Gå till innehåll

Nya modereringsriktlinjer


Recommended Posts

MIn fråga är fortfarande lite öppen.

Vad vill ni moderatorer att detta forum ska ge?

Vill ni att det ska vara ett nybörjarforum?

Varför inte låta dumma frågor slaktas??. Det är ju väldigt pedagogiskt oftast. Tror inte att forumet skulle bli mindre besökt för det. Snarare tvärt om.

Det är säkert så att ni har rätt när ni säger att tonen har blivit hårdare. För min egen del tycker jag inte det. Har inte varit medlem så länge ioch för sig. Men jag vill minnas att det första jag såg istort sett för 2 år sedan var att djens sa att det var tomtespel. Hjort sa att din jävla mupp. Och att han sa till mig att släppa crackpipan. Tycker att man inte ser sådant nu och att forumet alltså har blivit snällare och mer intolerant i tonen.

Och om ex jag skulle få ett personangrepp mot mig som var givande så skulle jag absolut inte ta illa vid. men det händer ju numer nästan aldrig tyvärr.

Snarare så har personangreppen bara blivit en förstärkning på att man verkligen har rätt. För att inte vilseleda de som inte har riktigt koll. Det är ofta bara från avgivaren avgett i all välmening tror jag.

Det kan för min egen del vara så att om jag exlyckas läxa upp någon som jag vet är bra så kommer det inte att tas så blodigt. Säger jag något dumt så ska jag få skit för det. det är snällt mot mig:)

Edit på det Jello sa. Om någon tar på sig rollen som lärare(vilket jag ibland känner) så är det bästa sättet att skjuta argumenten i sank. Och om det måste till personangrepp så kan det kanske vara befogat. Så att argumentet riktigt får fäste. Men samtidigt håller jag med appel. Man bör kritisera sakligt och det har jag sett att ex du har gjort.

 

Forumet vill att vi ska vara snuttepluttiga mot nya användare så de skapar konton via PF.nu så PF tjänar pengar.

Det här kommer alla moderatorer tokdementera, speciellt de som jobbar gratis, just för de jobbar gratis. Men sanningsenligt tjänar personerna bakom sjuka summor på PF. De vill alltså ha kvar nybörjarna och de som signar via de.,

Det här vet jag och det kan de dementera bäst de vill.

 

Det daltas mycket för mycket med nybörjarna, PUNKT. Om någon gör ett tomtespel så ska inte en duktig spelare behöva förklara på 5 sidor VARFÖR och hur personen KUNDE ha gjort och sen få skit för att den inte säger det utan säger att det var dåligt spel och ge en snabb anledning till varför.

 

Självutnämnda lärare som det pratas om borde kunna varnas rakt av när de inte kan förstå att de är dåliga utan ska streta emot och vägra inse.

 

Trollare som vägrar inse samma som ovan borde bannas rakt av. Ta t.ex. Softishs troll-trådar. Varför inte ta bort trådarna och bara varna honom än spilla våran tid?

 

Inför nåt slags belöningssystem/straffsystem för bra/dåliga postare ?. typ en medalj/gubbe vid nicket och under det en text i stil med:

 

"Utmärkt strategipostare" ex hjort

"OT-Expert med humor" ex Freeman

"Bitter jävel" ex Djens

"Utmärkt teoretiker" ex gdaily

"Forumets troll" Softish.

"Språkpolis" Eury

 

 

etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Utmärkt strategipostare" ex hjort

"OT-Expert med humor" ex Freeman

"Bitter jävel" ex Djens

"Utmärkt teoretiker" ex gdaily

"Forumets troll" Softish.

"Språkpolis" Eury

Lägg av nu, så bitter är du väl inte? ;-)

 

Men däremot låter detta som en bra idé i sig. Kunde man tänka sig någon form av "ranking" på kunskapsnivån hos en del användare? Då skulle kanske ett "Troll" inse att när en "4-stjärnig teoretiker" säger att hans spel på NL20 är horribelt så stämmer det troligtvis.

 

Frågan är hur man får fram en sådan ranking? En omröstning lär ju inte funka för då kommer många att rösta på sina kompisar och de som är "trevliga".

 

Tips på kategorier:

  1. Pokerteori Cash Game (THNL FR/SHHU, THFL, Omaha FL/PL/HiLo)
  2. Pokerteori Turneringar (SnG FR/SH/HU, MTT)
  3. Pokerteori Övrigt (HORSE, Razz, Sökö, 7CS, 5CD...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men däremot låter detta som en bra idé i sig.

 

Gör det?

Ganska rolig ide, men skulle verkligen en person som vägrar att ge sig med 100% forumiter mot sig (läs Softish), plötsligt ge sig pga av några extra stjärnor? Verkar inte troligt.

 

För övrigt talar argument för sig själva, helt utan rattar och trattar. I alla fall till till de som har något i hjärnkontoret. (väl? ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det?

Ganska rolig ide, men skulle verkligen en person som vägrar att ge sig med 100% forumiter mot sig (läs Softish), plötsligt ge sig pga av några extra stjärnor? Verkar inte troligt.

 

För övrigt talar argument för sig själva, helt utan rattar och trattar. I alla fall till till de som har något i hjärnkontoret. (väl? ;-) )

 

Läs hela meddelandet, jag skrev också:

 

 

Trollare som vägrar inse samma som ovan borde bannas rakt av. Ta t.ex. Softishs troll-trådar. Varför inte ta bort trådarna och bara varna honom än spilla våran tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. Det är väl fullständigt självklart att man skall få kalla något som är fel för kort och gått "fel", istället för "jag håller inte med". Det betyder inte att man måste svära. Även "idiot" i betydelsen idiot måste vara ok. Idiot i betydelsen "jag gillar inte dig" eller "jag förstår inte dig" är däremot inte ok enligt mig.

 

Tror många inte inser hur starkt man kan uttrycka sig, även utan att använda ett dåligt språk. Egentligen blir det starkare utan luddiga svordomar.

 

Att lära sig skriva är som med allt annat. Bara till att sätta sig ner på rumpan och lära sig, om man är intresserad. Visst är det svårt att uttrycka sina tankar i ord så att så många som möjligt kan förstå. Det är inte utan anledning som det finns mängder med litteratur på området, men om man är dålig på det, så hjälper det föga med att spy galla.

Du är inte så lite rolig när du tror att man inte kan skriva bara för att man använder kratuttryck. Inbillade mig att det bara var 60-åriga kärringar och bibeltokar som fortfarande trodde att svordomar kommer av ett dåligt ordförråd. Synen att svordomar är dåligt språk borde ha dött ut på 30-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte så lite rolig när du tror att man inte kan skriva bara för att man använder kratuttryck. Inbillade mig att det bara var 60-åriga kärringar och bibeltokar som fortfarande trodde att svordomar kommer av ett dåligt ordförråd. Synen att svordomar är dåligt språk borde ha dött ut på 30-talet.

 

Han sa iofs inte att de som använder otrevligt språk inte kan skriva. Han sa bara att det är en konst att skriva utan ett otrevligt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag irriterar mig på är alla jävla popup fönster. Så fort man klickar i hö kanten så kommer det fram en jävla länk. Vet inte hur många gånger jag ex har blivit länkad till dagens fråga(och väl där så går det inte att se frågan för att det sitter en länk i vägen och blockerar!). varför inte bara ta bort dessa länkar? Kommer ju även virus mm ur dem Trojanska hästar och liknande. Är det inte bättre att låta nybörjarna surfa fritt och gogla sig till rätta sidorna?

Jaja om jag förstått det rätt så tjänar ni pengar på det. Om inte så ta bort det tack. Jo Det djens säger är det kanske inte så konstigt. För min del får ni tjäna hur mycket som helst men se till att få mer kvalitetsposter tack hyr in nebb, eller jello och låt de producera, så vi får möjlighet att attackera dem.

Samtidigt som ni vill att kvaliteten ska bibehållas så verkar ni inte vilja anstränga er för det. Skyller på hård ton och liknande.

Hur många nybörjare har euro skrämt bort? Är det därför ni har bannat honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara bekräfta det många säger att det är oerhört svårt att utveckla sitt pokerspel, om man nu skulle få för sig något sånt, när det så många okunniga som svarar. Känns jobbigt att lägga upp en handanalys och sen få svar av någon man känner att man ligger jättelångt före. Jag är inte den som svär åt folk och känner mig tvungen att låtsas lyssna och svara deras svar.

 

Det finns dock några som försöker tappart i handanalyserna och ni vet vilka ni är. (Nu kommer en del fiskar tro att jag syftar på dem, men "if you can't spot the fish...")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man klickar i hö kanten så kommer det fram en jävla länk. Vet inte hur många gånger jag ex har blivit länkad till dagens fråga(och väl där så går det inte att se frågan för att det sitter en länk i vägen och blockerar!). varför inte bara ta bort dessa länkar? Kommer ju även virus mm ur dem Trojanska hästar och liknande.

 

Jag förstår exakt noll av vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumet vill att vi ska vara snuttepluttiga mot nya användare så de skapar konton via PF.nu så PF tjänar pengar.

Det här kommer alla moderatorer tokdementera, speciellt de som jobbar gratis, just för de jobbar gratis. Men sanningsenligt tjänar personerna bakom sjuka summor på PF. De vill alltså ha kvar nybörjarna och de som signar via de.,

Det här vet jag och det kan de dementera bäst de vill.

 

Så är det ju. Det bästa för ägarna av PF.nu är att en massa nybörjare reggar sig här, signar upp sig på alla siter och sedan drar vidare. Ägarna tjänar inte ett skit på att forumet håller kvalitet. Är väl inte så mycket att säga om det. Sådan är dealen.

 

Nu är Eurytmics ute. Han åkte ut för nedanstående inlägg:

 

Gå upp i nivå

 

Känns lite sådär lagom motiverat. Jag har hängt på PF.nu sedan starten. Frågan är om det inte är dags att dra vidare nu. Just nu finns det väl inga bra alternativ, men om PF.nu ska vara såhär lär det inte dröja innan de dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Eurytmics ute. Han åkte ut för nedanstående inlägg:

 

Ursprungligen postat av Eurytmics

Gå upp i nivå

 

Känns lite sådär lagom motiverat. Jag har hängt på PF.nu sedan starten. Frågan är om det inte är dags att dra vidare nu. Just nu finns det väl inga bra alternativ, men om PF.nu ska vara såhär lär det inte dröja innan de dyker upp.

Men jeezus. Det står ju klart ochj tydligt att han hade två poäng sedan tidigare vilket gjorde att han nu hamnade på 3 och därmed timeout. Nej, meningen i sig resulterade inte till en ban utan den samlade han ihop på alldeles egen hand. Det är ju ett jäkla tjat om att han får hålla på hela tiden och när han väl bannas, temporärt antar jag, så gnälls det. Konsekvens ftw.

 

I övrigt skiter jag högaktligen i om det tjänas pengar på pf, för det är ju självklart att det görs. Pf är, för mig, inte annat än en puls i pokervärlden, ett ställe där jag snappar upp lite nyheter och låter mig roas de avsiktliga och oavsiktliga munterheter som här skrivs.

 

Och jag är också av den ådran att jag tycker att man ska kunna ge och ta kritik utan att använda svordomar eller alltför hårda uttryck. Hur jävla dum OPs post är. Det är vanligt hyfs, något som verkar vara en bristvara hos somliga. Skit föder skit, så enkelt är det. Och med det i åtanke är det väl inte så undra på att modsen vill inför striktare regler. Så länge de är någorlunda konsekventa så är jag den förste som applåderar dom.

 

Jaja, end rant...

 

*edit* Hann läsa det BigL och ja, även jag ångrar ordvalet ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att sannolikheten för att bli tagen på allvar ökar ganska kraftigt med ett vårdat språk, särskillt när det är något som detaljerat skall återges. I en chatt är det en annan sak men ett seriöst menat inlägg fyllt av svordomar, slang och förkortningar tappar i trovärdighet. Är den som skriver däremot bevisat duktig så kan man klara sig men en nybörjare som skulle svära och skriva på Göteborgska skulle ingen ta på allvar.

 

Sen är det upp till var och en hur man vill använda sitt språk/ordförråd och hur man vill bli uppfattad. Om PF nu modererar hårdare så kan man anpassa sig eller inte. Jag anser i alla fall inte att det är några vansinniga åtgärder som man lyfter fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med ovanstående skribent om att välskrivna inlägg i regel genererar bättre respons. Detta är inte bara ett faktum, utan även en logisk och korrekt konsekvens. För vem vill spendera tid och energi på att bemöta ett lol lol, fjortis inlägg, som dessutom är totalt felstavat.

 

Dock har jag märkt att det ibland kan gå till ytterligheter åt andra hållet, dvs när ett inlägg är välskrivet, är det precis som att vissa kvasi intellektuella gnällspikar som exempelvis, E..., inte kan hålla käften stängd. Utan helt enkelt bara måste visa att; jag är minsann smartare än du; kolla här vad jag kan etc.

 

Denna trend tycker jag är såväl ooväckande som destruktiv. Kan hålla med om att rätt många mongo troll ska tryckas ner i skorna då och då. Kan dock inte acceptera pajkastning, mellan konstruktiva och vettiga personer.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte så lite rolig när du tror att man inte kan skriva bara för att man använder kratuttryck. Inbillade mig att det bara var 60-åriga kärringar och bibeltokar som fortfarande trodde att svordomar kommer av ett dåligt ordförråd. Synen att svordomar är dåligt språk borde ha dött ut på 30-talet.

 

Personligen känner jag mig imun mot påhopp och dylikt. Jag kan lätt sätta upp ett egoistiskt filter och bara suga i mig det jag känner för. Gillar inte heller förbud och regler. Jag inbillar mig dock att lite bättre ideal bland vissa eventuellt skulle gå att uppnå.

 

Om man nödvändigtvis måste det, kan man med ett precist språk hitta den optimala punkten för att trycka in kniven där det gör som mest ont. Jämför med snack om kärringar, djävlar, tomtar och troll. Som någon redan har skrivit finns det där en viss risk för att läsaren snarast skrattar.

 

Rent hypotetiskt naturligtvis.

Jag skrattar aldrig åt dina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland måste man prata med bönder på bönders vis och svordomar tycker jag är helt befogat många gånger.

 

Om det renderar nån prick i protokollet so be it.

 

Men som någon skrev, det skulle vara kul med att veta målen med pf.nu. Vilken är eran målgrupp och vad vill ni uppnå och hur har dessa ändrats under resan?

 

Varit medlem ett tag och lurkat sen start och det som har hållt mig kvar är snabba, sarkastiskta, dråpliga och rakt igenom elaka svar. Det har fått mig att skratta och så har intresset bibehållits.

 

Visst, det är vuxenmobbning men det är också klassisk gruppdynamik och så sociala grupper fungerar. Allt kan inte vara för alla får då är det ju bara total censur och moderering av allt kvar som alternativ. Eller ännu värre, ett forum i bomull utan starka åsikter och humor. Därmed försvinner de som antingen inte tar cencur, har starka åsikter och humor.

 

Jag har inga svar och vet att ni har ett grymt svårt jobb då ni själva ofta måste störa er på någon men ändå bli tvungna att banna någon som hoppar på den personen.

 

Well, saker utvecklas, växer och förändras och då måste regler också ändras. Men det är inte lika kul.

 

EDIT: Jag tänkte börja använda rapporteringsfunktionen på allt som passar in på Devs tre första punkter. Vilken tråd jag än öppnar så ser jag väldigt många exempel på sådant som borde ge straffpoäng. Så en fråga, kommer användarna se att det är jag som anmäler? Folk kommer ju bli pissed på mig i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart som fan att pf.nu:s ägare tjänar pengar. men folk misstar sig rätt grovt när de drar likhetstecken mellan ägarna och den enskilda moderatorn. Jag har inget som helst intresse i forumets resultat. Dessutom har jag ingen som helst styrning uppifrån. Det är ingen som har yppat ett enda ord om vilka mål jag ska verka mot som moderator. Vi jobbar fritt och individuellt för ett implicit mål - ett bättre forum.

 

 

Ja, jag vet. Nån i tråden förutsåg att jag skulle säga detta. Men det är inte ett argument emot det personen i fråga förutsåg att jag skulle säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var inte att PF tjänar grova pengar. Det jag menar är att forumet blir sämre för att ägarna daltar med nybörjarna för att det är de som de tjänar pengar på. Medans däremot bra postare häcklas av dessa nybörjare och inte vill vara kvar. Förstår väl alla att de som kan mycket inte vill lära ut till dryga, elaka, trögfattade idioter som är otrevliga mot de?

 

Därav att forumet blir sämre och sämre. Det daltas med idioter som driver iväg de bra postarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många med mig är nog vana vid jargongen på 2p2 och Flashback. Sajter där man kan kalla Sklansky för stolpskott, lägga upp bilder på Brandi's fram- och bakstjärt, diskutera bakteriefloran i döda kroppar med nekrofiler utan att bli bannad har en viss tjusning men det är också lätt att bli fartblind när det inte finns några gränser.

 

För mig är inte modereringen på PF ett problem, trivs man inte är det bara att anpassa sig eller gå vidare. Däremot tror jag att moddningen motar bort de profiler som gör PF riktigt läsvärt. Många intressanta skribenter som tog ut svängarna har försvunnit. Senaste året har det skett en märkbar försämring, det är så jävla mycket brus och det är mer sällan det dyker upp en intressant db att förnöja sig med.

 

Helt klart har PF blivit mer PK-fierat på senare tid, vilket i mitt tycke är ett nerköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen känner jag mig imun mot påhopp och dylikt. Jag kan lätt sätta upp ett egoistiskt filter och bara suga i mig det jag känner för. Gillar inte heller förbud och regler. Jag inbillar mig dock att lite bättre ideal bland vissa eventuellt skulle gå att uppnå.

 

Om man nödvändigtvis måste det, kan man med ett precist språk hitta den optimala punkten för att trycka in kniven där det gör som mest ont. Jämför med snack om kärringar, djävlar, tomtar och troll. Som någon redan har skrivit finns det där en viss risk för att läsaren snarast skrattar.

 

Rent hypotetiskt naturligtvis.

Jag skrattar aldrig åt dina inlägg.

Svordomar och smädelser och andra "ostädade" uttryck kan användas mycket precist. Vad du yrar om vet jag inte. Vi är på ett forum där närmare 100% av medlemmarna är män 18-30. Jag tror de klarar av ett normalt och vanligt språk och har förmåga att ta till sig det. Vad du menar med "bättre ideal" vill jag knappt veta. Är du från Livets ord? Men det står dig givetvis fritt att likt en pensionerad svensklärare störa dig på hur något skrivs istället för att ta till dig av innehållet. Jag bryr mig ärligt talat inte, skriver här för att det är halvkul och om folk inte vill ha mig, eury och vilka de andra bovarna nu är här, så lämnar jag eller tar bannen. För sanningen är att det här forumet behöver oss så oerhört sanslöst mycket mer än tvärtom.

 

Jag har inga intentioner att skriva mer i den här tråden nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...