Gå till innehåll

Anställa sig själv


zinna

Recommended Posts

Ja verkligen.. Hur kan det vara negativt för någon att man vill betala skatt?

 

Uppenbarligen tycker de allt är dåligt som de själva inte gör.

 

Jag tycker också det är bra att någon vill betala skatt. Det gagnar mig och resten av samhället. Den enda grupp det inte 100 % gagnar är väl kriminella element.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"bara" 31.96 i soc avg tror jag

32.42% sist jag betalade om vi ändå måste påpeka.

 

Till OP - du har all rätt att känna dig som en parasit. Pokerspelare bidrar inte med mycket, vad som än hävdas i form av moms på konsumption bla bla. Om du vill må bättre så ta de råd som redan givits - ge en del av pengarna till välgörenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som finner det lite roligt att OP känner sig som en parasit och det första han undrar är vilka avdrag man kan göra om man startar firma? Känns ju lite som att ge med ena handen för att se bra ut för att rycka tillbaks det med den andra handen snabbt som attan, lite som moderaterna ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen.. Hur kan det vara negativt för någon att man vill betala skatt?

 

Det roliga är snarare att det är lite naivt att tro att upplägget skulle funka. Gdaily beskrev ganska bra problemen med TS idé. Troligen har han tex, liksom 80 % av befolkningen, ingen aning om att det totala skatteuttaget är över 50 % av bruttolönen. De flesta har ju ingen aning om att företaget betalar sociala avgifter förutom kommunalskatt tex.

 

 

Uppenbarligen tycker de allt är dåligt som de själva inte gör.

 

Jag tycker också det är bra att någon vill betala skatt. Det gagnar mig och resten av samhället. Den enda grupp det inte 100 % gagnar är väl kriminella element.

 

Jag betalar nog mer skatt än 99 % av alla här på forumet skulle jag tro. Och ja, jag jobbar heltid och är inte pokerproffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som finner det lite roligt att OP känner sig som en parasit och det första han undrar är vilka avdrag man kan göra om man startar firma? Känns ju lite som att ge med ena handen för att se bra ut för att rycka tillbaks det med den andra handen snabbt som attan, lite som moderaterna ungefär.

 

Du menar nog Socialdemokraterna skulle jag tro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar nog Socialdemokraterna skulle jag tro...

 

Exakt.

Eller vilket parti som helst. Bara lite olika tillväga gångssätt.

Mindre skatt=högre avgifter ex.bilskatt

Mer skatt = Mer bidrag ex. bostadsbidrag.

Allt till samma plånnbok, och allt ut från samma plånbok

 

Summa sumarium OT åt H-vete.:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt.

Eller vilket parti som helst. Bara lite olika tillväga gångssätt.

Mindre skatt=högre avgifter ex.bilskatt

Mer skatt = Mer bidrag ex. bostadsbidrag.

Allt till samma plånnbok, och allt ut från samma plånbok

 

Summa sumarium OT åt H-vete.:mrgreen:

 

Fordonsskatt är också en skatt och därmed ingen sänkning skatt/-er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fordonsskatt är också en skatt och därmed ingen sänkning skatt/-er.

 

Ja självklart! Jag hade bara inkomstskatten i tanken.

Men den totala inkomsskattesänkningen måste varit större än ökningen på fordonsskatten=alltså skattesänkning? (åtminstonde för dom utan bil :mrgreen: )

 

Inomstskattesänkning=Höjd a-kasseavgift kanske, fast den ska ju bli obligatorisk och då kan den kanske räknas som skatt?

 

Nu blev det ännu mer ot SRY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen tycker de allt är dåligt som de själva inte gör.

 

Jag tycker också det är bra att någon vill betala skatt. Det gagnar mig och resten av samhället. Den enda grupp det inte 100 % gagnar är väl kriminella element.

 

Det är precis vad det gör. Skatten går bl.a till poliser och antidrogkampanjer vilket gör en legalisering av narkotika omöjlig, samtidigt som man sätter dit de småsäljande hemodlarna. De kriminella organisationerna sitter och hånflinar, eftersom de har sitt monopol på narkotika säkrat och kan på så sätt finansiera grövre kriminella aktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32.42% sist jag betalade om vi ändå måste påpeka.

 

Till OP - du har all rätt att känna dig som en parasit. Pokerspelare bidrar inte med mycket, vad som än hävdas i form av moms på konsumption bla bla. Om du vill må bättre så ta de råd som redan givits - ge en del av pengarna till välgörenhet.

 

Om du med bidrar menar gör verklig nytta, så gäller det ju det mesta av vår ekonomi, och de flesta jobben : de är onyttiga. Men poker sätter sprätt på mycket pengar, skapar jobb, ger omsättning för företag, ökar (troligen) sparandet o.s.v, dvs är väldigt 'nyttig' ur vår peningekonomis synvinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på att spela poker och har gjort det sedan hösten 06 med undantag några månader när jag jobbade i Danmark och har för tillfället inte några större planer på att börja jobba.

 

Jag känner mig lite som en parasit i och med att jag inte betalar någon skatt och samtidigt hade lite pensionspoäng inte varit dumt att skaffa sig.

 

Hur ser möjligheterna ut att starta ett handelsbolag/enskild firma och anställa sig själv som konsult där lönen baseras på hur spelet går?

 

Vad för sorts avdrag kan man göra? Internet? Datorgrejer? Cardrunners? Resor till Cosmopol?

 

Vad skulle det kosta att betala en lön där jag får ut 15000 i månaden?

 

 

Om du nu är på riktigt, är det det största skämtet inom PFs historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som finner det lite roligt att OP känner sig som en parasit och det första han undrar är vilka avdrag man kan göra om man startar firma? Känns ju lite som att ge med ena handen för att se bra ut för att rycka tillbaks det med den andra handen snabbt som attan, lite som moderaterna ungefär.

 

Jag kan förstå en stor del av tanken. Eftersom han inte är en löneslav, och gärna ser att han har en status som accepteras i samhället ( det blir smidigare kontakter med kommun, länstyrelse och grannar då), så är det inte så dum idé att ha ett företag. Verksamheten borde kanske vara en annan än poker dock. Investeringar av olika slag kanske vore bättre, och ett pyttelitet aktiebolag kanske vore den bästa formen. Sedan kan man med tiden knyta allt möjligt trevligt till verksamheten: kick-off resor jorden runt, medlemsskap i golfklubbar, avdragsgill datorutrustning, renovering av 'kontor', moms, fördelaktiga pensionsavtal o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32.42% sist jag betalade om vi ändå måste påpeka.

 

Eftersom denna tråd ändå är på väg mot rekord i off topic med partipolitiskt käbbel och t o m ett inlägg om svensk narkotikalagstiftning (där är kopplingen till trådskaparens ursprungsinlägg en smula oklar för mig) spinner jag vidare på detta. De sociala avgifterna varierar beroende på bolagsform, ålder & antal karensdagar. Mer info här för den som är intresserad av just den OT-linan.

 

För övrigt anser jag precis som trådskaparen att det känns bra att betala skatt i måttliga mängder. Men med tanke på att samhället ska använda mina skattepengar till att ta hand om tjugoåriga dryga pokerproffswannabees med hybris känns det helt plötsligt inte lika angeläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...