Gå till innehåll

(berlinmuren) En tråd som fått oanade proportioner


heltoker

Recommended Posts

  • Svars 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

mycket konstig inställning till utbildning. en dag inser att du inte en kotte i arbetslivet bryr sig om du har godkänt eller mycket väl godkänt i betyg utan helt enkelt hur du presterar och vad du kan bidra med. en inställning att fusk är ok kanske kan klara dig genom skolan en bit men inte så mycket längre.

 

usch jag mår psyikiskt dåligt av sådana här inlägg och förstår inte varför en förfrågan om fuskhjälp ens får ligga kvar. vissa saker modereras stenhårt, andra inte alls.

 

(ps. hoppas du åker ds.)

 

/moral-frekje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man övar sig framförallt på att formulera sig professionellt i skrift vilket man har väldigt stor nytta av hela livet. Att lära sig lite om ex. Berlinmuren är bara en bonus.

 

Den är värd att föras fram en gång till. Finns en och annan här som kanske borde lägga ner lite tid på att åtminstone lära sig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lärare på gymnasiet och dessutom "spelar" jag en del poker även om det ej har med saken att göra i denna tråd! Jag råder dig att inte "planka" ngn annas arbete. Vi har faktiskt en del ganska bra program som avslöjar plagiering. Dessutom krävs det ju inte ngn raketforskare precis för att få ihop ett hyfsat arbete om Berlinmuren då det finns massor av relevant fakta och bra uppslag. Klura bara ut ett bra syfte och en bra frågeställning så går det enkelt. Att planka ngn annans arbete lär du dig inget på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lärare på gymnasiet och dessutom "spelar" jag en del poker även om det ej har med saken att göra i denna tråd! Jag råder dig att inte "planka" ngn annas arbete. Vi har faktiskt en del ganska bra program som avslöjar plagiering. Dessutom krävs det ju inte ngn raketforskare precis för att få ihop ett hyfsat arbete om Berlinmuren då det finns massor av relevant fakta och bra uppslag. Klura bara ut ett bra syfte och en bra frågeställning så går det enkelt. Att planka ngn annans arbete lär du dig inget på!

 

Vad undervisar du i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är värd att föras fram en gång till. Finns en och annan här som kanske borde lägga ner lite tid på att åtminstone lära sig det.

 

Äsch då, om en del bara låter bli att rösta i allmänna val så blir det nog bra. ;-)

 

(Rent teoretiskt kan vi inte döma värdet av att INTE fuska här utan att först veta vad OP ämnar göra istället med den tid han "tjänar". :shock: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... var fick du luft ifrån? :-P

 

hehe jag tycker det är en mkt intressant sak det här faktiskt.

jag kan ju bara beskriva min situaton iofs, och jag gikc ut med 17 i nitt eller liknande ( för er som inte vet är godkänt 10p VälG 15 MVG20) och jag klarar mej fint än så längre. dock, hade jag inte vetat vad jag vill hålla på mej framöver så hade jag antagligen legat i lite mer.

Men hur många 30+ vet egentligen hur man skriver en uppsats ordentligt? inte många jag känner iaf:P

 

Hm det är kanske inte bra för "världen" i sig att så många struntar i skolan, men det är så otroligt slappt i sverige på den fronten just nu så jag förstår då att det blir såhär:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av anledningarna till att Sverige i en rasande fart håller på att bli akterseglade ekonomiskt och utvecklingsmässigt är inställningen bland många svenskar att det är ok att fuska och göra så lite som möjligt och med minsta möjliga ansträngning. Tyvärr har vi ingen ljusning i sikte då den generation vi har i dagens skola har anammat denna livsstil i väldigt stor utsträckning. Om det sedan är skolans fel, föräldrarnas fel eller att vi helt enkelt har det för bra och inte behöver/vill anstränga oss vet jag inte.

 

Kan hålla med om att faktakunskap är inget att hålla på och trycka in i huvudet stup i kvarten, det är förmågan att tänka kreativt och våga ta egna initiativ som ska utvecklas. En väl genomarbetad uppsats är absolut en del i denna träning kan jag tycka.

 

Riktigt intressanta länkar, offra 45 minuter av era liv och flera av er kommer ha en ny syn på den värld vi lever i!

 

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=938000

 

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=928399

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du haft för betyg om du inte hade fuskat? Ska du fuska på universitetet också?

 

hm.. jag vet inte riktigt, men kring 14-15 kanske. alltså jag hade ju varken pluggat mer eller mindre om jag inte kunnat fuska så rent kunskapsmässigt vet jag ju lika mkt som om jag inte fuskat., så det är mer en moralfråga för mej..:P

haha

Iaf så ska jag inte söka till något univeristet. högskola eller liknande.

vilket jag vetat om ett tag, därav fjäska och fuska så mkt det går.

Jag ser ju det negativa i det hela med såklart. utan tvekan.

man ska gå till skolan och lära sig det man ska lära sig.

Men om jag är intresserad av ekonomi ist för religion, och jag kan basic sakerna. då är det ju inte sämre för Mej att sitta och läsa lite ekonomi och sen fuska till mej ett vg i religion liksom.

dock tänker kanske inte alla så dock, utan dom fuskar och sen skiter dom i allt annat.

jag tkr ju inte på nått vis att det är Rätt att fuska men jag tkr inte om att göra onödiga tråkiga saker;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att du inte lär dig för faktans skull. Någon var inne på metoden. Det är lite "wax on wax off", om du förstår vad jag menar. Du lär dig om gudarna, men det du egentligen lär dig är någonting helt annat, en metod som fungerar.
Edit: Nevermind.

 

Lite kort kan jag ju säga att jag verkligen inte håller med, tycker att ni borde konkret säga vad det är för underbar inlärningsmetod eller viktiga färdigheter man lär sig i skolan, samt att ni helt verkar ha glömt att lärares och föräldrars intressen väger minst lika tungt som barnens och samhällets och att dessa intressen på många punkter inte alls är förenliga.

 

Mao jag anser bestämt att skolan inte är utformad för att förbereda barn och studenter för senare liv så väl som möjligt utifrån tillgängliga resurser, och att en skola som vore utformad på det sättet skulle se helt annorlunda ut på alla nivåer från dagis till universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metoderna man lär sig för att lära sig saker på både skola och universitet är ju totalt värdelösa. Vill man verkligen lära sig något så är ju skolbänk och föreläsningsmodellerna väldigt dåliga jämfört med att faktiskt direkt göra vad det nu är man ska lära sig.

 

Vad skolan egentligen är till för antagligen dels väldigt slösaktig signal för att visa att man kan slösa bort tid på värdelös kunskap, samt i någon mån även visa att man kan lära sig svår värdelös kunskap, och dels dagis upp i tonåren för att frigöra föräldrarnas arbete.

 

Möjligen då att den där modellen funkar väl för just jurister, även om jag tvivlar rätt starkt på det. Vad jag förstår så är en jättedel av inlärningen där genom fallstudier och applikation, dvs görande.

 

Eftersom så många känner på det sättet är det förstås ett misslyckande för den svenska skolan. Jag påstår inte att modellen är optimal på något sätt eller ens att man lär sig särskilt mycket vettigt. Man lär sig läsa, räkna och skriva, även om jag ibland undrar när jag läser en del inlägg. Det mesta lärandet kommer sannolikt senare i livet och mycket är experimentellt lärande. Det jag vänder mig emot är hur man öppet talar om fuskandet som en sorts medicin mot skoltrötthet, och att knappt någon ifrågasätter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vänder mig emot är hur man öppet talar om fuskandet som en sorts medicin mot skoltrötthet, och att knappt någon ifrågasätter det.
Som synes så reviderade jag mitt inlägg, eftersom det dels var lite extremt och dels inte en debatt jag är särskilt intresserad av.

 

Men tycker det är lite smått bisarrt dels att folk tycker den här sortens fusk är dåligt och dels att man är förvånade över det. Får man i uppgift att göra en kort presentation om något blajämne så är den effektivaste lösningen att lite snabbt kolla om någon annan skrivit i ämnet och upprepa det, vilket ju även gäller senare i livet. Själva uppgiften i sig är ju funktionellt sådan att den perfekta lösningen är lite snabb googling, eftersom det man belönas för är resultat (som det finns gott om för liten ansträngning) snarare än skrivandeprocessen.

 

Om jag i verkligheten bad någon skaffa lite information om ett ämne och denna sedan slängde ihop en egen artikel istället för att tillgå en enorm mängd fritt tillgänglig information skulle jag ju tycka att vederbörande var genuint dum i huvudet.

 

Så i min mening är det uppgifterna som är dåligt konstruerade, inte något fel på eleverna som tar en snabb och effektiv genväg utan några reella risker*.

 

* I den mån de nu gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Nevermind.

 

Lite kort kan jag ju säga att jag verkligen inte håller med, tycker att ni borde konkret säga vad det är för underbar inlärningsmetod eller viktiga färdigheter man lär sig i skolan, samt att ni helt verkar ha glömt att lärares och föräldrars intressen väger minst lika tungt som barnens och samhällets och att dessa intressen på många punkter inte alls är förenliga.

 

Mao jag anser bestämt att skolan inte är utformad för att förbereda barn och studenter för senare liv så väl som möjligt utifrån tillgängliga resurser, och att en skola som vore utformad på det sättet skulle se helt annorlunda ut på alla nivåer från dagis till universitet.

 

Vi har ju en läroplan i grundskolan sedan 1994 som är rätt ute i tänket att faktakunskapsskolan ska ge vika för en skola mer inriktad mot det samhälle vi befinner oss i med ökat eget ansvar, kunna dra slutsatser och göra egna val utifrån strategier och konsekvenstänkande.

 

Tyvärr har denna läroplan inte slagit igenom i grundskolan på bredfront, flertalet av lärarna skiter fullständigt i vad statsmakten säger och rektorerna som ofta är icke pedagoger har noll koll på vad som gäller. Detta får skolan ta på sig, tillsammans med statsmakten som är usla på att kontrollera att deras beslut följs. Har jobbat som lärare i 11 år och aldrig fått besök av någon som kontrollerat att vår skola följer det som gäller i den pedagogiska verksamheten.

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som synes så reviderade jag mitt inlägg, eftersom det dels var lite extremt och dels inte en debatt jag är särskilt intresserad av.

 

Men tycker det är lite smått bisarrt dels att folk tycker den här sortens fusk är dåligt och dels att man är förvånade över det. Får man i uppgift att göra en kort presentation om något blajämne så är den effektivaste lösningen att lite snabbt kolla om någon annan skrivit i ämnet och upprepa det, vilket ju även gäller senare i livet. Själva uppgiften i sig är ju funktionellt sådan att den perfekta lösningen är lite snabb googling, eftersom det man belönas för är resultat (som det finns gott om för liten ansträngning) snarare än skrivandeprocessen.

 

Om jag i verkligheten bad någon skaffa lite information om ett ämne och denna sedan slängde ihop en egen artikel istället för att tillgå en enorm mängd fritt tillgänglig information skulle jag ju tycka att vederbörande var genuint dum i huvudet.

 

Så i min mening är det uppgifterna som är dåligt konstruerade, inte något fel på eleverna som tar en snabb och effektiv genväg utan några reella risker*.

 

* I den mån de nu gör det.

 

Håller med helhjärtat. Ytterst lite skolarbete som faktiskt ger något. Matematik och språk är väl två som gör. I övrigt är det bara lära sig det man själv anser är intressant och skumma igenom resten. Garanterat inget man "ångrar om 10 år".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som synes så reviderade jag mitt inlägg, eftersom det dels var lite extremt och dels inte en debatt jag är särskilt intresserad av.

 

Men tycker det är lite smått bisarrt dels att folk tycker den här sortens fusk är dåligt och dels att man är förvånade över det. Får man i uppgift att göra en kort presentation om något blajämne så är den effektivaste lösningen att lite snabbt kolla om någon annan skrivit i ämnet och upprepa det, vilket ju även gäller senare i livet. Själva uppgiften i sig är ju funktionellt sådan att den perfekta lösningen är lite snabb googling, eftersom det man belönas för är resultat (som det finns gott om för liten ansträngning) snarare än skrivandeprocessen.

 

Om jag i verkligheten bad någon skaffa lite information om ett ämne och denna sedan slängde ihop en egen artikel istället för att tillgå en enorm mängd fritt tillgänglig information skulle jag ju tycka att vederbörande var genuint dum i huvudet.

 

Så i min mening är det uppgifterna som är dåligt konstruerade, inte något fel på eleverna som tar en snabb och effektiv genväg utan några reella risker*.

 

* I den mån de nu gör det.

 

inget fel att använda sig av information andra redan skrivit, men det är gärna bra om man faktiskt själv har förstått vad ämnet handlar om, ett sätt att visa det är att referera till artiklar skrivna i ämnet jag är precis på väg ut arbetslivet och i mitt arbete kommer iaf är det väldigt viktigt att jag kan skriva rapporter, så ser helt klart en användning av att man lär sig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med helhjärtat. Ytterst lite skolarbete som faktiskt ger något. Matematik och språk är väl två som gör. I övrigt är det bara lära sig det man själv anser är intressant och skumma igenom resten. Garanterat inget man "ångrar om 10 år".
Alla jag känner som är bra på någondera området är dels smarta till att börja med och har dessutom kraftigt frångått läroplanen. Dvs, räknat en massa i förväg utan stöd, skrivit och läst långt utöver vad schemat kräver, slappat på lektioner, osv. Så jag är rätt osäker på hur mycket av bra resultat på de områdena som kan tillskrivas skolgång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...