Gå till innehåll

(berlinmuren) En tråd som fått oanade proportioner


heltoker

Recommended Posts

  • Svars 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Ska ni gnälla så gnäll på mattelektionerna där både metod och innehåll är totalt meningslöst (för humanister).

 

Tycker faktiskt du har helt fel här, matte är väl det ämnet som verkligen utvecklar hjärnan mest.

De eleverna som är duktiga på matte är samma elever som har lätt för sig i övrigt. Matte-folk har väl även generellt mycket bättre minne.

 

Om vi jämför en typisk ambitiös tjej på samhäll men som ändå bara ligger på G/VG i matte A/B med en slapp naturkille som har MVG i mattekurserna.

Vi säger att båda har MVG i Historia: då kommer eleven som är sämre på matte ha _betydligt_ mycket svårare att plugga till proven bara för att hon har sämre mattehjärna och sämre minne.

Skulle tro att samhällstjejen behöver 2,5-3x så mycket tid för att få lika mycket fakta att fastna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De eleverna som är duktiga på matte är samma elever som har lätt för sig i övrigt. Matte-folk har väl även generellt mycket bättre minne.

 

Bättre minne är mycket möjligt, har ingen aning. Att NV-inriktade personer har lättare för sig i övrigt är dock bullshit. Min egna erfarenhet är att man är lagd åt ena eller andra hållet. Har man lätt för språk är man inte lika vass i matte och vice versa. Jag skulle definitivt kalla mig för humanistiskt inriktad men har aldrig haft svårt för något ämne i skolan, allra minst matte.

Min poäng är att alla ämnen behövs. Kärnämnena i gymnasiet är förvånansvärt väl framtagna. Alla elever behöver denna grund enligt min uppfattning. Felet ligger i programmens utforming. NV har för mycket samhällsämnen och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att inte vara lagd åt mattehållet" är IMO bara en förfining av att vara ointelligent.

 

Flame on :twisted:

 

Lol! Man blir bra på det man tycker är roligt. Jag tycker att samhällsvetenskap är roligare än matematik men det betyder inte att jag inte skulle klara av att utbilda mig till civilingenjör om jag nu skulle få mig ett ryck.

Edit: Jag tar tillbaka, jag skulle inte klara det för jag hade blivit så uttråkad att jag hade tagit livet av mig innan jag blev färdig. Men rent intellektuellt skulle jag klara det.

 

Matematik är absolut bra för att öva sitt logiska tänkande etc men om man inte har något att applicera det på än några siffror i en lärobok kan det ju kvitta rätt hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tycker det är roligt att förföra kvinnor.

Många tycker det är roligt att vinna pengar på poker.

 

Ju mer poker du spelar desto bättre blir du. Ju fler kvinnor du förför desto bättre blir du på det. Därmed inte sagt att man någonsin blir bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt du har helt fel här, matte är väl det ämnet som verkligen utvecklar hjärnan mest.

De eleverna som är duktiga på matte är samma elever som har lätt för sig i övrigt. Matte-folk har väl även generellt mycket bättre minne.

 

Om vi jämför en typisk ambitiös tjej på samhäll men som ändå bara ligger på G/VG i matte A/B med en slapp naturkille som har MVG i mattekurserna.

Vi säger att båda har MVG i Historia: då kommer eleven som är sämre på matte ha _betydligt_ mycket svårare att plugga till proven bara för att hon har sämre mattehjärna och sämre minne.

Skulle tro att samhällstjejen behöver 2,5-3x så mycket tid för att få lika mycket fakta att fastna.

 

Man kan förkorta detta inlägg på båda sidor likhetstecknet genom att säga att killar är smartare än tjejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tenderar väl att ägna sig åt saker man tycker är roligt? Ju mer man utövar ngt desto bättre blir man på det.

 

Tycker jag ägnar mig åt en mängd saker av helt andra anledningar tyvärr. ;-)

Hade också alltid fullt på matteproven utan att ägna en minut åt det tråkiga ämnet. Naja, antar att du till viss del har rätt, men jag reagerar eftersom det stämmer dåligt i alla fall på mig i många lägen.

 

Skulle egentligen vilja påstå att det är roligast med det där man har den snabbaste inlärningskuran, dvs det är roligast med det man är sämst på!

 

(Allt man har lärt sig blir per automatik ointressant och tråkigt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har nog blivit framgångsrika trots att de är krattor på att skriva och räkna.

 

Tja, listan på framgångsrika entreprenörer som klassas som dyslektiker eller skriver dåligt är lång.

 

Richard Branson

Ingvar Kamprad

Stefan Persson mfl

 

Det finns tom forskning som tyder på att dysleksi är vanligare bland entreprenörer än hos övriga. Revanschlusta och mer visuellt visionärt tänkande är en bra kombination för en affärsman.

 

Sedan görs det väldigt få affärer i skolan eller universitetsmiljö (även om det har ökat pga IT-företagen), så att misslyckas eller vara medelbra där gör ju att man inte stannar där allt för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon forskning på detta eller är det ett enkelt faktum att män och kvinnor har samma intelligens?

 

Du kan läsa boken The Bell Curve. Den sammanställde i alla fall den mesta forskningen inom IQ-området fram till 1990-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre minne är mycket möjligt, har ingen aning. Att NV-inriktade personer har lättare för sig i övrigt är dock bullshit. Min egna erfarenhet är att man är lagd åt ena eller andra hållet. Har man lätt för språk är man inte lika vass i matte och vice versa. Jag skulle definitivt kalla mig för humanistiskt inriktad men har aldrig haft svårt för något ämne i skolan, allra minst matte.

Min poäng är att alla ämnen behövs. Kärnämnena i gymnasiet är förvånansvärt väl framtagna. Alla elever behöver denna grund enligt min uppfattning. Felet ligger i programmens utforming. NV har för mycket samhällsämnen och tvärtom.

 

Väljer inte de med bäst betyg från högstadiet oftast NV och teknikprogrammen? Så var det i alla fall när jag gick där. Enbart några få valde Sam. De riktigt bra på Sam som jag känner eller har hört talas om brukar läsa tekniskt basår efter skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer inte de med bäst betyg från högstadiet oftast NV och teknikprogrammen? Så var det i alla fall när jag gick där. Enbart några få valde Sam. De riktigt bra på Sam som jag känner eller har hört talas om brukar läsa tekniskt basår efter skolan.

 

Ingen aning om detta stämmer. Kan det vara så att man är nördig om man väljer att läsa NV eller åtminstone något naturinriktat efter gymnasiet?

Kan dra en anekdot. Jag är ju trots allt från Lund; studenternas studentstad. Av 130 000 invånare är ca 40 000 studenter. Låt oss säga att jag har sett min beskärda del av studentliv.

Ngt år efter avslutat gymnasium gjorde jag lumpen. De flesta av mina veka kompisar pluggade vidare. En av dessa kompisar pluggade till Elektroingenjör på Lunds Tekniska Högskola. En kväll blev jag och några andra inbjudna till "nollegasque", dvs den första balen för elever vid Lunds Tekniska Högskola. Min balerfarenhet sträckte sig till studentbalen och några officersbaler på Livgardet. I vilket fall kunde man anta att proper klädsel kunde vara på sin plats.

Jag och en annan kompis dyker upp på förfesten i kostym och slips. Hade vi gått på själva balen (gasquen) hade frack eller smoking varit att föredra men eftersom vi bara skulle på eftersläppet räckte det med kostym.

Vi dricker och har trevligt och beger oss sedan till Kårhuset där nollegasquen pågår. Vi kommer in och bereder oss på att köra lite foxtrot och vals i våra fina kostymer. Döm om vår förvåning när samtliga brudar bär Star Trek-uniform. Nörderi när det är som värst. Tjej-ratiot var dessutom 10 mot 1.

Jag har bott i Lund i 27 år (med några ströår som undantag) och mina fördomar har än idag inte blivit motbevisade. Jag var aktiv i studentlivet i ca fem år.

 

Så visst, vill ni nörda ner er i mattestudier och bli mer "logiska" än ni faktiskt behöver för en bra lön och ett trivsamt jobb så go for it. Jag kommer då inte att gråta några tårar. Tvärtom var det så att en kille i kostym och en humanistisk inriktning ansågs som något exotiskt och scorefaktorn var maximal (räkna på det nerds!). Nu vill man ju gärna inte ha en Star Trek-kostym på golvet när man vaknar men ändå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa text..

 

No offence, men hoppas att du inte är lika egenkär i verkliga livet som dina texter här utstrålar.

Du skriver att det är svårt att ta någon med mycket stavfel i sin text som seriös, det är enligt mig omöjligt att ta åt sig det som skrivs av en person som enbart skriver för att framhäva sitt goda ego.

 

Precis som många andra, känner jag också en mängd entreprenörer med en lättare form av dyslexi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...