Gå till innehåll

FLT - ATo på knappen blir TPTK


morberg

Recommended Posts

Party Poker 0.5/1 Hold'em (8 handed) converter

 

Bordet är standard med Partymått ~40% ser floppen.

 

Preflop: Hero is Button with Ts, Ac.

2 folds, MP1 calls, 2 folds, Hero calls, 1 fold, BB checks.

 

Borde jag höjt med ATo här? Jag hade höjt med ATs mot en limpare, men bara synat mot två. Först in med ATo hade jag höjt, men mot en limpare synar jag. (Allt enligt starthandsrekommendationerna från ITH.) Är det lite för passivt?

 

Flop: (3.50 SB) 8s, 3c, Th (3 players)

BB bets, MP1 calls, Hero raises, BB calls, MP1 calls.

 

Trevlig flopp: rainbow och TPTK till mig, tack så mycket. Bara att lägga in pengar.

 

Turn: (4.75 BB) 9d (3 players)

BB checks, MP1 checks, Hero bets, BB calls, MP1 calls.

 

Nian kanske ger stege till QJ, men det måste vara alldeles för vekt att oroa sig för en CR från den handen så jag bettar igen.

 

River: (7.75 BB) 3s (3 players)

BB checks, MP1 checks, Hero checks.

 

Nu får jag en gratis showdown och väljer att ta den när trean parar bordet.

 

Final Pot: 7.75 BB

 

Jag ser två huvudproblem i handen: pre-flop och river (men jag kan så klart ha fel) och skulle uppskatta kommentarer.

 

Om någon är intresserad kan jag posta resultatet om någon dag, men det är inte bra för diskussionen att se det nu. Handnumret är 1709859882 (så hittar jag handen sen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflopp vet jag inte riktigt, spontanreaktionen är att höja en lös limpare. Men det är inget jag tror vidare mycket på direkt, kan ju inte vara någon enorm skillnad iallafall. Utan någon särskild information som gör en höjning mer eller mindre önskvärd lutar jag åt att det inte spelar så stor roll.

 

Floppen är ju självklar höjning.

 

På turn så skulle jag inte främst oroa mig för en checkhöjning från QJ utan istället från 98 eller T9. Dock skulle jag inte oroa mig särskilt mycket och beten är rätt självklar.

 

På rivern så tycker jag att du gör ett hyffsat misstag som inte betar då det känns troligt att de flesta händer som slår din hade checkhöjt turn och trean knappast hjälpt någon vettig hand (däremot förstör den 98). Om du blir checkhöjd så är ju det tråkigt, men här är händerna jag tror kan tänkas syna ett bet på rivern:

 

A8-AT

Alla tior

Många nior

55-77

 

Jag tror helt enkelt att du har någon bråkdels stort bet kvar att hämta i value på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflopp vet jag inte riktigt, spontanreaktionen är att höja en lös limpare. Men det är inget jag tror vidare mycket på direkt, kan ju inte vara någon enorm skillnad iallafall. Utan någon särskild information som gör en höjning mer eller mindre önskvärd lutar jag åt att det inte spelar så stor roll.

 

Finns det inget värde i att höja för att undvika att ge BB en gratisflopp?

 

Som den här handen utspelar sig tror jag iofs att jag för mer betalt av BB om han får in en halvträff på en flopp han får se gratis än om jag hade drivit ut honom preflopp - f.ö. misstänker jag att jag själv har en sån lucka i mitt eget spel.

 

På rivern så tycker jag att du gör ett hyffsat misstag som inte betar då det känns troligt att de flesta händer som slår din hade checkhöjt turn och trean knappast hjälpt någon vettig hand (däremot förstör den 98).

 

Bra kommentar att trean faktiskt är en hjälp mot vissa händer. Jag letar alltid efter det värsta som kan hända och här såg jag en A3 som hängt med hela vägen i hopp om tvåpar eller triss och får in en träff på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget värde i att höja för att undvika att ge BB en gratisflopp?

Jo, men eftersom du nästan säkert blir synad av BB och inte är i särskilt starkt läge mot den redan färdige limpern så är det inte särskilt stort. BB kommer helt enkelt inte folda händer som han borde synat med, och det är rätt få händer som han inte borde syna med. Lägg till raken och det hela blir svårt att få vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

morberg,

 

Du MÅSTE raisa preflop här. Detta p g a följande:

 

1) Du har förmodlingen bästa handen. "Raise for value".

2) Försök slå ut blindsen och isolera dig och limparen.

3) Med en raise tar du kontroll över potten. Du har position på limparen och kommer ofta kunna plocka hem potten med ett bet på floppen trots att den missade dig. Till exempel: Du raisar, limparen och kanske nån blind synar. Floppen kommer K83r. Trots att den missade dig helt, så är chansen stor att den även missade de andra. Med ett bet kommer du ofta ta hem potten direkt. Om du å andra sidan bara synar och nån av blindsen el limparen bettar ut på en liknande flopp, kommer du vara tvungen att folda. Förstår du?

 

Desssutom det du skriver att du bara skulle syna med ATs på knappen mot 2 limpare. Allvarligt talat: Det är ett fruktansvärt misstag, till stor del av samma skäl som gäller ovan. Om det var 7 limpare till mig på knappen och jag hade ATs så skulle det vara en självklar "raise for value". Du kan läsa mer om vad jag menar här: http://www.internettexasholdem.com/phpbb2/viewtopic.php?p=46413#46413

 

Trots din passiva preflopsyn, så spelade du correct på både flop och turn. Däremot rivern. Det är ett MÅSTE MÅSTE MÅSTE Bet!!! Du kommer konstant bli synad av en 8, en 9, en sämre T, pocketpair lägre än T osv. osv. Det är ett solklart BET FOR VALUE. I jämförelse med ditt missade preflopraise med AT, så är den missade betten på rivern oerhört mycket värre, eftersom sådana situationer uppkommer med väldigt hög frekvens under varje session. Om du rutinmässigt missar sådana bet på rivern kommer du missa många enkla pengar. Dessa små bet utgör en stor del av en pokerspelares vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...