Gå till innehåll

Nya modereringsriktlinjer


Recommended Posts

Som alla vet har stämningen på pf sedan starten 2004 bara blivit sämre och sämre och nu kulminerat i att folk är ohyfsade till höger och vänster och överallt. Vi får ta på oss att vi inte tog krafttag i modereringen direkt, men det är ju aldrig för sent att bättra sig, så nu kommer vi med nya riktlinjer för våra mods.

 

 

***

 

1. Klagomål på folks språk är bara ohyfsat och pajar stämningen. Det är inte kul för någon att läsa. Folk skriver kasst ibland - deal with it. Från och med nu ger det en straffpoäng som varar i en vecka.

 

2. Personangrepp är under inga omständigheter tillåtna, och mildare varianter typ "vad är du för jävla idiot?" i ett inlägg har vi också tröttnat på. Också sådana kommer att ge en enveckas straffpoäng.

 

3. Vi kommer att bli hårdare på att moderera upprepat nonsens och dela ut infractions för det.

 

4. "Mäh, jag levlade bara" är inte ett försvar vid brott av regler.

 

5. Ser du någon som bryter mot reglerna får du hemskt gärna upplysa oss om det. Att piska upp en ännu sämre stämning genom att själv blanda dig i är bara ovälkommet. (Undantaget är spammare, då är det okej.)

 

***

 

Använd gärna rapporteringsfunktionen som finns i forumet också, det är det enklaste sättet att påkalla allas uppmärksamhet! :)

 

Jag förväntar mig en folkstorm ang. det här från alla som tycker att det är kul med personangrepp och att det är en mänsklig rättighet att kalla någon idiot. Det är det inte och det är det inte. Saklig och/eller konstruktiv kritik är varmt välkommen i den här tråden dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håhåjaja, jag antar att det här bara ställer ytterligare krav på elokvens när man vill förfasa sig över att vuxna människor skriver som om dom inte gjort annat än mota bandystraffar med pallet hela livet. Eller över att femtonåringar som beter sig som femtonåringar envisas med att hänga på forumet. Eller att folk skriver långa trolltrådar om FLT. Eller att folk på fullaste allvar hävdar att sjuttiotalet slår åttiotalet vad gäller musikalisk relevans.

 

Jag menar, ni tänker väl inte beröva oss på sarkasmen och torra gliringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för ett otrevligt forum får vi ett totalt platt gullisnuttpluttpluttforum där idioter får hållas och bara möts av snällt bemötande, som gör att de håller sig kvar och förpestar. Jag förstår att ni inte bryr er ett skit om hur nöjda användarna är här eftersom ni bara bryr er om att så många som möjligt klickar på era reklambanners, men de här regleringarna blir er död när forumet slutligen blir innehållslöst och intetsägande tråkigt att ingen finner nöje av att skriva här längre. Då blir det värre att generera träffar och berika sig på oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för ett otrevligt forum får vi ett totalt platt gullisnuttpluttpluttforum där idioter får hållas och bara möts av snällt bemötande, som gör att de håller sig kvar och förpestar. Jag förstår att ni inte bryr er ett skit om hur nöjda användarna är här eftersom ni bara bryr er om att så många som möjligt klickar på era reklambanners, men de här regleringarna blir er död när forumet slutligen blir innehållslöst och intetsägande tråkigt att ingen finner nöje av att skriva här längre. Då blir det värre att generera träffar och berika sig på oss.

 

Håller med jello till fullo. Det här skapar ett tråkigt pokerforum utan bra skribenter istället för ett otrevligt forum där det åtminstone finns ett par duktiga pokerspelare i mängden av tomtar och troll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Språk, det har diskuterats förut. Jag förstår att man vill vara språkbesservajser ibland, det rycker ofta i tangentpekfingret på mig också. Men det är viktigare att invandrare, dyslektiker mfl kan känna sig välkomna på forumet.

 

Övriga regler som nämns i OP förstår jag inte hur man kan ha nåt emot. eller är det nån som är för personangrepp och upprepat nonsens? "Man kan inte få nog av upprepat nonsens"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev följande för ett par månader sedan:

 

"Självklart vill vi inte ha missnöjda användare. Tyvärr är vi dock så många användare att vi inte kan göra alla nöjda. Vad vi då vill är att prioritera de som postar någorlunda intelligent och inte har 80 % poster i stil med "LOL", "fan vad du suger höj med KK pucko!" och liknande."

 

Det är knappast svårt att skriva seriösa inlägg utan att vara spydig. Vi kommer förmodligen aldrig att prioritera användare som anser att det är viktigt att uppredade gånger tramsa och köra med personangrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev följande för ett par månader sedan:

 

"Självklart vill vi inte ha missnöjda användare. Tyvärr är vi dock så många användare att vi inte kan göra alla nöjda. Vad vi då vill är att prioritera de som postar någorlunda intelligent och inte har 80 % poster i stil med "LOL", "fan vad du suger höj med KK pucko!" och liknande."

 

Det är knappast svårt att skriva seriösa inlägg utan att vara spydig. Vi kommer förmodligen aldrig att prioritera användare som anser att det är viktigt att uppredade gånger tramsa och köra med personangrepp.

Alltså, ska du inte svara på invändningarna, så kan du ju lika gärna skita i att skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då svarar jag direkt på ditt inlägg med.

 

Istället för ett otrevligt forum får vi ett totalt platt gullisnuttpluttpluttforum där idioter får hållas och bara möts av snällt bemötande, som gör att de håller sig kvar och förpestar. Jag förstår att ni inte bryr er ett skit om hur nöjda användarna är här eftersom ni bara bryr er om att så många som möjligt klickar på era reklambanners, men de här regleringarna blir er död när forumet slutligen blir innehållslöst och intetsägande tråkigt att ingen finner nöje av att skriva här längre. Då blir det värre att generera träffar och berika sig på oss.

 

1. Nej, vi får inte ett "totalt platt gullisnuttpluttpluttforum". Att vi plötsligt börjar hålla en normal och fullt rimlig modereringston betyder inte att vi kommer att moderera precis alla inlägg som du vill få det till. Dessutom förutsätter du att alla som är idioter skriver trevligt och att alla som vet något om poker skriver aggressivt. Detta saknar helt verklighetsanknytning och du gör det att döma av din postningshistorik förmodligen enbart eftersom du själv vill skriva personangrepp.

 

2. Om våra användare inte är nöjda klickar de inte på några reklambanners. Därför skulle vi upprätthålla ett omodererat forum om vi trodde att vi var tvungna. Nu tror vi snarare att vi får en positiv effekt.

 

3. När du skriver "ingen finner nöje" antar jag att du menar "ingen som är bra på både poker och personangrepp" eftersom det är den gruppen som hamnar i kläm. Dock är den som jag redan förklarat knappast en högprioriterad grupp eftersom vi hellre satsar på vanligt folk som visar hyfs.

 

Personligen tror jag att ett trevligare forum kommer att leda till att alla seriösa och trevliga pokerskribenter som lagt ned eller inte vill skriva här får ett incentiv att komma hit när vi gallrar undan fjortisnivåerna. Det här forumet har tidigare varit välmodererat med frekventa och bra poster utan personangrepp, och det fungerade. Dit vill vi tillbaka igen, även om vi har fem gånger fler medlemmar numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju just det som är problemet, alla korkade människor som skriver korkade trådar kan fortsätta precis som vanligt och ta upp plats. Det kan man tycka är positivt om man vill, men det är knappast något som lockar tillbaka Nebbis, liksom.

 

Sen har jag svårt att se pfs modereringston som "normal" också, då jag inte kan påminna mig ha frekventerat ett lika drakoniskt forum någonsin förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag svårt att se pfs modereringston som "normal" också, då jag inte kan påminna mig ha frekventerat ett lika drakoniskt forum någonsin förr.

Det finns nästan 1.000.000 användare som postar +120.000 inlägg om dagen på www.hattrick.org. Jag upplever inte deras forum/moderatorer som "drakonisk" men det är ändå en betydligt trevligare ton i inläggen där, trots en massa ynglingar.

 

Att PF skall bli hårdare på att moderera bort dåligt/otrevligt språk kan väl knappast skrämma bort duktiga teoretiker? Jag tror snarare att mängden troll har ökat och att alldeles för många kommenterar saker som de inte har någon aning om. Sen finns det nog lite för mycket av "stolthet" hos en del duktiga spelare då de tar åt sig så fruktansvärt av en del mindre bra kommentarer. Dessa kommentare skrivs nog tyvärr ofta av samma eprsoner som "trollar" runt på forumet OCH använder ett dåligt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderatorer, jag tror den klämmande punkten är att det saknas instrument för att tysta de som dåraktigt hävdar felaktiga teser, vägrar se sig överbevisade och därför saboterar annars bra trådar. Jag tror eury m fl då tycker det är både rätt tillfredställande och även effektivt att använda nedvärderande tillmälen, det fungerar ju då som ett statement till övriga att den här personen är en person vars åsikter man inte ska ta på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar lite grann är om det finns någon målsättning för hur kvaliteten på pokerforum ska vara? Om inte målet är att få bra poster så lär det ju inte gå.

Tycker folk att forumet är bra som det är? Är det ett forum för nybörjare nu? Kanske. Det vet vi ju inte riktigt eftersom det nästan bara är folk som skriver mycket som har åsikter. Euro och Jello ex tillhör ju denna grupp och för dem så lär det vara rätt outvecklande att surfa här.

Kanske är det lurkerna som får ut mest? Eller folk som nästan aldrig skriver något? Det är lite konstigt i så fall att dessa inte syns mer och deltar i debatterna då det borde vara mer utvecklande för dem.

 

Det vore kul att se lite åsikter i denna tråd av den kategorien av spelare. Alla ni som surfar här i lönndom.(euro kanske kan lova att han inte hoppar på er om det är det ni är rädda för)

mvh Brut

Edit: euro har en unik förmåga att identifiera alla med hål i huvudet. Själv saknar jag detta kan inte klargöra det på samma fina pedagogiska sätt som han (och han ska inte straffas för det anser jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar iofs inte en massa personangrepp men viktigare är, för att ansluta till Saint_bjorns inlägg, att man får stopp på alla wannabeteoretiker som kletar ner pf.nu med meningslösa tjafstrådar där de med dårens envishet hävdar absurda teser och för teoretiska resonemang som nog mest är hjärnspöken.

 

Detta är väl säkert en anledning till att många kompetenta postare till slut tiltar och kallar folk för muppar och tomtar. Vilket emellanåt är välbehövligt.

 

Lös problemet med folk som nonsenspostar/trollar i de viktiga teori- och analystrådarna, och personangreppen kommer att minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni anser att det trollas i dessa trådar är ni mer än varmt välkomna att rapportera dessa trådar, och då även beskriva vad ni anser vara det trolliga och nonsensaktiga. Detta gör det klart enklare för moderatorerna att hitta det hela och då även enklare att göra ngt åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då svarar jag direkt på ditt inlägg med.

 

 

1. Nej, vi får inte ett "totalt platt gullisnuttpluttpluttforum". Att vi plötsligt börjar hålla en normal och fullt rimlig modereringston betyder inte att vi kommer att moderera precis alla inlägg som du vill få det till. Dessutom förutsätter du att alla som är idioter skriver trevligt och att alla som vet något om poker skriver aggressivt. Detta saknar helt verklighetsanknytning och du gör det att döma av din postningshistorik förmodligen enbart eftersom du själv vill skriva personangrepp.

Nej, det betyder det inte. Det betyder att jag tycker man ska kalla saker vad de verkligen är när det är ytterst relevant i sammanhanget. En idiot är en idiot. Jag går inte omkring och kallar kineser för italienare eller norrlänningar för stockholmare. När någon spottar ur sig skit är det lite mer effektfullt att kalla hans nonsens för "idiotiskt" än att säga "jag håller inte med, tihi". Det hjälper helt enkelt övriga medlemmar mer på grund av att de omedelbart kan avvisa idiotens svammel och gå vidare.

 

Och om jag nu är en en sådan belastning för forumet förstår jag inte varför ni inte har bannat mig för längesedan. Då hade ni ju fått ett jättetrevligt forum.

 

2. Om våra användare inte är nöjda klickar de inte på några reklambanners. Därför skulle vi upprätthålla ett omodererat forum om vi trodde att vi var tvungna. Nu tror vi snarare att vi får en positiv effekt.

Det här forumet har var varit övermodererat länge.

 

3. När du skriver "ingen finner nöje" antar jag att du menar "ingen som är bra på både poker och personangrepp" eftersom det är den gruppen som hamnar i kläm. Dock är den som jag redan förklarat knappast en högprioriterad grupp eftersom vi hellre satsar på vanligt folk som visar hyfs.

Som sagt, banna alla i den gruppen du pratar om så borde ju allt vara frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni anser att det trollas i dessa trådar är ni mer än varmt välkomna att rapportera dessa trådar, och då även beskriva vad ni anser vara det trolliga och nonsensaktiga. Detta gör det klart enklare för moderatorerna att hitta det hela och då även enklare att göra ngt åt saken.

Handlar inte om trollning, givetvis. Handlar om personer som tar på sig en roll de inte kan axla genom att leka lärare utan att ha kunskap. Därmed totalförstör de värdet av forumet för tusentals medlemmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar inte om trollning, givetvis. Handlar om personer som tar på sig en roll de inte kan axla genom att leka lärare utan att ha kunskap. Därmed totalförstör de värdet av forumet för tusentals medlemmar

 

Tack! Du fick fram bättre vad jag menade. Det är precis det här som är problemet för en noob som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar inte om trollning, givetvis. Handlar om personer som tar på sig en roll de inte kan axla genom att leka lärare utan att ha kunskap. Därmed totalförstör de värdet av forumet för tusentals medlemmar

QFT!

Det är dock viktigt att komma ihåg att även mindre kunniga måste få chansen att test sina "teorier" och sedan få kontruktiv kritik om de är fel ute. Att kalla dem för idoter lär dem inget annat än att en del inte bemödar sig att "undervisa" dem utan i stället hånar dem.

 

Med detta menar jag inte att PF är fri från de som inte utvecklas trots konstant postande i HA-trådar. Dessa är svårare att komma åt eftersom de inte inser sina begränsningar. Det är dessa personer som vi måste "hjälpa" till rätta, se bara hur många som ansträngt sig att försöka vara pedagogiska i FL-trådarna trots att OP vägrar ta till sig av goda råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIn fråga är fortfarande lite öppen.

Vad vill ni moderatorer att detta forum ska ge?

Vill ni att det ska vara ett nybörjarforum?

Varför inte låta dumma frågor slaktas??. Det är ju väldigt pedagogiskt oftast. Tror inte att forumet skulle bli mindre besökt för det. Snarare tvärt om.

Det är säkert så att ni har rätt när ni säger att tonen har blivit hårdare. För min egen del tycker jag inte det. Har inte varit medlem så länge ioch för sig. Men jag vill minnas att det första jag såg istort sett för 2 år sedan var att djens sa att det var tomtespel. Hjort sa att din jävla mupp. Och att han sa till mig att släppa crackpipan. Tycker att man inte ser sådant nu och att forumet alltså har blivit snällare och mer intolerant i tonen.

Och om ex jag skulle få ett personangrepp mot mig som var givande så skulle jag absolut inte ta illa vid. men det händer ju numer nästan aldrig tyvärr.

Snarare så har personangreppen bara blivit en förstärkning på att man verkligen har rätt. För att inte vilseleda de som inte har riktigt koll. Det är ofta bara från avgivaren avgett i all välmening tror jag.

Det kan för min egen del vara så att om jag exlyckas läxa upp någon som jag vet är bra så kommer det inte att tas så blodigt. Säger jag något dumt så ska jag få skit för det. det är snällt mot mig:)

Edit på det Jello sa. Om någon tar på sig rollen som lärare(vilket jag ibland känner) så är det bästa sättet att skjuta argumenten i sank. Och om det måste till personangrepp så kan det kanske vara befogat. Så att argumentet riktigt får fäste. Men samtidigt håller jag med appel. Man bör kritisera sakligt och det har jag sett att ex du har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. Det är väl fullständigt självklart att man skall få kalla något som är fel för kort och gått "fel", istället för "jag håller inte med". Det betyder inte att man måste svära. Även "idiot" i betydelsen idiot måste vara ok. Idiot i betydelsen "jag gillar inte dig" eller "jag förstår inte dig" är däremot inte ok enligt mig.

 

Tror många inte inser hur starkt man kan uttrycka sig, även utan att använda ett dåligt språk. Egentligen blir det starkare utan luddiga svordomar.

 

Att lära sig skriva är som med allt annat. Bara till att sätta sig ner på rumpan och lära sig, om man är intresserad. Visst är det svårt att uttrycka sina tankar i ord så att så många som möjligt kan förstå. Det är inte utan anledning som det finns mängder med litteratur på området, men om man är dålig på det, så hjälper det föga med att spy galla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror många inte inser hur starkt man kan uttrycka sig, även utan att använda ett dåligt språk. Egentligen blir det starkare utan luddiga svordomar.

 

Att lära sig skriva är som med allt annat. Bara till att sätta sig ner på rumpan och lära sig, om man är intresserad. Visst är det svårt att uttrycka sina tankar i ord så att så många som möjligt kan förstå. Det är inte utan anledning som det finns mängder med litteratur på området, men om man är dålig på det, så hjälper det föga med att spy galla.

Well spoken!

Forumet behöver inte sträva efter någon form av grammatisk perfektion eller att utrota alla svordomar, allmän saklighet duger. Däremot är ett inlägg som enbart består av ett angrepp/hån i allmänhet helt onödigt om man inte får rakeback per inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...