av händer.

Det är förvånansvärt hur ofta folk lyckats träffa på det här sättet på turn eller rivern. Alldeles för ofta...

9ggr av 10 ska de inte träffa sina mirakelouts och troligen stacka av ändå eftersom de uppenbarligen tycker att sina händer står sig bra på både flop och turn.

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing 8s 8c 9d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Qh 8h 873 88.18 117 11.82 0 0.00 0.882

7c 9h 117 11.82 873 88.18 0 0.00 0.118

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing Ks 9d Th

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ad 875 88.38 115 11.62 0 0.00 0.884

7s 7d 115 11.62 875 88.38 0 0.00 0.116

 

Ja, det har fortsatt i samma linje för mig de senaste dagarna. Men då är det skönt att ladda alla 50000 Everest-händer i pokerev och se att det faktiskt jämnar ut sig. En av de farligaste saker som kan hända (för mig iallafall) är att demoraliseras och inte lita på ett bra läge. Den där 'såklart han får ett äss på rivern' känslan är dock helt fruktansvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det fundamentala svagheter i mitt spel - har t ex musvärden i pokertracker och plussar inte som jag borde.

 

Du plussar inte som du borde? Kan ju bero på att du spelar micronivå och att rejken äter upp dig...

 

Hur många bord spelar du? På denna nivån borde man kunna spela svinigt många bord ABC-poker och plussa rakt ut egentligen. Förutom rejken då :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att prata strategi på dessa limits då folk spelar oftast bara för skojs skull och skiter totalt i implicita odds blabla, lär dig spela BRA abc poker och vinn över dessa limits i sömnen (i längden).

 

pusha den brädan med AA på river är inte BRA abc

 

Lol förklara gärna vad man ska göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du plussar inte som du borde? Kan ju bero på att du spelar micronivå och att rejken äter upp dig...

 

Hur många bord spelar du? På denna nivån borde man kunna spela svinigt många bord ABC-poker och plussa rakt ut egentligen. Förutom rejken då :roll:

 

Jag försöker reda ut varför det inte går så bra. Men en förklaring finns i tråden om showdown winnings respektive non-showdown winnings. Jag tillhör de som drar in pengarna genom de förra, och har ett rejält minus i den andra kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet i hand 2 visade ju att du spelade rätt. När han synar två tunnor med ett underpar på den brädan finns det säkerligen en drös av sämre händer som synar en shove på rivern.

 

Gör inte misstaget att check-syna i liknande situationer, om du inte är tämligen säker på att motståndaren sitter på ett drag. Det är väldigt lätt att hamna i en situation där motståndaren kommer betta en hand som slår dig, men checka bakom en hand som du slår (t. ex. om han inte hade klonkat set på rivern med 77).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...