Gå till innehåll

Inkompetens på Skatteverket och i offentlig sektor

Recommended Posts

Postad

Ok, nu är jag topp tunnor rasande (igen). Det är dags att deklarera och vi svenskar ska vara stolta över att betala skatt och tycka att det är "häftigt". Jag har överhuvudtaget genom livet försökt minimera min myndighetskontakt eftersom det helt enkelt inte är värt besväret. Visst, några gånger har man blivit tvungen att verkligen dyka ner i deklarationen, exempelvis vid bostadsförsäljning och annat. Självfallet har den äckliga kommuniststaten försökt knipa åt en på så mycket pengar det bara går. Man hade väl kunnat spara några tusenlappar här och där på lite skattetekniska manövrer (som givetvis är lagliga) men jag har helt enkelt inte orkat bry mig.

2004 sålde jag en lägenhet. Detta medförde merarbete naturligtvis men jag tog allt på plats på banken. Dvs jag betalade in skatten (vilket jag iofs gjorde med smärta i hjärtat då jag insåg att dessa pengar skulle subventionera en hel del människor som lever över sina tillgångar). Hur som helst, jag orkade inte bråka med Marx eller Lenin eller vem fan det nu var som för tillfället var statsminister i vårt land.

Nästa år kommer något geni på skatteverket på att han ska granska mig extra jävla noga. Det blev till att skicka in kopior på en massa försäljningskontrakt, köpekontrakt och det ena med det tredje och jag tackade högre makter för att jag inte hade några lån som säkerligen skulle komplicerat processen ytterligare. Efter ett halvårs korrenspondens via snigelpost (ty klimakteriekossorna och de impotenta semijuristerna i statens tjänst har inte lärt sig att använda email) så visar det sig att Jennez får tillbaka några extra tusenlappar efter försäljningen. "Men vad bra, då gjorde staten dig en tjänst" kanske någon tycker då. Fan heller, jag hade lätt skitit i de pengarna bara för att slippa ha med idioterna att göra.

Hur som helst, saken var ur världen i alla fall. Nu skulle jag slippa prata med ams-placerade tomtar i flera år framöver eftersom jag jag inte hade några större transaktioner framför mig på ett bra tag.

Tills deklarationen damp ner i brevlådan häromdagen. Helt plötsligt påstår de äckliga tjänstemännen att jag är skyldig dem pengar för en försäljning av en lägenhet 2004. Hur mycket då kan man undra? Jo, 100 lax. Det var ju jävligt intressant. Jag vet med mig att jag helst inte granskar brev från myndigheter med överdriven entusiasm så det var lika bra att kolla upp det. Efter ungefär 2 minuters okulärbesiktning av mina gamla deklarationer samt de papper jag hade sparat ser jag att jag minsann VISST hade betalat den jävla skatten 2004. Jag hade till och med kvar en kvittens i pappersformat från banken. Hurra! Seger och förhoppningsvis ett snabbt avklarat ärende. Jag ringer upp skatteverket och de har givetvis inte telefontid på söndagar. VA?? Jag betalar mig fanimig deras löner och de ska ta mig tusan stå i givakt så fort jag knäpper med fingrarna!

Där jag jobbar har man order om att alltid vara tillgänglig. ALLTID! Det spelar ingen roll om du sitter på en strand i Thailand eller vid ett pokerbord i Las Vegas. Man är tillgänglig. Men nej, gråsossarna på utsugarmyndigheten ska ha 100 000 svenska pesetas för att SLIPPA svara i telefon?? UTÖVER de X antal 100 k jag redan har betalat i skatt 2007 alltså. Fy fan, jag blir gråtfärdig.

Inkompetenta jävla idioter hela högen. ALLIHOP, varenda en. Finns det en enda vettig människa på skatteverket är det ta mig fan hans eller hennes plikt att dressera övriga idioter så att de åtminstone kan göra sitt jobb. Det finns inga utsäkter för deras inkompetens. Det finns ingenting som rättfärdigar den massiva byråkrati man måste tampas med i det här jävla landet. Det är för helvete ett övergrepp på befolkningen. Ett folkrättsligt brott. Skatteverket kan ju hålla på att sno våra pengar bäst fan de vill men de är för helvete skyldiga att åtminstone berätta VARFÖR de gör det. Och så tror de att vi ska ringa på kontorstid.. KONTORSTID? Vi hederliga människor som jobbar måste faktiskt slita under just de timmarna för att kunna betala den äckliga skatten. Och så vill de att vi ska ta ledigt (alternativt smita från jobbet) bara för att kunna kontakta de vidriga råttorna för att fråga varför vi har så lite pengar över. Bara samtalet resulterar ju i mindre pengar i lönekuvertet.

Jag har aldrig haft några större problem med att betala skatt tidigare. I det stora hela går det ju till bra saker. Dock så gör sådana här "encounters" med myndigheterna mig ljusår mindre benägen att betala skatten. Just nu känns det bara som att jag vill smita och försvåra för de äckliga asen så mycket det bara går. I fortsättningen kommer jag att jobba svart om jag kan, ta emot kontanta betalningar på allt jag säljer (vet inte vad det skulle vara men skitsamma) och dessutom hjälpa alla andra som vill att undanhålla pengar från staten. Service behöver tydligen aldrig förekomma i ett monopoliserat land och nu är det för fan NOG!

• Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad
Vad kan man säga mer än QFT?

Jag får känslan av att svenska myndigheter anställer dom med lägst IQ.

Definitivt. Jag har många fler exempel men jag tog inte upp dem pga utrymmesskäl (det var därför rubriken även innehåller offentlig sektor). Kanske kommer längre fram i tråden.

Postad

Min sambo jobbar i privata sektorn och jag i den offentliga. Om vi ska jämföra perks så ser det ut så här:

Min sambo har/får:

- fan så mycket högre lön

- åka på bjussresor utomlands

- träna på arbetstid med bibehållen lön

- så mycket dricka/frukt/godis/fika på jobbet hon kan äta

- sluta efter lunch dan före "röd" dag

- en extra inbetald pension på 6% av lönen

Jag har/får:

- En lägre lön än min sambo satt i relation till utbildningstid.

- Fick åka på en bussresa i kommunen och titta på "intressanta" platser

- började träna på ett gym i kommunens ägo. Då la de ner det.

- Fick en biobiljett i julklapp och jag får fan betala mitt kaffe själv.

- Hugg o slag om jag inte gör mitt jobb. Hör inte ett skit om jag gör mitt jobb väl.

Så låt mig förisatan vara i fred på helgen!

Men nä, lider med dig. 100k är inte småslantar.

Postad

Det är lugnt TF, det är inte dig jag gnäller på, du har ju själv valt dina vidriga arbetsförhållande. Den jag gnäller på är din arbetsgivare eftersom du, iaf enligt statistiken, troligen är helt inkompetent och antagligen förtjänar bra mycket sämre villkor än du har nu.

Postad
Jennez är världens bästa människa. Om alla var lika bra som Jennez skulle världen implodera av sin egen förträfflighet.

Så är det nog. Jag skulle dessutom inte ha så mycket att göra om det inte fanns en offentlig sektor som ständigt levererade guldmaterial till min ständiga irritation.

EDIT: Btw, det där är fan signaturmaterial.

Postad
Det är lugnt TF, det är inte dig jag gnäller på, du har ju själv valt dina vidriga arbetsförhållande. Den jag gnäller på är din arbetsgivare eftersom du, iaf enligt statistiken, troligen är helt inkompetent och antagligen förtjänar bra mycket sämre villkor än du har nu.
Men den dagen då jag startar en privat verksamhet, då gäller det omvända, yes?

Bah, jag tror förresten att det här är ett klassiskt fall av karma som kommer tillbaka och biter dig i rumpan för jennez-ogillar-barn-tråden ;-)

Postad
Men den dagen då jag startar en privat verksamhet, då gäller det omvända, yes?

Självfallet, men då får du också smaka på den byråkrati du är med och bygger.

Bah, jag tror förresten att det här är ett klassiskt fall av karma som kommer tillbaka och biter dig i rumpan för jennez-ogillar-barn-tråden ;-)

Omfg! Hur många burns var det i en mening? Typ 17?

Postad

Skönt att se att du kommit till insikt om vårt fantastiska svenska sätt att klämma åt medborgarna.

Det enda rätta är att hoppa av tåget.

Kör ditt eget race, Jens. Svarta så mycket som bara går, skatt betalar du ändå på allt du konsumerar.

Pension är lönlöst att tänka på.

Min egen försvann helt när Tjock-Göran lade om systemet.

Dessutom ser min framtid riktigt ljus ut, sen jag valde att leva som parasit, för många år sedan.:-D

Postad
äh, vi har det bra.

Ja, men priset är waaaay för högt. Nu snackar jag inte kronor och ören här. Den rena ansträngningen av att mecka med sån här skit gör ju att man knappt orkar fortsätta sitt liv.

1. Dra min skatt från min lön eftersom ni måste.

2. Dra sen åt helvete, jag vill inte ha mer med er att göra.

Postad
Ja, men priset är waaaay för högt. Nu snackar jag inte kronor och ören här. Den rena ansträngningen av att mecka med sån här skit gör ju att man knappt orkar fortsätta sitt liv.

Du har inte mött mycket motstånd i livet gissar jag, om du reagerar så här inför att tvingas ringa ett par samtal. :-D

Curlingbarn ftw.

Postad
Du har inte mött mycket motstånd i livet gissar jag, om du reagerar så här inför att tvingas ringa ett par samtal. :-D

Curlingbarn ftw.

Jodå. Problemet är inte att ringa ett par samtal för både du och jag vet att det inte kommer att stanna vid det. Jag har noll förtroende för byråkratin. Även om man kan tycka att det skulle räcka med att jag ringer dem och berättar att jag faktiskt har betalat och de sedan gör en snabbkoll och bekräftar detta så kommer följande att hända:

1. Jennez ringer till pappa skattmas och förklarar läget

2. Sheriffen av Nottingham kommer att vilja att jag skickar in kvittensen från banken

3. Jennez måste gå och köpa frimärken

4. Jennez måste gå och fixa kopior på kvittensen

5. Jennez måste gå till en brevlåda och posta brevet

6. Jennez måste vänta i 6-8 veckor och leva i ovisshet om han måste betala hundra papp eller inte

7. Jennez får brevledes ett svar där de även vill se köpekontrakt för nuvarande lgh, försäljningskontrakt på förra lgh samt köpekontakt för densamma

8. Punkt 3-6 upprepas

9. Jennez får antingen betala 100k mot sitt nekande eller så slipper han

Har du någongång deklarerat på annat sätt än att skicka ett sms?

Som grädde på moset kommer Jennez att få vänta på de 10k man egentligen skulle fått tillbaka på skatten eftersom man nu inte kan deklarera på ett smidigt sätt i år (heller),

Postad

Jennez, den dagen du skaffar barn och blir tvungen att prata med försäkringskassan varje dag du måste vara hemma med ditt sjuka barn, då kommer du att:

a) ta livet av dig

b) fly landet

c) gå Waco på ditt närmsta FK-kontor

/ps. Fick tebax en månadslön på skatten.

Postad
Jennez, den dagen du skaffar barn och blir tvungen att prata med försäkringskassan varje dag du måste vara hemma med ditt sjuka barn, då kommer du att:

a) ta livet av dig

b) fly landet

c) gå Waco på ditt närmsta FK-kontor

/ps. Fick tebax en månadslön på skatten.

OM jag någonsin skaffar barn kommer min sambo att få vara hemma för VAB. Skulle jag mot all förmodan tvingas vara hemma själv med sjukt barn tar jag ut en semesterdag. Om inte det går så tar jag hellre ledigt en dag utan lön än att jiddra med FK. Basta.

EDIT: Och angående punkt b så testade jag att bo i England 2006-2007, där var byrårkratin om möjligt ännu jävligare än i Sverige.

Edit 2: I England kunde jag ha fått tillbaka 7% av skatten när jag flyttade hem men sket helt sonika i det eftersom jag visste att det ALLTID blir en massa meck. Om inte de engelska myndigheterna hade jävlats så hade svenska myndigheter gladeligen tagit på sig det lilla upptåget.

Postad
Om man skiter i att få tillbaka 7% på skatten så ligger man rätt långt ner på människor-jag-tycker-synd-om-listan.

Trots att jag alltså betalar mer än jag egentligen behöver så ska jag straffas. "Upp till kaaamp för...." Ja, vad fan då?

Och så den självklara frågan: Varför ska du över huvud taget betala skatt när du säljer en bostad? På vilket sätt angår det staten?

Detta är ju även det en högst relevant fråga. Men när jag nu trots allt gör det, och dessutom på direkten och utan att gnälla så känns det som ett ännu värre övergrepp att ännu en gång expandera min ringmuskel till bristningsgränsen med hjälp av skatteverkets mastodontdildo i ett fast grepp av en senig näve tillhörande proletariatets främste äldrebröder.

Postad
Och så den självklara frågan: Varför ska du över huvud taget betala skatt när du säljer en bostad? På vilket sätt angår det staten? :evil:

Finns mycket som inte angår staten som du fortf. skattar för. Intäckter kallas det. Mycket fina saker.