Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Här är en hand från NL100 på iPoker. FI är tight, ca 16/9/3 över en sample på ca 500 händer. Utöver det har jag inga reads i övrigt.

GAME #957162366: Texas Hold'em NL $0.50/$1.00 2008-04-28 16:04:34

Table "TURBO" Jaco

Seat 1: Vild3N ($140.61 in chips)

Seat 3: Sophia123 ($126.55 in chips)

Seat 5: carlosini ($102.60 in chips)

Seat 8: verymediocre ($98.50 in chips)

Seat 10: tysir ($205.15 in chips) DEALER

Vild3N: Post SB $0.50

Sophia123: Post BB $1.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to verymediocre 5 of Hearts5 of Diamonds

carlosini: Fold

verymediocre: Raise (NF) $4.00

tysir: Raise (NF) $12.00

Vild3N: Call $11.50

Sophia123: Fold

verymediocre: Call $8.00

*** FLOP *** 6 of Spades4 of Spades3 of Clubs

Vild3N: Check

verymediocre: Check

tysir: Bet $24.00

Vild3N: Fold

verymediocre: ???

Hur spelar jag vidare på floppen här? Kan det vara okej med en cr/ai? Potten är ju redan gansak stor (50bb) och jag har ungefär 35% mot ett överpar + en viss fold equity (om än ganska liten). För det är väl lite väl vekt att bara ge upp?

Postad
Efter en re-raise på din höjning och en syn på den så skulle jag inte ens gå med före floppen. Speciellt inte när han som höjde din höjning sitter efter dig också.

Det tycker jag låter som ett mycket dåligt råd faktiskt. Jag är den sista att prata och det kostar 8 för mig att se floppen, och potten kommer redan att vara på $36. Med tanke på att han som 3bettar dessutom är tight så sitter han nog på en hyffsad hand så ifall jag träffar mitt set kan jag nog få bra betalt.

Postad
Efter en re-raise på din höjning och en syn på den så skulle jag inte ens gå med före floppen. Speciellt inte när han som höjde din höjning sitter efter dig också.

Du borde nog inte ge handanalyser i fortsättningen med den motiveringen.

Postad

Frågan är om du vill gambla då dina reads säger att han inte släpper över par vilket han också har. Du är ju oop och ni är bara 100bb djupa så syn känns ju mindre kul.

Postad
Hej!

Här är en hand från NL100 på iPoker. FI är tight, ca 16/9/3 över en sample på ca 500 händer. Utöver det har jag inga reads i övrigt.

GAME #957162366: Texas Hold'em NL $0.50/$1.00 2008-04-28 16:04:34

Table "TURBO" Jaco

Seat 1: Vild3N ($140.61 in chips)

Seat 3: Sophia123 ($126.55 in chips)

Seat 5: carlosini ($102.60 in chips)

Seat 8: verymediocre ($98.50 in chips)

Seat 10: tysir ($205.15 in chips) DEALER

Vild3N: Post SB $0.50

Sophia123: Post BB $1.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to verymediocre 5 of Hearts5 of Diamonds

carlosini: Fold

verymediocre: Raise (NF) $4.00

tysir: Raise (NF) $12.00

Vild3N: Call $11.50

Sophia123: Fold

verymediocre: Call $8.00

*** FLOP *** 6 of Spades4 of Spades3 of Clubs

Vild3N: Check

verymediocre: Check

tysir: Bet $24.00

Vild3N: Fold

verymediocre: ???

Hur spelar jag vidare på floppen här? Kan det vara okej med en cr/ai? Potten är ju redan gansak stor (50bb) och jag har ungefär 35% mot ett överpar + en viss fold equity (om än ganska liten). För det är väl lite väl vekt att bara ge upp?

Vi kan nog konstatera att det inte finns mycket FE att hämta iaf. Skulle nog foldat denna mtp detta mot en lös fi hade det varit en annan sak. Tror också att det blir ganska knepigt att få betalt om du träffar vid syn.

Postad
Frågan är om du vill gambla då dina reads säger att han inte släpper över par vilket han också har. Du är ju oop och ni är bara 100bb djupa så syn känns ju mindre kul.

Mmm, tycker det är minst sagt klurigt läge. Hade han varit lösare och 3bettat lite mer liberalt hade det väl varit ett bättre läge för en semibluff cr/ai på floppen? Men nu HAR han ju överpar som du säger.

Nu ligger det ju 50 bucks i potten och jag har 35% mot ett överpar, går det då att räkna på något sätt hur ofta jag måste vinna för att en cr/ai ska bli EV+? Fast isf måste vi väl även uppskatta hur ofta han kommer folda?

Postad

Kan det här vara ett vettigt förslag på hans range?

43,560 games 0.003 secs 14,520,000 games/sec

Board: 6s 4s 3c

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 38.052% 37.37% 00.69% 16277 298.50 { 5d5h }

Hand 1: 61.948% 61.26% 00.69% 26686 298.50 { 88+, AsKs, AsQs }

Postad

Räknade lite snabbt.

Anta att Fi har QQ+ samt AsKs när han synar din push. Visst, han synar säkert med något till överpar men å andra sidan får man säkert se AQs då och då.

Vid fold har du 86.5$ kvar. (EV0)

Vid push får du(mot rangen) 0.38 * 210 = 79,8$ kvar, dvs du går -6,7$ om fi alltid har AsKs eller QQ+.

Viker fi mot push vinner du 61 rakt av vilket ger att Fi måste folda 6,7/61, ca 11% av gångerna för att du ska få ett EV0 på push.

Postad

Tror nästan alltid han har överpar här med dom statsen. AQ, AK synar kallsynar oftast med dom statsen istället för 3-bet och han kommer troligen inte att vika så FE tror jag är mycket liten här om han inte är extremt vek post.

Av den anledningen bör push gå bort.

Skall vi syna måste vi sätta turn och det har vi väl inte riktigt odds för på den brädan med tanke på att det kan bli svårt att stacka av en sådan nit.

Vi kan hoppas på spader på turn och möjlig chans för en bluffmöjlighet men jag tycker inte riktigt det räcker.

Med det tycker jag vi viker. Men jag är ingen expert direkt.

Vill tillägga att jag tycker push kan vara väldigt rätt här väldigt ofta, men inte med dom readsen på fi.

Postad
Tror nästan alltid han har överpar här med dom statsen. AQ, AK synar kallsynar oftast med dom statsen istället för 3-bet och han kommer troligen inte att vika så FE tror jag är mycket liten här om han inte är extremt vek post.

....

Vill tillägga att jag tycker push kan vara väldigt rätt här väldigt ofta, men inte med dom readsen på fi.

Vadå för reads? Vi hade ju inga reads förutom 16/9/3. De statsen betyder verkligen inte att han aldrig 3betar annat än höga par från knappen när cutoff öppnat. De betyder heller inte att han inte CBar annat än höga par.

Förutom set så är det här den ultimata floppen för oss, vågar vi inte pusha här så skulle vi inte synat pre.

Degen ska in, och det är inte ett svårt beslut.

Postad
Vadå för reads? Vi hade ju inga reads förutom 16/9/3. De statsen betyder verkligen inte att han aldrig 3betar annat än höga par från knappen när cutoff öppnat. De betyder heller inte att han inte CBar annat än höga par.

Förutom set så är det här den ultimata floppen för oss, vågar vi inte pusha här så skulle vi inte synat pre.

Degen ska in, och det är inte ett svårt beslut.

Ok.

Jag tycker:

Angående att inte syna pre med med ett litet pocket i 3-betad pott mot 3st fi går bort enligt mej...och dej me antar jag.

Men fi är ju värsta NITen och han höjer med 9% av sina händer. Här tom 3-betar han. Det är ingen rolig flopp för fi att slänga in en CB mot 4st fi som synat hans 3-bet om han sitter på två överkort. Därför tror jag sannolikhetet för TT+ är väldigt stor och med det FE extremt liten.

Därför tycker jag att pushen känns väldigt marginell och troligtvis EV- i mitt tycke.

Men jag kanske är för vek här? Men jag tror fan inte det asså ;-).

En sak som möjligen kan tala lite för en svag hand hos fi är dock att CB är ganska liten för en sådan dragig bräda mot 3st motståndare. Detta spel tycker jag man ser rätt ofta hos dåliga nitar. En smart nit kan dock göra detta spel just för att locka till en raisepush.

Men utan sådana tydliga reads så vill jag ofta vika här.

Postad

Adslverbe,

Jag har inte så mycket mer att tillägga, det blir bara upprepningar. Håll med eller inte, det är upp till dig. Vill bara påpeka att det är 3 som ser floppen, inte 4 eller 5 som du verkar tro. Kanske ändras din uppfattning då. Och ja, jag tycker att det är OK att syna pre i den här specifika situationen eftersom 3beten är rätt liten, en person har synat och vi stänger preflopaction.

Postad

Japp. Trodde det var fyra (my bad och slarv:oops:)vilket kanske förändrar läget något faktiskt.

Syn post går ju verkligen fetbort då som jag även tidigare tyckte.

Tycker dock fortfarande pushen är ganska marginell här ofta.