Gå till innehåll

CG/SnG. Poll.


MikeTime

Störst varians?  

60 medlemmar har röstat

  1. 1. Störst varians?



Recommended Posts

Frågan är nog om det inte kan vara så att många anser att deras maingame (CG vs SnG) har högre varians utan att ha något belägg på detta. Om så är fallet bör väl CG vinna en sådan här poll mtp att mycket fler spelar just CG.

 

Mmm, jag var inne på samma linje i en annan tråd fast tvärtom... Alltså att de som t.ex har SnG som sitt maingame anser att det har minst varians och likadant med de som enbart lirar CG.

Dock tror jag att de flesta håller med om att variansen när det gäller MTT´s är "värst". Läste någonstans att en relativt bra MTT-spelare når FT c:a 1-2 % av gångerna och hamnar någonstans ITM c:a 10-25%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag var inne på samma linje i en annan tråd fast tvärtom... Alltså att de som t.ex har SnG som sitt maingame anser att det har minst varians och likadant med de som enbart lirar CG.

Dock tror jag att de flesta håller med om att variansen när det gäller MTT´s är "värst". Läste någonstans att en relativt bra MTT-spelare når FT c:a 1-2 % av gångerna och hamnar någonstans ITM c:a 10-25%.

Det här tror jag stämmer bra... En som spelat mycket CG anser nog att SnG har mer varians och likadant för en SnG-grinder.

 

MTT kräver nog störst rulle i förhållande till inköp. Men jag har roat mig med att spela lite PLO (FR och SH) på låga nivåer och där känns det som om svängningarna kan bli rejäla! När man får in pengarna i PLO har man oftast bara 55/45 eller 60/40 så det är välfigt ofta man förlorar som "kortfavorit" så det gäller väl att ha en rejäl rulle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundfrågan var ju om det är lägre varians i SNG eller cashgame. Vi utgår från fullring, nivåerna är kring NL 100 för CG och motsvarande för SNG, eller nån slag nivå där väldigt många hobbylirare håller till (frågan ställdes av en nybörjare i förra tråden)

Det får vi knappast svar på via denna fråga, om ens någonstans.

Dels kan vi bara rösta på vad vi tycker har högst varians, inte rangordna alternativen 1-4.

Dels är det många som svarar som inte spelar alla varianterna eller ens två. Och det är väl det det spricker på. Det är nästan ingen som gör det.

 

Men någon som spelet väldigt mycket cashgame OCH SNG kanske kan ge en analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta vet att FL ligger högst upp på listan över varians (svängningar) och därför borde det framgå om en röst på t ex cg sh inkluderar FL eller om det bara gäller NL.

 

Eftersom jag inte skrivit ut FL innebär det att det handlar om NL. Borde väl vara glasklart.

Visst, jag kunde valt att han med alla existerande varianter såsom PL, FL, NL, Turbo, superturbo, långsam, SH6, SH5, FR9, FR10 och liknande men ville hålla pollen och tråden lite mindre utsvävande. Pollen grundar sig på en annan tråd där det diskuterades CG kontra SnG och jag valde därför bara CG och SnG NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte förstår hur resonemangen i tråden går?

Hur skulle variansen kunna vara högre i SNG än CG? Och 25% röstar på att FR har högre varians än SH?

 

När det sng-varians, så har sh i regel mer itm% vilket ger mindre varians. Man spelar fler händer/nivå, vilket ger den bättre spelaren ett större övertag och lägre varians. Tror skillanden är ganska marginell, men när det gäller hu skiljer det sig helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag läste frågan som minst varians å tryckte in på cg-fr :mrgreen:

 

alltså, att tappa 10 buyins i en sitngo måste ju vara jäkligt mycket lättare än på cg, dock blir man ju inte lika tiltad och spelar sämre och får därmed än större downswing...

Sedan återstår att definera vad ett inköp i SNG motsvarar i CG. Det är i alla fall inte samma. Spelar man 10 dollars SNG, så lär man inte spela NL10. Snarare NL 50.

Det är ju inga problem att backa fyra inköp på CG fullring.

 

jag Tänk om vi hade tillgång till typ pokerstars databaser. Då kunde vi besvara såna här frågor snabbt och precist.

Japp. Det är väl där svaret finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Anser att ett inköp i CG är samma som ett inköp i EN SnG... Kan fler utveckla...?

I så fall skulle det betyda följande.

Vi pratar fullring hela tiden.

Du har en bankrulle på 3000 dollar.

Då ska du enligt rekommenderade BR-krav spela NL 0,5-1 (vi tar 100BB:s-inköp).

Och alltså enligt dig spela SNG 100. Då ligger du på ett BR-krav på 30 inköp för SNG.

Alla verkar vara överens om att detta är ett absolut minimikrav.

Säg att vi lägger det på 100 inköp för SNG. Då ska du spela SNG 30.

Med 150 inköp blir det SNG 20 osv.

 

Sedan kan man gå på vad som är mest sannolikt.

Enligt vad folk sagt i förra tråden är det inga problem att förlora 20 SNG (eller till och med fler).

Sex inköp går hyfsat lätt att backa i CG FR om du spelar bra aggressiv poker.

Det känns för mig som relevanta jämförelser. (Rätta mig gärna).

Med det resonemanget ska du spela SNG 30 mot NL 0,5-1 för att förlora lika mycket, alltså 600 kronor.

Sen tillkommer ju raken men vi säger att den är likvärdig.

 

I mitt spelande tycker jag det är svårare att backa 20 inköp i SNG än sex inköp i CG. Jag röstar för lägre varians i SNG, men jag kan inte ställa upp på "pollens" form.

 

 

SNG-inköpsanalys av den eminente Kilsmo: http://pokerforum.nu/forum/artiklar/37803-bankrulle-foer-sng.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...