Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.

Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

• Ja.
      31
    • Nej.
      133

Recommended Posts

Nej, mestadels av anledningen att jag inte vet hur de fungerar , kan inte ens utläsa texterna rakt av, jag måste sitta med en "kodsida" bredvid :(

Jag känner likadant på spreadbetsen, tycker det är megarörigt. Har du nån länk till en sida som förklarar det på ett vettigt sätt?

Eller nåt utbildningsmaterial?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag känner likadant på spreadbetsen, tycker det är megarörigt. Har du nån länk till en sida som förklarar det på ett vettigt sätt?

Eller nåt utbildningsmaterial?

Inte direkt, men när du väl gjort några stycken är det typ ganska enkelt, i början är man helst lost, det är normalt.

Länk till kommentar

Han skrev: "inte börja skriva om lite poker istället för olja o sån skit?"

Så du tycker det är ett trevligt inlägg som förtjänar ett trevligt svar?

Läste inte hans inlägg ordentligt. My bad. Tycker bara att tonen i allmänhet är ganska brysk och det är tråkigt. Jag gör inte saken bättre men men..

Bra dagbok för övrigt.

Länk till kommentar

Nej, mestadels av anledningen att jag inte vet hur de fungerar , kan inte ens utläsa texterna rakt av, jag måste sitta med en "kodsida" bredvid :(

Synd, för jag skulle behöva lite vägledning :-)

Är bara en glad amatör. Men kul är det.

Iaf så länge man bara riskerar fickpengar...

Länk till kommentar

Är reggad på Finansbet nu med ett Demokonto. Jag har ett par frågor bara.

1. Det verkar som de mesta stängde nu vid 22:00, kan det stämma?

2. De röda siffrorna som visar hur man ligger till är det plus eller minus?

Det verkar som jag ligger kvar över natten med USD/SEK med en buy på 10. Inget som du rekomenderar va :-D

Länk till kommentar

Synd, för jag skulle behöva lite vägledning :-)

Är bara en glad amatör. Men kul är det.

Iaf så länge man bara riskerar fickpengar...

Därav att jag inte håller på med det, spreadbetsen ger rätt bra med leverage ändå :)

Ni som handlar mkt med aktier, gör ni det i en --> KF eller depå?

Kul dagbok!

Dock: En trade. Den traden. Utrum. Inte neutrum.

Tack samt fuck you :-D

Det verkar som jag ligger kvar över natten med USD/SEK med en buy på 10. Inget som du rekomenderar va

Jo. Lära dig får du dock göra själv så krångligt som det är vill jag inte riskera att säga åt dig fel :-)

Läste inte hans inlägg ordentligt. My bad. Tycker bara att tonen i allmänhet är ganska brysk och det är tråkigt. Jag gör inte saken bättre men men..

Bra dagbok för övrigt.

Jag tyckte att ett otrevligt inlägg förtjänade ett otrevligt svar.

Tack, ska försöka att hålla upp den :-)

Jag håller på och tittar på ett trade just nu som jag anser man skulle kunna ligga med i kanske ett år, om det faller väl ut kan jag tipsa om den sen.:-)

Länk till kommentar

Okey, låter schysst, jag vet ingenting om daytrading, absolut INGENTING. Dock så siktar jag på att tjäna pengar på det inom några år, just nu bygger jag pokerrulle. Vid hur stort kapital anser du trading kan påbörjas som småträning med marginella vinster??

Annan fråga (om det är lugnt?) vad har du tidigare för kunskaper av trading? har du gått ekonomi eller liknande på högskolenivå eller tränat upp allt själv? Hängt i forum?

Länk till kommentar

Okey, låter schysst, jag vet ingenting om daytrading, absolut INGENTING. Dock så siktar jag på att tjäna pengar på det inom några år, just nu bygger jag pokerrulle. Vid hur stort kapital anser du trading kan påbörjas som småträning med marginella vinster??

Annan fråga (om det är lugnt?) vad har du tidigare för kunskaper av trading? har du gått ekonomi eller liknande på högskolenivå eller tränat upp allt själv? Hängt i forum?

100k sek är väl ett kapital du kan använda till träning, det är inga stora pengar om det går ner/upp några procent samtidigt som ett riktigt bra trade ändå ger tillräckligt med pengar så man kan använda det till nåt.

Jag har läst 3p företagsekonomi :-)

Utöver det så började jag läsa på om börsen och allt runt det för typ ett halvår sen, dock lär jag mig väldigt mycket hela tiden just nu.

Det finns ett råvarutrade just nu som har en totalt fantastisk R/R, dessutom har vi ett annat med ganska bra sådan. det ena är dock...fantastiskt fint.

Länk till kommentar

Köpt: OBX björnar 150.70.

Tänkte köpa på mig 20% av innehavet jag tänkt mig varje ny kommande tradingdag.

Vill ni förresten veta vad som ändrade oljepriset $5,5 igår? (intradag gick vi ner på 126, för att sedan studsa upp på 131,5.

Att Morgan Stanley sa att de tror det kommer gå upp.

Utbud och efterfrågan kan dra åt helvete.:-)

I praktiken kan man alltså kalla det ett short covering rally.

Det jag börjar bli orolig för just nu är hur dåligt de amerikanska regionalbankerna mår och faller en massa sådana kan vi ju få en CDS dominoeffekt (Ja, uttrycket är snott :) ).

Eftersom det bara blir värre och värre så är det upplagt för nästa våg ner, problemet är som Zaph skrev i en tråd att vi än så länge bara haft 4 vågor i denna B-våg, alltså borde vi få ett rejält skutt uppåt i index, minst 4-5% på OMX.

Länk till kommentar

Dags och kasta in handuken nu då eller :-)

Ja, du har en väldigt tydlig dubbeltopp där och det ser ut som om RSI är på extremt överköpta nivåer, jag skulle förvänta mig en nergång till en punkt under -$4400 för att då kunna bli säkrare på om nergången skulle fortsätta, om du däremot fortsätter vinna på spelet så blir det ju ingen topp och du är på väg mot nya höjder så jag skulle säga att mitt råd är att du avvaktar för att se ifall du kommer över toppen eller vänder ner innan du börjar spela igen :mrgreen:

Länk till kommentar

Ja, du har en väldigt tydlig dubbeltopp där och det ser ut som om RSI är på extremt överköpta nivåer, jag skulle förvänta mig en nergång till en punkt under -$4400 för att då kunna bli säkrare på om nergången skulle fortsätta, om du däremot fortsätter vinna på spelet så blir det ju ingen topp och du är på väg mot nya höjder så jag skulle säga att mitt råd är att du avvaktar för att se ifall du kommer över toppen eller vänder ner innan du börjar spela igen :mrgreen:

shit! RSi:n hade jag inte koll på, fast momemtum är starkt just nu, avvaktar

Tack för analysen! :-P

Länk till kommentar

Man blir ju hyfsad mongoloid efter dom här två dagarna när man har en portfölj stark viktad mot oljeaktier. Pearl t.ex från -0.33% till +ca7% sista halvtimmen. Och igår var tydligen alla skiträdda för oljeaktier.

Jag fattar som vanligt noll.

Länk till kommentar

Tack samt fuck you :-D

OK? Fattar bara inte poängen med att använda fel genus. Den heter en trade.

Dags och kasta in handuken nu då eller :-)

Absolut ingen dubbeltopp, utan en utomordentligt stark upptrend, så kör hårdare än någonsin. Men hör med Fibonacci- och EWT-människorna. De kan säkert hitta magi i det där. Grundtipset är nog att spela på bord där stora mörken motsvarar 1.618 små mörkar.

Länk till kommentar

OK? Fattar bara inte poängen med att använda fel genus. Den heter en trade.

Absolut ingen dubbeltopp, utan en utomordentligt stark upptrend, så kör hårdare än någonsin. Men hör med Fibonacci- och EWT-människorna. De kan säkert hitta magi i det där. Grundtipset är nog att spela på bord där stora mörken motsvarar 1.618 små mörkar.

jag har för mig det numera är infractions på att leka språkpolis och att det finns en speciell tråd för det, ska du klaga kan du klaga där på de andra. Så nästa mod här kan ge honom en infraction, ni skrev det i en annan tråd att det är så.

Passar det inte kan du dra nån annanstans och inte läsa här om det är för jobbigt för dina ögon att se.

Bra dag idag då jag kom nästintill perfekt in i OBX björnarna. Dock "kostade" ett hastigt beslut mig hur mycket utebliven vinst som helst, men vad gör man?

Bra läge att korta S&P just nu, starkt motstånd samt överköpta indikatorer.

ha en tiight stoploss på ~2,5 punkter.

Tji fick jag iaf :)

Verkar som vi är inne i femte vågen på allvar nu, och vad vet vi om femte vågen? det är den våldsammaste av de alla och att efter våg 5 i en B-del av en korrektion så?

Åh, jag är så hungrig , jag virrar bara :)

Länk till kommentar

Då ska vi se...öhhhh.

kommande vecka (veckor?) kommer börsen rusa, alla kommer säga: "Allt är över"

"Vilket bearmarket rally?" "missa inte båten" etc etc.

Femte vågen är alltid kraftfullast och det är smart att positionera sig för uppgång just nu. Eller nedgång beroende på sektor, då vi kommer få en sektorrotation bort från metaller, mat, energi och in i andra sektorer som t.ex.?

Sveriges Index kommer gå 4-10%. Jag tar tempen på USA så jag vet när det är säljläge. Förutom i Norge, OBX index kommer backa varje vecka i ett halvår framöver nu, tror jag.

Som sagt, vad är stort i Norge? Mat, Metaller, Oljeservice bolag, oljebolag, REC, Yara etcetc, allting som symboliserar och tjänar på den fallande dollarn, trots att vi faktiskt fått ett trendskifte tror jag.

Rotationen kommer vara bort ifrån hela den sektorn nu.

Amerikanska aktier i andra sektorer rekommenderar jag, då dollarn äntligen verkar vara på väg att stärkas.

Alltså, investeringsråden borde bli:

korta / Håll er borta från sektorerna jag nämnde ovan.

Följ med uppgången, gå in i korta derivat i USD på toppen och sedan är det bara att luta sig tillbaka i några månader och se portföljen öka.

Edit:

Här är vad OBX består av. Går man in på de enskilda aktierna ser det inte vackert ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/OBX_Index

Länk till kommentar

Brukar du själv ändra dina stoploss på spreadbetting, fatta jag det rätt så är stopplossen så hög som 80% av ens kassa?

Allt står på hemsidan :)

Det första jag brukar göra är att ändra stoplossen, de sätter den alltid för långt bort automatiskt.

Länk till kommentar

Då ska vi se...öhhhh.

Sveriges Index kommer gå 4-10%. Jag tar tempen på USA så jag vet när det är säljläge. Förutom i Norge, OBX index kommer backa varje vecka i ett halvår framöver nu, tror jag.

Jag kan ge dig fina odds på att detta inte kommer att inträffa

Länk till kommentar

Okejdå, om jag säger månad och du ger mig bra odds på det så tar jag det?

Hmm, jag är ju rätt bearish egentligen till världsekonomin så en månad blir lite kort. 3 månader så kan vi säkert sy ihop nåt med rätt stora summor.

Länk till kommentar

Hmm, jag är ju rätt bearish egentligen till världsekonomin så en månad blir lite kort. 3 månader så kan vi säkert sy ihop nåt med rätt stora summor.

3 månader är lite långt, och det här är mer prestige än pengar så vi tar inte stora summor utan kanske $3k eller något som prestigepris :-)

Edit:

Notera hur cleantechaktier totalkraschar just nu på Nasdaq.

ASTI, FSLR ner 7-8% var.

Länk till kommentar

• Skapa nytt...