Gå till innehåll

Vad gäller för vinster i WSOP?


Recommended Posts

Om man vinner pengar i ett wsop event i vegas, vad gäller då?

30% i sverige? Tar nevada och eller USA ut någon skatt?

Ja. Nej. Men du måste fylla i en blankett (W7 tror jag Ola sa att den heter? Finns en tråd med länk till den.) och få ett skattenummer. Struntar du i att deklarera vinsten så åker du garanterat fast. IRS (Skatteverket i USA) rapporterar nämligen till Skatteverket i Sverige. Det går helt enkelt inte att smita.

Den som inte deklarerar en vinst i WSOP får betala 30% kapitalskatt + skattetillägg (SKV säger 40%, jag säger 10%. Det lär bli match om det i Länsrätten efter sommaren.) + det finns betydande risk att du blir åtalad för skattebrott med ev. böter eller fängelse som följd. (och i förlängningen finns risk att du inte är välkommen till USA mera.)

Lycka till med Klonken!

/Nicke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta oavsett vinstsumma?

 

Surt att komma precis i pengarna i ett 1500 event och knappt vinna någonting alls!

 

Håll bruttovinsterna på högst 100 kr per tillfälle (pott) så slipper du skatta även om du vinner utanför EU/EES-området.

 

Som du hör så innebär detta i praktiken att alla vinster i WSOP ska beskattas fullt ut, utan avdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta oavsett vinstsumma?

 

Surt att komma precis i pengarna i ett 1500 event och knappt vinna någonting alls!

 

Jag spelade ett 10k event, vann 16k, skatt på det blev 4,8k

Nettovinst 1.2dollar... Det är så det funkar utanför EU/EES. Skatten skär därför in på din ROI rejält.

 

Om jag räknade rätt blir det så att din förväntade ROI måste vara över ca 40% för att du ska tjäna på o spela ett event?

 

Vet någon hur länge de håller pengarna efter man har vunnit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag men är man skatteskyldig i USA också?

 

Det beror på. Vad har du för anknytning till USA? Jag har för mig att i alla fall de svenska reglerna om skatteplikt är utformade så att du inte enkelt bör kunna vara obegränsat skattepliktig i två länder samtidigt.

 

Kom precis på att alla är skattepliktiga i USA för vinster i WSOP men att länder emellan läser det med dubbelbeskattninsavtal. Alltså har både USA och Sverige rätt till skatt för din vinst men Sverige har bättre rätt då det är reglerat så i avtal.

 

Vet inte hur det skulle bli om du ansågs vara obegränsat skattepliktig i båda länderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Vad har du för anknytning till USA? Jag har för mig att i alla fall de svenska reglerna om skatteplikt är utformade så att du inte enkelt bör kunna vara obegränsat skattepliktig i två länder samtidigt.

 

Kom precis på att alla är skattepliktiga i USA för vinster i WSOP men att länder emellan läser det med dubbelbeskattninsavtal. Alltså har både USA och Sverige rätt till skatt för din vinst men Sverige har bättre rätt då det är reglerat så i avtal.

 

Vet inte hur det skulle bli om du ansågs vara obegränsat skattepliktig i båda länderna.

 

Man kan i praktiken inte vara obegränsat skattskyldig i flera länder, såvitt jag vet. För obegränsad skattskyldighet gäller att man ska ha väsentlig anknytning till landet, dvs i princip att man bor här eller t.ex. har någon annan form av etablering i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...