Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Han spelar TAG denna session efter 100 händer. Ingen har gjort något märkvärdigt men jag vet att han är solig och förstår vikten av att försvara blinden även vid fullring. Om han har någon read på mig så borde det vara solid/TAG/nit

Texas Hold'em $10-$20

Seat 1: pastir888 ($2,815.50 in chips)

Seat 2: manolu ($4,585.00 in chips)

Seat 3: CO Hero [ Ace of Spades,Jack of Spades ] ($1,990.00 in chips)

Seat 4: o_malleys ($2,277.00 in chips)

Seat 5: Pantocrator ($3,607.00 in chips)

Seat 6: raisycrasy ($2,050.00 in chips)

Seat 7: SuperLube ($4,986.00 in chips)

Seat 8: paggio ($3,859.25 in chips)

Seat 9: Masakasar ($1,940.00 in chips)

ANTES/BLINDS

Pantocrator posts blind ($10), SuperLube posts blind ($20).

PRE-FLOP

paggio folds, Masakasar folds, pastir888 folds, manolu folds, Hero bets $60, o_malleys folds, Pantocrator folds, SuperLube bets $220, Hero calls $180.

FLOP [board cards 10S,6 of Diamonds,4 of Diamonds ]

SuperLube bets $300 into 480 pot

Vilket spel ger högst EV av miniraise och fold om jag tror att hans trebet HD pre är rätt vid, AJs,aqo plus och par i sexor och uppåt samt 56s och uppåt, men att hans Push HD om jag miniraisar är extremt tight set samt KK+ och axdd där x är större än j, samt 9tdd och tjdd.

Postad

Om jag inte räknar helt fel i min manuella beräkning så blir svaret som följer.

27 st Par fold

31 st SC fold

34 st överkort fold

summa 92

21 st set, överkort i färg, samt AA och KK som han pushar

21/(21+92)= 18,6% Risk att han pushar och 81,4% chans att han foldar.

Jag förlorar 600 dollar om han pushar och vinner 480+300 om han viker för miniraise.... måste alltså få fold 43% av gångerna

Även om jag slarvräknat någon eller några händer så har jag ändå kraftiga odds på min sida.

Solklar miniraise mao utefter min read. (Problemen kommer ju förståss om han får annan read på mig och börja pusha vidare range etc, men i detta isolerade fall måste minirasise bli det korrekta).

Frågan blir nog snarare vad ni tycker om mitt resonemang och om jag är ute å cyklar kraftigt någonstans.

Postad

Hinner inte gå igenom dina siffror men tycker det verkar vara ett lite bakvänt sätt att resonera på. Tror du har betydligt högre verkningsgrad av att försöka uppskatta vilken range du ska ta vidare i samma sits samt hur du ska dela upp den på bästa sätt.

Spontant skulle jag säga att det kommer bli för mycket tillbakaspelande om du ska slå om AJs utan ens ett backdoordrag. Har svårt att se det matcha väl med dina legitima händer. Det beror förstås på hur stor synrange du har samt hans omslagsrange, så jag kan ju ha fel här.

[...] att hans Push HD om jag miniraisar är extremt tight set samt KK+ och axdd där x är större än j, samt 9tdd och tjdd.

Detta låter dessutom rätt märkligt i min bok. Isåfall spelar han ju rätt jävla illa. Att inte spela vidare alla Axdd måste ju t.ex vara jättedåligt. QQ likaså.

Postad
Hinner inte gå igenom dina siffror men tycker det verkar vara ett lite bakvänt sätt att resonera på. Tror du har betydligt högre verkningsgrad av att försöka uppskatta vilken range du ska ta vidare i samma sits samt hur du ska dela upp den på bästa sätt.

Spontant skulle jag säga att det kommer bli för mycket tillbakaspelande om du ska slå om AJs utan ens ett backdoordrag. Har svårt att se det matcha väl med dina legitima händer. Det beror förstås på hur stor synrange du har samt hans omslagsrange, så jag kan ju ha fel här.

Detta låter dessutom rätt märkligt i min bok. Isåfall spelar han ju rätt jävla illa. Att inte spela vidare alla Axdd måste ju t.ex vara jättedåligt. QQ likaså.

Enligt hero så kan han ju inte ha Axs X<J pga preflopp.

Tycker absolut att hero resonerar rätt. Det som är tveksam är väl de antaganden som görs av HD.

Interessant absolut vilka händer man ska ta vidare i sin range. Har funderingar på att det ibland blir lite för liten del om man bara spelar drag vidare särskilt om man har en stor "värderange".

Edit: Det beror också på floppens dragvänlighet. Kommer en dragsteril-flopp så måste man ju vara helt tom i sitt omslag ibland. Liksom omvänt om det kommer en väldigt dragvänlig flopp så kan man inte ha luft pga att frekvensen omslag blir aldeles för hög.

Postad

Jag förvandlar alltså mit AJ hög till en bluff, jag har inte odds mot hans range att syna om han skulle slå om till Allin, även om det kan se ut så. Jag har i de flesta fall bara backdoor drag eller max tre outs om han går allin.

Att syna en trebet i position med AJs kan diskuteras för sig, då den blir oerhört svår spelad vid TP-träff. Men synen pre är mest för att dämpa hans vilja att försvara sin blind och för mig även bluffa vissa låga floppar som denna.

Jag kan då och då göra en minirase med nötter eller AA/KK, bra drag här också, då en miniraise känns tillräckligt stor i denna trebetade pot för att Fi måste ta beslut om hela sin stack om han vill fortsätta.

Postad

Interessant absolut vilka händer man ska ta vidare i sin range. Har funderingar på att det ibland blir lite för liten del om man bara spelar drag vidare särskilt om man har en stor "värderange".

Tja, fast betänk att vår värderange inte kommer vara direkt jätteenorm, särskilt inte om vi har en implementerad och balanserad 4-betsrange pre i samma spot. Spontant skulle jag om något isåfall säga att det är tvärtom, att det är svårt att hitta tillräckligt med värdehänder för att matcha bluffarna.

Jag förvandlar alltså mit AJ hög till en bluff, jag har inte odds mot hans range att syna om han skulle slå om till Allin, även om det kan se ut så.

Mjo, vet inte om jag ska ta illa upp av det där. Känns ju som att de som tror att du värdebettar den inte kommer komma med särskilt mycket värdefull input direkt.

Att syna en trebet i position med AJs kan diskuteras för sig, då den blir oerhört svår spelad vid TP-träff.

Tycker den är helt OK att spela vidare mot en vid 3-betsrange och vet inte varför det skulle bli så jättesvårt att spela TP-träffar heller, de gånger man nu hamnar där.

Jag kan då och då göra en minirase med nötter eller AA/KK, bra drag här också, då en miniraise känns tillräckligt stor i denna trebetade pot för att Fi måste ta beslut om hela sin stack om han vill fortsätta.

Läste OP slarvigt första gången (och skyller på den korrupta flopformateringen) och gillar spelet bättre när jag ser T:s: på bordet. Två overs (varav åtminstone en nästan alltid levande vid syn) och dubbla backdoors känns som att det kan flytta in handen i den range du föreslår istället för muck-intervallet som jag tyckte med tre low, ingen BD. Fortfarande med reservation för att jag inte räknat på tänkbar range.

Postad

Bra tankar jihad.

Vilka händer balanserar du med på en ex A93 rainbowflopp? 23? 9T? dvs mediokra parträffar med 5 outs? Säg att du i detta ex spelar mot en tight aggro och du kan alltså inte syna med dessa händer.

Det blir i så fall 12 händer om man spelar sc och dessa skulle ju räcka till mot de kanske 20 värdehöjnings händer man har. (grejen är väl att man kommer att få för stor fold% med just denna flopp men det är inte riktigt det vi talar om här)

Postad

Läste OP slarvigt första gången (och skyller på den korrupta flopformateringen) och gillar spelet bättre när jag ser T:s: på bordet. Två overs (varav åtminstone en nästan alltid levande vid syn) och dubbla backdoors känns som att det kan flytta in handen i den range du föreslår istället för muck-intervallet som jag tyckte med tre low, ingen BD. Fortfarande med reservation för att jag inte räknat på tänkbar range.

Enligt mitt resonemang kvittar mina backdoor drag då jag hade för avsikt att folda mot hans thighta pushrange då jag inte tror att jag vinner över 31% av gångerna som han pushar. Om du nu inte menade på att han kanske får för sig att syna min miniraise, då får mina backdordrag och överkort plötsligt en annan betydelse.

----

Potten är 480+300(hans bet)+600(min miniraise)=1380

och jag har 1150 kvar i stacken som han täcker.

----

edit: Läste om ditt inlägg och såg att du menade vid syn......