Gå till innehåll

NL - Vad är pocket pair värt?


KalleAnka

Recommended Posts

Sen är det faktiskt en jäkla skillnad mellan 1010 och 22. Med 22 så finns det bara en sak du vill träffa, andra 2:or. (visst stege, färg, färgstege, men i alla dessa scenarion har du den sämsta tänkbara) med 10 10 har du också möjligheten att få en flop där du har OP. Och du har chans (om än liten) att få en bra stege, färg osv..

 

Sen är det alldeles för många andra saker som spelar in, med PP vill du generellt ha många med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det faktiskt en jäkla skillnad mellan 1010 och 22. Med 22 så finns det bara en sak du vill träffa, andra 2:or. (visst stege, färg, färgstege, men i alla dessa scenarion har du den sämsta tänkbara) med 10 10 har du också möjligheten att få en flop där du har OP. Och du har chans (om än liten) att få en bra stege, färg osv..

 

Sen är det alldeles för många andra saker som spelar in, med PP vill du generellt ha många med dig.

 

Om det är en solid höjare och det är HU är det rätt liten skillnad på 22 och TT. Utgår vi från att höjarns handdistribution är t.ex TT-AA, AJ-AK så spelar det nästan ingen roll om du floppar ett överpar eller bottenpar. Färgchansen spelar inte heller någon större roll eftersom båda hans kort sannolikt är högre än dina och då spelar det ingen roll om du använder en tvåa eller en tia till din färg. Det är om det kommer en färdig färg på bordet som det skulle spela roll. Eller ett tvåpar. Annars är det inte så mycket skillnad vad jag kan komma på. Lite större risk att bli utdragen om du floppar set med 22 också iofs.

 

Om det däremot är en stealraise eller en lös höjare håller jag med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1/9 gånger träffar du triss..

 

Och upp till 1010 är ju B händer..

 

Beror på .. är ni shorthanded och det är några fold innan, slår jag upp 88-1010 ... inte mkt men åtminstone en höger, för att få upp pottstacken lite .

 

 

men 22 är ju bara call, och fold efter flopp om det inte träffas.

 

/Perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det alldeles för många andra saker som spelar in, med PP vill du generellt ha många med dig.

Jag har fått uppfattningen att det är tvärt om, dvs PP klarar sig mycket bättre mot få motspelare eftersom de minskar risken att någon moståndare prickar in ett par som slår ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det alldeles för många andra saker som spelar in, med PP vill du generellt ha många med dig.

Jag har fått uppfattningen att det är tvärt om, dvs PP klarar sig mycket bättre mot få motspelare eftersom de minskar risken att någon moståndare prickar in ett par som slår ditt.

 

Vill inte heller ha många med mig om det är SH och jag vill spela mina PP som ett par.

 

Har man t.ex 66 eller nåt så drar man ju enbart till trissen, och då har man förmodligen vinnarhanden när man träffar, då vill man ha en hel drös med sig, då är det alltid nån som får ett drag eller nåt och kan betala av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här, antingen vill jag ha många med mig och floppa ett set, eller så vill jag isolera mig med en spelare för då kan jag lättare veta om han har ett par eller inte. Fördelen med det första alternativet är att jag antingen vinner en fet pott eller förlorar en liten, andra alternativet vinner jag oftast en liten eller förlorar en ganska stor. Sen är jag ju ganska tomtig själv och vet inte så mycket men det är iaf så jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått uppfattningen att det är tvärt om, dvs PP klarar sig mycket bättre mot få motspelare eftersom de minskar risken att någon moståndare prickar in ett par som slår ditt.

 

Självklart klarar ett PP sig bättre mot en moståndare, men med ett lågt PP så är chansen att din motståndare ska dra ut dig klart överhängande. Då kan det vara bättre att det är många motståndare och att du då får bättre betalt de gånger du får in trissen.

 

Med ett högt PP ökar dina chanser att vinna om du är uppe mot en motståndare av den anledningen att han/hon kanske har lägre kort än dig på handen. Med ett högt PP vill jag ha få motståndare kvar i potten.

 

När det gäller värdet på PP så är det självklart en stor skillnad på tex QQ och 22. Men som allt annat i poker så beror allt på situationen. Ifall motståndaren har AK så spelar det mindre roll ifall du har QQ eller 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det alldeles för många andra saker som spelar in, med PP vill du generellt ha många med dig.

Jag har fått uppfattningen att det är tvärt om, dvs PP klarar sig mycket bättre mot få motspelare eftersom de minskar risken att någon moståndare prickar in ett par som slår ditt.

 

Vill inte heller ha många med mig om det är SH och jag vill spela mina PP som ett par.

 

Har man t.ex 66 eller nåt så drar man ju enbart till trissen, och då har man förmodligen vinnarhanden när man träffar, då vill man ha en hel drös med sig, då är det alltid nån som får ett drag eller nåt och kan betala av.

Irriterande många gånger upplever i alla fall jag att jag torskar även om jag träffar set pga att någon/några även kan ha bra draghand och bestämmer sig för att gå med. Eller som igår då jag träffade set med lågt PP och blev utdragen mot ett högre PP som oxå träffade set.

Som jag upplever de som är det en större vits att spela låga pp om man spela NL. Jag själv spelar mest FL och då är det svårtare att bli av med draghänderna.

Det är däremot ganska farligt (enligt de jag upplevt) att slowspela om man träffar set på flop i NL cashgame just för man get draghänder bra odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en gammal sanning att man med låga pocketpar vill ha med sig många motståndare för att få rätt odds. Den sanningen gällde (och gäller) fixed limit, men den upprepas ofta här på PF i diskussioner kring PL/NL.

 

I NL kan man ofta isolera sig mot en motståndare genom en lagom höjning pre-flop och det är mycket bättre. Säg att din motståndare har två överkort, då kommer han att missa floppen två ggr av tre, och du kan då ofta plocka hem potten redan då. Det kommer att vara det vanligaste scenariot, men lägg till de monsterpotter du kan kamma hem när ni båda träffar floppen, så inser man lätt att det inte alls behövs många motståndare för att ett lågt pocketpar ska bli lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...