AdslVerbe Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Smaken är ju olika men Pulpfiction går nog fan in på topp 5 på min lista. Citera
lolzor Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Gudfadern och Matrix på 136 resp. 133.. HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Lås och ta bort! Genast! Citera
eurythmech Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Gudfadern och Matrix på 136 resp. 133.. HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Lås och ta bort! Genast! Men gör din egen lista med the Rock på plats 32 då. Citera
lolzor Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Men gör din egen lista med the Rock på plats 32 då. Vad har The Rock med The Matrix och Gudfadern att göra? Sluta skriva som om du verkligen förstår dig på filmer, för det gör du uppenbarligen inte.. The Matrix: Awards: Won 4 Oscars. Another 28 wins & 36 nominations The Godfather: Awards: Won 3 Oscars. Another 19 wins & 17 nominations I rest my case.. Citera
eurythmech Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 I rest my case.. Det där kan ärligt talat vara det roligaste jag nånsin läst. Pearl Harbor: Won Oscar. Another 9 wins & 34 nominations Titanic: Won 11 Oscars. Another 76 wins & 48 nominations Citera
TheEmbassy Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Tar bort av hänsyn till mrfiskmans lista. Citera
Dead-Inside Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Av de jag sett är de mesta skräp bortsett från Matrix och Monty (inte Monthy) Python's Life of Brian. Sistnämnda borde vara högre upp på listan också imo, utan att ens ha sett vad du tänker lista senare Ser fram emot fortsättningen iaf. Välkomnande underhållning. Du borde fixa IMDB-länkar till allting och embedda det i t.ex. årtalet. Text Sjukt jobbig lista att läsa. Citera
Othello Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 137. Cable guy. År:1996. Jag har tïllgång till ban-verktyget. Just saying. Citera
Mr Zero Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Nu är ju det här mrfiskmans högst personliga åsikter som presenteras och om han tycker att topp 10 består av enbart Steven Seagal-filmer så är det hans fulla rätt att tycka så. Förväntar mig inte att hans lista ska överensstämma med min men likafullt ska den bli intressant att följa. Citera
lolzor Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Det där kan ärligt talat vara det roligaste jag nånsin läst. Du vet att alla dom nämnda filmerna på ett eller annat sätt har varit milstolpar i filmindustrin? Om det är någon som är rolig så är det du.. Citera
mrfiskman Postad 18 Februari , 2008 Författare Rapport Postad 18 Februari , 2008 Får man slänga upp en egen lista i tråden? Om mrfiskman inte vill att den tar upp plats i tråden så tar jag bort den. Den är sorterad efter år och ej rangordnad. Kan komplettera med en rangordnad Top15 eller nåt senare. Börjar med 50 filmer. Andra halvan (1993-2008) kommer senare om nån är intresserad. Sierra Madres skatt 1948 John Huston Cykeltjuven 1948 Vittorio De Sica Förbjuden lek 1952 René Clément Bob le flambeur 1955 Jean-Pierre Melville En dödsdömd har rymt 1956 Robert Bresson Smultronstället 1957 Ingmar Bergman Hiroshima mon amour 1959 Alain Resnais Till sista andetaget 1960 Jean-Luc Godard Jules och Jim 1961 François Truffaut En doft av honung 1961 Tony Richardson Långdistanslöparen 1962 Tony Richardson Terrassen 1962 Chris Marker Leva sitt liv 1962 Jean-Luc Godard Kvarteret Korpen 1963 Bo Widerberg Paraplyerna i Cherbourg 1964 Jacques Demy Repulsion 1965 Roman Polanski Mannen från Tokyo 1966 Seijun Suzuki Min vän Balthazar 1966 Robert Bresson Slaget om Alger 1966 Gillo Pontecorvo Persona 1966 Ingmar Bergman Flickorna i Rochefort 1967 Agnès Varda, Jacques Demy Den våldtagna 1967 Robert Bresson Mandomsprovet 1967 Mike Nichols Flickorna 1968 Mai Zetterling Rosemarys baby 1968 Roman Polanski Falken 1969 Ken Loach Midnight Cowboy 1969 John Schlesinger Ådalen 31 1969 Bo Widerberg En kärlekshistoria 1970 Roy Andersson Clockwork Orange 1971 Stanley Kubrick Family Life 1972 Ken Loach Gudfadern 1972 Francis Ford Coppola Viskningar och rop 1972 Ingmar Bergman Gudfadern 2 1974 Francis Ford Coppola Barry Lyndon 1975 Stanley Kubrick Taxi Driver 1976 Martin Scorsese Annie Hall 1977 Woody Allen Stjärnornas krig 1977 George Lucas Himmelska dagar 1978 Terrence Malick Manhattan 1979 Woody Allen Life of Brian 1979 Terry Jones Rymdimperiet slår tillbaka 1980 Irvin Kershner The Shining 1980 Stanley Kubrick En förlorad värld 1981 Michael Lindsay-Hogg, Charles Sturridge Fanny och Alexander 1982 Ingmar Bergman Jedins återkomst 1983 Richard Marquand Svart ängel 1988 Claude Chabrol Kikis Delivery Service 1989 Hayao Miyazaki Metropolitan 1990 Whit Stillman Bram Stoker's Dracula 1992 Francis Ford Coppola Det är bara den egoistiska delen av mig, den del som vill att inget ska stjäla uppmärksamheten från min lista som inte vill ha andra listor i tråden. Den andra normala delen tycker det är helt Ok med din lista här. Du har många bra filmer med men jag säger inte vilka utan det märks ju vilka som kommer med på min lista. Citera
TheEmbassy Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Det är bara den egoistiska delen av mig, den del som vill att inget ska stjäla uppmärksamheten från min lista som inte vill ha andra listor i tråden. Den andra normala delen tycker det är helt Ok med din lista här. Du har många bra filmer med men jag säger inte vilka utan det märks ju vilka som kommer med på min lista. Tog bort min lista Citera
eurythmech Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Jag har tïllgång till ban-verktyget. Just saying. Men ffs, det är ju Jim Carreys...tredje bästa rolltolkning någonsin. Något före Truman Show, många mil efter Man on the Moon och Eternal... Men still, åh, jag gillade den inte när den kom, men nu har den växt på mig. Fenomenal komedi! Nu är ju det här mrfiskmans högst personliga åsikter som presenteras och om han tycker att topp 10 består av enbart Steven Seagal-filmer så är det hans fulla rätt att tycka så.Förväntar mig inte att hans lista ska överensstämma med min men likafullt ska den bli intressant att följa. Nej, det är inte okej med den typen av åsikter - men det är kul hur som helst att den här typen av trådar genererar en massa snack. Du vet att alla dom nämnda filmerna på ett eller annat sätt har varit milstolpar i filmindustrin? Om det är någon som är rolig så är det du.. När du uttrycker dig så kan jag inte hjälpa att frestas av tanken att du har ett väldigt ungt förhållningssätt till film, eller ja..kritisk analys i största allmänhet. Det är inte så att jag ogillar dig eller nåt, men det du säger låter inte allt för genomtänkt. "I rest my case" är inte bara överdrivet uttjatat i den strida ström av amerikansk popkult som sköljer över oss, det är också ett riktigt kraftuttryck. Tänk qed/vsv/vsb. Men, du presenterade inte någon uttömmande och avgörande bevisning (i den mån man kan bevisa en subjektiv åsikt, jag är mer av åsikten att den som med prosaisk elokvens pennfäktar bäst vinner, typ) för att Matrix och Gudfadern är misshandlade av OPs omdöme. Visst, antalet utmärkelser kan forma ett - svagt - argument för en films kvalité, men det säger inte särskilt mycket. Det var så att säga syftet med mitt därefter följande inlägg. Vad gäller milstolekvalitén...det kan man säkerligen argumentera för med viss tyngd, men är det relevant? Om vi nu antar att Matrix (den klart svagare av de två) är en riktig kvalitetsfilm, självskriven på top 50 osv - vilka är dessa "milstolpeegenskaper" som ger den denna status? Handlar det om specialeffekterna? Häftiga - absolut, men hur långt räcker det? Handlar det om den filosofiska och tankeprovocerande handlingen? Nja. Så, vad är det då? Citera
TheEmbassy Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Men ffs, det är ju Jim Carreys...tredje bästa rolltolkning någonsin. Något före Truman Show, många mil efter Man on the Moon och Eternal... . Citera
devalanteriel Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 1. Lista tidernas 500 bästa album, var tredje år2. Ligga med Tori Amos eller Hildur Guðnadóttir 3. Om inte 2) så i varje fall ta en öl med någon som gjort 2) 4. Uppfostra två friska barn 5. Se alla filmer på din lista utom Cable Guy Korrigerade listan lite. Förvånansvärt vettig för att inte komma från mig dock. Folk som använder lolzors resonemang är ju annars dels sådana som tror att Taxi Driver är pretto och dels de på andra änden av skalan som rankar Sortie des Usines Lumière à Lyon (ni får googla) på top 10 för att den var så banbrytande. Citera
MJ Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Mycket trevligt, listan verkar bli intressant även om jag gärna hade sett Dödspolarna lite högre.. Känns inte bra att se den på samma nivå som Matrix direkt. Agree. Mean Streets klar top 50. Matrix tveksam top 500. Kommer följa listan. Citera
Rackad Postad 18 Februari , 2008 Rapport Postad 18 Februari , 2008 Cable guy på #137 var att gå för långt men gillar att det verkar bli lite andra filmer än scarface, gudfadern och pulp fiction. Citera
TheEmbassy Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Folk som använder lolzors resonemang är ju annars dels sådana som tror att Taxi Driver är pretto.. . Citera
The Grand Bark Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 lol "lol" Citat av okänd pf-medlem. Citera
eurythmech Postad 20 Februari , 2008 Rapport Postad 20 Februari , 2008 Uppdaterat. Tråkig uppdatering, inget att anmärka på Citera
Tottyville Postad 20 Februari , 2008 Rapport Postad 20 Februari , 2008 Jag måste också slå ett slag för Cable Guy, en otroligt underskattad film. Förstår att Jim Carrey är svår att ta seriös efter alla sina hysteriska komedier. Ta filmen Truman Show som exempel, skulle någon mer aktad skådis på ett seriösare plan tagit sig an huvudrollen (en av mina favoriter kanske Kevin Spacey) så tror jag den hade blivit något av en klassiker. Själv idén till filmen är helt underbar. Brukar själv leka med den tanken ibland när jag går runt på stadens gator. Spank you very much. Citera
Recommended Posts