Gå till innehåll

Knark suger.


_zed_

Recommended Posts

folk får väl göra lite som dom vill. Det jag vänder mig emot är den här mentaliteten som vissa håller på med härinne där de försöker lura någon att de är coolare FÖR att de röker på.

 

Om man nu behöver något starkt stimulansmedel för att bli avslappnad eller bli roligare så gör det ju knappast att man är cool från början. Precis på samma sätt som det inte är ett dugg coolt att vara halv-alkis vilket många också verkar förorda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 306
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

folk får väl göra lite som dom vill. Det jag vänder mig emot är den här mentaliteten som vissa håller på med härinne där de försöker lura någon att de är coolare FÖR att de röker på.

 

Precis, och de är egentligen inte betjänta av att knark legaliseras. För hur tufft är det att röka tobak om man är över 18?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, alkohol är den socialt accepterade drogen. sen är det ju dock självklart att cannabis ibland leder till tyngre droger. har flera vänner som till en början bara rökte lite då och då och sedan hamnat på diverse behandlingshem. så visst är knark dåligt men också väldigt kul...

 

Men är det verkligen cannabis som är inkörsporten? Borde det inte vara alkohol(och kanske tobak)? Hur många skippar detta steg och går rakt på cannabis? Jag tror att den stora majoriteten som provar cannabis eller något annat söker sig vidare mot nya höjder efter att ha brukat alkohol. Så har det ivf varit för de som testat andra drogr i min umgängeskrets.

 

Jag tror att man väljer att blunda för att det faktiskt är de socialt accepterade drogernas fel att de flesta tar ytterligare steg men tt man väljer att blunda för detta och skyller på något annat för att bevara stämplen socialt accepterad drog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag bäst om Snus och Kaffe. De är de berusningsmedel som verkligen blivit droger för mig i den meningen att jag måste ha dem varje dag för att fungera. Sen använder jag mig sporaradiskt av cannabis och alkohol. Dessa kan naturligtvis också missbrukas, men poängen är att man faktiskt inte MÅSTE bli missbrukare för att man använder dessa två. Som skrivet ovan så finns det folk som går ner sig, men de stora flertalet använder dem för rekreation och mår bra av det. Vad gäller tyngre droger kan jag inte uttala mig för där har jag ingen erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida "knark" suger eller inte är väl egentligen rätt irrellevant. Det mest logiska vore att låta var och en själv bestämma över sin kropp, sitt välbefinande och sina val här i livet sålänge det inte går ut över någon annan.

 

Då påstår någon att det faktiskt går ut över alla andra i och med att vi i Sverige har en sjukvård som är skattefinansierad och många droger på sikt faktiskt skadar brukaren såpass allvarligt att denna måste uppsöka just sjukvården. Dock gäller ju detta inte enbart droger utan allt annat som kan tänkas skada människan. Borde man inte då ha ett totalförbjud att medvetet att utsätta sig för aktiviter som kan komma att infoga skada och belasta sjukvården? Naturligtvis Inte. Det vore befängt.

 

Jag anser att man antingen borde legalisera alla droger samtidigt som vi fortfarande har en skattefinnasierad sjukvård - vi får helt enkelt leva med att vissa individer kostar mer än andra. Det andra alternativet är att ta bort den skattefinansierade sjukvården och istället låta individen själv betala för sin sjukvård.

 

Någon annan kanske påstår att det inte enbart är sjukvården som belastas utan även att kriminaliteten skulle öka i och med att fler skulle bli missbrukare och dessa skulle behöva begå brott för att ha råd med sina droger. Detta argument är enligt mig rakt igenom ogenomtänkt. Varför är det dyrt med droger idag? Produktionskostnader? Knappast. Det är dyrt för att det är illegalt och framställningen och importen måste ske i det dolda. Dessutom skulle man frigöra oerhörda summor från narkotikabekämpning om man legaliserade - dessa skulle istället kunna gå till brottsbekämpning.

 

En sista person kanske menar att det är skadligt för samhället då fler skulle ha tillgång till droger och kanske då väljer dem före ett "vanligt" liv med arbete och produktivitet. Detta argumentet är det sämsta av dom alla enligt mig. Är den fria viljan och bestämmandet över sin egen kropp verkligen något som staten ska lägga sig i? Nej, demokrati är bra och en stat måste vi ha men denna ska arbeta för folket, inte mot individen. Vad var och en vill göra med sin egen kropp borde vara upp till var och en, ingen annan och inga majoritetsbeslut.

 

Slutligen, att låta var och en bestämma över sin egen kropp anser jag vara det ända rätta. Detta går dock inte att göra utan andra förändringar i samhället. Förändringar som kan tyckas vara drastiska och hårda. Men om vi vill ha ett samhälle där majoritetsbeslut inte våldtar individen, som idag är förändring ett måste.

 

 

 

Nu har jag säkert missat något superargument som krossar allt jag skrivit i detta inlägget och jag är verkligen inte blind för andra åsikter eller synsätt. Jag är pragmatisk och ett bra argument kan ändra min ståndpunkt så jag väntar med spänning på ett välskrivet svar.

 

Jag var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger för att försöka hitta ngn slags logik i det du skriver, men sorry hittade inget, däremot kom jag och tänka på ett citat: Never argue with a fool people might not know the diffrence.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knark är bra så länge det enbart tar livet av den som använder det och dessutom inte belastar statskassan med vårdkostnader.

Jag har inget emot att idioter, som tror det är coolt med droger, vill förstöra sina kroppar och riskera att fastna i ett livslångt missbruk bara jag inte behöver betala ett endaste öre när de väl ligger i rännstenen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knark är bra så länge det enbart tar livet av den som använder det och dessutom inte belastar statskassan med vårdkostnader.

Jag har inget emot att idioter, som tror det är coolt med droger, vill förstöra sina kroppar och riskera att fastna i ett livslångt missbruk bara jag inte behöver betala ett endaste öre när de väl ligger i rännstenen.

 

På vilket sätt förstör jag min kropp om jag röker en gås en fredagkväll istället för att supa mig redlös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida "knark" suger eller inte är väl egentligen rätt irrellevant. Det mest logiska vore att låta var och en själv bestämma över sin kropp, sitt välbefinande och sina val här i livet sålänge det inte går ut över någon annan.

 

Då påstår någon att det faktiskt går ut över alla andra i och med att vi i Sverige har en sjukvård som är skattefinansierad och många droger på sikt faktiskt skadar brukaren såpass allvarligt att denna måste uppsöka just sjukvården. Dock gäller ju detta inte enbart droger utan allt annat som kan tänkas skada människan. Borde man inte då ha ett totalförbjud att medvetet att utsätta sig för aktiviter som kan komma att infoga skada och belasta sjukvården? Naturligtvis Inte. Det vore befängt.

 

Jag anser att man antingen borde legalisera alla droger samtidigt som vi fortfarande har en skattefinnasierad sjukvård - vi får helt enkelt leva med att vissa individer kostar mer än andra. Det andra alternativet är att ta bort den skattefinansierade sjukvården och istället låta individen själv betala för sin sjukvård.

 

Någon annan kanske påstår att det inte enbart är sjukvården som belastas utan även att kriminaliteten skulle öka i och med att fler skulle bli missbrukare och dessa skulle behöva begå brott för att ha råd med sina droger. Detta argument är enligt mig rakt igenom ogenomtänkt. Varför är det dyrt med droger idag? Produktionskostnader? Knappast. Det är dyrt för att det är illegalt och framställningen och importen måste ske i det dolda. Dessutom skulle man frigöra oerhörda summor från narkotikabekämpning om man legaliserade - dessa skulle istället kunna gå till brottsbekämpning.

 

En sista person kanske menar att det är skadligt för samhället då fler skulle ha tillgång till droger och kanske då väljer dem före ett "vanligt" liv med arbete och produktivitet. Detta argumentet är det sämsta av dom alla enligt mig. Är den fria viljan och bestämmandet över sin egen kropp verkligen något som staten ska lägga sig i? Nej, demokrati är bra och en stat måste vi ha men denna ska arbeta för folket, inte mot individen. Vad var och en vill göra med sin egen kropp borde vara upp till var och en, ingen annan och inga majoritetsbeslut.

 

Slutligen, att låta var och en bestämma över sin egen kropp anser jag vara det ända rätta. Detta går dock inte att göra utan andra förändringar i samhället. Förändringar som kan tyckas vara drastiska och hårda. Men om vi vill ha ett samhälle där majoritetsbeslut inte våldtar individen, som idag är förändring ett måste.

 

 

 

Nu har jag säkert missat något superargument som krossar allt jag skrivit i detta inlägget och jag är verkligen inte blind för andra åsikter eller synsätt. Jag är pragmatisk och ett bra argument kan ändra min ståndpunkt så jag väntar med spänning på ett välskrivet svar.

 

Well now...

Tänkvärt kan ju vara att missbruk leder till att missbrukaren inte längre tänker lika klart och således tar beslut som inte bara är skadliga för honom/henne själv utan även för omgivningen. Om du lider av ett tungt missbruk, är du då herre över din egen kropp? Det låter lite som att du förutsätter att man kan sluta med missbruket när man vill.

 

"vi får helt enkelt leva med att vissa individer kostar mer än andra."

 

Det här med skattefinansierad sjukvård. Du kan ju i mångt och mycket styra dina levnadsvanor mot ett hälsosamt liv om du så önskar. Tunga droger kan, liksom fet mat och en miljard andra saker, göra dig sjuk. Är det rätt mot de människor som faktiskt försöker, att lägga yttligare en universal skattebörda på deras axlar? Du säger att eftersom alkohol är lagligt, liksom snus och cigaretter så borde man likaväl kunna legalisera droger också? Då börjar jag hellre i andra änden och frågar: Är det speciellt smart att introducera ett nytt lättillgängligt och bevisligen skadligt preparat i samhället bara för att det redan finns andra typer?

 

"Varför är det dyrt med droger idag? Produktionskostnader? Knappast."

 

Så vad du säger är att om vi legaliserar tunga droger så kommer pundarna istället gå runt med feta sedelbuntar eftersom drogerna nu är så billiga att varenda jävel har råd med dom? Jag tror snarare att det endast kommer att resultera i att pundarna blir pundare betydligt snabbare. Pundarna kommer troligtvis ha lika lite pengar på fickan ändå då pundare tenderar att vara svårplacerade på många arbetspositioner i samhället som renderar i löning på kontot. Den enda skillnaden, enligt mig, vore att man nu kan köpa en påse vitt på vafri ICA-butik istället för hos den där snubben som har mottagning mellan 17:30 och 18:00 om du knackar på hans dörr på rätt sätt (inte fan vet jag, kalla mig naiv men jag har aldrig köpt hasch).

 

"Är den fria viljan och bestämmandet över sin egen kropp verkligen något som staten ska lägga sig i? Nej, demokrati är bra och en stat måste vi ha men denna ska arbeta för folket, inte mot individen."

 

Först och främst, "don't bite the hand that feeds". Staten, som låter dig komma undan med nån hundring i vårdkostnader när du brutit armen i den där innebandymatchen du spelade för den där föreningen som är beroende av statliga bidrag för att överhuvudtaget existera, den staten anser jag har rätt att göra sitt yttersta för att se till att du inte faller in i ett drogberoende som inte bara ökar kostnaderna för staten själv utan även alla människor i samhället som väljer att INTE knarka. Detta ser jag inte som en restriktion utan snarare ett privilegium. Du pratar lite som att det vore självskrivet att alla människor i samhället skall respektera din fria vilja bara för att vi lever i en demokrati. Så är det självfallet inte. Droger är inte socialt accepterat i samhället och i samma sekund som missbrukaren blir ett vårdpaket så är det ju inte din fria vilja, bestämmandet över din egen kropp, som driver dig framåt utan statligt subventionerade rehab-program, vård och personliga assistenter som du inte själv betalar för. Staten väljer inte själv hur demokratin Sverige skall se ut. Folket, väljarna lyfter, på ett fundamentalt plan, fram den politik som bedrivs och hur många röster tror du sossarna skulle fått om man helt plötsligt deklarerade att man skulle legalisera droger vid ett maktövertagande?

 

"Dessutom skulle man frigöra oerhörda summor från narkotikabekämpning om man legaliserade - dessa skulle istället kunna gå till brottsbekämpning."

 

Varför hamnar folk i fyllecellen? Jo för att folk blir dumma i huvet på fyllan. Folk gör idiotiska saker då dom är påverkade av droger. Detsamma borde väl gälla för tunga droger också? I min mening ÄR narkotikabekämpning, brottsbekämpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de första inkörsportarna till alla droger är såklart tobak och alkohol så sluta skylla på cannabis...

 

knark hit o knark dit som folk sagt det finns massa droger lite synd att lägga allt i samma bytta och avfärda som dödsknark...

 

en fet hycklericircus är vad det är när svensson super som djur och kollar snett på alla flummare... har aldrig gjort bort mig hög eller mått illa dagen efter en zutt men fyfan vad jag förlorat grejer på fyllan, skämt ut mig, hamnat i bråk, mått dåligt dan efter etc etc...

 

trött på hycklande svensson det är allt...

 

jävligt trött på att inte få bestämma över mitt liv också varför ska min favoritdrog vara olaglig att bruka? det är det sjukaste jag hört egentligen... medans alkohol är lagligt.

 

om folk förstår att man kan ha ett behov och få glädje av att berusa sig varför kan man inte förstå att folk vill röka marijuana?

 

hjärntvätt sen barn kallas det. pappa staten har lärt oss vad som är rätt och fel.. snälla låt folk leva sina liv. avkriminalisera BRUK AV DROGER för det är så sjukt idiotiskt att SKAPA BROTTSLINGAR för nånting dom väljer att göra. nej jag vill inte lura din 7 åriga dotter att ta heroin, jag vill bara röka mitt weed utan att bli trakasserad...

 

för mig är det ungefär som att förbjuda folk att cykla för man kan ramla och slå sig...

 

sen om man är religös, vilket enligt en del också fnyses åt idag, så anser jag det som blasfemi att förbjuda en växt som Gud planterat... men det är en annan historia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta slanget, menar cannabis.

 

Näe, du får gärna bruka cannabis för min del. Precis som jag skrev så är det bara du knarkar på så länge det inte drabbar någon annan än just dig själv både ekonomiskt och kroppsligt. Har personligen ingen aning om vad just cannabis gör med din kropp men om du tror du mår bättre av det än av en legal rusdrog som alkohol so go ahead!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...omogen tramstext...

 

Mao tycker du att lagen om bilbälte också bara är skitsnack? Den lagen kom ju till enbart för att minska vård- och försäkringskostnaderna vid trafikolyckor.

Folk som inte ser längre än näsan räcker hävdar ofta att "man borde få göra vad man vill med sin egen kropp". Jovisst, jag håller med till 100% men då får man också vara beredd att bli av med den och inte få någon som helst hjälp av staten när det väl barkar åt skogen. Har man råd att snorta i sig en massa löjligt dyra kemikalier kan man ju också ha råd att stå för all drogrelaterad vård som man i framtiden kan tänkas vara tvungen att nyttja.

 

de första inkörsportarna till alla droger är såklart tobak och alkohol så sluta skylla på cannabis...

 

Jag själv både röker, snusar (vid pokerbordet) och dricker så mycket alkohol jag hinner de få helger å kvällar jag inte jobbar och betalar en massa skatt som tyvärr också går till de pundare som ligger på landets alla sjukhus och rehabcenter. Har aldrig känt något sug efter andra droger fast jag brukar alla preparat du nämnde ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen om man är religös, vilket enligt en del också fnyses åt idag, så anser jag det som blasfemi att förbjuda en växt som Gud planterat... men det är en annan historia...

 

1.Du har verkligen tänkt igenom ditt argument här va?

2.En hädelse att förbjuda en växt som "Gud" planterat??

3.Vallmo---->opium säger det dig något??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt varje människa bestämma över sin kropp skrev någon däruppe, låter jävligt vettigt tycker jag.

Så länge det inte drabbar oss som väljer bort "knark".

 

Har sett folk i min omgivning dö innan de fyllt 18 och detta pga droger av olika slag.

 

Det finns väl egentligen ingen lösning, det är inte bra nu och det skulle definitivt inte bli bättre om vi legaliserade all möjlig skit.

Det räcker faktiskt med laster som alkohol och tobak..

 

Man kan diskutera och debattera hur mycket man vill, men i slutändan är det nog bäst om vi får bestämma över våra kroppar själva.

Lagen är inte där för att fängsla oss som bor i landet som många verkar tro.

 

Den ena anledningen till detta är att "vi" inte ska betala för sjukhusvård av "kriminella" pundare osv..

Den andra är att det är skadligt och det kan ingen blunda för hur gärna de än vill det, knarka bäst fan ni vill men ni kommer inte få det lagligt..

Inte under vår livstid och inte under många år framöver, och det finns fullgoda anledningar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Du har verkligen tänkt igenom ditt argument här va?

2.En hädelse att förbjuda en växt som "Gud" planterat??

3.Vallmo---->opium säger det dig något??

 

1. ja, jag har tänkt igenom det.

 

2. vi talar om växter som funnits på vår planet längre än människan... vad är det du inte förstår. jag menar inte att "Gud" som nån sorts seriefigur har stått i trädgården och planterat, mer bildligt talat. behöver jag verkligen förklara vad jag menar?

 

3. ja. används bland annat i sjukvården. kan även användas till att göra tunga droger såklart, men växten i sig är inte nödvändigtvis av ondo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mao tycker du att lagen om bilbälte också bara är skitsnack? Den lagen kom ju till enbart för att minska vård- och försäkringskostnaderna vid trafikolyckor.

Folk som inte ser längre än näsan räcker hävdar ofta att "man borde få göra vad man vill med sin egen kropp". Jovisst, jag håller med till 100% men då får man också vara beredd att bli av med den och inte få någon som helst hjälp av staten när det väl barkar åt skogen. Har man råd att snorta i sig en massa löjligt dyra kemikalier kan man ju också ha råd att stå för all drogrelaterad vård som man i framtiden kan tänkas vara tvungen att nyttja.

 

 

 

Jag själv både röker, snusar (vid pokerbordet) och dricker så mycket alkohol jag hinner de få helger å kvällar jag inte jobbar och betalar en massa skatt som tyvärr också går till de pundare som ligger på landets alla sjukhus och rehabcenter. Har aldrig känt något sug efter andra droger fast jag brukar alla preparat du nämnde ovan.

 

 

jag röker cannabis och kommer testa andra droger, men inte vissa. men poängen är att de första drogerna man testar 99% av fallen är tobak och alkohol, det innebär inte att alla som testar dom kommer testa annat. Men de är inkörsporten före cannabis i 99% av fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen om man är religös, vilket enligt en del också fnyses åt idag, så anser jag det som blasfemi att förbjuda en växt som Gud planterat... men det är en annan historia...
3. ja. används bland annat i sjukvården. kan även användas till att göra tunga droger såklart, men växten i sig är inte nödvändigtvis av ondo.
.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker inte debattera mer för folk är för inskränkta vill bara skriva en sista kommentar som jag vill ha svar på från anti-sidan:

 

Jag är inte ute efter att legalisera och sälja heroin på konsum.

 

Det jag vill är att kunna bruka mina droger som jag väljer (och kommer fortsätta göra oavsett vad lagen säger) utan att behöva vara kriminell. Som det är nu bryter jag mot lagen varje gång jag tänder min eld. Den lagen är idiotisk enligt mig. Jag vill betala min skatt och leva som vilken svenne som helst. Men lagen säger att jag är kriminell. Är detta rätt? Är det bra? Skulle man kunna ändra nånting i lagen så jag slipper vara kriminell, för jag kommer fortsätta leva mitt liv likadant oavsett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...