Gå till innehåll

Vilken hand har mest outs?


Stridsman

Recommended Posts

Mot AA har KK störst chans att vinna pga att det är det näst största paret, efter det kommer så klart QQ och sisst 22. SIMPEL LOGIK!

 

Hur tänker du här ??

 

Om du tänker så har alla andra par lika stor chans, för ända du behöver är att få en triss (bortser från stege). För kommer det A, så är det juh ändå helt körd.

 

Enligt mina funderingar så är alla pocketpair runt 77 extremt mkt bättre, eftersom du har extremt liten chans att få en vinnande stege mot AA när du håller KK, så tex. AA vs 77/KK, så vinner 77 oftar än KK (dock bara några % oftare?). Rätta mig om jag har fel?

 

Så att säga att man hellre sitter med KK/QQ mot AA verkar mkt dumt?

 

(sorry om det redan postas, men blädrade igenom rätt snabbt :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

87 vinner med brädan 65432, 76 vinner med brädan 5432A, den senare innehåller ett A och är därmed inte lika sannolik som den första.

 

Den där förklaringen håller inte. 87 vinner med brädan 6543x, där x är vilket kort som helst. 76 vinner med brädan 5432x, där x är vilket kort som helst. 6543x och 5432x torde vara exakt lika troliga.

 

Du måste se problemet från andra hållet; brädan, inför river, är 5432 resp 432A och man behöver 6 resp 5. 87 och 76 har nu lika stor chans att vinna men det är dubbelt så stor sannolikhet (fyra femmor mot två ess) att situationen skal uppstå om man har 87.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste se problemet från andra hållet; brädan, inför river, är 5432 resp 432A och man behöver 6 resp 5. 87 och 76 har nu lika stor chans att vinna men det är dubbelt så stor sannolikhet (fyra femmor mot två ess) att situationen skal uppstå om man har 87.

 

Varför jämföra 5432 med 432A? De lägsta korten är båda irrelevanta, så du kan lika gärna välja 543A och 432A. eller 543K och 432K.

 

Men varför titta på fyrkortskombinationer? Det spelar ingen roll i vilken ordning korten kommer, så resonemang utifrån "inför river" är irrelevanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....bara jag som ville tolka frågan som "Vilkat två kort preflop kan bilda flest pokerhänder?"

Nu är jag visserligen hungrig, men outsmässigt borde väl suited connectors vara bäst? 9-10s (lika många outs, men täcker nut stright)? Sen att t.ex andra spekulativa händer som låga par har större kraft är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Mot AA har 87s, 76s och 65s exakt samma chans, medan exempelvis 98s är marginellt sämre (pga att båda kan få in en stege om det ligger KQJT på bordet).

 

Det ni inte fattar är att det är enklare för AA att vinna med högre kåk mot 67 än 78 om någon av dessa händer inleder med triss på de första två korten, har AA ett extra kort som kan komma irad mot 67.

 

Man vinner ju mot 67 om det kommer 66-888

Medan man förlorar mot 78 om det kommer 77-666

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE simuleringar utan exakta tal i detta fall, och 65s vinner oftast :-)

 

1712304 är precis det antal fulla brädor som kan komma när 4 kort är borta ur leken...

 

65s förlorar minst eftersom stegen QJT98 ger delad pott förutom de stegar som man vinner med. Ingen annan suited connector klarar den extra splitten med samma antal egna vinnande stegar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va yrar du om? 72 leder knappast där. 72 Har exakt 0% där medans 45 bör ha 25%

 

Rätt uppenbart att han med "leder" inte menar "har högst equity", iom att han säger att den inte KAN vinna, dvs att den har max 50% equity (vilket är om den alltid splittar). Med "leder" menar han att 72 är den bästa färdiga handen för tillfället.

 

Och vad menar du med att 45 bör ha 25%? Om 72 har max 50% så måste ju 45 ha minst 50%.

 

Edit: Fel av mig, att inte kunna vinna betyder inte 0% equity, så länge splitchans finns. Srry. Skrivit om inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ni inte fattar är att det är enklare för AA att vinna med högre kåk mot 67 än 78 om någon av dessa händer inleder med triss på de första två korten, har AA ett extra kort som kan komma irad mot 67.

 

Man vinner ju mot 67 om det kommer 66-888

Medan man förlorar mot 78 om det kommer 77-666

 

6-7 vinner om bordet är 77666

7-8 förlorar om bordet är 88TTT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du här ??

 

Om du tänker så har alla andra par lika stor chans, för ända du behöver är att få en triss (bortser från stege). För kommer det A, så är det juh ändå helt körd.

 

Enligt mina funderingar så är alla pocketpair runt 77 extremt mkt bättre, eftersom du har extremt liten chans att få en vinnande stege mot AA när du håller KK, så tex. AA vs 77/KK, så vinner 77 oftar än KK (dock bara några % oftare?). Rätta mig om jag har fel?

 

Så att säga att man hellre sitter med KK/QQ mot AA verkar mkt dumt?

 

(sorry om det redan postas, men blädrade igenom rätt snabbt :P )

 

Hahaha. Det där med ironi kan vara lurigt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...