Gå till innehåll

Spela på amerikanska presidentvalet


Recommended Posts

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om du diskonterar lite för de gånger då både president och vicepresident mördas på samma gång, eller att Biden avgår eller dör innan Obama går åt, så kan du beta på att Joe Biden blir president. Har för mig att det ger runt 400 ggr pengarna.

 

Gäller det för hela mandatperioden eller bara innan 20:e jan? Om det gäller de närmsta fyra åren är det ju bara att dega in allt man äger och har. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha älskar alla er som varit så oinsatta o sagt ni kunde satsa allt på Mccain, synd man inte såg denna tråden tidigare. Hade tagit emot alla olika odds för er som tänkt spela Mccain. Obama har varit vinnare i flera månader. Så missnöjda som amerikanarna varit de senaste åren, klart dem vill ha ändring. Mccain är ju en ny Bush...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha älskar alla er som varit så oinsatta o sagt ni kunde satsa allt på Mccain, synd man inte såg denna tråden tidigare. Hade tagit emot alla olika odds för er som tänkt spela Mccain. Obama har varit vinnare i flera månader. Så missnöjda som amerikanarna varit de senaste åren, klart dem vill ha ändring. Mccain är ju en ny Bush...

ja, vad ska man säga. det här var ju inte särskilt smart skrivet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade faktiskt på McBain i våras. Trodde faktiskt inte konservativa USA skulle våga rösta fram en kvinna eller mörkhyad man (vem är konservativ :roll: ).

 

Dessutom kändes det som om McBain skulle kunna knappa in när den riktiga kampanjen började. Både Obama och Clinton fick ju otroligt mycket publicitet i deras egen duell.

 

Sen gjorde nog finanskrisen sitt för Obama oxå. Hörde föresten på nyheterna att 49% av de amerikaner som röstade, röstade för just McBain, så jag vet inte om segern egentligen var så himla stor och självklar som det ser ut.

 

Skall tillägga att jag personligen är mycket glad över att Obama slutligen vann. Tror det är bra för världen i allmänhet och amerikanerna i synnerhet. I vilket fall som helt var det en win-win situation, för det kan väl knappast bli sämre. Dock fick min pokerrulle en knäck på 4 promille. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde föresten på nyheterna att 49% av de amerikaner som röstade, röstade för just McBain, så jag vet inte om segern egentligen var så himla stor och självklar som det ser ut.

 

Det var väl jämt med folkrösterna bara att obama fick överlägset flest elektors-röster och det är det som räknas, skumt system men så fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha älskar alla er som varit så oinsatta o sagt ni kunde satsa allt på Mccain, synd man inte såg denna tråden tidigare. Hade tagit emot alla olika odds för er som tänkt spela Mccain. Obama har varit vinnare i flera månader. Så missnöjda som amerikanarna varit de senaste åren, klart dem vill ha ändring. Mccain är ju en ny Bush...

 

Ööh, det var ju inte precis bara på PF.nu man kunde spela på Obama. Men jag antar att du bara skrev fel och i själva verket satsade STORT på Obama hos något spelbolag, så man får gratulera till den ENORMA vinsten. För du sitter väl inte bara här och kaxar med facit i hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen gjorde nog finanskrisen sitt för Obama oxå. Hörde föresten på nyheterna att 49% av de amerikaner som röstade, röstade för just McBain, så jag vet inte om segern egentligen var så himla stor och självklar som det ser ut.
1) McBain?

2) Det var 52-46

3) Det är en monstermonstermonsterseger. När det är 120 miljoner röstande så är en edge på 52-46 gigantinormous. Tänk lite på hur sannolikt det är att "fel sida" vinner om det är 51-49 och 1 miljon röster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Agreed om att det är en stor seger. Tror inte att Clinton någonsin fick så stor majoritet i antalet totala röster.

 

Håller med om att deras electoral college är en riktigt dålig idé. Men chansen att det kommer ändras är nära noll. Är ju de två stora partierna som vinner på detta systemet.

 

EDIT: Clinton hade lite större fördel 96, ändå en stor seger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) McBain?

2) Det var 52-46

3) Det är en monstermonstermonsterseger. När det är 120 miljoner röstande så är en edge på 52-46 gigantinormous. Tänk lite på hur sannolikt det är att "fel sida" vinner om det är 51-49 och 1 miljon röster.

 

1) My Bad (Är faktiskt helt askass på namn överhuvudtaget samt lätt dyslexi)

2) Som sagt tidigare var detta alldeles efteråt och uppenbarligen troligtvis på ap-kanalen TV4. Men jag hörde det och det var var på nyheterna precis som jag skrev.

3) Håller inte alls med om det om jag missförstår dej rätt. 52-46 är inte större edge i USA:s presidentval än i Härrydas kommuns kommunalval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är 120 miljoner röstande så är en edge på 52-46 gigantinormous. Tänk lite på hur sannolikt det är att "fel sida" vinner om det är 51-49 och 1 miljon röster.

 

Räknat i antal röster är förstås även en seger på 0,5 % stor jämfört med i t ex Härryds kommunalval, men jag kan inte se att det är en särskilt relevant jämförelse. I så fall är ju ALLA segrar i USA stora.

 

Det enda relevanta torde vara att jämföra med andra AMERIKANSKA val och där är det bara Bush Jr som har vunnit med MINDRE marginal sedan Jimmy Carter vann 1976. Bortser man från val där en tredje kandidat har tagit en väsentlig andel av rösterna, finns det få val under hela 1900-talet där en kandidat har vunnit med så liten marginal som Obama.

 

 

EDIT: Clinton hade lite större fördel 96, ändå en stor seger.

 

Det var ungefär samma marginal 92. 96 vann Clinton klarare. Innan dess vann vann Bush d ä med mycket större marginal. Innan dess vann Reagan TVÅ val med större marginal. Om vi tittar på val där två kandidater har delat på rösterna, gissar jag att du hittar färre än fem under hela 1900-talet där marginalen varit mindre än den i 2008 års val.

 

Kort sagt: Det var inte den jordskredsseger ni inbilla er. Det var med historiska mått mätt ett ganska jämnt val. Jämnare än genomsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...