Gå till innehåll

NLT - AA får stryk, vad göra annorlunda?

TotalFarsa

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

Har suttit med en väldigt liten stack pga att jag var tvungen att casha ut inför skidresa. Har under en timmes tid gått från 25$ till 45$ och börjar fundera på att lägga ner och gå o kvarta för natten. Det jag skulle vilja kolla med er gällande den här handen är mitt bettande pre-flop och efter floppen...

Bordsstämning

Rätt tight för att vara Interpoker. Flop seen på kanske 30%. Min fi har jag ingen koll på då han just satt sig vid bordet men han täcker mig med sitt maxinköp på 100$.

Spelet

Sitter på jobbet nu så den här HH'n kanske blir lite "svag"

OpeningBetRound

Fi1 post sb

Fi2 post bb

Dealt to Jag: AA

Jag raise 3$ to 4$

Fi5 call 4$

Fi6 call 4$

Fi1 fold

Fi2 call 4$

Flop

Vi är alltså 4 st som ser flopen. Är åtminstone 1 eller 2 för mkt för min egen smak. Tidigare har folk lagt sig för sådana här höjningar.

Dealing Flop: [J74] Floppen är rainbow

(Pot =16$ )

Fi2 check

Jag bet 15$ <--- här slänger jag iväg ett potbet. Skulle någon ha träffat ett lågt par så vill jag inte att de ska dra vidare...

Fi5 fold

Fi6 call 15$<--- huh? vad tusan kan han tänkas ha?

Fi2 fold

Turn

Inför turnkortet sitter jag o steker på vad han kan ha träffat. Blir lite orolig för att mina AA inte ska hålla upp. Finns ju chans att han sitter, som jag, på överpar, eller varför inte AJ.

Dealing Turn: [8 ]

(Pot =46$ )

Jag all-in 25$<--- turnen ser ju ofarlig ut så jag kör hårt och hoppas på fold, men nejdå...

Fi6 call 25$<--- tänkte lääänge innan den synen kom...

River

Dealing River: [K ]

(Pot =96$ )

Showdown

Jag shows [AA] a pair of aces

Fi6 shows [84s] twp pairs 8844

Avslutning

Tja, vad ska man göra... Själv hade jag inte synat mitt potbet efter flopen med en träff på lägsta paret. Eftersom floppen kom rainbow hade han ju inget färgdrag. Min image var tightare än medel på bordet så jag blev rätt förvånad över hans syn såhär i efterhand.

Men men, tänker jag helt fel här? Vad borde jag gjort annorlunda? Bettat hårdare preflop? Bettat hårdare efter floppen? Skrivit en bättre HH? Jobbat lite mer på arbetstid?

/TF ;)

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste dagarna har jag råkat ut för ett antal liknande situationer.

Spelare synar mina preflop höjningar med rent skräp och emellanåt så träffar de. Så klart vill man att de synar, men det är inte kul när det verkar vara en sport att syna med så dåliga kort som möjligt.

Jag förstår inte hur en spelare kan motivera sig till att syna en 10-15 x BB´s höjning med tex 84. Träffar de två paret så visst är chansen stor att de tar ens hela stack, men det måste ju vara grymt -EV att göra en sådan syn.

Nu spelar jag visserligen på rätt låga nivåer, där fisken simmar i täta stim. Antar att det blir lite lugnare på högre nivåer. Men man kan förvänta sig att spelarna synar med precis vad som helst.

Länk till kommentar

Tycker ditt raise preflop är lagom stort, du vill ju trots allt inte skrämma bort alla. När sen 3 st synar skulle i alla fall jag tro att någon av dem hade ett par på hålkorten.

Flophöjningen är det inget fel på, men när du sen får syn hade jag (antagligen för fegt) satt honom på ett set.

Att sen turnkortet ser ofarligt ut håller jag inte alls med om då det möjliggör både knekthög stege och 8-hög stege, och att du dessutom inte har någon read alls på killen gör det inte bättre. Ditt spel är väl inte fel heller tycker jag, men personligen hade jag nog växlat ner en aning.

Att du sedan har en relativt tight bordsimage borde inte han ha en aning om då han just hade satt sig? Synd att du inte hade mer pengar att köpa in för så att du kunde ta tillbaks dina pengar. ;)

Länk till kommentar

Tycker ditt raise preflop är lagom stort, du vill ju trots allt inte skrämma bort alla. När sen 3 st synar skulle i alla fall jag tro att någon av dem hade ett par på hålkorten.

Flophöjningen är det inget fel på, men när du sen får syn hade jag (antagligen för fegt) satt honom på ett set.

Att sen turnkortet ser ofarligt ut håller jag inte alls med om då det möjliggör både knekthög stege och 8-hög stege, och att du dessutom inte har någon read alls på killen gör det inte bättre. Ditt spel är väl inte fel heller tycker jag, men personligen hade jag nog växlat ner en aning.

Att du sedan har en relativt tight bordsimage borde inte han ha en aning om då han just hade satt sig? Synd att du inte hade mer pengar att köpa in för så att du kunde ta tillbaks dina pengar. ;)

Hade funderingar på set men i ärlighetens namn trodde jag nog mer på att han eventuellt träffat ett par och chansade på att jag satt på AK, vilket ju faktiskt inte skulle varit helt otroligt med min preflophöjning...

Ok, turnkortet var väl inte helt ofarligt då ;)

Och nej, slog mig när jag läste posten i efterhand att inte tusan kunda han veta att jag var tight nog att skita diamanter när han precis satt sig :lol:

Funderade på att "växla ner" men... men... men... äsch, det är så jäkla svårt att släppa AA :cry:

/TF

Länk till kommentar

Funderade på att "växla ner" men... men... men... äsch, det är så jäkla svårt att släppa AA :cry:

/TF

Med bara $25 kvar att betta på turn kan du inte fega ur och släppa handen, det är bara att trycka in dem och hoppas på det bästa. Har han träffat settet, ja då är det bara att gratulera, men det finns så många andra händer han kan ha som du slår, AJ/KJ eller vilket medelhögt/högt PP som helst, beroende på spelaren. Nu var det en riktig fisk som du var uppe mot som hade turen att dra ut dig. Spelet var i vilket fall som helst oklanderligt.

Länk till kommentar

Preflop och flopspelet är ju bara standardspel med AA. Sen när man får syn på floppen är det ju inte helt otroligt att man ligger risigt till, men att checkfolda turnen med så lite kvar i stacken är ändå helt uteslutet imo. Alltså är det lika bra att skyffla in resten på turn. Att sitta och fundera på att fi synade floppen med hålstege känns alldeles för osannolikt för att man ska ta med det i beräkningarna. Det enda kortet som skulle få mig att lugna ner mig är ett J på turn, men inte ens då tror jag att jag hade vikt ner mig.

Länk till kommentar

1. Yiihaaa! RP by QoS...

2. Ok, folks verkar vara överens om att det här var en s.k shit happens-hand, vilket jag kan nöjja mig med. Jag postar sällan händer då jag ofta kan analysera på egen hand men nu har den här situationen dykt upp lite väl ofta vilket gjorde att jag ville ta upp den för lite konstruktiv kritik.

3.Tackar o bockar!

/TF

Länk till kommentar

Instämmer i att det var en shit happens-hand där du blev utdragen.

Skulle vilja säga att när man får AA utdragen, och inte förlorar mycket pengar, så har man oftast spelat handen fel. =)

Fast det är kanske bara min kamikazestil med AA som spökar där...

Länk till kommentar

Instämmer i kören. Svårt att säga att du gjorde något fel.

Tycker det känns som om han spelar ett klassiskt tomtespel. Synar in med dåliga kort och hoppas... och han träffar! Han tror att du sitter på AK/AQ/AJ och SYNAR.

Klassisk idioti! :)

Hans syn (ty han borde läsa AK) ger ju bara dig en chans att förbättra. Hans fyror kan ju omöjligt kännas bra att ge kort på.

Nä. Du gjorde väl som man ska göra. Han gjorde så som man hoppas att de ska göra. Dock har han ju den där lilla chansen att få in sitt tvåpar när du missar. Shit happens.

Länk till kommentar

Jag tycker att du skulle bettat mindre på floppen, drygt halv pot. Du tappar inget värde mot sämre händer på att göra det eftersom du har så lite kvar i stacken och kommer ändå hamna all in på turn eller river utan att betta mer än halv pot på någon gata. Det finns knappt heller några realistiska drag ute att vara rädd för. Eftersom du är beredd att förlora din stack mot någon som har en bättre hand än du är nu ditt enda mål att maximera vinsten mot folk som har sämre händer, nämligen medelhöga pocketpairs eller en knekt.

Genom att betta lite mindre behåller du kvar tvivlet hos motståndarna att du kanske trots allt sitter med AK och de synar då förhoppningsvis med med 99 eller liknande. Bettar du pot, alltså 15 med 25 kvar i stacken efter bettet, blir det lite för tydligt att du är beredd att spela för hela din stack. En annan väldigt liten fördel med att betta mindre på floppen är att du kommer billigare undan om t.ex alla motståndare raisar dig all in.

Bettar du $10 på floppen har du sedan ett potbet kvar på turnen och nu är nog det bästa att checkraisa all in. Checkar fi bakom skadar det inte dig speciellt mycket eftersom han ofta sitter på 2-5 outs och du kan få honom all in på rivern ändå utan att överbetta. Det ser dessutom lite mer ut som en bluff om du checkat turn och sedan går all in på rivern.

Länk till kommentar

Kan faktiskt inte svara på hur jag skulle spela AA som shortstackad i NL efterssom jag aldrig under 15 års pokerspelade ställts inför den situationen.

I turneringar är man ju i stort sett alltid shortstacked och du måste väl ha fått AA någon gång i någon turnering? Eller att motståndarna sitter på grunda stackar i ett cashgame?

Länk till kommentar

Inget att göra där .

Men den killen du mötte där, om nåt kan glädja dig så är han förmodlingen nollad/Black för längesen.

för det var bland den sämsta callen jag någonsin sett.

visst. han träffade 4:an, men inte ett $15 bet herregud.

Ja ja .. det finns idioter överallt...

I det läget brukar jag skriva "very nice played"

sen hålla knäpptyst...

du lirade den helt ok.. jag hade nog iofs slått ännu mer , för att fått ut 'max' ...

:(

/Perrra

Länk till kommentar

Det låter som om killen är rätt förlorad, men å andra sidan kanske jag förstår honom. Säg att han sätter dig på AK eller ett annat starkt ess och själv är väldigt lös och tror att han kan knäcka dig med enbart liten hjälp på flopen. När du bettar ut väldigt hårt efter flopen så ser det kanske för honom ut som att du bara vill plocka upp potten eftersom du missade floppen helt. Då callar han med sitt lilla par eftersom han helt enkelt tror att det är bra just då. Att han sen får träff på turn är ju bara väldigt tråkigt för dig och lyckligt för honom. Man kanske kan unna honom det med tanke på hur mycket (lite) han faktiskt lär vinna.

Jag försvarar inte att han callar dig med 84s före flopen men efteråt går han kanske bara på vad han verkligt starkt känner. Det visade sig att han hade fel men turen räddade honom.

Länk till kommentar

Kan faktiskt inte svara på hur jag skulle spela AA som shortstackad i NL efterssom jag aldrig under 15 års pokerspelade ställts inför den situationen.

Vet du vad min mamma sa till mig när jag var liten??

"har du ingenting bra att säga så ska du inte säga någonting alls" :D

(detta ska läsas med ungefär Drottning Sylvias accent för att det ska få effekt och låta som mor min ;))

haha, iallafall nog med barndomsminnen... till handen

Jag tycker att du spelar bra men det var en riktigt lös syning innan flopen av fi. När han synar din pottbet på flopen måste du nog ta det lite försiktigare ifall han har fått någonting att pynta granen med. han kan ju ha 10 9 suited eller något liknande och ta sin chans med stegdraget och sen kommer ju faktiskt 8an... så kanske lite mindre aktivitet på turn. men annar, du har bara otur att du sprang in i en sån julle rent ut sagt... :roll:

Länk till kommentar

Det inte många av er verkar fatta är att 90% av alla på dessa stakes _INTE_ sätter folk på händer och tänker inget på hur stora betts är elr hur det ser ut, utan vissa kan bara inte släppa händer dom har outs på. Och att direkt sätta nån på ett set för att han synar är ju riktigt långsökt, inget snack om att man trycker in på turnen. Klart en dålig spelare synar en potbet med J elr överpar.

Länk till kommentar