Gå till innehåll

(berlinmuren) En tråd som fått oanade proportioner


heltoker

Recommended Posts

Som synes så reviderade jag mitt inlägg, eftersom det dels var lite extremt och dels inte en debatt jag är särskilt intresserad av.

 

Men tycker det är lite smått bisarrt dels att folk tycker den här sortens fusk är dåligt och dels att man är förvånade över det. Får man i uppgift att göra en kort presentation om något blajämne så är den effektivaste lösningen att lite snabbt kolla om någon annan skrivit i ämnet och upprepa det, vilket ju även gäller senare i livet. Själva uppgiften i sig är ju funktionellt sådan att den perfekta lösningen är lite snabb googling, eftersom det man belönas för är resultat (som det finns gott om för liten ansträngning) snarare än skrivandeprocessen.

 

Om jag i verkligheten bad någon skaffa lite information om ett ämne och denna sedan slängde ihop en egen artikel istället för att tillgå en enorm mängd fritt tillgänglig information skulle jag ju tycka att vederbörande var genuint dum i huvudet.

 

Så i min mening är det uppgifterna som är dåligt konstruerade, inte något fel på eleverna som tar en snabb och effektiv genväg utan några reella risker*.

 

* I den mån de nu gör det.

 

Löser man uppgiften den infallsvinkeln har man missförstått syftet med uppgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Löser man uppgiften den infallsvinkeln har man missförstått syftet med uppgiften.
Varför tror du att avsikt har någon som helst betydelse för hur väl något fungerar?

 

Also, varför i hela friden skulle elever titta på lärarens syfte snarare än vad som faktiskt belönas och bestraffas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att avsikt har någon som helst betydelse för hur väl något fungerar?

 

Det tror jag inte.

 

Also, varför i hela friden skulle elever titta på lärarens syfte snarare än vad som faktiskt belönas och bestraffas?

 

Enda anledningen jag ser är ifall de förstår syftet och värderar det högre än belöning/bestraffning.

 

Fast det förstod du nog själv. Frågarna kanske var menat som retoriska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den mest intressanta tråden länge, och jag håller med er som talar för att "fuska".

Jag var själv inte särskilt effektiv i skolan, eftersom det, med lite logiskt tänkande ganska lätt syns hur fruktansvärt dåligt systemet är.

Undervisningen är katastrofal rent ut sagt och premierar helt fel personer.

 

 

Saxat ur senaste avsnittet av "Nig mot Fröken". (Nig.mot.Fröken.S01E03.HDTV.XviD-LOL)

 

Martin kommer springande i korridoren med lite rufsigt hår, han är sen till lektionen, han har sin nyckelkedja fastsatt jeansen.

Kameran zoomar in på nyckelringen och man hinner skymta ett emblem där det står "Mensa".

Tankarna flyger genom huvudet på honom...sätta på blonda Jenny...det är målet...omöjligt..mmm....vad blir det till lunch?....luktar gott....fan......oj 4min sen..... han störtar in på lektionen!

Shit, 20st zombies sitter och glor rakt fram. Ingrid pratar om Strindberg, hmmm..nonsens..

Hon, hmmm, va heter hon nu, med kupad rygg, säger:

-"Ingrid, jag glömde skriva ner vilket årtal August föddes, var det 1849?"

Ingrid nickar och möts av ett stolt leende och ljudet av blyerts som hysteriskt krafsar ner årtalet i sitt nya block som kommer vara cirka en vecka, max.

 

Martin får ett sms och Ingrid vänder sig mot honom och ryter till:

-"Inte nog med att du är sen, du stör klassen också med din telefon"

Martin fnyser till lite tyst för sig själv och Ingrid plockar fram ett glasbord med en lampa, även kallad stenåldersprojektor.

Hon lägger på en dålig utskrift med någon slags dikt på.

Klassen får i uppdrag att göra en tolkning av denna.

På 15min ska var och en läsa och försöka förstå den asgamla, pisstråkiga svenskan och skriva om med egna ord.

 

Text: (hoppa över)

Damen: Gå och telegrafera en gång till!

Den Okände: Det borde jag göra, men jag kan icke röra mig ur fläcken: jag tror icke längre på framgången av mina bemödanden, någon har paralyserat mig.

Damen: Och mig! - Vi hade beslutat att icke tala om det förflutna och vi släpa det med oss. Se på tapeterna här: ser du porträttet som bildas av blommorna?

 

Martin inser hur trist han har det just nu och loggar in på Betssons mobilklient för att spela 10min, samtidigt som han pratar lite med en klasskamrat.

5min kvar, Martin skriver en snabb tolkning av denna otolkningsbara text.

Han kollar över axeln på hon med kupad rygg (vi kallar henne Cynthia) och ser att hon skrivit helt galet, blandat in en massa svåra ord som hon inte behärskar osv. Flinar lite.

Fröken samlar in lapparna och släpper iväg eleverna.

 

Två dagar senare får dom lapparna och ett stort G är skrivet i nedankant på Martins papper. Oväntat. Han knycklar ihop det och lobbar det rakt i papperskorgen. Av tristess flyger tankarna iväg igen..Jenny..den blonda...avsugning...

 

Cynthia går fram och lånar häftapparaten av fröken för att göra hål i hennes MVG-stämplade papper. Oväntat. Hon sätter in det under E-fliken.

 

Av en händelse tappar Cynthia sin pärm och Martin ser pappret hon nyss satte in. VAD FAN?? Whaaaaat?! Det är ju min tolkning!

Det blir svart, man ser en fabrik där små varelser med ögonen ute på långa spröt sitter och scannar in hans och Cynthias texter för att sedan på något sjukt sätt förvränga handstilen så det blir tvärtom!

Det flashar till....ljudet låter som en 12" stenkaka som startas från stillastående, slowmotion ett tag, sedan verklighet igen.

 

Martin plockar upp sitt hopknycklade papper från papperskorgen och ser att det är hans handstil och hans underskrift. Men texten är hennes! Sick!

 

Poff!

<<<Rewind tape<<<

Scenario numero dos.

 

Två dagar senare får dom lapparna och ett stort G är skrivet i nedankant på Martins papper. Oväntat. Han knycklar ihop det för att sedan valla det via svarta tavlan ner i papperskorgen.

Miss.

Ingrid plockar upp det och säger att Martin som straff ska läsa sin tolkning högt inför hela klassen. Han hämtar det och läser nästan innantill.

 

The bitter sweet end

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden påminner mig om tvåan i gymnasiet. Jag skrev mot betalning en kortare uppsats i engelska för en kille.

 

Den handlade om en tolkning av en novell.

 

Jag inledde så här:

 

"This short story reminds me of my favourite movie starring John Holmes..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden påminner mig om tvåan i gymnasiet. Jag skrev mot betalning en kortare uppsats i engelska för en kille.

 

Den handlade om en tolkning av en novell.

 

Jag inledde så här:

 

"This short story reminds me of my favourite movie starring John Holmes..."

 

JA, mycket handlar ju om att få läraren att tro att man tycker att just deras ämne är det bästa och roligaste, jag brukade köra denna, i början av varje kurs så kommer man dit 10min före varje lektion och sitter längst fram och småpratar med läraren så att denna tror att man tkr att religion är roligt.

Läraren litar på en oh vips harman ett godkänt direkt,

när man sedan lämnar in syrrans 7 a4 sidor skrivna uppsats får jag mvg.

Medans damp tjejerna klagar på läraren, kommer sent i början och ser allmänt ointresserade ut.

Det gäller att vara smart.

Jag förstår inte riktigt argumentationen Emot att man ska fuska, om det man ska lära sig är nått i stil med, att plugga in 100sidor i en religions bok och sen har ett skriftligt prov.

Jag har iaf glömt det om två veckor. Varför inte fuska, fixa bra betyg så jag kan plugga till nått jag vill. om jag nu vill plugga.

För mej är det obegripligt att någon som har svårt i skolan och som vill bli typ snickare, måste lära sig tex biologi.

Det kan ju leda till att en otroligt duktig snickare inte får gå utbildningen pga att han inte kan hur många kromosomer hit dit det finns.

Eller varför han ska lära sig skriva en uppsats för den delen.

 

Är det någon som är uppåt 30 som kommer ihåg saker dom lärde sig i gymn?

Typ meningsuppbyggnad, hur man lägger upp en uppsats, vilka inlärningsmetoder som är bäst osv. skulle vara intressant att höra.

 

Jag vil också hålla med om att dom som är "översmarta" dom följer iaf ingen kursplan, jag hade 2st i min klass fr lekis som inte var i skolan fr högstadiet och uppåt, dom klarade allt iaf.

 

massa luddiga tankar nu, det är sen;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA, mycket handlar ju om att få läraren att tro att man tycker att just deras ämne är det bästa och roligaste, jag brukade köra denna, i början av varje kurs så kommer man dit 10min före varje lektion och sitter längst fram och småpratar med läraren så att denna tror att man tkr att religion är roligt.

Läraren litar på en oh vips harman ett godkänt direkt,

när man sedan lämnar in syrrans 7 a4 sidor skrivna uppsats får jag mvg.

Medans damp tjejerna klagar på läraren, kommer sent i början och ser allmänt ointresserade ut.

Det gäller att vara smart.

Jag förstår inte riktigt argumentationen Emot att man ska fuska, om det man ska lära sig är nått i stil med, att plugga in 100sidor i en religions bok och sen har ett skriftligt prov.

Jag har iaf glömt det om två veckor. Varför inte fuska, fixa bra betyg så jag kan plugga till nått jag vill. om jag nu vill plugga.

För mej är det obegripligt att någon som har svårt i skolan och som vill bli typ snickare, måste lära sig tex biologi.

Det kan ju leda till att en otroligt duktig snickare inte får gå utbildningen pga att han inte kan hur många kromosomer hit dit det finns.

Eller varför han ska lära sig skriva en uppsats för den delen.

 

Är det någon som är uppåt 30 som kommer ihåg saker dom lärde sig i gymn?

Typ meningsuppbyggnad, hur man lägger upp en uppsats, vilka inlärningsmetoder som är bäst osv. skulle vara intressant att höra.

 

Jag vil också hålla med om att dom som är "översmarta" dom följer iaf ingen kursplan, jag hade 2st i min klass fr lekis som inte var i skolan fr högstadiet och uppåt, dom klarade allt iaf.

 

massa luddiga tankar nu, det är sen;)

 

Ok, det här kanske är ett slag under bältet men du är ett perfekt exempel. Hade du skrivit några seriösa uppsatser hade du kanske klarat av att inte fullkomligt slakta det svenska språket i varenda inlägg du skriver.

Det är meningsbyggnadsfel, punkter inslängda lite här och var, radbrytningar, stor och liten bokstav på fel ställe, felstavningar, the list goes on and on.

 

Ja, jag fattar vad du vill ha sagt. Ja, du gör dig förstådd. Dessvärre framstår du som en aning puckad och man tar inte dina inlägg på allvar. Det ger dig mindre trovärdighet och dina åsikter beaktas inte på samma sätt som de vars språk är korrekt. Å andra sidan kanske du är världens smartaste kille men tills du har bevisat motsatsen är du bara ett virrigt pucko. Sorry.

 

Hade du skrivit någorlunda korrekt (slarvfel gör vi alla) hade du tagit några poäng direkt och man hade funderat en extra gång på det du faktiskt vill ha sagt. Som det är nu så såg jag bara en anfallsvinkel, ställde upp soldaterna och skrev det här inlägget. Jag har redan glömt vad det står i citatet här ovanför.

 

Hade en jobbansökan varit fyra gånger så bra som ditt inlägg hade jag kastat den direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

valorgs inlägg är rätt klockrent.

 

och jennez: vem fan bryr sig om hur man skriver på ett forum?

är heltok ointelligent för att han aldrig använder stor bokstav?

sålänge man inte skriver "diskution" och liknande saker så säger det ju ingenting om hur bra man egentligen är.

 

rövslickande överseriösa efterblivna pluggtjejer är vidriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez har helt rätt.

 

Eller inte.

 

Flera framgångsrika företagare och företagsledare jag känner stavar som krattor. Som H&M:s grundare Persson Sr sa till sin son Stefan Persson när han misslyckats på ett mattetenta:

"Oroa dig inte, det går alltid att anställa någon som kan räkna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det här kanske är ett slag under bältet men du är ett perfekt exempel. Hade du skrivit några seriösa uppsatser hade du kanske klarat av att inte fullkomligt slakta det svenska språket i varenda inlägg du skriver.

Det är meningsbyggnadsfel, punkter inslängda lite här och var, radbrytningar, stor och liten bokstav på fel ställe, felstavningar, the list goes on and on.

 

Ja, jag fattar vad du vill ha sagt. Ja, du gör dig förstådd. Dessvärre framstår du som en aning puckad och man tar inte dina inlägg på allvar. Det ger dig mindre trovärdighet och dina åsikter beaktas inte på samma sätt som de vars språk är korrekt. Å andra sidan kanske du är världens smartaste kille men tills du har bevisat motsatsen är du bara ett virrigt pucko. Sorry.

 

Hade du skrivit någorlunda korrekt (slarvfel gör vi alla) hade du tagit några poäng direkt och man hade funderat en extra gång på det du faktiskt vill ha sagt. Som det är nu så såg jag bara en anfallsvinkel, ställde upp soldaterna och skrev det här inlägget. Jag har redan glömt vad det står i citatet här ovanför.

 

Hade en jobbansökan varit fyra gånger så bra som ditt inlägg hade jag kastat den direkt.

 

Haha ja jag vet att jag skriver som en kratta, just nu..

jag borde nog tänkt på det för att inte "bevisa" att jag har fel:P

Dock skriver jag ju självfallet inte sådär när jag skriver något seriöst utan jag rabblade mest på i 120km/h.

Nu var det kanske inte riktigt det det här handlade om heller eftersom jag mest menar att jag absolut inte bryr mej om jag fuskar i naturkunkap eller religion.

För övrigt har man ju flertalet ämnen i högstadiet som är fullkomligt värdelösa om man inte har intresse i dom, syslöjd, musik, bild??

Tror knappast av att jag har lidit av att fuska på broven om när Mozart levde för det ger jag blanka fan i;)

Jag kanske har fått det att låta som om jag har fuskat mej genom skolan men det har jag absolut inte gjort. Jag har bara höjt upp mitt snitt genom att fuska lite i några lägen. ( mitt naturkunskapsbetyg skäms jag nästan för)

Fö så hade jag vg eller mer på alla nationella prov, bla svenska:P

 

Men jag tycket mest synd om de personer som inte inser att dom inte får något för att sitta och plugga livet av sig och sen sitta och se ut som zombies på lektionerna, utan det underlättar om man "manipulerar" läraren.

Men hur gör ni i livet i övrigt? Om ni ska på en jobbintervju t.ex då är ni väl där 10min innan och lägger på charmen liksom?

Jag anser mest att det är en moralisk fråga om man ska fuska eller inte, och inte som några i tråden anser, att man kommer få skylla sig själv om några år..

Det fattar jag verkligen inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta in information från flera håll, kritiskt granska den och sen sammanställa med en slutsats är ganska fundamentalt i min mening. Det är något man måste tränas i och denna träning sker för de flesta inom skolsystemet. Att bara skriva om någon annans arbete är ett beteende jag tror man tar med sig senare i livet också (obs min egen teori).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jennez: vem fan bryr sig om hur man skriver på ett forum?

 

Alla gör nog det. Hur man skriver säger en hel del om en person. Inte bara grammatiken utan också ordval m.m.

 

är heltok ointelligent för att han aldrig använder stor bokstav?

 

Absolut inte, men det råkar jag veta för att jag har läst mycket av det han har skrivit. Om det enda felet är att man inte använder stor bokstav hade jag utgått från att shift- och/eller caps lock-tangenterna hade varit trasiga. Om man däremot slänger in stora bokstäver i mitten av en meningar är man för evigt stämplad som riksretard.

 

sålänge man inte skriver "diskution" och liknande saker så säger det ju ingenting om hur bra man egentligen är.

 

Jodå, som sagt. Exempelvis vilka slanguttryck man använder sig av säger en hel del tillsammans med mycket annat.

 

Dessutom håller jag med om att man lär sig otroligt mycket dynga i skolan men det spelar liksom ingen större roll. Visst, jag hade tyckt att det var mycket bättre om man kunde välja kurser helt fritt utöver kärnämnena men det är fortfarande metoden det handlar om.

 

I mitt jobb måste jag ibland hålla presentationer. Ibland är det kul, till exempel sätta ihop ett aktivitetsschema för fyra veckor i Las Vegas. Andra gånger suger det, exempelvis när man måste samla in en massa siffror, sammaställa rasket och presentera på ett snyggt sätt. Likheten är att båda uppgifterna går ut på att samla information. I det första fallet hade fuskaren klarat sig eftersom det bara är att googla, i det andra fallet krävs lite mer. Då behöver man inte bara hitta siffror utan det måste också vara rätt siffror, dvs ett korrekt underlag. Därefter kommer lite matte in i blden, visserligen bara lite addition, division, subtraktion, multiplikation och procenträkning.

Sen gäller det dessutom att plugga in det hela någorlunda så att man inte ser ut som ett fån när man står inför styrelsen och läser innantill.

 

Det spelar alltså ingen roll hur lång Berlinmren var eller hur många sexpartners den Heliga Birgitta hade. Det är hur man sammanställer materialet som är det viktiga. Vad är intressant att skriva om Berlinmuren ur ämnessynpunkt? Kommer du med blaj har du använt fel metod, kommer du med ett intressant arbete har du använt rätt metod och dessutom visat att du behärskar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, som sagt. Exempelvis vilka slangutryck man använder sig av säger en hel del tillsammans med mycket annat.

Håller fullständigt med Jennez här. Rent generellt blir jag ofta förvånad över att folk som postar OP inte anstränger sig mer för att beskriva/förklara vad de menar, vad de vill ha sagt eller vilken frågeställning de söker svar på. Något som ofta förekommer är att OP innehåller på tok för lite information.

 

Exempel på detta är folk som vill sälja vunna säten i lajv-events, fiskar efter folk till sina lokala pokerkvällar, HH's eller de som inte fattar varför de inte kan spela 17 bord utan överlappning på en sex år gammal skärm.

 

Poängen är som ovan, ansträng dig för att skriva korrekt så ökar chansen att du blir bemött korrekt. Hur kan detta vara svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja jag vet att jag skriver som en kratta, just nu..

jag borde nog tänkt på det för att inte "bevisa" att jag har fel:P

Dock skriver jag ju självfallet inte sådär när jag skriver något seriöst utan jag rabblade mest på i 120km/h.

Nu var det kanske inte riktigt det det här handlade om heller eftersom jag mest menar att jag absolut inte bryr mej om jag fuskar i naturkunkap eller religion.

För övrigt har man ju flertalet ämnen i högstadiet som är fullkomligt värdelösa om man inte har intresse i dom, syslöjd, musik, bild??

Tror knappast av att jag har lidit av att fuska på broven om när Mozart levde för det ger jag blanka fan i;)

Jag kanske har fått det att låta som om jag har fuskat mej genom skolan men det har jag absolut inte gjort. Jag har bara höjt upp mitt snitt genom att fuska lite i några lägen. ( mitt naturkunskapsbetyg skäms jag nästan för)

Fö så hade jag vg eller mer på alla nationella prov, bla svenska:P

 

Men jag tycket mest synd om de personer som inte inser att dom inte får något för att sitta och plugga livet av sig och sen sitta och se ut som zombies på lektionerna, utan det underlättar om man "manipulerar" läraren.

Men hur gör ni i livet i övrigt? Om ni ska på en jobbintervju t.ex då är ni väl där 10min innan och lägger på charmen liksom?

Jag anser mest att det är en moralisk fråga om man ska fuska eller inte, och inte som några i tråden anser, att man kommer få skylla sig själv om några år..

Det fattar jag verkligen inte!

 

Jag vågar nog påstå att jag har haft nytta av alla ämnen jag har läst. Däremot så har jag definitivt inte haft nytta av stora delar av detaljkunskaperna man matas med. Och visst finns det ämnen eller framför allt enskilda gymnasiekurser som med fördel hade kunnat bytas ut helt och hållet. Förhoppningsvis fastnar väl något och någon gång kan man plocka fram det.

 

Syslöjd: Haft stor nytta av basic-kunskaper vid flera tillfällen när kläder har gått sönder. Mest i skog och mark men jag har också suttit på hotellrum och sytt igen ngn liten scratch på kavajen inför ett viktigt möte.

 

Musik: Tycker att det är kul med musik och muscicerar själv en del. Har således lärt mig mycket på musiklektionerna, inte minst att prova på olika instrument.

 

Bild: Har en väldigt konstintresserad far och jag har blivit runtsläpad på museum i Europas och Nordamerikas alla hörn i 20 år och har haft stor nytta av vissa saker jag lärt mig på bildlektionerna. I högstadiet fick vi dessutom lära oss filmredigering och annat kul. Då var det heller inga datorprogram som skötte jobbet, då gällde rullband (fan, vad gammal jag känner mig). Född 1980 får jag tillägga då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta in information från flera håll, kritiskt granska den och sen sammanställa med en slutsats är ganska fundamentalt i min mening. Det är något man måste tränas i och denna träning sker för de flesta inom skolsystemet. Att bara skriva om någon annans arbete är ett beteende jag tror man tar med sig senare i livet också (obs min egen teori).

 

Jag håller till stor del med. Det som är synd är att de flesta inser detta först när de har gått ut skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller inte.

 

Flera framgångsrika företagare och företagsledare jag känner stavar som krattor. Som H&M:s grundare Persson Sr sa till sin son Stefan Persson när han misslyckats på ett mattetenta:

"Oroa dig inte, det går alltid att anställa någon som kan räkna."

 

De har nog blivit framgångsrika trots att de är krattor på att skriva och räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...