Gå till innehåll

PLO25 - Rätt spelat?


Sync

Recommended Posts

Försöker lära mig omaha, är rätt kass på spelet.

Är det för aggresivt att skjuta in hela stacken med top two här?

 

Full Tilt Poker Game #5763483417: Table Maiden (6 max) - $0.10/$0.25 - Pot Limit Omaha Hi - 11:51:38 ET - 2008/03/24

Seat 1: atmmachine99 ($20.55)

Seat 2: DealDaCards ($26.60), is sitting out

Seat 3: birdiemachine ($25)

Seat 4: bohrer ($18.05)

Seat 5: Hero ($34.40)

Seat 6: monkeydosee ($51.35)

birdiemachine posts the small blind of $0.10

bohrer posts the big blind of $0.25

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero 10 of SpadesKing of Clubs9 of Spades7 of Diamonds

Hero calls $0.25

monkeydosee raises to $1.10

atmmachine99 folds

birdiemachine folds

bohrer folds

Hero calls $0.85

*** FLOP *** King of Spades4 of Spades9 of Diamonds

Hero checks

monkeydosee bets $1.50

Hero raises to $7.05

monkeydosee raises to $22.25

Hero raises to $33.30, and is all in

monkeydosee calls $11.05

Hero shows 10 of SpadesKing of Clubs9 of Spades7 of Diamonds

monkeydosee shows 4 of Diamonds4 of ClubsAce of HeartsAce of Diamonds

*** TURN *** King of Spades4 of Spades9 of Diamonds8 of Spades

*** RIVER *** King of Spades4 of Spades9 of Diamonds8 of Spades4 of Hearts

Hero shows a flush, King high

monkeydosee shows four of a kind, Fours

monkeydosee wins the pot ($66.15) with four of a kind, Fours

*** SUMMARY ***

Total pot $69.15 | Rake $3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fold!

vill du fortsätta är du ju commited men du har bara top två + lågt färdrag.

alldeles för svagt för att komma all in. han kommer aldrig att raisa så hårt med sämre än en triss. du är slagen och det är inte ens säkert att du har många outs. alltid fold om man inte vet att det är en riktig galning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga en halvbra hand handlar inte om att vara vek, det handlar om att vara en bra pokerspelare.

 

Checkhöjningen på floppen är bra, men reagerar man inte ens när man blir återhöjd pott? Om hela stacken ska in här vill jag att det ska se ut så här:

 

HERO bets X

FI raises pot

HERO raises all in

 

I det fallet har FI allt som oftast AAxx och är stor underdog. Vad som faktiskt sker i detta fallet är:

 

HERO checks

FI bets 60% pot

HERO raises pot

FI raises all in

 

Visserligen är inte FI all in än, men finns det någon spelare som viker de sista $10 i det läget? Nej, i mina ögon är det en all in-höjning han gör. I och med din checkhöjning måste han sätta dig på en bra hand, vilket gör att han för att kunna reraisa måste ha en enormt bra hand. Han har trots allt inte investerat mer än $2.60 i potten och kan komma undan billigt. Hans all in visar tydligt att han förväntar sig att hans hand för tillfället är bäst, för i det läget tror jag knappast han tänker att du kommer folda. Har han inte själv färgdraget så tror jag att det är just ett färgdrag han förväntar sig vara uppe mot, och i det läget kan man väl knappt gå in med annat än en triss? Triss plus nötfärgdrag skulle inte förvåna mig alls i och med hur satsningen efter floppen ser ut.

 

Alternativt ser vi ofta KQJT/QJT9 med QJ i spader. Då "ligger han under" men har 60% vinstchans. KKxx leder med 66%, 99 leder med 56%, 44 är i princip coinflip. Den enda handen du egentligen kan hoppas på i det här läget, som du också kan förvänta dig att en vettig omahaspelare har efter hur satsningen ser ut, är AK9xds, med ett bra x (typ 7-8 eller T-Q), i vilket fall du vinner ca 45% och delar 33% av gångerna.

 

Såvida jag inte hade haft en read på killen som en komplett idiot så hade jag foldat hans reraise 10 gånger av 10. Det finns MYCKET bättre lägen att få in hela sin stack i omaha än det här, om man inte gillar att spela lotto förståss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga en halvbra hand handlar inte om att vara vek, det handlar om att vara en bra pokerspelare.

 

Checkhöjningen på floppen är bra, men reagerar man inte ens när man blir återhöjd pott? Om hela stacken ska in här vill jag att det ska se ut så här:

 

HERO bets X

FI raises pot

HERO raises all in

 

I det fallet har FI allt som oftast AAxx och är stor underdog. Vad som faktiskt sker i detta fallet är:

 

HERO checks

FI bets 60% pot

HERO raises pot

FI raises all in

 

Visserligen är inte FI all in än, men finns det någon spelare som viker de sista $10 i det läget? Nej, i mina ögon är det en all in-höjning han gör. I och med din checkhöjning måste han sätta dig på en bra hand1, vilket gör att han för att kunna reraisa måste ha en enormt bra hand. Han har trots allt inte investerat mer än $2.60 i potten2 och kan komma undan billigt. Hans all in visar tydligt att han förväntar sig att hans hand för tillfället är bäst, för i det läget tror jag knappast han tänker att du kommer folda. Har han inte själv färgdraget så tror jag att det är just ett färgdrag han förväntar sig vara uppe mot, och i det läget kan man väl knappt gå in med annat än en triss? Triss plus nötfärgdrag3 skulle inte förvåna mig alls i och med hur satsningen efter floppen ser ut.

 

Alternativt ser vi ofta KQJT/QJT9 med QJ i spader. Då "ligger han under" men har 60% vinstchans4. KKxx leder med 66%, 99 leder med 56%, 44 är i princip coinflip. Den enda handen du egentligen kan hoppas på i det här läget, som du också kan förvänta dig att en vettig omahaspelare har5 efter hur satsningen ser ut, är AK9xds, med ett bra x (typ 7-8 eller T-Q), i vilket fall du vinner ca 45% och delar 33% av gångerna.

 

Såvida jag inte hade haft en read på killen som en komplett idiot så hade jag foldat hans reraise 10 gånger av 10. Det finns MYCKET bättre lägen att få in hela sin stack i omaha än det här6, om man inte gillar att spela lotto förståss...

 

1. Totalt fel. Varför skulle inte vår range bestå av luft/drag/halvstål/stål?

 

2. Helt irrelevant hur mycket han har investerat i potten. Pengar man har lagt i en pott är inte ens egna längre.

 

3. Varför skulle hans hand bara vara den extrema toppen av hans range?

Om han bara spelar om stacks med nötfärgdrag+topset här är ju vår check-raise på floppen självklar, han kommer ju att slänga 90% av alla händer.

 

4. Där säger du emot dig själv.

 

5. Det är PLO25. Förvänta dig inte vettiga motståndare.

 

6. Hur många gånger har det här tagits upp?

Att "vänta på ett bätte läge" är struntsnack 99% av alla gånger i cashgame. Antingen har ett beslut positivt EV, negativt EV eller neutralt EV.

I PLO kommer det vara många 55/45 lägen. Det gäller att ha stor rulle och tåla variansen bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Totalt fel. Varför skulle inte vår range bestå av luft/drag/halvstål/stål?

 

2. Helt irrelevant hur mycket han har investerat i potten. Pengar man har lagt i en pott är inte ens egna längre.

 

3. Varför skulle hans hand bara vara den extrema toppen av hans range?

Om han bara spelar om stacks med nötfärgdrag+topset här är ju vår check-raise på floppen självklar, han kommer ju att slänga 90% av alla händer.

 

4. Där säger du emot dig själv.

 

5. Det är PLO25. Förvänta dig inte vettiga motståndare.

 

6. Hur många gånger har det här tagits upp?

Att "vänta på ett bätte läge" är struntsnack 99% av alla gånger i cashgame. Antingen har ett beslut positivt EV, negativt EV eller neutralt EV.

I PLO kommer det vara många 55/45 lägen. Det gäller att ha stor rulle och tåla variansen bara.

 

1. Det är PLO25, tror du själv att han förväntar sig fancyplay på den nivån?

 

2. Det är PLO25, folk tänker i de banorna där. Mår du bättre om jag säger att han kommer undan från en liten pott? Potten han är med i är på $4.05, och för att vinna det riskerar han 1,4 inköp. Jag har då inte sett mycket sånt spel på PLO25 utan en riktigt bra hand på floppen i alla fall.

 

3. Jag har inte sagt att hans checkraise var dålig. Läs mitt inlägg igen så ska du se att det i andra stycket står "Checkhöjningen på floppen var bra" precis i början.

 

4. Har du märkt citationstecknen runt "ligger han under"? De använder jag för att markera att det inte är riktigt sant, han leder handen i procent vunna vid showdown, men han har en sämre pokerhand just för tillfället.

 

5. Man kan mycket väl förvänta sig vettiga spelare på PLO25. I och med att du själv säger att man inte ska förvänta sig vettiga spelare så borde det väl vara en guldgruva för en vettig spelare som inte vill spela högt?

 

6. Eller, om man inte har en helt enorm rulle alternativt inte vill ha varians, så väntar man på lägen där man har 80% eller mer och plussar stadigt. Det funkar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte var uppenbart pratar jag om tillfällen då man ska syna in hela sin stack i potten redan på flopp i en relativt liten pott vilket skedde här. Oavsett vart andras spelstilar för dem så funkar det för mig.

 

Lovar nästan att du inte slår någon nivå över NL$1k med den där strategin.

Inte behöver man ha överdrivet stor rulle. 100-300st 100bb inköp kommer man rätt långt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovar nästan att du inte slår någon nivå över NL$1k med den där strategin.

Inte behöver man ha överdrivet stor rulle. 100-300st 100bb inköp kommer man rätt långt på.

 

Vad som slår NL är ganska irrelevant i den här tråden. Vi pratar PLO, och där funkar min strategi utmärkt på upp till PLO$100 i alla fall. Jag har inte jättemycket tid att lägga på poker just nu, men jag har plussat stadigt på mitt PLO-spel ett ganska bra tag. Eftersom jag inte är heltidsspelare så har jag heller ingen jätterulle att röra mig med, har kanske 10-15 100BB-inköp totalt för PLO$100. Spelar dock mest PLO$25.

 

Jag vill lägga till en sak om mitt resonemang. FI sitter på strax över 2 inköp. Mina erfarenheter av dåliga spelare på PLO$25 är att de väldigt sällan håller kvar en sådan stack en längre tid. De flesta brukar slaska undan den omgående då de verkar tänka "oj, jag har mycket pengar, då kan jag spela vad som helst till showdown" (det är ofta där man hittar de lägen då man kan syna all in med 80% to win). Jag räknar ofta omedvetet med att stackarna i exempel tyder på hur pass duktiga FI är om ingen annan read har getts. Stor stack tyder på duktig spelare och tvärtom.

 

Om vi dock spelat ett tag och sett att FI är en superaggressiv slaskspelare som tidigare visat indikationer på att gå all in på AAxx eller AKx4 i dessa situationer så hade jag varit mer benägen att syna all in.

 

Kort sagt, med readen fisk hade jag spelat som du säger, utan readen fisk hade jag lagt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...