Gå till innehåll

Tvingas betala rånarnas skulder


DrRoland

Recommended Posts

Du vet inte när du ska sluta va?

 

Det var ju ni som startade det hela.

 

Det finns tydligen väldigt många som skulle behöva spendera lite mer tid i skolan och mindre framför datorn.

 

Det stavas Egentligen. Vad är det som är så svårt med det?

 

Därför att någon nisse på svenska akademien har bestämt att den svenska "eigentlich ska heta egentligen ja. Samma nisse hade lika gärna kunnat bstämt att det skulle stavas igentligen och då hade du kallat egentligen för downs syndrom stavningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad i helvete pratar du om?

 

Försöker förklara att det inte finns någon som helst logik till att ordet ska stavas på det korrekta sättet och det är precis därför den sk felstavningen är så pass vanlig. Det normala hade varit att låta bägge stavningarna existera sida vid sida.

 

I ursprungsordet som egentligen är hämtat från finns det ett i med i och anledningen till det är solklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker förklara att det inte finns någon som helst logik till att ordet ska stavas på det korrekta sättet och det är precis därför den sk felstavningen är så pass vanlig. Det normala hade varit att låta bägge stavningarna existera sida vid sida.

 

I ursprungsordet som egentligen är hämtat från finns det ett i med i och anledningen till det är solklar.

 

Vadå "det normala"? Hur många ord kan du räkna upp som har flera accepterade stavningar? Jag kan komma på juste och pistasch på rak arm. Rimligtvis finns ett gäng till, men du kan ju aldrig få det till ett normalfall att flera stavningar är acceptabla.

 

Du tror på fullaste allvar att nån person satt på svenska akademien och fick i uppdrag att införa tyskans "eigentlich" i svenska språket, varpå denne singlade slant om det skulle stavas "egentligen" eller "igentligen"? Eller...förklara hur du tror att det gått till när ordet fått en svensk stavning.

 

Och kanske framför allt när. Jag minns från svenskan i gymnasiet att 1600-talet kallades "den tyska tiden" eller något dylikt vad gäller det svenska språket - det var det sekel då tyskan utövade som störst inflytande på det svenska språket. Jag kan därför tänka mig att det här banala ordet eigentlich mycket väl kan ha dykt upp i vårt språk på den tiden.

Den svenska akademien instiftades av Gustav III 1789 - om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Results 1 - 10 of about 144,000 for inurl:.se igentligen

Results 1 - 10 of about 424,000 for inurl:.se egentligen

 

 

1 på 4 blir det enkelt räknat, men så borde man anta att de med de allra grövsta handikappen aldrig kommer sätta sig vid ett tangentbord, iallafall så kommer de förmodligen inte mycket längre än till internet ikonen.

 

Results 1 - 10 of about 102,000 for inurl:.se egentligen inurl:forum

Results 1 - 10 of about 34,200 for inurl:.se igentligen inurl:forum

 

1/3 dje del av alla forumposter.

 

Men de skriver nog mer än vad andra gör oxå.

 

 

Enda problemet med analysen är att många av de sk icke utvecklingsstörda, mongon eller downs syndrom kör med rättstavningsprogram och autokorrigering... Utan det skulle det nog ligga närmare 50-50 precis som i den andra sökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda problemet med analysen är att många av de sk icke utvecklingsstörda, mongon eller downs syndrom kör med rättstavningsprogram och autokorrigering... Utan det skulle det nog ligga närmare 50-50 precis som i den andra sökningen.

 

Varför just "egentligen" av alla ord? Vilka fler ord skulle ha nästan 50-50 felstavningar om det inte vore för rättstavningsfunktionerna?

 

sjohest.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att inte det här fallet finns det ingen logisk anledning till att den ena stavningen skulle favoriseras över den andra då ingen av stavningarna förändrar uttalet nämnvärt och bägge bokstäverna finns med i ursprungsordet.

Det finns oerhört få sådana ord.

 

Dessutom när du skriver ordet med i i så går det igentligen bara att uttala det på ett sätt. När du skriver det med e i så kan det bli förvirring med ä, precis som i ditt hästexempel du drog upp nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag tycker det?

Måste jag ens förklara det?

Staten har ju indirekt snott stöldgodset.

 

Förklaringar brukar vara bra om man ska dra till med saker som inte stämmer. Utan att bli en alltför skitnödigt jurist så kan ju påpekas att varken domstolen eller polisen eller någon annan myndighet kan begå brott, utan det är endast individer som kan det. I Sverige alltså.

 

Om jag ska försöka förstå vad du menar så antar jag att du tycker det är för jävligt att paret inte kommer att vara prioriterade när det gäller tjuvarnas tillgångar. Det är det nog ingen som motsätter sig i det här enskilda fallet. Problemet är att lagstiftning fungerar väldigt dåligt om den ska vara anpassad till varje enskild möjlighet som kan uppstå. Därför försöker man göra den så objektiv som möjligt. Då kan sådana här situationer uppstå men för det mesta fungerar det nog bra.

 

Tycker man inte om nuvarande lagstiftning så kan man ju komma med förslag på hur det skulle vara istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning, affe2000. Svårt att inte hålla med, för mig iaf.

 

Vad är det för bra med den sammanfattningen då?

Han har ju fel i det mesta han skrivit.

Myndigheter, poliser kan begå brott.

Och det är inte tjuvarnas tillgångar i det här fallet heller, utan stöldgods, då de blev tagna på bar gärning med den stulna summan.

 

Som jag sagt förut, det är inget fel på lagstiftningen utan på smartskallen som tolkat lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bra med den sammanfattningen då?

Han har ju fel i det mesta han skrivit.

Myndigheter, poliser kan begå brott.

Och det är inte tjuvarnas tillgångar i det här fallet heller, utan stöldgods, då de blev tagna på bar gärning med den stulna summan.

 

Som jag sagt förut, det är inget fel på lagstiftningen utan på smartskallen som tolkat lagen.

tillåt mig citera en vis man:

hål i huvudet obv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaringar brukar vara bra om man ska dra till med saker som inte stämmer. Utan att bli en alltför skitnödigt jurist så kan ju påpekas att varken domstolen eller polisen eller någon annan myndighet kan begå brott, utan det är endast individer som kan det. I Sverige alltså.

 

Om jag ska försöka förstå vad du menar så antar jag att du tycker det är för jävligt att paret inte kommer att vara prioriterade när det gäller tjuvarnas tillgångar. Det är det nog ingen som motsätter sig i det här enskilda fallet. Problemet är att lagstiftning fungerar väldigt dåligt om den ska vara anpassad till varje enskild möjlighet som kan uppstå. Därför försöker man göra den så objektiv som möjligt. Då kan sådana här situationer uppstå men för det mesta fungerar det nog bra.

 

Tycker man inte om nuvarande lagstiftning så kan man ju komma med förslag på hur det skulle vara istället.

 

 

Som det här fallet är presenterat i media handlar det om att stöldgods kommer staten tillgodo. Man kan tycka att lagstiftningen borde ändras, men jag tror inte det. Det är nog snarare så att en del personer hos kronofogden har handlat vettlöst. De har likställt tjuvars stöldgods, som de haft på sig vid gripandet, med utmätningsbar lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bra med den sammanfattningen då?

Han har ju fel i det mesta han skrivit.

Myndigheter, poliser kan begå brott.

Och det är inte tjuvarnas tillgångar i det här fallet heller, utan stöldgods, då de blev tagna på bar gärning med den stulna summan.

 

Som jag sagt förut, det är inget fel på lagstiftningen utan på smartskallen som tolkat lagen.

 

Hur kan myndigheter begår brott? Vad grundar du det på?

De blev inte tagna på bar gärning utan en bit därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lekmannaspekulationer.

 

G:et hade från början uttalats hårt men mjuknats upp med tiden så att vokalljudet innan gått från ett e-ljud till att ligga närmare ett i-ljud.

 

Folk har ju en förmåga att stava som dom tror att det låter. Statistik är ju ett lysande fall. Men jag skulle vilja påstå att varken det ena eller det andra ordets felstavning är formellt accepterade. Antagligen informellt accepterade inom "fjortissvenskan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...