Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.


Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

    • Ja.
      31
    • Nej.
      133


Recommended Posts

Blev en lång session va? :-)

 

 

Blev faktiskt 2 sessioner! :mrgreen:

 

Anledningen till att jag inte tror på en jämförelse mellan guldet och oljan är att guldet är mycket mer en spekulationsråvara och en råvara som kan lagras i bankfack som en valutareserv. Detta kan trissa pris helt utan rimliga förklaringar. Visst har guldet en betydelse som råvara i tillverkningsindustrin och i smyckeindustrin, men den är inte lika ändlig som oljan och har inte alls lika stor betydelse för världsekonomin som oljan.

 

Visst finns det spekulation i olja, men oljan däremot är tydligt på upphällningen till den produktionskostnad vi har sett tidgare och behovet ökar konstant eftersom efterfrågan på oljebaserade produkter har fyllts på med ett antal 100 miljoner (kanske t.o.m över en miljard) människor i bl.a Kina och Indien de senaste 10 åren. Dessutom så ökar fortfarande inkomsterna rejält i dessa länder vilket kommer ännu högre konsumtion. Räcker dessutom med en konflikt i ett stort oljeproducerande land för att höja priset ännu mer, ex att USA kliver ur Irak med inbördeskrig som följd och den oljan är helt borta från världmarknaden.

 

Visst kan man tycka att vi västvärlden sparar in olja just nu med ex övergång till biobränslen etc, men är ju en fjärt i rymden om man jämför med hur många nya bensindrivna bilar som säljs i ex Kina.

 

Finns inget fundamentalt i dagens konsumtionssamhälle och utvecklingen i Asien som gör att jag kan se en rejäl nedång på oljan som motiverad.

 

Detta är vad jag tror utifrån de kunskaper jag har om den värld vi lever i. Kan ha fel, kan ha rätt, vi vet om några år...

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Massa text

 

Jag håller helt med dig, fast jag är övertygad om att på vägen dit så kommer det vara många mindre cykler och just nu tror jag vi är inne i en sådan där vi korrigerar oljepriset och får se en sektorrotation bort ifrån energi. Jag kan förstås ha väldigt fel :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med dig, fast jag är övertygad om att på vägen dit så kommer det vara många mindre cykler och just nu tror jag vi är inne i en sådan där vi korrigerar oljepriset och får se en sektorrotation bort ifrån energi. Jag kan förstås ha väldigt fel :) :)

 

Håller fullkomligt med dig att uppgången inte kommer vara spikrak utan kommer se ut som Alperna (en bergskedja i Europa :mrgreen: ) i profil. Dock tror jag inte den djupaste dalen går ner till under 100$ fatet. Det ska i alla fall bli intressant att följa!

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intradagswings på $6 i oljan idag, uppe på 126,50. nere på 120,50.

Stänger oförändrat på 124, jag ska köpa hjärtmedicin imorgon.

 

S&P stänger över 1420 och ser extremt starkt ut. Vi kommer nog få en till körare uppåt, kommer vi gå ända till 1460? Det ser nästan så ut. Men där lär toppen ligga, jag kan inte se hur vi kan gå över 1460. Men jag har haft fel innan :mrgreen:

 

Inte roligt att ligga i Norska Xact Bear inatt. Men men, sånt är livet :-)

En av mina gurus säger att vi närmar oss toppen på björnrallyt men att det faktiskt är en liten bit kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ser din TA ut på oljan nu? över 126 igen.. trodde jag aldrig igår när vi var nere på 120-sträcket

 

Stödet på $124 höll och Världens mäktigaste finansfirma har talat och säger vi ska få $140/fat kv.2 så jag avvaktar just nu , inte omöjligt med en körare till uppåt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir mer och mer övertygad varje dag, jag förstår mig inte på konst, det här är taget ifrån söndagens DI.

 

LucienFreud-text-200.jpg

 

Brittiske Freuds rekorddyra verk "Benefits Supervisor Sleeping" från 1995 visar en naken, rundnätt kvinna utsträckt på en sliten soffa och tog nio månader att färdigställa. Kvinnan som stod modell för tavlan heter Sue Tilley och var länge den numera 85-årige konstnärens musa.

 

Under dessa månader fick den numera 51-åriga arbetsförmedlingschefen som mest betalt 33 pund, motsvarande 386 kronor, om dagen. Hon hade samtidigt strikta krav på sig från Freud, som är sonson till den kände psykoanalytikern med samma namn, att varken banta eller sola, enligt The Daily Record.

 

Det sattes överlag sprätt på stora summor på konstauktionen. De 57 verken omsatte sammanlagt 348,3 miljoner dollar, motsvarande 2,1 miljarder kronor.

 

Priset för tavlan ovan?

33,6 miljoner dollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är varning för nedgång just nu så köp ingenting förrän vi märker vad som händer. Vi ligger just nu under starka motstånd som än så länge verkar hålla.

 

En investeringsstrategi jag snodde från en blogg är att köpa TWM som kortar Russel2k (Aka small cap US) in i styrka, dvs ifall börsen går uppåt.

 

Jag tänkte även rekommendera en nyttig och ruskigt god frukost i den nya plockmüslin där de tagit div. saker ur påsar , gjort det till en müsli och ökar priset på den på så sätt, väldigt smart tänkt.

Nyttigt och väldigt gott.

 

kombinera med en god fil/yoghurt och några ägg.

Bra komplement till grötfrukosten i dessa införsommarenträningsdagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir mer och mer övertygad varje dag, jag förstår mig inte på konst, det här är taget ifrån söndagens DI.

 

LucienFreud-text-200.jpg

Priset för tavlan ovan?

33,6 miljoner dollar

 

Det är ju en frodig kvinna som sover. Måste respekteras på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I filmen målar Leo av den kvinnliga karaktären naken i en soffa, sen älskar de passionerat i en bil. Kvinnan blir alltid lite vackrare ju fler gånger historien berättas. :-)

 

Stackars den ursprungliga killen i så fall! :shock: :shock: :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TWM stängde runt 70,x igårkväll.

Samma taktik idag som igår, SÄLJ alla eventuella rallyn.

 

För att hjälpa er hålla ordning på forumet också så är ordningen numera:

 

Softish - richthofen - framstjärten - kontextus - riggdevil

 

Kudos till Kraudo som såg det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChrisLepp_450x653.jpg

 

Tror det var lugnt.

 

Det där med isberg är en myt.

 

Lol, Såg nån dokumentär på 5:an för ett par månader sedan som vart inspelad 2007 har jag för mig. Den handlade om barn som hade en sjukdom som gjorde att dem alltid vart hungriga.

 

Denna bjässen var med där, och han var den enda av alla som inte ville ha hjälp. Han stortrivdes med sitt liv, som innehöll både öldrickning, tatueringar samt biljard med polarna. Han trodde inte att han skulle bli fetare än vad han redan var, men i jämförelse med hur han ser ut på denna bilden vart han smal i dokumentären.

 

God damn it! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, Såg nån dokumentär på 5:an för ett par månader sedan som vart inspelad 2007 har jag för mig. Den handlade om barn som hade en sjukdom som gjorde att dem alltid vart hungriga.

 

Denna bjässen var med där, och han var den enda av alla som inte ville ha hjälp. Han stortrivdes med sitt liv, som innehöll både öldrickning, tatueringar samt biljard med polarna. Han trodde inte att han skulle bli fetare än vad han redan var, men i jämförelse med hur han ser ut på denna bilden vart han smal i dokumentären.

 

God damn it! :shock:

 

Okej, baserat på kroppsform och hobbies så antar jag att han är Brittisk? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...