Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

Angående straffskatt:

"Miljonärerna" vinnaren får betala straffskatt

 

Han har alltså inte skattat på sin vinst på en miljon, och får nu betala 40% straffskatt. Enligt Aftonbladet(?) så får han betala 700 000kr i skatt totalt.

Uträkning: 1 000 000 * 70% (30%+40%).

 

Jag som trodde att straffskatten var 40% av normala skatten(30%) plus den normala skatten, vilket alltså blir 420 000kr i skatt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Angående straffskatt:

"Miljonärerna" vinnaren får betala straffskatt

 

Han har alltså inte skattat på sin vinst på en miljon, och får nu betala 40% straffskatt. Enligt Aftonbladet(?) så får han betala 700 000kr i skatt totalt.

Uträkning: 1 000 000 * 70% (30%+40%).

 

Jag som trodde att straffskatten var 40% av normala skatten(30%) plus den normala skatten, vilket alltså blir 420 000kr i skatt...?

 

Det är möjligt att han är tvungen att betala egenavgifter också, enligt DI som är en något trovärdigare källa än aftonhoran, på grund av att han ansågs "anställd" av produktionsbolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående straffskatt:

"Miljonärerna" vinnaren får betala straffskatt

 

Han har alltså inte skattat på sin vinst på en miljon, och får nu betala 40% straffskatt. Enligt Aftonbladet(?) så får han betala 700 000kr i skatt totalt.

Uträkning: 1 000 000 * 70% (30%+40%).

 

Jag som trodde att straffskatten var 40% av normala skatten(30%) plus den normala skatten, vilket alltså blir 420 000kr i skatt...?

 

Det är möjligt att han är tvungen att betala egenavgifter också, enligt DI som är en något trovärdigare källa än aftonhoran, på grund av att han ansågs "anställd" av produktionsbolaget.

 

Ola kan nog mycket väl ha rätt men det är ju tydligt att reportern på aftonbladet inte har förstått vad 40% straffskatt innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar =)

Det har direkt klarnat upp för mig, men ändå har jag en sista fråga.

Om det är omvänd bevisbörda, hur skulle jag kunna bevisa att det inte är jag som spelar under något känt, tex Patrik Antonius FTP konto ifall skatteverket anklagade mig för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2007 sålde jag min dåvarande bostadsrätt och köpte en dyrare.. jag vill inte betala all vinstskatt nu utan skjuta upp den så som man kan göra om man uppgraderar till en dyrare bostadsrätt och bara betala ränta på uppskovet.. är det för sent att begära uppskov nu?

 

 

 

 

"Du kan bara få anstånd på grund av särskilda omständigheter. Godtagbart skäl för att få anstånd är t.ex. att

du är utomlands en längre tid (för kortare semesterresa inom eller utom landet medges normalt inte anstånd).

du är på tjänsteresa

du är på arbete på annan ort eller

din deklarationsupprättare blivit sjuk"

 

Tror du att man kan lyckas att få anstånd pga. man behöver mer tid för att kunna sätta in sig i skatteproblematiken gällande pokerspelare? eller är dom stenhårda på att ge ut anstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ca 15k USD i inkomester på FullTilt förra året. Har dock inte tagit ut dem än, men däremot tagit ut från andra sajter som nästan säkert är skattefria (Eurobet). De var på mer än 150k sek och är noterade i deklarationen, så det verkar troligt att jag blir granskad.

Är det meningen att ajg ska deklarera inkomsterna från Full Tilt i min deklaration för detta året eller gör man det när man tar ut pengar? Är det dumt att deklarera pokerinkomster på 100k sek när man har uttag på betydligt mycket mer än så som är skattefria, ie kommer min ärlighet att leda till en massa strul för att det väcker frågetecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst stort tack till Cyntax och alla andra som svarar på alla frågor.

 

Till min fråga

 

Hur många med handen på hjärtat skriver med pokervinster under övrigt om det inte står något om det på deklarationen?

 

I den här tråden låter det som att precis alla skriver pokervinster under övrigt är det fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bestpoker strulade till det och lyckades slå ihop två av mina senaste 20k uttag vilket resulterade i ett uttag på 230k sek. Fick som vanligt en lapp från banken men denna gång var det även en ny del med där det står

 

Betalningsanmälan - Betalningar från utlandet. Lämnas snarast till ert Handelsbankskontor.

 

Där vill de att jag ska fylla i företag/organisation samt namnteckning och namnförtydligande. Sen ska jag fylla i nån betalningskod där det på baksidan finns massa alternativ men finner ingen som passar in på pokervinst eller dylikt.

 

Är detta nåt skit jag måste lämna in eller kan jag strunta i det?

Frågar du mig? Jag har inte en susning. Fråga banken... eller testa att strunta i det.

2007 sålde jag min dåvarande bostadsrätt och köpte en dyrare.. jag vill inte betala all vinstskatt nu utan skjuta upp den så som man kan göra om man uppgraderar till en dyrare bostadsrätt och bara betala ränta på uppskovet.. är det för sent att begära uppskov nu?

 

"Du kan bara få anstånd på grund av särskilda omständigheter. Godtagbart skäl för att få anstånd är t.ex. att

du är utomlands en längre tid (för kortare semesterresa inom eller utom landet medges normalt inte anstånd).

du är på tjänsteresa

du är på arbete på annan ort eller

din deklarationsupprättare blivit sjuk"

 

Tror du att man kan lyckas att få anstånd pga. man behöver mer tid för att kunna sätta in sig i skatteproblematiken gällande pokerspelare? eller är dom stenhårda på att ge ut anstånd?

Bostadsrätten: Jo, man kan få preliminärt anstånd. Du måste begära om det på blanketten som du redovisar din försäljning. K6'an alltså. Du måste köpa en ersättningsbostad i år, annars får du inte anstånd. Och glöm för helvete inte att återföra anståndet sen om du inte köper en ny bostad. Det är 40% skattetillägg om du glömmer!

 

Anståndet: Inte en susning. Varför ska du hålla dig till sanningen? Jag skulle säga att jag var utomlands. Dom kollar inte, inte en chans.

Jag hade ca 15k USD i inkomester på FullTilt förra året. Har dock inte tagit ut dem än, men däremot tagit ut från andra sajter som nästan säkert är skattefria (Eurobet). De var på mer än 150k sek och är noterade i deklarationen, så det verkar troligt att jag blir granskad.

Är det meningen att ajg ska deklarera inkomsterna från Full Tilt i min deklaration för detta året eller gör man det när man tar ut pengar? Är det dumt att deklarera pokerinkomster på 100k sek när man har uttag på betydligt mycket mer än så som är skattefria, ie kommer min ärlighet att leda till en massa strul för att det väcker frågetecken?

Egentligen ska du nog deklarera dom nu. ... tror jag. Skriv under övriga upplysningar eller bifoga en bilaga.

Ja, din ärlighet kommer att leda till strul... dom kommer tro att din ärlighet är för att du ska komma undan med nå större. (så skulle jag tänka iaf.)

Först och främst stort tack till Cyntax och alla andra som svarar på alla frågor.

 

Till min fråga

 

Hur många med handen på hjärtat skriver med pokervinster under övrigt om det inte står något om det på deklarationen?

 

I den här tråden låter det som att precis alla skriver pokervinster under övrigt är det fallet?

Förmodligen väldigt få som skriver. Två orsaker: girighet och okunskap.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor jag fått via PM

Hej du verkar ha stenkoll pa det här med skatter. Antal fragor, mkt tacksam för svar.

 

1 ) B2b är skattefritt, korrekt?

 

2 ) Om jag tar ut en summa som överskrider 160000sek (ett uttag) far skattekontoret reda pa det? Summan kommer fr b2b.

 

3 ) Om svaret pa 2) är ja, kan dom i sa fall se var pengarna kommer fran sjalva? Finns det risk att dom ber mig bevisa var pengarna kommer fran?

 

4 ) Vad gäller egentligen. Fortfarande b2b, men jag spelar fr utanför EU, vad händer da? Säg alla som bor i Thailand och spelar b2b, eller aker till USA 3 manader, eller jobbar utanför EU fast i europa 12 manader, gäller samma regler för dom? Eller räcker det med att vara svensk + folkbokförd i Sverige + spela b2b för att man ska vara skyddad av lagen?

 

Väldigt tacksam för svar

1. En fråga jag inte vill ge något svar på. Låt SKV utreda det.

2. Ja

3. Vet inte... men jag tror dom kan se allt. Om inte annars får du bevisa det.

4. Det är där du bor som du ska betala skatt. Folkbokföringen gäller. Sen finns vissa specialregler.

Hej!

 

Jag är ett 21-årigt pokerproffs som har lite frågor angående skatt/skatteverket som jag hoppades att du kunde svara på då jag sett att du har mycket god kunskap inom detta område via dina forumposter. Hoppas det inte är för mycket besvär, uppskattar verkligen ett svar =)

 

Jag har under några års tid försöjt mig på att spela poker. Hittills har det endast varit på sajter som anses skattefria, såsom Purple Lounge, Party Poker, Betsson och Svenska spel. Jag antar att det bara är en tidsfråga innan skatteverket kommer undra var jag får alla mina pengar ifrån, och när den dagen kommer vill jag gärna vara förberedd =) Vad kommer att hända när skatteverket kontaktar mig? Kommer de först fråga var pengarna kommer ifrån, kanske hänvisa till enskilda uttag, eller bara göra en uppskattning och beskatta mig på x antal kr och sen är det upp till mig att motbevisa? Och vad kommer de i så fall att godta för slags bevisning? Om jag mot förmodan skulle vara okapabel till att bevisa var pengarna kommer ifrån, kommer jag behöva betala allt på en gång eller skulle jag få en avbetalningsplan? Hur långt kan de gå i inkrävandet av pengar?

 

Jag har även funderat på senare tid att börja spela cashgames på ett skattepliktig sida, Full Tilt Poker, då de har överlägset bäst utbud av highstakes omaha games. Min plan var att då se till min nettovinst i slutet av året, redovisa detta för skatteverket, och betala mina 30% i vinstskatt. Jag är dock medveten om att reglerna ej tillåter mig att göra på detta sätt. Skulle jag kunna hamna i problem, eventuellt bli beskattad på helt absurda belopp? Detta vill jag givetvis undvika.. hur säkert/osäkert anser du det att vara att göra på detta sätt?

 

Förstår att du inte kan ge definitiva svar på allting men jag uppskattar alla synpunkter =)

Skatteverket kommer att skicka ett brev där du ombeds redovisa vad du lever av. Om dom fått rapporter från din bank om uttag så måste du redovisa dem. Skönstaxering kan ske, jag tror standard är 150-180k. En bra affär om du drar in mycket mer. Ingen avbetalningsplan, allt ska in. Sen får du göra upp med KFM om en betalningsplan. Om det är ett skattebrott bakom kan SKV gå tillbaka 6-10 år, annars 2 år.

Jag tror det är högst osannoligt att du blir beskattad för varje hand. Netto vinsten tror jag skarpt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla horfittor på de här jävla hor MÖPP FORUMET GÅ Å KNULLA TURK PÅ BRUK GÅ Å KNULLA, WHAHAHAHAHAH, KNULLA ERA MAMAMOR TURKJÄVLA WHWHWHWHWHAHAHAHHAOOO AAAALINENS WOHOHOHO ROYAL FLUSH, SÖDERK JA KMMR KNULLA DEJ SITT MISSBILDADE INVALIDA MIFFO JÄVL KUKSUGARE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla horfittor på de här jävla hor MÖPP FORUMET GÅ Å KNULLA TURK PÅ BRUK GÅ Å KNULLA, WHAHAHAHAHAH, KNULLA ERA MAMAMOR TURKJÄVLA WHWHWHWHWHAHAHAHHAOOO AAAALINENS WOHOHOHO ROYAL FLUSH, SÖDERK JA KMMR KNULLA DEJ SITT MISSBILDADE INVALIDA MIFFO JÄVL KUKSUGARE!
Mycket av det du skriver känner jag igen. Helt otroligt! Men som vi säger i Norrland.... "Glöm dina bekymmer, imorgon kommer en ny dag med nya bekymmer!"
Hejhå Cyntax, först och främst tack för stor hjälp i tråden.

 

Mitt fall är lite prekärt och jag hoppas du censurerar mig ifall du använder mig som exempel :)

 

Förra året så drog jag in en cirka 200 000 på en icke skattefri sida, jag har även ett deltidsjobb, där jag har dragit in 6 siffrigt det är det som står på deklarationen, samt kyrkoavgift, kommunalskatt och det vanliga.

 

Till mina frågor:

 

1.

 

Om jag i framtiden inte har någon taxerad inkomst eller om jag väljer att skriva mina pokerinkomster under övrigt, tror du att skatteverket kommer gå tillbaka några år för att kolla upp vart jag spelade året 2007?

 

2.

 

Hade varit intressant att höra hur du sköter det hela, förstår om du inte vill berätta men om du vill får du gärna dela med dig.

 

 

Tack för allt arbete!

 

Mvh

1. Tjo, bra fråga. Klart risken ökar. Skatteverket kan gå tillbaka 2 år och rätta misstag dom gjort, men 6 år om du gjort fel.

Du får göra en riskanalys, ställa ev. vinst mot risken, skatter, skattetillägg osv mot varandra.

 

2. Jag slutade i princip att spela poker april 2007. Visst knäpper jag igång PokerStars och Party Poker ibland, men det blir inte ens 10 timmar i månaden. Det kan ibland gå 2, 3 eller 4 månader utan att jag spelar nå alls.

Förresten har jag aldrig dragit nåra pengar på pokern. Iaf. inga summer man kan leva på. Eller ens skryta om.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått fyra förtryckta uttag över 150k på min deklaration från ladbrokes.

 

Finns det nån chans att jag inte blir granskad.. annars kan jag ju lika gärna skriva med att jag spelat på ladbrokes som jag anser är skattefritt och även skicka med händer/kontoutdrag mm.. skadar väl inget om jag ändå kommer bli granskad? Slipper jag extraskatt om ladbrokes mot alla odds inte är skattefritt..

 

 

I vilket steg kan skatteverket gå in på min bank och kolla överföringar till/från mitt konto? Har för mig att bankerna inte lämnat ut detta hur som hellst utan skatteverket måste göra en brottundersökning eller liknande som t.ex dom gjorde mot vissa pokerprofiler som klonkat i WSOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått fyra förtryckta uttag över 150k på min deklaration från ladbrokes.

 

Finns det nån chans att jag inte blir granskad.. annars kan jag ju lika gärna skriva med att jag spelat på ladbrokes som jag anser är skattefritt och även skicka med händer/kontoutdrag mm.. skadar väl inget om jag ändå kommer bli granskad? Slipper jag extraskatt om ladbrokes mot alla odds inte är skattefritt..

 

 

I vilket steg kan skatteverket gå in på min bank och kolla överföringar till/från mitt konto? Har för mig att bankerna inte lämnat ut detta hur som hellst utan skatteverket måste göra en brottundersökning eller liknande som t.ex dom gjorde mot vissa pokerprofiler som klonkat i WSOP.

Chansen finns väl alltid att du inte blir granskad...

Om du är 100% säker på att Ladbrokes ÄR skattefritt behöver du inte fylla i 4*150k under kapitalvinst eller ens nämna det under övrigt. Men om du känner dig det minsta osäker och inte vill riskera (not 1) att åka på skattetillägg kan du (som jag skrivit 100 ggr tidigare) skriva under övrigt att du vunnit xxx xxxx kr på att spela poker på Ladbrokes men att du anser att dessa vinster är skattefria. Nu måste Skatteverket (om dom granskar din deklaration) utreda om Ladbrokes är skattefritt eller inte.

 

Not 1: Det är inte 100% säkert att du åker på skattetilläggg ens. Kan vara så att kontrolluppgiften från banken räcker som skäl för att det ska "väcka Skatteverkets undersökningsplikt". Alternativt att det räcker med en liten undersökning och då är skattetillägget 10%, istället för 40%.

 

Stalltips: Jag skulle skriva under övrigt att jag vunnit på Ladbrokes som är en skattefri sajt, baserad i England.

 

Svaret på din sista fråga kan jag inte svara på. Vet inte. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare cyntax.

 

Fråga 1: varför är du så snäll mot alla?

 

Fråga 2: Jag drog in ca 800k skr förra året ca 650 av dom från svenskaspel.

Har tagit ut mkt av degen har ca 400 av dom på e sparkonto.

Har jag någon anledning att redovisa dessa?

 

Fråga3: Har du några smarta tips hur man kan förbereda sig bättre för att bli granskad.

Ska man spara hhs av stora vunna potter etc?

 

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är EV+?

 

Vi säger att 2 personer, X och Y, inte har ngn annan inkomst på poker. De spelar på samma site och tjänat lika mycket

 

På den X:s deklaration står det ingenting om pokern. På pappert skatteverket får tjänar X 0kr.

 

På Y:s deklaration står det vad han tjänat men han anser att siten är skattefri.

 

Vi säger att siten då inte är skattefri. Vem kommer bäst undan? Om en har 0:- i inkomst, borde skatteverket inte undra hur han överlever?

Om en har skrivit att han tjänat på poker och skrivit att siten inte är skattefri, kollar skatteverket upp det?

 

Ifall båda får betala skatt, är det bara X som får skattetillägg??

 

Vilket blir EV+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det räknas inte in i tidsvinsten. Till och från arbetsplatsen. Inga mellanstopp av privatkaraktär. Men om du måste t.ex. göra ärenden på vägen för jobbets räkning så kan det räknas. (post, bank...)

 

Men sen finns det några särskilda regler... t.ex. ska du räkna in tiden det tar att gå från busshållspatsen, om du har flera arbetsplatser, skiftgång, använder din bil i tjänsten, är kvinna och måste gå på kusliga platser (!!!), har ett utsatt jobb (kanske tar hand om dagskassor), måste duscha på jobbet, risk för tågförseningar och du måste ta ett tidigare tåg/buss, ålder, sjukdom, handikapp... jag minns att jag hade en gång en snubbe som hade Crons sjukdom och han kunde inte åka kommunalt för att risken att skita på sig var för stor. Han fick avdrag även om han tjänade knappt en timma. Läkarintyg krävs.

Måste kommentera detta- är läkare själv och detta var fan det löjligaste jag hört. Hur kunde han jobba? Sorry för OT.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Cyntax!

 

Jag har några frågor angående jobb på Irland och deklaration i Sverige.

 

Om jag har jobbat kortare tid än sex månader innefattas jag inte av sexmånadersregeln va?

 

Om jag inte tar upp inkomsten från när jag jobbade på Irland kommer skattemyndigheten få uppgifter om att jag jobbat där? Kan tilläggas att arbetsgivaren var Irländsk.

 

Med vänliga hälsningar

 

Frallan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Cyntax!

 

Jag har några frågor angående jobb på Irland och deklaration i Sverige.

 

Om jag har jobbat kortare tid än sex månader innefattas jag inte av sexmånadersregeln va?

 

Om jag inte tar upp inkomsten från när jag jobbade på Irland kommer skattemyndigheten få uppgifter om att jag jobbat där? Kan tilläggas att arbetsgivaren var Irländsk.

 

Med vänliga hälsningar

 

Frallan

 

Jag jobbade 2 månader i Spanien hos ett spanskt företag, tog inte upp inkomsten i deklarationen (pga okunskap), och skatteverket har aldrig hört av sig om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare cyntax.

 

Fråga 1: varför är du så snäll mot alla?

 

Fråga 2: Jag drog in ca 800k skr förra året ca 650 av dom från svenskaspel.

Har tagit ut mkt av degen har ca 400 av dom på e sparkonto.

Har jag någon anledning att redovisa dessa?

 

Fråga3: Har du några smarta tips hur man kan förbereda sig bättre för att bli granskad.

Ska man spara hhs av stora vunna potter etc?

 

MvH

1. I grund och botten är jag en ganska ond person. Det finns alltid ett underliggande ont syfte med min godhet. :twisted:

 

2. Pengarna från Sv.Sp.? Nej, inte en chans. Resterande 150k tror jag du är safe. Gör små uttag bara. Om någon frågar vad du levar av så visar du vinsten från Sv.Sp. (Så hade jag gjort.)

 

3. Ja det låter som en bra strategi. Spara allt du kan, överös dom med hhs och screenshots.

Vilket är EV+?

 

Vi säger att 2 personer, X och Y, inte har ngn annan inkomst på poker. De spelar på samma site och tjänat lika mycket

 

På den X:s deklaration står det ingenting om pokern. På pappert skatteverket får tjänar X 0kr.

 

På Y:s deklaration står det vad han tjänat men han anser att siten är skattefri.

 

Vi säger att siten då inte är skattefri. Vem kommer bäst undan? Om en har 0:- i inkomst, borde skatteverket inte undra hur han överlever?

Om en har skrivit att han tjänat på poker och skrivit att siten inte är skattefri, kollar skatteverket upp det?

 

Ifall båda får betala skatt, är det bara X som får skattetillägg??

 

Vilket blir EV+?

Äntligen den frågan jag väntar på sedan dag 1. EV+ är att göra små uttag och inte redovisa några pokerinkomster alls. Risken att åka fast är så liten att det med råge spöar skattetillägget.

 

Y's deklaration: -Vem har skrivit vad han tjänat, Y eller banken?

Om Y skrivit så klarar han sig från skattetillägg, om banken lämnat dom uppgifterna tror jag han får skattetillägg på 10%. (Han klarar sig troligen från 40%, men 10% för att det krävs en liten undersökning.)

 

Jag tror det krävs att någon lämnar ett annonymt tips mot dig för att Skatteverket ska börja kolla upp dig som nolltaxerare. Men det är klart, om du börjar köpa villor i Zlatanklass eller båtar i klass med dom som ligger nere vid Strandvägen/Nybroviken i Stockholm kanske det ringer varningsklockor hos Skatteverket i Solna.

 

Var det svaret på din fråga?

Måste kommentera detta- är läkare själv och detta var fan det löjligaste jag hört. Hur kunde han jobba? Sorry för OT.
Han tjänade ganska hyggligt om jag minns rätt. Tjänsteman, ca 500k/år (brutto). På det drog han av 40k i arbetsresor.

Jag gjorde ingen närmare undersökning av hur allvarlig sjukdomen var. Han hade två läkarintyg och det fick räcka för mig.

Hallå Cyntax!

 

Jag har några frågor angående jobb på Irland och deklaration i Sverige.

 

Om jag har jobbat kortare tid än sex månader innefattas jag inte av sexmånadersregeln va?

 

Om jag inte tar upp inkomsten från när jag jobbade på Irland kommer skattemyndigheten få uppgifter om att jag jobbat där? Kan tilläggas att arbetsgivaren var Irländsk.

 

Med vänliga hälsningar

 

Frallan

Sexmånadersregeln: Shit den kan jag inte utantill. Låt mig få återkomma till den sen.

 

Jag är ganska säker på att SKV inte kommer att få veta något.

Men jag tycker du ska räkna lite på om du redovisar inkomsten och kanske kan göra en massa avdrag och därmed tjäna på det?

Som utlandsjobbande finns en massa härliga avdrag att göra! Dubbelboende, hemresor, arbetsresor, ökade levnadskostnader.... (om alla går igenom är en annan sak. obs: öppet yrkande is the shit!)

Jag jobbade 2 månader i Spanien hos ett spanskt företag, tog inte upp inkomsten i deklarationen (pga okunskap), och skatteverket har aldrig hört av sig om det.
Okunskapen räddar dig. Om SKV kommer på dig kan du göra en massa avdrag (om du har kvitton osv). Läs posten ovanför.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så jättemkt för all hjälp, har en sista fråga (tror jag)

 

under 2007 tjänade jag x kr på en bostadsförsäljning samtidigt som jag totalt sett hamnar på -40k pga. underskott av kapital (ränteutgifter), betalar ju ingen skatt eftersom jag försörjer mig helt på poker

 

kommer jag kunna kvitta vinsten från bostadsförsäljningen mot mitt underskott av kapital?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen den frågan jag väntar på sedan dag 1. EV+ är att göra små uttag och inte redovisa några pokerinkomster alls. Risken att åka fast är så liten att det med råge spöar skattetillägget.

 

Y's deklaration: -Vem har skrivit vad han tjänat, Y eller banken?

Om Y skrivit så klarar han sig från skattetillägg, om banken lämnat dom uppgifterna tror jag han får skattetillägg på 10%. (Han klarar sig troligen från 40%, men 10% för att det krävs en liten undersökning.)

 

Jag tror det krävs att någon lämnar ett annonymt tips mot dig för att Skatteverket ska börja kolla upp dig som nolltaxerare. Men det är klart, om du börjar köpa villor i Zlatanklass eller båtar i klass med dom som ligger nere vid Strandvägen/Nybroviken i Stockholm kanske det ringer varningsklockor hos Skatteverket i Solna.

 

Var det svaret på din fråga?

 

Ja tack, det var ett bra svar på frågan!

 

Hur många deklarationer blir kontrollerade? Det verkar inte vara många eftersom man tjänar på att inte skriva med det.

 

Är det många som är nolltaxerare i Sv då? Annars tycker man att det borde vara standard att kolla upp dem med tanke på att man måste tjäna pengar för att överleva. Är det många som nolltaxerar så är det klart att de inte kan kontrollera alla. Så ca hur många nolltaxerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...