Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

tack så jättemkt för all hjälp, har en sista fråga (tror jag)

 

under 2007 tjänade jag x kr på en bostadsförsäljning samtidigt som jag totalt sett hamnar på -40k pga. underskott av kapital (ränteutgifter), betalar ju ingen skatt eftersom jag försörjer mig helt på poker

 

kommer jag kunna kvitta vinsten från bostadsförsäljningen mot mitt underskott av kapital?

Yes. Vinsten från blankett K6 (ruta 10 som ska till ruta 65 på deklarationen) - ruta 53 på deklarationen. Allt sker automatiskt.

 

Om du fortfarande har ett underskott i kapital så får du kvitta 30% av underskottet i kapital mot jobbinkomsterna... (men eftersom du inte har några förfaller dom)

 

Dessutom finns möjlighet att fördela räntekostnaderna. (men jag utgår från att det inte gör någon skillnad för dig)

Ja tack, det var ett bra svar på frågan!

 

Hur många deklarationer blir kontrollerade? Det verkar inte vara många eftersom man tjänar på att inte skriva med det.

 

Är det många som är nolltaxerare i Sv då? Annars tycker man att det borde vara standard att kolla upp dem med tanke på att man måste tjäna pengar för att överleva. Är det många som nolltaxerar så är det klart att de inte kan kontrollera alla. Så ca hur många nolltaxerar?

Jag har ingen aning. Du får mejla Skatteverket och fråga. Kanske finns svaret på www.Skatteverket.se ?

 

---------------

 

** Quiz **

Pokerspelaren, Ola, är en jävel på poker och drar in feta pengar på nätpoker. Han lirar på FullTiltPoker och hans bankrulle ökar under 2007 från $10.000 till imponerande $210.000. För att kunna flasha lite med feta sedelbuntar hemma på Kungsholmen cashar han ut $80.000. Hur mycket skatt ska Ola betala (i $)?

 

Rätt svar belönas med en röd brandbil i valfri färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

1. Ola lämnar in sin deklaration i god tid före den 5'a maj. (misstag, man ska alltid begära anstånd (om man har något tveksamt i deklarationen, vill minska risken att bli granskad och vill sätta press på en ev. skattehandläggare) och får då 6 veckor extra på sig.)' Här finns en blankett man kan skicka in för att begära och få anstånd.

 

 

tips på skäl de kan acceptera?

 

kan man heltenkelt skriva att man inte hunnit med den krångliga deklarationen och behöver minst 1 vecka till på sig?

 

Man har försökt få svar från skatteverket men telefonköerna varit för långa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ola lämnar in sin deklaration i god tid före den 5'a maj. (misstag, man ska alltid begära anstånd (om man har något tveksamt i deklarationen, vill minska risken att bli granskad och vill sätta press på en ev. skattehandläggare) och får då 6 veckor extra på sig.)' Här finns en blankett man kan skicka in för att begära och få anstånd.

 

 

tips på skäl de kan acceptera?

 

kan man heltenkelt skriva att man inte hunnit med den krångliga deklarationen och behöver minst 1 vecka till på sig?

 

Man har försökt få svar från skatteverket men telefonköerna varit för långa?

Sjukdom, utlandsresa, han som hjälper dig med deklarationen är sjuk/på utlandsresa eller hinner inte.

 

Jag har hört/läst rykten om att SKV ändrat anståndstiden till 10-14 dagar. Kanske kan stämma.

 

Vill man ha lite mera tid på sig och inte vill riskera förseningsavgift kan man alltid lämna in sin ofärdiga deklaration i tid och skriva under "Övrigt" att man ska komplettera sin deklaration inom x veckor. Man har ju alltid 6 år på sig också att korrigera misstag.

Är det så att du t.ex. vill deklarera pokerinkomster men inte vet exakt hur mycket du vunnit och inte vill riskera skattetillägg - ska du skriva under övrigt att du ska komplettera din deklaration med uppgifter om pokervinster inom x veckor. Då är du fri från risk för skattetillägg ett tag iaf.

 

Ett annat trick är att skicka in din ofärdiga deklaration utan att skriva under den. Den är inkommen, men inte färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kanske man kan få lite svar.

 

Du har inte fått någon förtryckt inkomstdeklaration. Du måste därför deklarera manuellt på pappersblankett. Vänd dig till närmsta skattekontor om du har frågor.

 

får jag som meddelande när jag loggar in på skatteverket.se.

 

Jag har inte fått några deklarationspapper i brevlådan.

 

Jag har aldrig haft nån inkomst utöver ränta.

 

Jag vet inte hur man deklarerar, så nu skiter jag i det. Jag har ju inget att deklarera lixom.

 

Min farsa tyckte detta var ok.

 

Vad finns det för risker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukdom, utlandsresa, han som hjälper dig med deklarationen är sjuk/på utlandsresa eller hinner inte.

 

Jag har hört/läst rykten om att SKV ändrat anståndstiden till 10-14 dagar. Kanske kan stämma.

 

Vill man ha lite mera tid på sig och inte vill riskera förseningsavgift kan man alltid lämna in sin ofärdiga deklaration i tid och skriva under "Övrigt" att man ska komplettera sin deklaration inom x veckor. Man har ju alltid 6 år på sig också att korrigera misstag.

Är det så att du t.ex. vill deklarera pokerinkomster men inte vet exakt hur mycket du vunnit och inte vill riskera skattetillägg - ska du skriva under övrigt att du ska komplettera din deklaration med uppgifter om pokervinster inom x veckor. Då är du fri från risk för skattetillägg ett tag iaf.

 

Ett annat trick är att skicka in din ofärdiga deklaration utan att skriva under den. Den är inkommen, men inte färdig.

 

 

 

bara för att förtydliga:

 

att jag skickar in denna blankett:

 

http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef368000452/260013.pdf

 

 

istället för min deklaration idag, kommer jag få slippa staff då?

 

 

eller är jag redan försent ute för denna blankett?

 

 

 

 

 

 

ärligt talat så hinner jag inte med. har jobb+pokergrind+ massa nya blanketter till min EF

och dessutom lönedeklaration till mitt AB som jag måste gå igenom. revisorn har haft fullt upp (jag var för sent ute för att boka tid med honom i år). och skatteverkets hjälplinje känns hopplöst, så jag behöver åtminstone några dagar till på mig.

 

 

att skicka in blanketterna tomma är inget alternativ heller antar jag?

 

 

det tredje alternativet är som du säger, att bara fylla i massa siffror huller om buller och sedan skicka in en rättelse?

 

 

 

vad är bäst?

 

 

tack för hjälpen btw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först .... HELVETE!!! -Skatteverket ringde mig just. Dom vill träffa mig på torsdag. Orsak, jag hade en gammal jobbansökan liggandes där och nu vill dom ha mig till ett av dom svåraste jobben av alla på SKV. (Han hade läst att jag hade fan gått alla skattekurser som fanns på universiteten och att jag skulle passa på detta kneg.) ... Men asså, jag trodde jag var bannlyst på Skv för all framtid. Läser inte Skv på pokerforum.nu? :roll: Vi är ju enemies, förstår ni inte det?

If you can't beat them - join them?

Eller man kan bli mullvadernas mullvad!?

 

Nåja, jag ska dit och höra vad han vill. När han ringer min gamla chef på Skv lär jag ju inte bli erbjuden något jobb ;) Lönen lär ju vara piss, kanske man kan tacka nej för den orsaken.

 

 

Nu till frågorna....

-----

 

Här kanske man kan få lite svar.

 

Du har inte fått någon förtryckt inkomstdeklaration. Du måste därför deklarera manuellt på pappersblankett. Vänd dig till närmsta skattekontor om du har frågor.

 

får jag som meddelande när jag loggar in på skatteverket.se.

 

Jag har inte fått några deklarationspapper i brevlådan.

 

Jag har aldrig haft nån inkomst utöver ränta.

 

Jag vet inte hur man deklarerar, så nu skiter jag i det. Jag har ju inget att deklarera lixom.

 

Min farsa tyckte detta var ok.

 

Vad finns det för risker?

Det kan ha blivit nå knas med din deklaration som skulle skickas ut. Nått är vajjsing iaf. Beställ ny. Detta kan du göra själv på skattverket.se (beställ alltså en förtryckt)

 

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/blanketter.4.18e1b10334ebe8bc80002026.html

Välj "Deklarationer" -> "Inkomstdeklaration 1".... Beställ, Gå vidare och knappa in ditt personnummer. En förtryck deklaration skickas till din folkbokföringsadress.

 

vad innebär det om man har en skattehandläggare lottad på sig?
Deklarationerna som lämnas in till Skv sorteras i buntar om oftast 8-15 st, deklarationer med liknande grejer som ska kontrolleras tillsammans. Sen lottas dessa buntar på en skattehandläggare som ska granska dem. En skattehandläggare kan alltså inte själv välja vilka han ska kontrollera eller vilka sorter. Skatte-Lotto alltså! :)

 

bara för att förtydliga:

 

att jag skickar in denna blankett:

 

http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef368000452/260013.pdf

 

 

istället för min deklaration idag, kommer jag få slippa staff då?

 

 

eller är jag redan försent ute för denna blankett?

 

 

 

 

 

 

ärligt talat så hinner jag inte med. har jobb+pokergrind+ massa nya blanketter till min EF

och dessutom lönedeklaration till mitt AB som jag måste gå igenom. revisorn har haft fullt upp (jag var för sent ute för att boka tid med honom i år). och skatteverkets hjälplinje känns hopplöst, så jag behöver åtminstone några dagar till på mig.

 

 

att skicka in blanketterna tomma är inget alternativ heller antar jag?

 

 

det tredje alternativet är som du säger, att bara fylla i massa siffror huller om buller och sedan skicka in en rättelse?

 

 

 

vad är bäst?

 

 

tack för hjälpen btw

Om jag var i din situation skulle jag skicka in den förtryckta deklarationen, tillsammans med anståndsblanketten. (det känns som att den är i senaste laget....) Skriv inte under den förtryckta, skriv bara under "Övrigt" att du ska komma med en komplettering om 7-14 dagar eller så. Skicka också anståndsblanketten :) Viktigt att du skriver under övrigt att du ska komma med en komplettering!

Nu borde du slippa förseningsavgift iaf.

Spara en kopia av den förtryckta, så att du har alla siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först .... HELVETE!!! -Skatteverket ringde mig just. Dom vill träffa mig på torsdag. Orsak, jag hade en gammal jobbansökan liggandes där och nu vill dom ha mig till ett av dom svåraste jobben av alla på SKV. (Han hade läst att jag hade fan gått alla skattekurser som fanns på universiteten och att jag skulle passa på detta kneg.) ... Men asså, jag trodde jag var bannlyst på Skv för all framtid. Läser inte Skv på pokerforum.nu? :roll: Vi är ju enemies, förstår ni inte det?

If you can't beat them - join them?

Eller man kan bli mullvadernas mullvad!?

 

Nåja, jag ska dit och höra vad han vill. När han ringer min gamla chef på Skv lär jag ju inte bli erbjuden något jobb ;) Lönen lär ju vara piss, kanske man kan tacka nej för den orsaken.

 

 

Nu till frågorna....

-----

 

Det kan ha blivit nå knas med din deklaration som skulle skickas ut. Nått är vajjsing iaf. Beställ ny. Detta kan du göra själv på skattverket.se (beställ alltså en förtryckt)

 

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/blanketter.4.18e1b10334ebe8bc80002026.html

Välj "Deklarationer" -> "Inkomstdeklaration 1".... Beställ, Gå vidare och knappa in ditt personnummer. En förtryck deklaration skickas till din folkbokföringsadress.

 

Deklarationerna som lämnas in till Skv sorteras i buntar om oftast 8-15 st, deklarationer med liknande grejer som ska kontrolleras tillsammans. Sen lottas dessa buntar på en skattehandläggare som ska granska dem. En skattehandläggare kan alltså inte själv välja vilka han ska kontrollera eller vilka sorter. Skatte-Lotto alltså! :)

 

Om jag var i din situation skulle jag skicka in den förtryckta deklarationen, tillsammans med anståndsblanketten. (det känns som att den är i senaste laget....) Skriv inte under den förtryckta, skriv bara under "Övrigt" att du ska komma med en komplettering om 7-14 dagar eller så. Skicka också anståndsblanketten :) Viktigt att du skriver under övrigt att du ska komma med en komplettering!

Nu borde du slippa förseningsavgift iaf.

Spara en kopia av den förtryckta, så att du har alla siffror.

 

Anståndsblankett är alltså den som det länkades till?

 

 

jag har en som heter deklarations blankett 2 också (för lönen för AB).

 

 

jag skickar in den också? ska jag skriva några at random siffror i rutorna? eller ska allt bara vara tomt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anståndsblankett är alltså den som det länkades till?

 

 

jag har en som heter deklarations blankett 2 också (för lönen för AB).

 

 

jag skickar in den också? ska jag skriva några at random siffror i rutorna? eller ska allt bara vara tomt?

Ja.

Öööh vad är det?

Nej, hellre tomt än random siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först .... HELVETE!!! -Skatteverket ringde mig just. Dom vill träffa mig på torsdag. Orsak, jag hade en gammal jobbansökan liggandes där och nu vill dom ha mig till ett av dom svåraste jobben av alla på SKV. (Han hade läst att jag hade fan gått alla skattekurser som fanns på universiteten och att jag skulle passa på detta kneg.) ... Men asså, jag trodde jag var bannlyst på Skv för all framtid. Läser inte Skv på pokerforum.nu? :roll: Vi är ju enemies, förstår ni inte det?

If you can't beat them - join them?

Eller man kan bli mullvadernas mullvad!?

 

Nåja, jag ska dit och höra vad han vill. När han ringer min gamla chef på Skv lär jag ju inte bli erbjuden något jobb ;) Lönen lär ju vara piss, kanske man kan tacka nej för den orsaken.

 

Visst är det för jävligt när folk bara slänger kvalificerade jobb på en! Vad för slags jobb rör det sig om förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det för jävligt när folk bara slänger kvalificerade jobb på en! Vad för slags jobb rör det sig om förresten?

Skatteupplysning och service. Inte handläggare som förr. Om man jobbar med upplysning och service ska man sköta allt: folkbokföring, företagsbeskattning, kapitalbeskattning, inkomstbeskattning, moms, internationell beskattning... man måste kunna lite av allt, men jag slipper fatta dom svåra besluten.

Får folk bete sig hur som helst nu för tiden? :roll: Nåja, man får se det som en samhällstjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteupplysning och service. Inte handläggare som förr. Om man jobbar med upplysning och service ska man sköta allt: folkbokföring, företagsbeskattning, kapitalbeskattning, inkomstbeskattning, moms, internationell beskattning... man måste kunna lite av allt, men jag slipper fatta dom svåra besluten.

Får folk bete sig hur som helst nu för tiden? :roll: Nåja, man får se det som en samhällstjänst.

 

Låter ju som ett jäkla schysst jobb om man vill bli ordentligt kunnig på många olika områden. Jag har inte riktig koll men du är väl snart färdigutbildad och det låter som ett hyfsat meriterande jobb?

 

Jaja... Jag säger väl grattis i alla fall, fast du verkar mindre glad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter jag dragit av för kapitaltillskott,förbättrande reparationer och underhåll och mäklararvode hamnar vinsten på 55k sek

 

jag har 10k i ränteinkomster och 40k i ränteutgifter

 

totalt blir det

 

vinster: 55k*(2/3)+10k = 46.7

förluster: 40k

 

vinst-förlust = 6.7k, skatt på det blir 2k

 

(har redan betalat in skatt på 10k i ränteinkomster dvs. 3k)

 

alltså kommer jag få tillbaka 3k-2k= 1k

 

tänker jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som ett jäkla schysst jobb om man vill bli ordentligt kunnig på många olika områden. Jag har inte riktig koll men du är väl snart färdigutbildad och det låter som ett hyfsat meriterande jobb?

 

Jaja... Jag säger väl grattis i alla fall, fast du verkar mindre glad!

Förra sommaren satt jag 4 månader och granskade deklarationer för privatpersoner. Jag har min jur.kand examen klar i sept/okt. Till det har jag läst extra kurser i skatterätt för utom den 15 poängskursen som ingår på linjen: beskattningsrätt 15 p, företagsbeskattning 15 p och internationell skatterätt 15 p.

 

Att jobba på Skatteverket är soft om man jämför att t.ex. jobba på advokatbyrå eller revisionsbyrå. Men lönen är mycket sämre... MYCKET sämre. Jag tjänade 10% mer på att köra glassbil för 10 år sedan än att jobba som skattehandläggare... :rolleyes:

 

Meriterande jobb? Javisst som fan. Det smäller ganska högt. SKV har en himla massa roliga kurser, utbudet är enormt! Bra betald utbildning. Dessutom är det en massa sköna människor där. Människorna på SKV diggar jag hårt! (man kan tro att det är tråkiga klimateriekärringar och gråsossar, men det är fel!) Arbetssättet (systematiken) och verktygen är värdelösa. Det är också värdelöst hur man värderar arbetet, man värderar volym före kvalitet. Skitsamma om du gör lite fel, bara du får avmarkera många deklarationer så det ser ut som du betat av mycket.

 

Men sitter man i expeditionen slipper man ju det problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter jag dragit av för kapitaltillskott,förbättrande reparationer och underhåll och mäklararvode hamnar vinsten på 55k sek

 

jag har 10k i ränteinkomster och 40k i ränteutgifter

 

totalt blir det

 

vinster: 55k*(2/3)+10k = 46.7

förluster: 40k

 

vinst-förlust = 6.7k, skatt på det blir 2k

 

(har redan betalat in skatt på 10k i ränteinkomster dvs. 3k)

 

alltså kommer jag få tillbaka 3k-2k= 1k

 

tänker jag rätt?

Ja, mitt i prick.

 

----

 

Nu har jag rensat lite i pm-boxen. Två personer har försökt skicka pm till mig... skicka igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför din förra chef inte skulle vilja ge dig jobb igen av ren nyfikenhet? ;-)
För att hon håller inte löften och jag stod på mig och vägrade gå med på hennes utpressning. Hon sa att jag har svårt med auktoriteter. -Skitsnack, sa jag. Jag har svårt med dom som inte håller sin löften och avtal.

 

Jag ska gå på intervjun på torsdag, men chansen (läs risken) är 1% att jag tar jobbet. (om jag ens blir erbjuden jobbet)

 

----

 

Ingen svarade på min QUIZ.

 

** Quiz **

Pokerspelaren, Ola, är en jävel på poker och drar in feta pengar på nätpoker. Han lirar på FullTiltPoker och hans bankrulle ökar under 2007 från $10.000 till imponerande $210.000. För att kunna flasha lite med feta sedelbuntar hemma på Kungsholmen cashar han ut $80.000. Hur mycket skatt ska Ola betala (i $)?

 

Rätt svar belönas med en röd brandbil i valfri färg.

 

Mitt svar:

Det finns nog inget rätt svar, men om jag jobbade på Skv skulle jag beskatta pokerspelaren för $200.000. Om jag istället representerade pokerspelaren eller var pokerspelaren skulle jag tycka att $80.000 skulle beskattas.

$200.000 följer av "förfogandeprincipen". Det räcker med att pokerspelaren har tillgång/möjlighet att ta ut/förfoga över pengarna så ska han beskattas för allt.

Man kan dra en parallell med förmånsbeskattningen av företagsledare. Det räcker med att man har möjlighet att utnyttja något (t.ex. en fet båt i Nybroviken) för att man ska förmånsbeskattas.

 

Ni som bara deklarerat för vinster ni cashat ut, kan finnas risk att ni beskattas för $ so ni vunnit men ännu är kvar på era pokerkonton!

 

-----

Läste just i nyhetsbrevet från poker.se att den här tråden är "den hetaste tråden".

Hetaste tråden

Få kan väl ha missat att årets deklarationer skulle vara inlämnade den 5 maj. Inför denna årliga begivenhet har "Stora deklarations-tråden" växt till sig ordentligt.

Forummedlemmen Cyntax har bistått med råd och klargöranden när det gäller deklarationsärenden. Även om det i år är för sent för oss som inte begärt uppskov att ändra något innehåller tråden mycket intressant läsning, speciellt rörande poker och skattefrågor.

 

Den som skrivit nyhetsbrevet har blandat ihop "uppskov" med "anstånd". :)

 

Tack till alla som skickat pm och skrivit i tråden. Nu är alla deklarationer inskickade va?

 

Lycka till!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag he en snabb fråga bara, kan man inte bara skaffa ett anonymt bankkonto i typ schweiz eller likanande? Sedan för man över alla sina vinster dit, skaffar ett bankomat kort kopplat till kontot bara, skattemyndigheten kan ju aldrig få reda på det?

 

Vågat uttalande att skattemyndigheten aldrig får reda på det. Problemet är att om de får reda på det åker du ju inte bara dit på skatten utan även för grovt(?) skattebrott och trolig fängelsevistelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från poker.se nyhetsbrev:

Även om det i år är för sent för oss som inte begärt uppskov att ändra något innehåller tråden mycket intressant läsning, speciellt rörande poker och skattefrågor.

 

Jag tänker bara passa på att dementera ovanstående kommentar genom att berätta att det är bara att fortsätta skicka in deklarationer efter 5/5 om man inte begärt uppskov men skickat in i tid. Det är den senast inskickade deklarationen som gäller. Man kan också välja att bara komplettera deklarationen med nya uppgifter och avdrag eller ändra sig på det man redan skickat in.

 

Mao så räcker det med att man skrivit under deklarationen och skickat in den utan några uppgifter alls i övrigt, sen fylla på med uppgifter. Hur länge man kan göra det har jag så här "on top of my head" inte koll på...

 

Sen så kanske man blir ett irritationsmoment för granskaren så han lackar ur och "hämnas" genom att vara lika jobbig tillbaka och ifrågasätta det mesta. Men en ny deklaration är nog ingen större fara skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket vägrar ju släppa listor på vilka sidor som är skattefria.. men vad skulle de göra om någon spelade och deklarerade att han/hon vunnit en giv på över 100kr på VARJE skin,nätverk,sajt som finns i hela världen?

 

Givetvis spelar inte denna person poker sen tidigare och har inget att riskera förutom att få betala 30kr skatt per skattefri sajt.

 

Skulle sedan denna lista gälla för alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...