Gå till innehåll

Inkompetens på Skatteverket och i offentlig sektor


Jennez

Recommended Posts

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Problemet för många verkar vara att dom över huvud taget inte förstår grundprincipen med skattepolitik. Dom är det synd om dom eftersom dom ödslar massa onödig energi på att bli upprörda mm.

 

Jo då, i vårt samhälle är det att suga ut så mycket som möjligt och samtidigt få människor att tro att det är bra för dem. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för många verkar vara att dom över huvud taget inte förstår grundprincipen med skattepolitik. Dom är det synd om dom eftersom dom ödslar massa onödig energi på att bli upprörda mm.

 

Och vad skulle den grundprincipen vara? Att driva in skatterna så ineffektivt som möjligt istället för att låta medborgarna vara produktiva och generera mer skatt istället för att ägna sig åt evighetslång korrenspondens med berörda myndigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att hålla reda på allt man ska betala skatt för.

Hade jag sålt min lägenhet imorgon hade jag inte tänk på att betala någon skatt.

Hur hade det gått? Hur stor är chansen skatteverket får reda på att jag sålt en lägenhet och gått med vinst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att hålla reda på allt man ska betala skatt för.

Hade jag sålt min lägenhet imorgon hade jag inte tänk på att betala någon skatt.

Hur hade det gått? Hur stor är chansen skatteverket får reda på att jag sålt en lägenhet och gått med vinst?

 

Det är tyvärr 100% är jag rädd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, i vårt samhälle är det att suga ut så mycket som möjligt och samtidigt få människor att tro att det är bra för dem. :evil:
Ja, skatt är mycket bra för dom allra flesta. Som tur är förstår marioteten detta - följaktligen har vi det system vi har. Tyvärr är demokratier lite tröga i svängarna. Men det priset får vi betala.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skatt är mycket bra för dom allra flesta. Som tur är förstår marioteten detta - följaktligen har vi det system vi har. Tyvärr är demokratier lite tröga i svängarna. Men det priset får vi betala.

 

Lysande, då kan vi ju lämna alla pengarna till staten eftersom det bevisligen borde gagna oss optimalt. Motiverad skatt är bra, tyvärr är väldigt stor del av dagens skatt motiverad genom att den behövs för att finansiera ett överbyråkratiskt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande, då kan vi ju lämna alla pengarna till staten eftersom det bevisligen borde gagna oss optimalt. Motiverad skatt är bra, tyvärr är väldigt stor del av dagens skatt motiverad genom att den behövs för att finansiera ett överbyråkratiskt system.

 

Det du skriver är ju inget argument för att plocka bort skatt.

 

Att göra byråkratin effektivare har ju absolut inget med skattetrycket att göra. Sänkt skatt ger sämre vägar, skola och omsorg men inte mindre byråkratiskt ineffektivitet. Dom problemen får lösas på andra sätt.

 

Så jag förstår inte riktigt varför du citerade mitt inlägg till din text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez, den dagen du skaffar barn och blir tvungen att prata med försäkringskassan varje dag du måste vara hemma med ditt sjuka barn, då kommer du att:

 

a) ta livet av dig

b) fly landet

c) gå Waco på ditt närmsta FK-kontor

 

/ps. Fick tebax en månadslön på skatten.

...eller snabbt och enkelt lösa saken via försäkringskassans webbtjänst. "Anmäl och begär föräldrapenning":mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inkompetenta jävla idioter hela högen. ALLIHOP, varenda en.

 

Ja, det är en anledning till att fråga sig varför det så ivrigt drivs en politik där så många som möjligt ska jobba. Dom behövs mestadels inte annat än som konsumenter, och ställer bara till med problem på arbetsplatserna. Det är till stor del frågan om vuxenförvaring precis som skolan är barnförvaring. Lägg till lite 'nintendo' leksaker som msOffice och Facebook så att dom har något att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skatt är mycket bra för dom allra flesta. Som tur är förstår marioteten detta - följaktligen har vi det system vi har. Tyvärr är demokratier lite tröga i svängarna. Men det priset får vi betala.

 

Men varför är skatt så bra? Vi kan bortse från den del som tas 'från dom rika', för det utgör en liten del av skatteintäkterna. Vi kan också bortse från omfördelningen till dom 'fattiga', för det är också relativt små pengar. Så då återstår att vi har 50% skattetryck för att folk i allmänhet inte förväntas kunna ta hand om sig själva. Dom förstår tydligen inte att dom kan bli sjuka. Dom har ingen aning om att dom med tiden blir gamla. Dom har aldrig någonsin tänkt på att dom behöver ha ett överskott för att täcka kostnaderna för att föda upp och utbilda nästa generation. Dom förväntas inte ens kunna betala kostnaden för sitt boende när dom arbetar. Våra största och viktigaste företag, som landet anses leva på, förväntas inte kunna bygga fabriker utan att få bidrag. Och så vidare.

Jag tror att vi lätt kan sänka skattetrycket till 10% och ändå få skattepengarna att göra mycket mer nytta än det gör idag. För idag är det ju just den stora massan som har huggsexa och vill ha tillbaka sina slantar, och inte är beredda att avstå något till t ex fattiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller snabbt och enkelt lösa saken via försäkringskassans webbtjänst. "Anmäl och begär föräldrapenning":mrgreen:

Du måste skoja?

Har du barn eller har du varit långtidssjukriven någon gång?

Jag har haft ytterst minimal kontakt med Försäkringskassan då vi löst det på liknande sätt som Jennez förespråkar. Problemet är att FKs webb bl.a. fått för sig att jag har 6 (!) barn istället för 2 st och de står där med personnummer och hela baletten. Nu är 2 "dubletter" av mina barn och 2 st är min sambos barn men "Hjälpsamma jag" hade lite att göra en dag och tänkte att jag ringer dem och påpekar detta.

 

Jag: Hej, jag har för många barn i er webbtjänst

FK-tomte: Hur många barn har du?

Jag: Vet ni inte det? Jag har två barn, *lämnar namn och personnummer på dem*.

FK-tomte: Ja, nu ser jag det... (Kan det verkligen vara något finstilt i deras system?). Vad är problemet?

Jag: På min sida står det att jag har 6 barn varav två är dubletter av varandra med samma personnummer och 2 st är min sambos.

FK-tomte: Det har nog blivit fel någonstans. Jag ska titta... Nu ser jag! två är dubletter av varandra med samma personnummer och 2 st är din sambos!

Jag: Det var ju precis det som jag sa.

FK-tomte: Ja. *tystnad*

Jag: Ja? Det är väl fel?

FK-tomte: Ja. Det kan bli fel ibland. *tystnad*

Jag: Ska ni inte rätta till det?

FK-tomte: Jag vet inte hur man gör.

Jag: Men skicka ärendet till någon som vet hur man gör då. (Doooh!)

FK-tomte: Jag vet inte vem som kan göra ändringar i webbtjänsten.

Jag: Inte jag heller, men det är inte jag och det är inte du. Gör ett ärende på det eller skicka det till din överordnade.

FK-tomte: Vänta, jag kopplar dig till registrering/uppdatering av webbuppgifter. (Öhhh, det finns alltså en avdelning för detta men snubben "vet inte vem som gör sådant här!)

Jag: Tack.

FK-tant: Hej, det är XX, hur kan jag hjälpa dig.

Jag. *Drar hela problemet en gång till...*

FK-tant: Ja, jag fick det i mitt ärende. (Varför frågar du mig en gång till om samma sak då?). Då ska vi se... Jag vet inte riktigt hur man tar bort felaktiga uppgifter...

Jag: Jaha? Hittar du mina uppgifter?

FK-tant: Ja, men jag brukar bara lägga till uppgifter...

Jag: Finns det ingen knapp eller liknande som säger "radera" eller "delete"?

FK-tant: Näää, redigera uppgifter hittar jag.

Jag: *otåligt, men med bibehållet lugn då jag har jobbat i en support en gång i tiden* Prova det!

FK-tant: Då ska vi se... Här har jag något som heter "Ta bort" men den dyker bara upp när jag markerar något av dina uppgifter.

Jag: Markera ett "felaktigt" barn och tryck på "Ta bort".

FK-tant: Vad händer då? (Bra att hon frågar mig först...)

Jag: Du tar väl bort det markerade...

FK-tant: Då provar jag. *tystnad* Det funkade! Nu har du bara 5 barn!

Jag: Gör så med de övriga "felaktiga" barnen också.

FK-tant: Vänta... Jag vet inte om jag får göra detta. (Det kommer hon på EFTER att ha frågat mig om råd OCH tagit bort ett barn...)

Jag: Klart att du får.

FK-tant: Men jag brukar bara lägga till uppgifter...

Jag: Men du får ju även redigera felaktiga uppgifter.

FK-tant: OK, vänta lite då. Nu har jag gjort likadant med de andra felaktiga! Kan du kolla att det stämmer i webbtjänsten imorgon, det brukar ta ett tag innan det syns.

Jag: Ja, jag ska göra det. Tack så mycket, du var till stor hjälp.

FK-tant: *låter mycket nöjd* Tack så mycket! Något mer?

Jag: Nej tack, hej då.

FK-tant: Hej då.

 

Jennez:

Komplexiteten i skatteärenden överstiger med 3800-6700% det som skedde ovan, så med tanke på det så försök gissa dig till vad som händer om en handläggare från FK får jobb på Skatteverket!

 

Jag har för övrigt haft en del kontakt med Skatteverket i ett konvertibelärende som ingen verkade veta hur jag skulle deklarera. Tricket låg då i att det skulle utses en handläggare för mitt ärende och att jag kom överrens med honom kring hur "vi" gör. Hans första förslag var att jag med en vinst på ca 12.000 skulle deklarera förlust på 68.000 och göra avdrag på detta. Hmmm, lockande men kommer jag att bli granskad på nytt inom 5 år? Vi kom fram till en bra lösning där jag deklarerade för en vinst på ca 6.000.

 

Jag uppfattade det som att han hade ytterst begränsad kunskap kring liknande värdepapperaffärer så mina förslag togs emot som hjälp och vi hamnade till slut på en summa som båda parter kunde anse som rimlig.

 

Testa alltså att a) Begära uppskov och b) Ringa och be att få tala med din handläggare. Sen får du förhoppningsvis tag på en "person" som du kan föra en dialog med och komma fram till rätt slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Kape, ska dra en grej lite senare idag angående mina mishaps med FK. Har inte tid just nu.

 

Jag: Du tar väl bort det markerade...

FK-tant: Då provar jag. *tystnad* Det funkade! Nu har du bara 5 barn!

Jag: Gör så med de övriga "felaktiga" barnen också.

Är det så här det kommer att gå till om Cleburne blir president? :mrgreen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vi lätt kan sänka skattetrycket till 10% och ändå få skattepengarna att göra mycket mer nytta än det gör idag.
Det är en sån där grej som inte är en jämnviktslösning. Det räcker med att någon nisse lovar 100 spänn mer i månaden i bidrag och så är vi snart tillbaka i racet mot 100% skattetryck. Eller så ser jag Fångarnas Dilemma i allting nu för tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sån där grej som inte är en jämnviktslösning. Det räcker med att någon nisse lovar 100 spänn mer i månaden i bidrag och så är vi snart tillbaka i racet mot 100% skattetryck. Eller så ser jag Fångarnas Dilemma i allting nu för tiden.

Visst är det så. Fast jämnvikten ligger nog sjukligt skumt nära 50%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på exakt sådana saker jag menar.

 

Precis vad jag menar Kape! Överallt sitter tomtarna! Till största delen beror detta antagligen på att det inte går at sparka folk i det här landet. Det blir omplacering till ngt som de passar mindre bra som istället.

Vi kan ju dra in vården i det här också när vi ändå håller på. Syrran sommarjobbade på en dagvårdsavdelning på det gigantiska sjukhuset här i Lund för ett par år sedan. Hon jobbade där heltid i ca två månader. Schemat såg ut som följer:

07.00: Stämplar in

07.05: Fyller kylskåpet med Loka

16.00: Går hem

Hennes chef (omplacerad sjukling) hade absolut ingenting att göra eftersom syrran nu hade hennes arbetsuppgift, dvs att fylla kylskåpet med Loka.

 

Testa alltså att a) Begära uppskov och b) Ringa och be att få tala med din handläggare. Sen får du förhoppningsvis tag på en "person" som du kan föra en dialog med och komma fram till rätt slutsats.

 

Tack för tipsen men jag är rätt lugn. För att gå in lite mer i detalj på hur hela problemet ser ut så är det alltså så att skattmasen anser att jag begärde uppskov med skatten i samband med lägenhetsförsäljningen. De kommer alltså inte att kräva en inbetalning från mig förrän jag säljer lägenheten jag bor i just nu. Nu gjorde jag ju inte det och kan till och med bevisa det bortom allt rimligt tvivel minst fem gånger om. Jag kommer inte att behöva betala de där 100 laxarna, varken nu eller senare. Det som är störigt är att jag kommer att behöva skicka in en massa och greja och ha mig för att få det ur världen. En lek jag inte orkar vara med i just nu helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...