Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.


Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

    • Ja.
      31
    • Nej.
      133


Recommended Posts

  • Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om nån (Jessica?) är sugen på ett Wildcard för några månader fram skulle jag säga SAS med jättetight stoploss.

 

Köp idag på 49:-

Sälj om den stänger under 48:-

 

Chansning med stor fördelaktig Risk/Reward.

(Läs diskussionstråden så får ni reda på varför jag vill köpa SAS).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån (Jessica?) är sugen på ett Wildcard för några månader fram skulle jag säga SAS med jättetight stoploss.

 

Köp idag på 49:-

Sälj om den stänger under 48:-

 

Chansning med stor fördelaktig Risk/Reward.

(Läs diskussionstråden så får ni reda på varför jag vill köpa SAS).

 

Mmm...turn-around har väntat på sig länge nu för SAS.

Bränsle-priserna för tillfället är EV- dock..

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån (Jessica?) är sugen på ett Wildcard för några månader fram skulle jag säga SAS med jättetight stoploss.

 

Köp idag på 49:-

Sälj om den stänger under 48:-

 

Chansning med stor fördelaktig Risk/Reward.

(Läs diskussionstråden så får ni reda på varför jag vill köpa SAS).

 

doh, har ej skickat in mina aktiedirekt papper ännu. Harvat mitt nordnet konto. Om de står kvar på ca 49 då jag har kontot igång om ett par dagar, är de fort köpvärda då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lång S&P500 och Kort olja är min gissning på vad som kommer fungera denna vecka med reservationen att USA inte stänger under 1385 idag och oljan (US crude) inte går över 126.50.

 

I timintervall har det tradet funkat hur bra som helst än sålänge iaf :-)

Oljan skapade just en trippeltopp och har brutit sin starkt stigande trendlinje sedan 1 Maj.

 

Karo Bio!

Det borde vara infractions på att komma med ett förslag utan bra argument! !

Vill man göra reklam för en aktie i dagboken ska man förklara varför ur alla synvinklar (Område, balansräkning, framtidsutsikter, vad har hänt? motiverad kurs, TA, etcetcetc) och även ha med både negativa och positiva synpunkter.

Det är härmed en ny regel, kan jag få någon moderator som bekräftar att de infractar alla som bara kommer med påståenden? :-)

 

Inget emot dig xplosivo så ta det inte personligt!! :-)

 

Som ni märker har jag byggt mycket mitt framtida case kommande veckorna på att oljan toppat(toppar snart) för en överskådlig framtid, ifall den fortsätter stiga får jag såklart tänka om.

 

uscrudemåndag.JPG

 

Här är varför,

på 10 minutersdiagrammet ser ni 3 toppar på ~126 samt en lägre topp på slutet där jag dragit en linje. Att oljan för en sekund var uppe på ATH idag är tecken på styrka, men som jag ser det så räknas det knappt.

I dagsgrafen har jag ritat en ungefärlig trendlinje och ritat ut vart den skär, se reaktionen några minuter efteråt.

 

Om vi antar det är mkt spekulation i oljan så den rör sig liite liknande en aktie, så ska fanskapet neråt nu! Fast jag vill väldigt gärna se en stängning under 124 för att göra det komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bilden fungerar inte

 

klev av mina oljeterminer idag, (nymex-crude oil, light sweet, dec 2009), inköpta för ca 95st, sålda för 120.65, 25k usd i vinst per termin, dock har jag förlorat massor på guldet under tiden, men blev ett ok plus totalt :)

 

 

hoppas på en kraftig rekyl ner nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bilden fungerar inte

 

klev av mina oljeterminer idag, (nymex-crude oil, light sweet, dec 2009), inköpta för ca 95st, sålda för 120.65, 25k usd i vinst per termin, dock har jag förlorat massor på guldet under tiden, men blev ett ok plus totalt :)

 

 

hoppas på en kraftig rekyl ner nu!

 

Tilt, de funkar här hemma :-(

 

Får hoppas du hade 100 stycken :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka analysverktyg och vilken mäklartjänst använder du?

 

Finansbet för terminerna och avanza för aktier.

Läste på lite om Elliot Wave Theory för oljan idag och vi vänder antingen ner nu eller får en ännu större uppgång i oljepriset, kanske som Zaph säger, till 130-135 usd innan vi får en kraftig korrektion, följt av en liten uppgång, följt av en större, gissningsvis kanske vi får en H&S i oljan.

 

Samtidigt som detta kommer elda på börsen ännu mera uppåt om det händer.

Sålt:

 

UTS energy.

 

Köpt:

 

Orexo

Mer SAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara infractions på att komma med ett förslag utan bra argument! !

Vill man göra reklam för en aktie i dagboken ska man förklara varför ur alla synvinklar (Område, balansräkning, framtidsutsikter, vad har hänt? motiverad kurs, TA, etcetcetc) och även ha med både negativa och positiva synpunkter.

Det är härmed en ny regel, kan jag få någon moderator som bekräftar att de infractar alla som bara kommer med påståenden? :-)

 

Inget emot dig xplosivo så ta det inte personligt!! :-)

 

 

Personligt? Nej, för fasen..du kommer inte åt mig på det viset.. ;-)

 

Varför Karo Bio då?`

 

Jo:

De fick lite motgångar förra året och droppade som en sten (från ca 17 till runt 6 nu). Droppet var övervägande del förtroende-kris för ledningen.

Projekten som är kvar har fortfarande ett betydande värde.

 

Närmast:

Deras stora projekt, Eprotirome, kom med överraskande bra resultat i fas2a-studien. Det medförde att de bestämde sig för att utöka fas2b-studien för vilket den första delen avrapporteras i augusti.

Eprotirome är ett läkemedel som motverkar höga blodfetter, en marknad på runt 28 - 30 miljarder dollar. De kommer troligen licensiera ut projektet till något större bolag inför fas 3 och registrering. Men det kommer att kosta!

En initial betalning på något 100-tal miljoner dollar kanske och till det royalty på försäljningen (15 - 18 %).

 

INGA negativa biverkningar har påvisats hittills (vilka konkurrenterna har), däremot fann man att det finns fler behandlings-alternativ för Eprotirome.

Diabetes 2 är ett av dessa. Även här är marknade signifikant.

 

Blir lite mycket här kanske men kan länka till en amatör-analys som mer är en sammanfattning av Redeyes och Karo Bio's egna information:

 

http://www.redeye.se/medlemsanalys/22089

 

Inte läge att gå all-in, är ju trots allt ett forskningsbolag. Men en slant kan man satsa och invänta provresultaten i höst (även de andra projekten under sommaren måhända).

 

Gå i frid!

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte alls koll på dina köp- och säljtips utifrån terminer och allt vad det heter.

 

Det intressanta att veta är att oljan inom några få år är upp i minst 200$ fatet och göra något av det. Läst flera artiklar från insatta experter som säger att alla lättillgänliga oljereserver är hittade och det som återstår är svårttillgängliga, alternativ lågkvalitativa, områden. Dessa experter är också överens om att vi har nått "oilpeaken" där vi inte kan få fram märkbart större volymer olja. Med tanke på Indien och Kinas enormt ökande oljekonsumtion så är tanken på 200$ fatet ingen fantasisiffra.

 

Sedan blir det ju upp till dig att fundera ut vem som kommer tjäna på detta och vars bolag man ska investera i.

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

djens, tror du oljestatsen kan skicka ner oljan imorgon?

 

btw, du får nog chans att köpa tillbaka dina pearl, rasade ganska friskt i kanada

 

Just nu vet jag faktiskt inte vad som kan skicka ner oljan, det kommer krävas en trigger, vad den är vet jag inte, men när bollen satts i rullning går det snabbt.

Spiken igår kom ju av att iran hotade minska sin produktion.

 

"Oil prices have hit a record just shy of $127 a barrel after Iran said it was studying a plan to cut crude output. President Mahmoud Ahmadinejad said a proposal to reduce Iran's crude output was being reviewed by experts, Iran's Fars News Agency reported.

 

Analysts doubted whether Iran would actually cut output but the report sent jitters through oil trading floors.

 

"That sounds like it would get people excited," said Peter Beutel, president of Cameron Hanover."

 

Enligt EWT så ska vi antingen stanna här eller upp lite till för att sedan köra en korrigering, dvs vi kommer få en H&S i oljepriset inom några månader.

 

Pearl är en extremt svängig aktie, 8% behöver inte betyda så mycket, jag tror det är mycket att rapporten är imorgon och att alla som inte vill ligga över rapport vill sälja. Det är extremt konstig handel i aktien också så 10% hit/dit är vardagsmat :-)

 

Dock är USAs petroleumreserv full till 97% så egentligen bör inte statsen påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju helt rätt, om flera år så kommer det vara så, däremot just nu...det tror jag inte, men oljan har varit den enda säkra investeringen just nu i månader, oljans graf kommer se ut ungefär som guldet ( gå in och jämför guld mot olja någonstans). :-)

 

 

 

Har inte alls koll på dina köp- och säljtips utifrån terminer och allt vad det heter.

 

Det intressanta att veta är att oljan inom några få år är upp i minst 200$ fatet och göra något av det. Läst flera artiklar från insatta experter som säger att alla lättillgänliga oljereserver är hittade och det som återstår är svårttillgängliga, alternativ lågkvalitativa, områden. Dessa experter är också överens om att vi har nått "oilpeaken" där vi inte kan få fram märkbart större volymer olja. Med tanke på Indien och Kinas enormt ökande oljekonsumtion så är tanken på 200$ fatet ingen fantasisiffra.

 

Sedan blir det ju upp till dig att fundera ut vem som kommer tjäna på detta och vars bolag man ska investera i.

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju helt rätt, om flera år så kommer det vara så, däremot just nu...det tror jag inte, men oljan har varit den enda säkra investeringen just nu i månader, oljans graf kommer se ut ungefär som guldet ( gå in och jämför guld mot olja någonstans). :-)

 

Mmm, klart den kommer flukta på vägen dit. Där har du ngt att fundera på när, var och hur fluktuationerna kommer infalla, för en investering på 2 år är väl en evighet i din investeringsvärd misstänker jag! :-)

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, klart den kommer flukta på vägen dit. Där har du ngt att fundera på när, var och hur fluktuationerna kommer infalla, för en investering på 2 år är väl en evighet i din investeringsvärd misstänker jag! :-)

 

/Patfor

 

Jag har ju skrivit när det händer...Nu!

 

Den kommer stå mycket lägre om några månader :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju skrivit när det händer...Nu!

 

Den kommer stå mycket lägre om några månader :-)

 

Vad är "mycket"? Har du ngn koll på kopplingen olja-bensin? Bensinpriset ökar ju alltid på sommaren pga enormt ökad efterfrågan i västvärlden, drar detta med sig oljan generellt?

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får antas vara så vida känt att det är diskonterat av kursen redan.

Med mycket vet jag inte exakt procenthalten, men vi är inne i femte inningen (eller tredje, är det tredje får vi se 135-140 först) på femte uppåtvågen, dvs att vi kommer få en A (ner) B (upp) C(Ner mycket) korrektion som kanske slutar på...

80-105?

 

Kanske mer, råvarors korrektioner brukar vara riktigt brutala, ta guldet t.ex.

 

För att sedan börja stiga sakta igen.

 

Jag är inte så insatt i Elliots vågteori (än). Men det är min gissning,d et kommer såklart ta ett tag.

 

Vad är "mycket"? Har du ngn koll på kopplingen olja-bensin? Bensinpriset ökar ju alltid på sommaren pga enormt ökad efterfrågan i västvärlden, drar detta med sig oljan generellt?

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;-)

Det får antas vara så vida känt att det är diskonterat av kursen redan.

Med mycket vet jag inte exakt procenthalten, men vi är inne i femte inningen (eller tredje, är det tredje får vi se 135-140 först) på femte uppåtvågen, dvs att vi kommer få en A (ner) B (upp) C(Ner mycket) korrektion som kanske slutar på...

80-105?

 

Kanske mer, råvarors korrektioner brukar vara riktigt brutala, ta guldet t.ex.

 

För att sedan börja stiga sakta igen.

 

Jag är inte så insatt i Elliots vågteori (än). Men det är min gissning,d et kommer såklart ta ett tag.

 

Hade jag varit en "gambling man" så hade jag tagit ett vad mot dig att du inte kommer få se oljan under 100$ fatet igen. Men håller ju inte på med spel och dobbel, så du klarar dig denna gång! ;-) Ska förklara min teori runt detta när jag inte har 4 pokerbord öppna.

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;-)

 

Hade jag varit en "gambling man" så hade jag tagit ett vad mot dig att du inte kommer få se oljan under 100$ fatet igen. Men håller ju inte på med spel och dobbel, så du klarar dig denna gång! ;-)Ska förklara min teori runt detta när jag inte har 4 pokerbord öppna.

/Patfor

 

Blev en lång session va? :-)

 

Två av mina gurus hävdar att vi kommer få nergångar nu, så jag rekommenderar att gå kort S&P500 vid 1420, väldigt tajt stoploss men var beredd på nergångar, jag är härmed inte längre positiv till att vara lång S&P500.

 

Sälj aktier med hög betakorrelation.

Ett utmärkt investeringsobjekt just nu vore "DUG", Ultrashort oil&gas.

 

Men vill man ha det lite enklare så fungerar Xact derivat bear som kortar norska börsen också ganska bra.

 

Sålt: SAS, ASTI

Köpt: XDB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...